Welk hengst met rustig karakter past bij deze kruising Tinke

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
DuoPenotti
Berichten: 28830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-21 08:22

NatasjavE schreef:
Als je een Groninger leuk vind vind je een Gelderse misschien ook wel wat.

Imposant of Edmundo misschien?
Ligt er een beetje aan ook wat je qua exterieur graag terug ziet komen.

Qua Groningers vind ik overigens Borre en Boudewijn helemaal geweldig.

Impostant is ook echt een mooi paard.
En vooral als je de beschrijving leest heel fijn van karakter.
Maar denk betreft bouw wat minder robuust als dat ik zoek denk ik.

Edmundo
Prachtig dier ook.
Nu weet ik niets van kleuren, maar stel ik gebruik dat paard, welke kans heb ik dan bij mijn merrie voor kleur?
Moeder bruin. Vader zal zwart bont zijn vermoed ik?


Borre is echt wel een soort bouw waar ik van hou. :j

Boudewijn
waarom weet ik niet maar hij spreekt me wat minder aan

Life is what happens to you while you’re busy making other plans


tiwi1969
Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 08:26

Boudewijn is wat luxer dan zijn vader Borre en dat wordt ook door de manier van voorstellen benadrukt.

Kleuren hangt erg af van de genetische code van de moeder, is die homozygoot voor bont en draagt ze vos?

De crème kleur van Esmundo is 50% kans dat hij die doorgeeft dus palomino/valk/smokey black al dan niet in combinatie met vlekken

De andere 50% effen of bont vos/bruin/zwart

Als de moeder geen vos draagt vallen palomino en vos af, als ze homozygoot voor bont is vallen de effen kleuren af en krijg je altijd bont.
Laatst bijgewerkt door tiwi1969 op 05-09-21 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Muronia
Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 08:29

Ik wou je net Borre aanraden, maar ik lees dat hij gecastreerd wordt. Jemig, ook al.. Meindert volgend jaar ook. Er blijft niet veel over zo. Ik wil zelf volgend jaar voor Rio (Rieu x Eros) gaan bij mijn merrie, maar dat is nog een jonge hengst en ik weet niet wat voor karakter hij vererft al maak ik me daar niet erg bezorgd over:
[ img ]

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

DuoPenotti
Berichten: 28830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-21 08:34

ruitje schreef:
Wij waren juist opzoek naar een iets kleinere stokmaat, wel het 'brede' behouden maar meer beweging. Ook wij vonden bij het tinkerstamboek eigenlijk niks wat echt onze merrie zou verbeteren en zijn bij andere stamboeken gaan kijken.

Wij kwamen uiteindelijk bij deze welsh cob uit:

https://www.bokt.nl/markt/ad/508438/wel ... er-dekking

Qua karakter is deze hengst echt goud, was voor ons ook een harde eis :) . Als je ziet wat ze allemaal met hem doen, echt een super dier.

Weet dus niet of het past want hij is kleiner, maar hij brengt wel veel beweging mee ( en wij hopen juist op een effen veulen :D )

Zijn hals en rug is denk ik geen goede match met mijn merrie.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

DuoPenotti
Berichten: 28830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-21 08:35

Muronia schreef:
Ik wou je net Borre aanraden, maar ik lees dat hij gecastreerd wordt. Jemig, ook al.. Meindert volgend jaar ook. Er blijft niet veel over zo. Ik wil zelf volgend jaar voor Rio (Rieu x Eros) gaan bij mijn merrie, maar dat is nog een jonge hengst en ik weet niet wat voor karakter hij vererft al maak ik me daar niet erg bezorgd over:
[ [url=m/VygMfb.jpg]Afbeelding[/url] ]

pracht dier!!!
Maar denk iets te sjiek voor mij?


Maar jij hebt natuurlijk al een geweldig mooie maar ook cool karakter merrie, dus is karakter misschien iets minder van belang?

