Longeren met Ivy en Shan in zijn natuurlijke habitat

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Re: Longeren met Ivy en Shan in zijn natuurlijke habitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 00:46

Wat leuk dat je deze filmpjes deelt! Ik heb zelf ook gelest bij Mireille met eigen paard en ben erg fan van voorwaarts neerwaarts longeren zonder hulpmiddelen, maar ben minder fan van kleine voltes als leerhulpmiddel omdat dat toch een aanslag is op de benen. Wat ik een wat minder belastende variant vind is vierkanten longeren: je vraagt steeds elke keer dat je een hoek maakt stelling en buiging naar binnen, maar laat het paard dan weer rechtuit lopen tot je de volgende hoek vraagt. Op die manier kun je de hoeken gebruiken voor stelling, buiging en voorwaarts neerwaarts stimuleren (een hoek is namelijk een kwart van een volte), maar kan je paard de rechte lijnen gebruiken om weer rechtop te komen. Het risico van kleine voltes op hogere snelheden (jouw paard draaft/galoppeert nog wat te vlot) is namelijk dat ze zichzelf niet rechtop kunnen zetten maar schuin in de bocht blijven hangen, en je paard moet juist recht boven zijn hoeven komen te staan om correct zijn lichaam te kunnen buigen.
Bij mijn huidige instructrice hebben we hetzelfde doel, voorwaarts-neerwaarts en met correcte stelling en buiging zonder hulpmiddelen, maar in plaats van dat we het paard op een kleine volte zetten tot hij zich overgeeft aan de buiging stuur ik gewoon met de zweep het lichaamsdeel weg dat hij vastzet/naar binnen duwt. Als een paard zijn onderhals/schouder/ribbenkast/achterhand naar binnen duwt, dan krijgt hij tegen dat lichaamsdeel een tikje plus eventueel een ophouding aan de longeerlijn zonder dat we de volte verkleinen. Dat werkt geweldig, veel directer dan alleen cirkels lopen. Daar heb je echter wel een instructeur voor nodig die ook echt biomechanisch onderlegd is (bijvoorbeeld chiropractor, fysio, dierenarts of osteopaat) want die moet je echt kunnen wijzen op wat welk deel van het skelet op welk moment goed/fout doet.
Mireilles manier van cirkels verkleinen werkt ook, alleen iets minder direct, en het is in mijn ogen niet geschikt voor paarden met echte rug/beenproblemen omdat die juist slechter kunnen worden van werken op kleinere cirkels. Met Shan zou ik dit dus ook echt niet doen, tot er helemaal uitgezocht is wat er mis met hem is.

Ik zou Shan inderdaad eens laten onderzoeken door een dierenarts. Een normaal paard verlengt zijn bovenhals namelijk in draf en Shan verkort hem juist, zelfs tegen het natuurlijke ritme in. Dit ziet er extreem oncomfortabel uit en het zou niet eerlijk zijn om een paard dat zo loopt met longeerlijn en zweep te vragen om voorwaarts-neerwaarts te gaan lopen, want een paard loopt alleen op deze afwijkende manier als hij lichamelijk echt niet anders kan, want deze manier van lopen is erg pijnlijk, alleen al voor de spieren zelf.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DemiSisa, Facebook, Snippergroen en 70 bezoekers