Longeren met Ivy en Shan in zijn natuurlijke habitat

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kimmie25501
Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Longeren met Ivy en Shan in zijn natuurlijke habitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-19 09:26

Afgelopen maand heb ik een les gehad van Mireille den Hoed in longeren aan de enkele longe. Deze les heb ik gehad bij haar thuis met haar paarden. Daarin heb ik geleerd hoe je een paard nageeflijk kan laten lopen zonder bijzet aan de longe. Met haar paarden ging het nog een soort van oke, maar toen ik het op Ivy ging uitproberen bleek het nog aardig lastig te zijn. Hier een aantal filmpjes van, denk er wel aan dat ik echt nog aan het leren ben. De filmpjes staan niet op volgorde.












Daarna kwamen we nog een hele enge kliko tegen die even nader onderzocht moest worden :')

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Met Shan gaat alles nog steeds lekker. Hij staat fijn op de wei met zijn vriend en langzaam pakken we het werk steeds iets meer op.
Voordat ik iets met hem ga doen, gooi ik hem altijd even los. Zodat hij zijn energie kwijt kan raken en zodat hij zich daarna goed kan concentreren op wat we gaan doen.

[ img ]

[ img ]


Als we weer klaar zijn, krijgen hij en zijn vriend altijd een paar wortels. Wat zijn het dan ineens twee voorbeeldige paarden!


[ img ]

[ img ]



Bedankt voor het kijken en reacties en tips zijn altijd welkom!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed



Kimmie25501
Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Longeren met Ivy en Shan in zijn natuurlijke habitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-19 19:34

WouOele, ja klopt. Ik maakte het altijd eerst ook anders vast, maar volgens Mireille kon je het het beste aan een kant vastmaken, zodat je op de goede kant inwerkt. Ook zei ze dat je het bit bijna nooit door de mond kan trekken. Alsnog ga ik idd weer even kijken naar andere manieren van vastmaken!
ElviraKelan, tussenstukje heb ik ook gebruikt idd. Nadeel vond ik dat dat heel onrustig was en heel veel bewoog tijdens het longeren. Maar ik ga er nog eens naar kijken!
Sclimpre, bedankt voor je tips! Ga ik mee aan de slag!
Lieke, het filmpje was van het einde, toen ik geen enkele drijvende hulp meer gaf. Normaal als ik dus wel iets doe, loopt hij een stuk actiever en met iets meer lichaamsgebruik. Veel is het niet, maar dat komt ook omdat hij daar nu totaal niet in getraind wordt :)

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Kimmie25501
Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 14:47

Shan is idd medisch niet goed, dat hebben jullie goed gezien :)
Vandaar dat hij al een tijd niet gereden wordt en hij 24/7 buiten staat op het land. Hij gaf zelf aan dat hij graag weer iets wilde doen, dus ben ik heel langzaam hem weer wat aan het oppakken. Hij heeft ook een flink opstaptrauma, daar ben ik nu heel langzaam hem aan het leren dat dat echt niet eng is. Ik ben nu al zo ver dat ik gewoon op het krukje naast hem kan staan met mijn voet in de lucht tot hij ontspant. Zo spelen we lekker door zonder druk. Ik werk op dit moment ook niet dressuurmatig aan de hand, alleen basis grondwerkoefeningen.
Dierenarts komt er de komende tijd even niet bij. Hij is zo doodsbangvoor haar, dat dit meer slechtvalk doen dan goed.

Freetorun, we begonnen in de les met het vierkant in stap, wat xyzutu2 ook al uitlegd. Dit heb ik met Ivy ook gedaan, maar dat staat niet op film. Daarbij was het heel belangrijk dat je eerst het hoofd naar buiten stuurt, het hoofd moet dus eerst gaan, daarna moet het lijf mee gaan. Als ze dat doet, wending maken en zelf stilstaan, daarna weer actief meelopen. Dit is om ze te leren dat ze niet op de binnenschouder mogen vallen.
Daarna gingen we wel een cirkel maken. In stap, draf en galop. Het paard kan alleen nageeflijk zijn, als ze recht is. Daarom moet ze exact op mijn lijn lopen en moet hetgewicht gelijk verdeeld over de schouders zijn. Dus valt het gewicht op de buitenschouder, naar binnen sturen, valt het gewicht op de binnenschouder, stuur dan naar buiten, dat al geoefend bij vierkant.

Poekkie, volgens haar moest hij aan debinnenste, zodat ne aan de juiste kant inwerkt op het hoofd. Je wilt iets van de binnenkant, dus clip je hem aan de binnenkant :)

Verder bedankt voor alle tips! Ga ik lekker mee verder!
Laatst bijgewerkt door Kimmie25501 op 06-06-19 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Kimmie25501
Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Longeren met Ivy en Shan in zijn natuurlijke habitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 15:09

Ja probleem weet ik, maar zet ik liever niet openbaar op bokt. Heb namelijk veel problemen gehad met andere details die ik over hem op bokt heb gezet. Als je het graag wil weten, stuur me dan een pb :)

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Kimmie25501
Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Longeren met Ivy en Shan in zijn natuurlijke habitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 18:13

Dank je!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Kimmie25501
Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Longeren met Ivy en Shan in zijn natuurlijke habitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 18:36

Ik kan je verder ook niet echt helpen haha, ben nog niet ver genoeg om je dat uit te kunnen leggen :')

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flubberboot en 54 bezoekers