Welk hengst met rustig karakter past bij deze kruising Tinke

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:36

Oeps, er ging iets mis; ik wilde nog wat wijzigen maar nu is mijn hele post weg........
Hoe dan ook; juist Lusitano's zijn dressuurpaarden bij uitstek en hebben een veel betere balans dan de gemiddelde warmbloed en verzamelen veel makkelijker dan die langhalzen ;-) . Persoonlijk ben ik geen fan van lange halzen en nekken maar zie ik ze juist graag zoals bij de paarden op de foto. Overigens allebei prima dressuurpaarden die heel gemakkelijk hun balans vinden, zeer makkelijk nageven en zeer flexibel zijn. Ik kijk eerlijk gezegd liever naar de vorm van de hals en als je dan bij de Lusitano merrie kijkt zie je al een hals die, in de natuurlijke houding, al mooi rond is en waarvan ik de nek juist voldoende lang vind en prima passend bij het paard. Ik zie bij de langhalzen en lang nekken te vaak rechte, dunne halzen die veel moeilijker te verzamelen zijn ( om nog maar niet te spreken van de aanleg voor halsartrose) . Maar goed, ieder zijn smaak.
Ik zet de foto's hier nog even onder;

[ img ] Zoon, kruising met zware Quarter merrie. Overigens zijn Quarters juist vaak wat kort in de nek maar wel voldoende lang in de hals.
[ img ] En dus een typische Lusitano merrie met veel talent met een prachtige hals.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welk hengst met rustig karakter past bij deze kruising Tinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 11:38

Je schrijft vader onbekend, maar ik vind haar behoorlijk veel van een tinker weg hebben, dus jammer dat je die helft niet kent.

Ik zou zelf nooit iets heel extreem anders gebruiken, maar dichtbij het paard blijven en een type kiezen die er echt bij past incl de dingen die je wil verbeteren.

Je ziet leuke kruizingen. Voor iedereen weer met de uitzonderingen komt van wel goed gelukt. Maar het is een gok. En als je gaat gokken, zou ik zoveel mogelijk op safe spelen.

Ik heb zelf aan mensen les gegeven met Tinkers en ze zijn heel leuk, maar vind ze qua gangen zelf niet ideaal.

Wil je een dressuur paard fokken, is het gokken en kan je met jarenlange training best ver komen. Er zijn ook tinkers die leuk lopen.
Maar zeg je; ik wil braaf, ik wil comfort, veel buiten rijden, dan zou ik echt meer naar de bouw, gangen en karakter kijken, dan prestaties van de hengst bijvoorbeeld.

Je kan ook een beetje naar andere mixen kijken. Welke hengst heeft al eerder een tupe tinker gedelt, wat kwam daar uit? Geen garantie, maar kan ene idee geven.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 7 bezoekers