Zwaarder ras kopen, waar te beginnen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Eretria
Berichten: 444
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:50

8nnemiek schreef:
Hier ook een CPL'er gehad, een belg. Dat was inderdaad niet fijn, en ik zou ook vooral om die reden inderdaad niet snel nog een belg kopen. Maar met mijn tinker en ook tinkers in de omgeving heb ik heel andere ervaringen. Ik ken er ééntje die echt flink CPL had. Maar in die tijd was daar nog niks over bekend, en het dier kreeg emmers vol worteltjes en appels toegestopt, flink krachtvoer, 12 uur per dag op stal, nooit behandeld tegen mijt, en dat was sowieso een heel zware, grof gebouwde tinker. Verder ken ik in mijn eigen omgeving eigenlijk geen tinkers die ook maar in de buurt komen bij de CPL zoals mijn belg dat had. Daarom zou ik ook zonder twijfelen weer een tinker durven nemen.


Sorry dat ik dit persoonlijk maak, maar jij bent altijd de eerste die cpl gooit in ieder topic dat gaat over een paard met jeukerige benen, mijtjes, of korstjes of verdikkingen op de benen. Betreft vaak tinkers. Terwijl het zoveel kan wezen. Kan me nog een topic herinneren van een tinker die dikke benen had en er ook ontelbare keren cpl werd geopperd terwijl die littekenweefsel had van langdurig mijten.
Dus je spreekt jezelf tegen als je zegt weinig tinkers te kennen of hebben gezien met cpl als we het internet mee mogen tellen.
Paarden met sokken staat gewoon voor problemen en kosten. Tenzij je gigantisch veel mazzel hebt. Je kan ze kopen zonder problemen en dan kan het later komen. Of je koopt met problemen en je krijgt het paard uiteindelijk na lang eraan trekken uit de problemen. Of niet.


anoukwendy
Berichten: 4484
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:27

Ik heb een shire voor je, 173 ongeveer :P

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 22:38

@ Kanzi: de 3 ads die je aanhaalt, vallen voor mij niet onder “zwaarder ras”. Daar begrijp ik toch wat anders onder.

Don't take anything for granted

Qwillion
Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 22:57

Onder de Tinkers komt PSSM ziekte beeld veel voor/ CPL komt ook met regelmaat voor bij Tinkers. PSSM komt ook bij de iets zwaardere types voor, dus je goed inlezen!

Montgri
Berichten: 649
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-21 23:18

Jeetje mensen, hou op. Ik ben toch bewust opzoek naar een gezond paard. Een alternatief. Ik ben mij bewust van de problemen. En weet ook best dat heus niet elk paard met sokken ook echt daadwerkelijk gier last van heeft.

Mijn vraag is of iemand tips heeft waar ik kan zoeken, welke andere rassen er zijn dan degene die ik zelf al in mijn hoofd heb. Of er een betrouwbare handelaar is, of dat iemand geluk heeft gehad op een paardenmarkt ofzo.

Niet de discussie welk ras wel of niet doordrenkt zijn met CPL. Daar heb ik dit topic niet voor geopend!

Zelfde als over budget. Ja ik heb 4.000 in gedachte, maar heb x 4 het bedrag gespaard. Die 4.000 budget is wat ik mijn hoofd heb als basis, daar vanaf wijken is ook een optie tot een bepaalde grens natuurlijk. En nee ik wil niet alles opmaken, juist omdat ik een buffer wil houden en ook ooit een koophuis wil kopen. Het hoeft allemaal niet raszuiver, top lijnen of fancy kleurtjes. Gewoon een betrouwbaar, gezond, steviger paard.

Insta: @Orrie_the_belgiandraft

Montgri
Berichten: 649
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-21 23:31

Breton, swarszwalder Fush en highland pony nog nooit over nagedacht!
Net ook eventjes de advertentie van de Breton merrie bekeken en berichtje gestuurd!

Ik heb ook tegen mijzelf gezegd nu niet elke dag te kijken op sites, want ik ga dan te veel ‘zoeken’ inplaats van tegenaan lopen ben ik bang.

Een stalling heb ik al op het oog en is het probleem niet, even als de hoefsmid.

Comtois groep op FB ben ik ook gaan volgen, ook trekpaarden groepen en koudbloeden groepen volg ik al een aantal jaar nu.

Insta: @Orrie_the_belgiandraft

Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 23:42

Qwillion schreef:
Onder de Tinkers komt PSSM ziekte beeld veel voor/ CPL komt ook met regelmaat voor bij Tinkers. PSSM komt ook bij de iets zwaardere types voor, dus je goed inlezen!


Pssm komt in álle rassen voor! De Tinker eigenaren zijn alleen momenteel koploper wat betreft erkenning en testen. Maar het zit er van de Arabieren, via de PREs, via de Trekpaarden, maar ook die welbekende KWPN hengst, bij elk ras in. Soms in procentuele aantallen dat je echt schrikt. Dan valt het bij de Tinkers nog best wel mee.


Montgri schreef:
Zelfde als over budget. Ja ik heb 4.000 in gedachte, maar heb x 4 het bedrag gespaard. Die 4.000 budget is wat ik mijn hoofd heb als basis, daar vanaf wijken is ook een optie tot een bepaalde grens natuurlijk. En nee ik wil niet alles opmaken, juist omdat ik een buffer wil houden en ook ooit een koophuis wil kopen. Het hoeft allemaal niet raszuiver, top lijnen of fancy kleurtjes. Gewoon een betrouwbaar, gezond, steviger paard.


Heel eerlijk? Het maakt helemaal niet uit welk ras. Braaf, fors en gezond is een zeer gewilde combinatie. Papier of kleur kan een laatste factor zijn, maar drijft de prijs niet omdat de meeste kopers dat minder van belang vinden. In de huidige markt mag je het bedrag voor de aanschaf zeker x3 doen. Als een dier goedkoper wordt aangeboden, zou ik als de dood zijn voor een kat in de zak, en dier voor aanschaf van top tot teen laten doorlichten. En dat is tegenwoordig zo duur dat je dan beter een iets hoger prijskaartje kan nemen.

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Zwaarder ras kopen, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 00:40

Sorry, maar bepaalde rassen, waaronder de SCHWARZWALDER FUCHS, gezond èn braaf, ga je echt niet vinden voor je budget :n .

Don't take anything for granted

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 00:52

Eretria schreef:
8nnemiek schreef:
Hier ook een CPL'er gehad, een belg. Dat was inderdaad niet fijn, en ik zou ook vooral om die reden inderdaad niet snel nog een belg kopen. Maar met mijn tinker en ook tinkers in de omgeving heb ik heel andere ervaringen. Ik ken er ééntje die echt flink CPL had. Maar in die tijd was daar nog niks over bekend, en het dier kreeg emmers vol worteltjes en appels toegestopt, flink krachtvoer, 12 uur per dag op stal, nooit behandeld tegen mijt, en dat was sowieso een heel zware, grof gebouwde tinker. Verder ken ik in mijn eigen omgeving eigenlijk geen tinkers die ook maar in de buurt komen bij de CPL zoals mijn belg dat had. Daarom zou ik ook zonder twijfelen weer een tinker durven nemen.


Sorry dat ik dit persoonlijk maak, maar jij bent altijd de eerste die cpl gooit in ieder topic dat gaat over een paard met jeukerige benen, mijtjes, of korstjes of verdikkingen op de benen. Betreft vaak tinkers. Terwijl het zoveel kan wezen. Kan me nog een topic herinneren van een tinker die dikke benen had en er ook ontelbare keren cpl werd geopperd terwijl die littekenweefsel had van langdurig mijten.
Dus je spreekt jezelf tegen als je zegt weinig tinkers te kennen of hebben gezien met cpl als we het internet mee mogen tellen.