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welk hengst met rustig karakter past bij deze kruising Tinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 12:36

Paints en quarters staan juist bekend om hun body. Meer dan menig rijpaard. Maar ook om hun goede, coole karakter.
Op de facebook pagina van Rolex zie je de nakomelingen en staat als het goed is die mix met tinker er ook tussen.
Quarters en paints hebben doorgaans fijne gangen. Ik heb zelf reuma en weleens gedacht aan een ijslander voor de toekomst bijvoorbeeld, maar de quarters zitten fijn. En als ze ooit al spanning hebben, laten ze het heel snel weer los. Ze blijven er minder in hangen.

Ik val meer op de kleine, reiner type's, maar er zijn ook grotere.

Die van ElCid is ook een mooi paard. Zeker als je op karakter en body wilt fokken, zou ik naar quarters en paintjes kijken.

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 13:24

superpony schreef:
Die van ElCid is ook een mooi paard. Zeker als je op karakter en body wilt fokken, zou ik naar quarters en paintjes kijken.


Onze mooie paard ;) geeft ook enorm veel body en een fantastisch karakter door :D

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 13:25

DuoPenotti schreef:
NatasjavE schreef:
Als je een Groninger leuk vind vind je een Gelderse misschien ook wel wat.

Imposant of Edmundo misschien?
Ligt er een beetje aan ook wat je qua exterieur graag terug ziet komen.

Qua Groningers vind ik overigens Borre en Boudewijn helemaal geweldig.

Impostant is ook echt een mooi paard.
En vooral als je de beschrijving leest heel fijn van karakter.
Maar denk betreft bouw wat minder robuust als dat ik zoek denk ik.

Edmundo
Prachtig dier ook.
Nu weet ik niets van kleuren, maar stel ik gebruik dat paard, welke kans heb ik dan bij mijn merrie voor kleur?
Moeder bruin. Vader zal zwart bont zijn vermoed ik?


Borre is echt wel een soort bouw waar ik van hou. :j

Boudewijn
waarom weet ik niet maar hij spreekt me wat minder aan


Met Edmundo heb je 50% kans op een verdunde kleur. Palomino, valk of smokey black. Al of niet bont. Maar dat is afhankelijk van de ouders van je merrie.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Welk hengst met rustig karakter past bij deze kruising Tinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 13:44

Is een grote barokke hengst niet wat voor je? Denk aan swarchalder fuchs, noriker, noord Zweed, cotmois, misschien een forsere barock pinto.

Misschien komt Billy wel beschikbaar?

https://www.nordsvensk-noordzweedspaard ... dse-hengst

Via de moeder is 50%kans op een bont veulen, via vader is er kans op wildkleur bruin of wildkleur zwart (=grullo).

(Mocht je terug willen fokken naar een Tinker heb ik een hengst staan die volledig is ggk, braver en liever dan al mijn merries, bekend staat om zijn goede beweging en 1.55m hoog is -met veulens van 1.60+ - )

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welk hengst met rustig karakter past bij deze kruising Tinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 13:57

Als je richting de paints/quarters wilt, kijk dan eens naar Arany van Tinniie. Die staat bekend om het vererven van zijn fijne karakter. Geen idee hij qua bouw matcht en wat hij vererft. Daar zou je even dieper in moeten duiken.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

kamsel
Berichten: 3409
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Welk hengst met rustig karakter past bij deze kruising Tinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 14:41

Sille55 heeft een Irish draught hengst, zou die niet passen?

DuoPenotti
Berichten: 28830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welk hengst met rustig karakter past bij deze kruising Tinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-21 15:29

Bedankt weer allemaal voor de nieuwe input.
Echt leuk.
Ga ze straks weer eens opzoeken :j

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 00:56

Daihyo schreef:
Als je richting de paints/quarters wilt, kijk dan eens naar Arany van Tinniie. Die staat bekend om het vererven van zijn fijne karakter. Geen idee hij qua bouw matcht en wat hij vererft. Daar zou je even dieper in moeten duiken.


Te klein. Het kan groter uitvallen met een grotere merrie, maar er zijn grotere hengsten binnen de quarters en paints. Minder, maar ze zijn er.

Dan zou ik naar Shaggy kijken van Sevke. Die heeft net iets meer maat als het goed is en een super karakter.

Binnen de reiners is het aanbod wel makkelijker.


ElCid schreef:
superpony schreef:
Die van ElCid is ook een mooi paard. Zeker als je op karakter en body wilt fokken, zou ik naar quarters en paintjes kijken.


Onze mooie paard ;) geeft ook enorm veel body en een fantastisch karakter door :D


Ja, zeker een optie die ik niet zou overslaan bij de genoemde wensen.

Hootje
Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Re: Welk hengst met rustig karakter past bij deze kruising Tinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 02:05

Edmundo is imo echt een hele fijne hengst, met echt een mega karakter, zo ontzettend brave hengst. De nakomelingen die ik van hem heb gezien zijn ook onwijs fijne paarden, ik had zelf ook bijna mijn merrie met hem gedekt maar die is al 175 en iets lang in haar lichaam, dus ik heb zelf gedekt met de gelderse Mandienio WL

ღ Holinda, Solinda & Tourterelle
L1+7

Muronia
Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Welk hengst met rustig karakter past bij deze kruising Tinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 06:31


Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welk hengst met rustig karakter past bij deze kruising Tinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 07:55

Het is een kruising en je weet helaas niets over de voorouders aan de ene kant, ook als je een hengst met een rustig karakter uit kiest heb je kans dat het veulen het karakter van de merrie krijgt. Fokken met zo'n kruising is dus meer "gokken".

Als je de galop wilt verbeteren zou ik niet zo snel een groninger kiezen, no offence maar dit zijn niet echt paarden die bekend staan om het verbeteren van de gangen. Ik zou ook eerder kijken naar een hengst die het type wat kan verbeteren, het front en de wat neerwaartse bouw samen met een betere galop. Ik zou dan eerder richting gelders kijken.

Ik denk dat het voor jezelf handig is om even op een rijtje te zetten wat nu echt belangrijk is, nu gaat dit topic alle kanten op qua hengstenkeuzes.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

DuoPenotti
Berichten: 28830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welk hengst met rustig karakter past bij deze kruising Tinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-21 08:22

Daar heb je gelijk in hoor Elisa. :j
En ik weet dat karakter zeker ook van de merrie door gegeven kan worden.
Nu is zij liever dan lief, dus dat zit wel goed. Alleen heeft ze kleine stapjes nodig in nieuwe dingen.
En ook dat is niet onoverkomelijk en ook zeker goed te handelen. Zo erg is nu ook weer niet :D Maar om dan een hengst te gebruiken die alles snel wat spannend vind, is voor mijn doel recreatie niet de slimste keuze.

Dat is betreft bouw en gangen ook zo. Ik vind haar knap zoals ze is, en zou bijvoorbeeld de galop niet verbeteren is ook dat niet perse erg. Maar als het wel kan natuurlijk mooi meegenomen.
Ik weet het, niet het precieze doel van hoe de meeste fokken.
Maar het is een beetje een penny droom, een veulentje. Daarnaast plek genoeg aan huis. Dus waarom niet kijken of de droom lukt. Gewoon eenmalig.

Dat het topic alle kanten op gaat vind ik voor nu niet erg.
Want dan kom ik ook uit bij rassen waarvan ik dan misschien heb, hey die zijn leuk, nooit aan gedacht :)
Ik kom van "vroeger uit" bij de kwpn-springpaarden uit, daar wist ik globaal wat van af. Omdat ik deze paarden het meeste reed bij de handelstallen.
Ook dat is zelfs een optie die ik heb overwogen. Een Burggraaf nakomeling, want daar was ik verzot op.
Dus ja ik kan nog alle kanten op gaan denken, wie weet wat ik ooit kies :)

Maar ik ben erg blij met wat mensen aandragen, ook zeker de tips waar ik beter op kan letten :j

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk hengst met rustig karakter past bij deze kruising Tinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 08:24

Maar je wil de galop verbeteren. Neem aan dat het geen dressuurpaarden galop hoeft te worden? Dus wat wil je verbeteren aan de galop?

DuoPenotti
Berichten: 28830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welk hengst met rustig karakter past bij deze kruising Tinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-21 08:40

Dat ze het veulen het gemakkelijker vind. Mijn merrie draaft liever dan dan ze aanspringt in galop. En galoppeert ze wel is dat onstuimig zeg maar.
Zoals veel tinkers wel hebben denk ik.
Al moet ik zeggen nu ze wat ouder is en meer balans heeft is dat zeker wel verbeterd.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 08:45

DuoPenotti schreef:
Dat ze het veulen het gemakkelijker vind. Mijn merrie draaft liever dan dan ze aanspringt in galop. En galoppeert ze wel is dat onstuimig zeg maar.
Zoals veel tinkers wel hebben denk ik.
Al moet ik zeggen nu ze wat ouder is en meer balans heeft is dat zeker wel verbeterd.



Maar zit dat niet meer in de bouw dan in de galop verbeteren. Iets meer opwaarts gebouwd zodat een sprong makkelijker is om te maken.

DuoPenotti
Berichten: 28830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-21 08:48

Muronia schreef:
Ik heb even nagedacht.. Als Rio je iets te licht is, zou Maximus een optie zijn? Van wat ik heb begrepen een paard met een goed karakter, zwaarder model, genoeg maat. Is een Macho Polo x Test. Je zou meer info bij Wilma kunnen opvragen.
https://www.stal-vredenheim.nl/maximus-van-vredenheim/

[ [url=m/53Njxu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hhUlqm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit vind ik ook een erg mooi paard :j


Hootje schreef:
Edmundo is imo echt een hele fijne hengst, met echt een mega karakter, zo ontzettend brave hengst. De nakomelingen die ik van hem heb gezien zijn ook onwijs fijne paarden, ik had zelf ook bijna mijn merrie met hem gedekt maar die is al 175 en iets lang in haar lichaam, dus ik heb zelf gedekt met de gelderse Mandienio WL

toch nog in mijn achterhoofd houden dan :j


quarters vallen niet in mijn wensenlijstje.


Caily schreef:
Is een grote barokke hengst niet wat voor je? Denk aan swarchalder fuchs, noriker, noord Zweed, cotmois, misschien een forsere barock pinto.

Misschien komt Billy wel beschikbaar?

https://www.nordsvensk-noordzweedspaard ... dse-hengst

Via de moeder is 50%kans op een bont veulen, via vader is er kans op wildkleur bruin of wildkleur zwart (=grullo).

(Mocht je terug willen fokken naar een Tinker heb ik een hengst staan die volledig is ggk, braver en liever dan al mijn merries, bekend staat om zijn goede beweging en 1.55m hoog is -met veulens van 1.60+ - )

Die worden me weer te fors.

Welke hengst heb jij staan?

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

MukiwaCobs
Berichten: 1397
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 08:50

Mag ik vragen waarom je niet met een tinker fokt?

Ik vind Benson of Janesho wel passen en deze geven ook super nakomelingen.
En eventueel kun je Bing nemen?

DuoPenotti
Berichten: 28830
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welk hengst met rustig karakter past bij deze kruising Tinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-21 08:57

Ik heb niet gezegd dat ik er niet mee fok. :)
Maar omdat ze zelf niet raszuiver is maakt mij het ras wat minder uit.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:01

-
Laatst bijgewerkt door ElCid op 06-09-21 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969
Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Welk hengst met rustig karakter past bij deze kruising Tinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:18

De hals is wel lang genoeg, maar de hoofd/hals aansluiting (nek) is kort dat zie je bij de dochter ook.
Zoon heeft blijkbaar van moeder wat meer ruimte in de nek meegekregen.
De merrie van TS is zelf al wat beknopt in de nek, dat moet je niet willen versterken.
Jouw hengst zou ik eerder op een grote langere merrie gebruiken die in de bespiering verbeterd kan worden.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kruumeltje en 5 bezoekers