Sunshine | Welk ras is mijn pony?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Sunshine | Welk ras is mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 14:12

Gisteren mijn nieuwe aanwinst opgehaald.
Het is een 12 jarige merrie genaamd Sunshine met een onbekende afstamming. Ze staat ingeschreven bij het Gypsy Cob and Drum Horse Association-Nederland. Ze is geboren op 21-05-2008 in Nieuw Schoonebeek aan de Europaweg. Haar fokker staat benoemd als G.A.Nijenstein, het paspoort is afgegeven in Ter Apel. Ik heb de merrie zelf in Coevorden gekocht en ze staat nu in Nijverdal. Ze is dus een beetje rondom haar fokadres gebleven. Wat ik weet is dat ze enkele veulens heeft gehad, in december enkele keren gereden is en ze voornamelijk als handpaard gebruikt is. Voor de rest is er bij mij geen informatie over haar bekend. Het is een schat van een pony, super mensgericht en leergierig, ik ben dan ook super benieuwd welk ras/kruising ze is en of iemand eventueel haar ouders heeft gekend?
Ze heeft helaas haar neusje verbrand bij de vorige eigenaren!

Afbeelding

Afbeelding

Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Re: Sunshine | Welk ras is mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 14:41

Ras is kwpn

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 14:46

Nou dat denk ik echt niet hoor -O-
Heb je hier enige onderbouwing voor?
Het is een E pony, geen paard, heeft niets van een KWPN weg al helemaal niet de kleur dus lijkt me wel heel sterk dat het dan een KWPN is. Tevens heeft ze ook geen soortgelijk uitstraling als dat van een KWPN.

Ponylove22 schreef:
Ras is kwpn
Laatst bijgewerkt door Kristy1998x op 28-06-20 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Molfre

Berichten: 2632
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 14:46

Heeft ze een paspoort van de Gypsy Cob Association of een papier maar dan zonder ouders? Dat laatste lijkt me sterk want hoewel er naar mijn weten wel afstammingloze paarden worden opgenomen, moeten die wel rastypisch zijn en dat is deze merrie niet.

Ik denk eerlijk gezegd dat je een leuke kruising te pakken hebt.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 14:48

Ik zou de fokker gewoon bellen, meest simpele en directe oplossing.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 14:51

Afbeelding


Klopt ze heeft niets weg van een Gypsy/Irish Cob of Drum Horse. Dat denk ik inderdaad ook! Ze heeft zelf wel wat weg van een connemara maar wat er nog meer in zit, geen idee. @BarbaLala dankje voor de tip goed idee. Alleen geen idee of ze hierop zitten te wachten maar proberen kan uiteraard altijd. Maar goed ik denk niet dat ik hier meer informatie uit haal want anders zou deze informatie toch ook wel in het paspoort staan? Gezien deze bij de fok is afgegeven. Is dat het telefoon nummer rechts in het paspoort? Of is dit het nummer van de afgever en niet van de fokker?


Molfre schreef:
Heeft ze een paspoort van de Gypsy Cob Association of een papier maar dan zonder ouders? Dat laatste lijkt me sterk want hoewel er naar mijn weten wel afstammingloze paarden worden opgenomen, moeten die wel rastypisch zijn en dat is deze merrie niet.

Ik denk eerlijk gezegd dat je een leuke kruising te pakken hebt.

yvonnnek
Berichten: 20
Geregistreerd: 06-07-15

Re: Sunshine | Welk ras is mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 15:04

Leuk diertje! Waar sta je in nijverdal als ik mag vragen?

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 15:18

Ponylove22 schreef:
Ras is kwpn

Goed verhaal. Lekker kort.

Lymoncello

Berichten: 212
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Schuilstal met Wifi

Re: Sunshine | Welk ras is mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 15:20

Je kan tegenwoordig DNA onderzoek laten doen. Dan weet je wat voor ras ze precies is, plus super interessant natuurlijk!

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 15:21

Dat is ze zeker :o
Ik huur een stuk weide van een particulier aan de rand van de heuvelrug aan een doodlopende weg, lopen hier zo het bos in. Net achter de wijk Noetsele dichtbij het hondenlosloop gebied. Super fijne plek!

yvonnnek schreef:
Leuk diertje! Waar sta je in nijverdal als ik mag vragen?


_/-\o_

rien10 schreef:
Ponylove22 schreef:
Ras is kwpn

Goed verhaal. Lekker kort.

SweetVanille
Berichten: 1771
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Sunshine | Welk ras is mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 15:23

Dat de paspoortuitgevende instantie gypsy cob is hoeft niks te zeggen over het ras..


(KWPN is trouwens ook geen ras, maar een stamboek, en dat kan je zo niet zien)

SweetVanille
Berichten: 1771
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 15:25

Lymoncello schreef:
Je kan tegenwoordig DNA onderzoek laten doen. Dan weet je wat voor ras ze precies is, plus super interessant natuurlijk!


Kan voor zover ik weet alleen als je weet wie de eventuele ouders kunnen zijn.

Lymoncello

Berichten: 212
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Schuilstal met Wifi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 15:51

SweetVanille schreef:
Lymoncello schreef:
Je kan tegenwoordig DNA onderzoek laten doen. Dan weet je wat voor ras ze precies is, plus super interessant natuurlijk!


Kan voor zover ik weet alleen als je weet wie de eventuele ouders kunnen zijn.


Nee hoor, kan gewoon met dna materiaal van het paard zelf. Je draagt in je dna al 50% van elke ouder. Je kunt hiermee niet achterhalen wie de ouders zijn, maar wel wat voor rassen in het dna voorkomen. Op youtube zijn er ook meerdere video's van mensen die het dna van hun paard hebben laten onderzoeken.

Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Re: Sunshine | Welk ras is mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:13

Het is een kwpn.Sommige kwpners zijn noet heel groot

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Sunshine | Welk ras is mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:23

Ik zie er geen connemara in, dan zal het sowieso een kruising zijn aangezien connemara’s niet bont zijn. Ook heeft ze weinig typische kenmerken.

Wellicht ergens stukje welsh/NF kruising tinker?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:47

Ponylove22 schreef:
Het is een kwpn.Sommige kwpners zijn noet heel groot

Waar zie je dat aan dan

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 17:06

Het is ook een kruising :D.
Welsh zie ik er totaal niet in, niet qua bouw en ook niet qua hoofd. NF zou eventueel wel kunnen, vanwaar zou je er geen connemara in zien? Tinker is in mijn ogen onwaarschijnlijk, hier heeft ze niets van weg. Niet de bouw, niet de beharing en niet het hoofd, enkel de vachtkleur, maar goed dat zegt niets natuurlijk. Ze heeft lange manen maar deze zijn nooit geknipt dus dat zegt ook niets. Ik laat binnenkort een DNA test doen denk ik, als ik een site kan vinden waar ik dit kan kopen. Lijkt mij erg interessant en geeft ook duidelijkheid.

Saaams schreef:
Ik zie er geen connemara in, dan zal het sowieso een kruising zijn aangezien connemara’s niet bont zijn. Ook heeft ze weinig typische kenmerken.

Wellicht ergens stukje welsh/NF kruising tinker?


Super duidelijke onderbouwing,
dan heb ik wel een hele speciale bonte KWPN gekocht voor deze prijs :P. Het is zeker geen KWPN.

Ponylove22 schreef:
Het is een kwpn.Sommige kwpners zijn noet heel groot
Laatst bijgewerkt door Kristy1998x op 28-06-20 17:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 17:11

Heb hier inderdaad al wat informatie over opgezocht op internet maar ik kan niet echt vinden waar ik dit zou kunnen kopen. Lijkt mij inderdaad erg interessant ben benieuwd wat ze allemaal bij zich draagt.

Lymoncello schreef:
Je kan tegenwoordig DNA onderzoek laten doen. Dan weet je wat voor ras ze precies is, plus super interessant natuurlijk!

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 17:11

Ik denk ook wel een scheutje arabisch, ruime maar wat vlakke beweging lijkt ze te hebben

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Sunshine | Welk ras is mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 17:23

Ik zou de fokker een mailtje/belletje doen. Dat in het paspoort de ouders onbekend zijn wil niet zeggen dat de fokker het per se niet weet. En je hebt niets te verliezen daar!

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 17:36

Sas_Mon schreef:
Ik zou de fokker een mailtje/belletje doen. Dat in het paspoort de ouders onbekend zijn wil niet zeggen dat de fokker het per se niet weet. En je hebt niets te verliezen daar!

Dit zou ik ook doen! Je zou denken dat de fokker minstens weet wie de moeder van de pony is. Een DNA test is ook een mooie optie, weet je gelijk alles wat erin zit. Leuk dier trouwens.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 17:55

Ga ik zeker doen!
Is dat het telefoonnummer rechts in het paspoort onder de plaats van uitgifte? Of is dit het tel nummer van de uitgever en niet van de fokker. En weet iemand een goede site waar ik een DNA test kan kopen?

chantalboes schreef:
Sas_Mon schreef:
Ik zou de fokker een mailtje/belletje doen. Dat in het paspoort de ouders onbekend zijn wil niet zeggen dat de fokker het per se niet weet. En je hebt niets te verliezen daar!

Dit zou ik ook doen! Je zou denken dat de fokker minstens weet wie de moeder van de pony is. Een DNA test is ook een mooie optie, weet je gelijk alles wat erin zit. Leuk dier trouwens.

Ibbel

Berichten: 49109
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 18:09

Je kan geen "DNA test kopen", je kon DNA laten onderzoeken op afstamming maar voor zover ik weet zijn de uitkomsten zo slecht dat die test niet meer mogelijk is.
Ik zie de mogelijkheid in ieder geval niet meer aangeboden bij animal genetics of bij van haeringen.

Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 18:25

Gillbo schreef:
Ponylove22 schreef:
Het is een kwpn.Sommige kwpners zijn noet heel groot

Waar zie je dat aan dan
de bouw

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 18:27

@Ponylove22 ik ga stuk om jou,
echt een super goede onderbouwing ook.
Haar bouw heef totaal niets weg van een KWPN |o.
En de kleur al helemaal niet... :o?.