Internet tel ik niet als binnen mijn omgeving, dan heb ik het over paarden die ik in levende lijven ken.
Ik zeg ook nergens dat het niet voorkomt bij tinkers. Áls er duidelijk wondjes zijn, zoals bij tinkers in dat soort topics, ja dan is CPL vaak de oorzaak. Dan zal ik ook altijd aanraden om daar naar te kijken en het te behandelen als CPL.
Maar lang niet alle tinkers hebben last van CPL, en zeker niet in de mate zoals belgen dat hebben. Meestal zie je bij tinkers mét CPL dat er alleen wat rimpels in de koten zitten, en af en toe eens een wondje. Wat goed onder controle te houden is met goede voeding/beweging enz. Ook dat schrijf ik in die topics altijd erbij.
Maar dat gaat allemaal off-topic inderdaad.

Ik hoop dat je een paard naar je wens kan vinden, TS!

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

lies
Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Zwaarder ras kopen, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:23

Ik heb een Irish Draught. Ze heeft zo'n beetje het karakter en eigenschappen die je wenst. Ik weet niet of je er eentje kan vinden voor jouw budget, misschien nog ietsje rekken, dan moet het lukken. Verdiep je eens in het ras, misschien de moeite waard.

זכור

velvetblack
Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:48

Montgri schreef:
Net ook eventjes de advertentie van de Breton merrie bekeken en berichtje gestuurd!


Wat toevallig dat ik dit hier voorbij zien komen! Ik ben de nieuwe trotse eigenaresse van deze merrie geworden vorige week, meteen laten keuren en vorige week zaterdag opgehaald. De paard wereld is echt snel handelen nu, want het gaat zo enorm snel met brave grove paarden.

[ img ]
Dit is ze, bij mij thuis

Lieser
Berichten: 1403
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 20:57

lies schreef:
Ik heb een Irish Draught. Ze heeft zo'n beetje het karakter en eigenschappen die je wenst. Ik weet niet of je er eentje kan vinden voor jouw budget, misschien nog ietsje rekken, dan moet het lukken. Verdiep je eens in het ras, misschien de moeite waard.

Zoiets willen wij ook. Draught of Irish Sport Horse. Wat dat betreft wordt onze zoektocht wel steeds concreter :)

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Zwaarder ras kopen, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:56

Wauw Velvetblack, wat een knapperd ! Wat een ras is dat?

Don't take anything for granted

Popstra
Berichten: 13610
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Zwaarder ras kopen, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:02

Zou je een Quarterhorse niet leuk vinden? Cool, werkwillig en de juiste hoogte voor wat jij zoekt.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Kaatastrof
Berichten: 6245
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:04

Lieser schreef:
lies schreef:
Ik heb een Irish Draught. Ze heeft zo'n beetje het karakter en eigenschappen die je wenst. Ik weet niet of je er eentje kan vinden voor jouw budget, misschien nog ietsje rekken, dan moet het lukken. Verdiep je eens in het ras, misschien de moeite waard.

Zoiets willen wij ook. Draught of Irish Sport Horse. Wat dat betreft wordt onze zoektocht wel steeds concreter :)

Op 2dehands staat er nu een jonge Irish Draught kruising Tinker
https://www.2dehands.be/v/dieren-en-toe ... ker-veulen

Er stond ook een gave Noriker kruising jaarling op een tijdje terug. Was ik zelf ook wel verliefd op (maar ik ben niet op zoek naar een paard). Helaas kan ik het niet meer terug vinden dus ik gok dat ze al verkocht is..
Edit: gevonden! https://www.2dehands.be/v/dieren-en-toe ... rie-veulen
Laatst bijgewerkt door Kaatastrof op 17-12-21 12:11, in het totaal 2 keer bewerkt

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:09

3000 euro voor een kruising veulen. Pfoe, de prijzen rijzen de pan uit tegenwoordig :=
Leuk dier overigens!
Ik vind het idee van een paint/quarter ook niet gek, maar die ga je ook niet vinden voor dat budget gok ik. En let dan wel op de panel test.
Bij tinkers en haflingers zou ik pssm ook zeker overwegen om te testen voor aankoop.

Wat een leuk dier velvetblack!

Edit:
Ik weet niet of je ook over de grens wilt kijken, maar in Duitsland staan wel een aantal leuke paarden te koop.
Deze bijvoorbeeld: https://www.ehorses.nl/zuidduits-koudbl ... 22594.html
Of deze: https://www.ehorses.nl/noriker-ruin-5ja ... 63723.html

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Montgri
Berichten: 649
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-21 16:35

velvetblack schreef:
Montgri schreef:
Net ook eventjes de advertentie van de Breton merrie bekeken en berichtje gestuurd!


Wat toevallig dat ik dit hier voorbij zien komen! Ik ben de nieuwe trotse eigenaresse van deze merrie geworden vorige week, meteen laten keuren en vorige week zaterdag opgehaald. De paard wereld is echt snel handelen nu, want het gaat zo enorm snel met brave grove paarden.

[ [url=m/vpEyjI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is ze, bij mij thuis


Ik had er ook gereageerd, jij was mij voor. Heb nog wel der maatje gezien en rondje op gereden. Maar het voelde niet goed aan. Meerdere slechte berichten over die handelstal en ik moest de zelfde dag de keuze maken. Sorry zo zit ik niet in elkaar, ik wil meerdere keren langskomen en dan pas de keuze maken.
Maar super leuk dat jullie een match zijn!

Ik ga zondag richting Duitsland om een Belgisch Trekpaard te bekijken. Al een wat oudere merrie, maar opslag verliefd op de foto’s. Ik zie wel wat het gaat worden :P

Insta: @Orrie_the_belgiandraft

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 17:07

Popstra schreef:
Zou je een Quarterhorse niet leuk vinden? Cool, werkwillig en de juiste hoogte voor wat jij zoekt.


Ze heeft een budget van 4k, dat wordt het niet :)

karrij
Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Zwaarder ras kopen, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 17:30

Voor mijn uberbrave 13 jarige tinkerruin is mij onlangs al het dubbele geboden dan het budget van ts, ik was verbaasd maar dat zijn de prijzen tegenwoordig. Net als de huizenprijzen.

Heb je al eens contact gehad met de dames van Horacio Hippique, zij hebben vaak leuke koudbloeden, maar sorry wel boven jou budget, dacht ergens tussen de 5 en 6

BeFunny
Berichten: 10193
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 17:53

Montgri schreef:
Jeetje mensen, hou op. Ik ben toch bewust opzoek naar een gezond paard. Een alternatief. Ik ben mij bewust van de problemen. En weet ook best dat heus niet elk paard met sokken ook echt daadwerkelijk gier last van heeft.

Mijn vraag is of iemand tips heeft waar ik kan zoeken, welke andere rassen er zijn dan degene die ik zelf al in mijn hoofd heb. Of er een betrouwbare handelaar is, of dat iemand geluk heeft gehad op een paardenmarkt ofzo.

Niet de discussie welk ras wel of niet doordrenkt zijn met CPL. Daar heb ik dit topic niet voor geopend!

Zelfde als over budget. Ja ik heb 4.000 in gedachte, maar heb x 4 het bedrag gespaard. Die 4.000 budget is wat ik mijn hoofd heb als basis, daar vanaf wijken is ook een optie tot een bepaalde grens natuurlijk. En nee ik wil niet alles opmaken, juist omdat ik een buffer wil houden en ook ooit een koophuis wil kopen. Het hoeft allemaal niet raszuiver, top lijnen of fancy kleurtjes. Gewoon een betrouwbaar, gezond, steviger paard.


Nou ik begrijp je wel.

Is die Shire niet iets die genoemd werd ;)

Ik zag op marktplaats ook een advertentie of eigenlijk 2, eentje waar ze meerdere Belgische trekpaarden hebben verschillende leeftijden met stamboom. En eentje waar ze meerdere Shires te koop hebben ook in verschillende leeftijden (ik weet even niet meer of daar stamboom bij stond) maar daar zou ik als ik opzoek was dus wel zo gaan kijken.

Wij hebben een Belgisch trekpaard gehad en daar kon ik prima op rijden zowel in de bak (was wel wat zwaar rijden in het begin) als buiten. Zo lang je geen dressuur op hoog nivo wil gaan rijden en springen ook niet belangrijk is kunnen deze paarden best.

Ja ze zijn gevoelig voor mok maar met andere paarden rassen kun je ook veel pech hebben. Maar dit heb je ook zelf in de hand. En met name Belgen zijn slopers, rammers en lomperds. Maar hebben vaak wel een gouden karakter.

Als ik ooit, ooit weer de kans krijg en alleen als ik het paard aan huis kan houden. Komt er of een Shire of een Bels of evt iets in die geest.

BeFunny
Berichten: 10193
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 17:56

velvetblack schreef:
Montgri schreef:
Net ook eventjes de advertentie van de Breton merrie bekeken en berichtje gestuurd!


Wat toevallig dat ik dit hier voorbij zien komen! Ik ben de nieuwe trotse eigenaresse van deze merrie geworden vorige week, meteen laten keuren en vorige week zaterdag opgehaald. De paard wereld is echt snel handelen nu, want het gaat zo enorm snel met brave grove paarden.

[ [url=m/vpEyjI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is ze, bij mij thuis


<3 veel geluk met haar.

BeFunny
Berichten: 10193
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Zwaarder ras kopen, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 18:28


Montgri
Berichten: 649
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-21 18:46

BeFunny schreef:
Ts deze is Iig ook binnen je budget
En dus ook al onder het zadel gewend.

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... lg-te-koop



Ja die zag ik ook. Mocht de belg waar ik ga kijken tegen vallen dan misschien eventjes vragen of hij nog beschikbaar is.
——
Ik heb zelf ook wel ervaring met het quarter ras. Maar veel al toch erg aan de prijs. Ras sluit ik ook zeker niet uit. Zitten erg leuke tussen!

——
Budget is rond de 4.000 inderdaad. Maar duurder is ook mogelijk!

——
Shire trekt mij toch minder eerlijk gezegd, omdat die vaak wel echt mega zijn in hoogte.

——
Veulens ben ik echt niet naar opzoek, lijkt mij ook niet heel verstandig als eerste paard… Maar die prijzen verbazen mij ook wel eerlijk gezegd. Had ik nou maar 5 jaar geleden een veulen voor de helft gekocht hahaha :')

Insta: @Orrie_the_belgiandraft

BeFunny
Berichten: 10193
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 18:58

Shires zijn wel echt heel leuk en voorwaardser in de bak. Je kunt er wel net even wat meer mee over het algemeen. Maar dan kun je wel minimaal 10000 aftikken denk ik. Dat zou het mij echt wel waard zijn overigens en meer voor een goed paard.

Maar nogmaals wij hebben erg genoten met de Bels. Ook zonder zadel reed hij heerlijk ik deed soms een hele buitenrit zonder zadel.

In de bak heeft het wel even geduurd dat was hij niet gewend maar de aanhouder wint en warempel liep hij daar ook goed.

Het verzorgen kost wel meer tijd dan bij veel andere paarden.

velvetblack
Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 19:15

Lukasje schreef:
Wauw Velvetblack, wat een knapperd ! Wat een ras is dat?


Ze is een Breton merrie, een Frans trekpaard ras. <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers