Ervaring met Duitse rijpony

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
gohorses
Berichten: 74
Geregistreerd: 22-03-20

Ervaring met Duitse rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-20 15:22

Hallo! De titel zegt het al. Ik hoor graag jullie ervaringen / meningen over de Duitse rijpony. Kan op internet namelijk weinig vinden. Hoe zit dit ras 'in elkaar'?, algemeen karakter, foto's etc.. Alles is welkom! :j


Anomien
Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Ervaring met Duitse rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:26

Oh ja.. ik had een kleine merrie
Gaaf dier. Makkelijk karakter zonder suf te zijn. Aanwezig. Als jaarling kon ik haar wel achter het behang plakken, maar daarna een gouden dier.

Veelzijdig! Mooie benen! En vooral makkelijk zonder suf te zijn! Genoeg uitdagingen te bedenken met een Duitse rijpony

Mama van mijn lieve meisjes

gohorses
Berichten: 74
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-20 15:38

Knert schreef:
Oh ja.. ik had een kleine merrie
Gaaf dier. Makkelijk karakter zonder suf te zijn. Aanwezig. Als jaarling kon ik haar wel achter het behang plakken, maar daarna een gouden dier.

Veelzijdig! Mooie benen! En vooral makkelijk zonder suf te zijn! Genoeg uitdagingen te bedenken met een Duitse rijpony


Klopt! Hoe bedoel je precies suf? :D

gohorses
Berichten: 74
Geregistreerd: 22-03-20

Re: Ervaring met Duitse rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-20 18:01

Verder geen ervaringen?

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only
Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Ervaring met Duitse rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:34

Gezien dit een vraag is omtrent rassen verplaats ik het naar RPA.


gohorses
Berichten: 74
Geregistreerd: 22-03-20

Re: Ervaring met Duitse rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-20 13:57

Heeft hier niemand een Duitse rijpony (gehad) of ervaring met het ras?

SharonLotte
Berichten: 19
Geregistreerd: 04-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:11

Nee nog niet, maar ze zijn wel prachtig!

AvanKol
Berichten: 958
Geregistreerd: 05-08-15

Re: Ervaring met Duitse rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:28

Ik heb twee Duitse Rijponys :D wat zou je graag willen weten? Mag ook via pb.

Houding & zit lessen met de Joker Rijsimulator op jouw locatie!
Ramira (20 jaar) - Suppie (24 jaar) - Galoppy (18 jaar)

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:28


gohorses
Berichten: 74
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-21 22:04

AvanKol schreef:
Ik heb twee Duitse Rijponys :D wat zou je graag willen weten? Mag ook via pb.

rien10 schreef:
Wij hebben er ook een. Vraag maar raak.

Hier kan je een boel lezen. [RPA] Duitse Rijpony topic


Hoe zou je hun karakter in het algemeen beschrijven (als dit kan)? En welk discipline doen jullie?

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Ervaring met Duitse rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:16

Ik heb een halve, telt misschien niet helemaal maar ik wil toch even mee volgen. Mijne is een afstammeling van De Vito II. Tikje dominant, maar goudeerlijk!

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:50

gohorses schreef:
AvanKol schreef:
Ik heb twee Duitse Rijponys :D wat zou je graag willen weten? Mag ook via pb.

rien10 schreef:
Wij hebben er ook een. Vraag maar raak.

Hier kan je een boel lezen. [RPA] Duitse Rijpony topic


Hoe zou je hun karakter in het algemeen beschrijven (als dit kan)? En welk discipline doen jullie?

In het algemeen kan je dat niet zeggen. Duitse Rijpony is een stamboek, niet zozeer een ras, net als bij het KWPN. Er kan van alles in zitten. In onze Brix zit er van moeders kant al generaties Duitse Rijpony in, van vaders kant Welsh en Holsteiner. Brix' vader is Beckenbauer, Vader van de moeder is Nobel Boy (Brix is in Duitsland gefokt). Deze hengsten geven goede sportpony's maar met een lastig karakter. Brix is zeer eigenzinnig. Vergelijk het met een kind dat altijd Ja, maar ..... zegt. Disciplines: Z1 dressuur tussen de paarden. Buiten rijden. Carrousel rijden. Springen. Een allrouder dus. Hij is nu 14 en wij (mijn dochter en ik) hebben hem nu 10 jaar.

AvanKol
Berichten: 958
Geregistreerd: 05-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:49

rien10 schreef:
Wij hebben er ook een. Vraag maar raak.
In het algemeen kan je dat niet zeggen. Duitse Rijpony is een stamboek, niet zozeer een ras, net als bij het KWPN. Er kan van alles in zitten. In onze Brix zit er van moeders kant al generaties Duitse Rijpony in, van vaders kant Welsh en Holsteiner. Brix' vader is Beckenbauer, Vader van de moeder is Nobel Boy (Brix is in Duitsland gefokt). Deze hengsten geven goede sportpony's maar met een lastig karakter. Brix is zeer eigenzinnig. Vergelijk het met een kind dat altijd Ja, maar ..... zegt. Disciplines: Z1 dressuur tussen de paarden. Buiten rijden. Carrousel rijden. Springen. Een allrouder dus. Hij is nu 14 en wij (mijn dochter en ik) hebben hem nu 10 jaar.


Eens. Onze pony’s zijn Welsh x Arabier en dat heet dan Duitse Rijpony. :)
En vanuit deze kruising zijn de dames lief en eerlijk maar ook sensitief en dominant. En dan zijn het ook merries natuurlijk :+ Ze zijn gek op eten, op het bos en op springen maar doen het ook erg goed in dressuur(M en Z).

Houding & zit lessen met de Joker Rijsimulator op jouw locatie!
Ramira (20 jaar) - Suppie (24 jaar) - Galoppy (18 jaar)

Eapy
Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Ervaring met Duitse rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:46

Sportief getalenteerd, veelzijdig. Niet sloom maar niet moeilijk. Merries kunnen wat pittig zijn, maar niet koppig zoals bijv een Haflinger. Mooi ras!

Keep your hopes up high and your head down low
Extra 25-04-2000 — 16-09-2023. Wij, voor altijd.

gohorses
Berichten: 74
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-21 22:15

AvanKol schreef:
Eens. Onze pony’s zijn Welsh x Arabier en dat heet dan Duitse Rijpony. :)
En vanuit deze kruising zijn de dames lief en eerlijk maar ook sensitief en dominant. En dan zijn het ook merries natuurlijk :+ Ze zijn gek op eten, op het bos en op springen maar doen het ook erg goed in dressuur(M en Z).


Interessant hoe dat zit met de benaming Duitse Rijpony dus. Ik wist dat het een beetje gaat zoals de NRPS, moet voldoen aan bepaalde eisen om de naam te krijgen.

gohorses
Berichten: 74
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-21 22:17

rien10 schreef:
In het algemeen kan je dat niet zeggen. Duitse Rijpony is een stamboek, niet zozeer een ras, net als bij het KWPN. Er kan van alles in zitten. In onze Brix zit er van moeders kant al generaties Duitse Rijpony in, van vaders kant Welsh en Holsteiner. Brix' vader is Beckenbauer, Vader van de moeder is Nobel Boy (Brix is in Duitsland gefokt). Deze hengsten geven goede sportpony's maar met een lastig karakter. Brix is zeer eigenzinnig. Vergelijk het met een kind dat altijd Ja, maar ..... zegt. Disciplines: Z1 dressuur tussen de paarden. Buiten rijden. Carrousel rijden. Springen. Een allrouder dus. Hij is nu 14 en wij (mijn dochter en ik) hebben hem nu 10 jaar.


Interessant hoe het zit met het stamboek! Echte allrounders idd. :)

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:21

Mijn 2 Duitse rijpony's zijn kruisingen uit mijn Westfalen rijpaardmerrie x pony van du Bois. Beiden over de 1.60m en ingeschreven in het Westfalen als Duitse rijpony.

Sharaby
Berichten: 1
Geregistreerd: 28-12-20

Re: Ervaring met Duitse rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:42

Ik heb zelf anderhalf jaar een Duitse rijpony gehad. Het was een hele leuke pony, superlief in de omgang, maar ook met rijden echt fijn. Ik heb hem tot L1 in de wedstrijden gereden, maar er zat zeker meer potentie in. Echter werd ik er zelf te groot voor. Maar ik vind het echt hele leuke pony's en ze zijn ook erg mooi.

rani_timon
Berichten: 26
Geregistreerd: 18-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 10:24

Ik heb ook een Duitse Rijpony! Hij is super lief in de omgang maar tijdens het rijden heeft die wel zijn geheime “trucjes”. Dan niet van bokken en steigeren ofzo maar meer de rijtechnische problemen. Zoals over de schouder lopen, zich sterk maken enzo.. Maar eenmaal dat je zijn “trucjes” door hebt is het echt een geweldige pony! We zijn nu appuyement aan het leren en dat pakt die heel goed op! Ook heeft hij een mega goede achterhand! Als je nog maar iets meer verzameld zit hij al in een halve piaffe :j wat niet helemaal de bedoeling is :j Normaal in het begin van de coronatoestanden wouden we onze allereerste wedstrijd rijden maar dat is er helaas nog niet van gekomen..

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 09:09

Mijn vriendin heeft er ook eentje, een actief paard die altijd vor haar werk. Ze doen zowel aan springen als aan dressuur en ook wel eens aan cross. Echt een hele gave pony!! Deze is wel wat pittig en kan nog wel eens weg schieten of rennen maar verder een gouden dier. Zou niet bijten of trappen naar mensen, daar is hij te lief voor :o

Karakter zou ik beschrijven als actief, lief en op mensen gericht <3

gohorses
Berichten: 74
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-21 09:40

rani_timon schreef:
Ik heb ook een Duitse Rijpony! Hij is super lief in de omgang maar tijdens het rijden heeft die wel zijn geheime “trucjes”. Dan niet van bokken en steigeren ofzo maar meer de rijtechnische problemen. Zoals over de schouder lopen, zich sterk maken enzo.. Maar eenmaal dat je zijn “trucjes” door hebt is het echt een geweldige pony! We zijn nu appuyement aan het leren en dat pakt die heel goed op! Ook heeft hij een mega goede achterhand! Als je nog maar iets meer verzameld zit hij al in een halve piaffe :j wat niet helemaal de bedoeling is :j Normaal in het begin van de coronatoestanden wouden we onze allereerste wedstrijd rijden maar dat is er helaas nog niet van gekomen..


Wat leuk! Nee, jammer is dat...

gohorses
Berichten: 74
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-21 09:40

Haffie_lover schreef:
Mijn vriendin heeft er ook eentje, een actief paard die altijd vor haar werk. Ze doen zowel aan springen als aan dressuur en ook wel eens aan cross. Echt een hele gave pony!! Deze is wel wat pittig en kan nog wel eens weg schieten of rennen maar verder een gouden dier. Zou niet bijten of trappen naar mensen, daar is hij te lief voor :o

Karakter zou ik beschrijven als actief, lief en op mensen gericht <3


Dat klinkt goed! :)

gohorses
Berichten: 74
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-21 09:41

Sharaby schreef:
Ik heb zelf anderhalf jaar een Duitse rijpony gehad. Het was een hele leuke pony, superlief in de omgang, maar ook met rijden echt fijn. Ik heb hem tot L1 in de wedstrijden gereden, maar er zat zeker meer potentie in. Echter werd ik er zelf te groot voor. Maar ik vind het echt hele leuke pony's en ze zijn ook erg mooi.


Leuk om te horen! :j

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 08:49

gohorses schreef:
Haffie_lover schreef:
Mijn vriendin heeft er ook eentje, een actief paard die altijd vor haar werk. Ze doen zowel aan springen als aan dressuur en ook wel eens aan cross. Echt een hele gave pony!! Deze is wel wat pittig en kan nog wel eens weg schieten of rennen maar verder een gouden dier. Zou niet bijten of trappen naar mensen, daar is hij te lief voor :o

Karakter zou ik beschrijven als actief, lief en op mensen gericht <3


Dat klinkt goed! :)



Ja ik vind het echt hele leuke pony's zeker aan te raden!

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Ervaring met Duitse rijpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 08:54

Hier twee duitse rijpony's gereden. Ze zijn in mijn mening niet anders dan NRPS'ers of Welsh of eender welke andere sportpony. :=

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers