Well ras is geschikt?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moni48

Berichten: 32
Geregistreerd: 17-09-17

Well ras is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 09:33

Dag iedereen,

Volgende zomer wil ik graag opzoek gaan naar een tweede paardje en dan een paardje tussen de 1 en 3 jaar. Nu zit ik rond te kijken naar welk ras geschikt zou zijn. Nou weet ik wel dat ik enorm van de koudbloeden en stiekem ook wel van de Spaanse paarden ben. Maar ik heb nog geen idee welke precies.

Dit is wat ik ongeveer zoek in een paard:
- Een paard die zich niet zo gauw druk maakt.
- Eentje waar ik af en toe ook even mee kan springen (natuurlijk is dit niet ras afhankelijk maar ik noem het wel even :P)
- schoft hoogte tussen de 1.50 en 165.

Wat ik niet zoek:
Haflingers, Kwpners en Friezen.

Iemand leuke ervaringen met een bepaald ras?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 09:37

Dan kan je beter op een ander subforum vragen :)

Dit subforum gaat over fokkerij zaken.

Ik tem wel even dan kunnen de modus hem verplaatsen.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Well ras is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 09:44

Een onbekende combinatie maar in het buitenland een stuk bekender is de Warlander. Per toeval ben ik eentje op mijn pad tegen gekomen en ik ben helemaal om. Nu ben ik sowieso een fan van barokke rassen trouwens. Naast de bekendere P.R.E paarden staat de Murgese ook wel hoog in mijn favorieten. En een wat zwaardere richting op heb ik persoonlijk ook altijd een enthousiast gevoel bij het Noord-Zweeds paard.

Enne, het is niet onze ambitie en hij is er ook niet helemaal op gebouwd, maar springen kan de mijne wel en hij vind het nog leuk ook. :j

Afbeelding

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:18

Ik verplaats dit topic naar Rassenpraat algemeen.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:05

Niet zo snel druk maken, zou je dat wat kunnen specificeren?

De meeste Spaanse paarden die ik ken kunnen wat sensibel overkomen, lijken druk als ze iets spannend vinden, maar hebben wel een meewerkend mensgericht karakter en als je daar mee om weet te gaan vind ik het hele betrouwbare paarden. Ik heb echter ook mensen bang zien worden van hun eigen paard, een Spaanse spiegelt en dat krijg je terug.

Een Tinker of Fjord bijvoorbeeld spiegelt veel minder, doet een beetje zijn haar eigen ding totdat het genoeg is en dan krijg je antwoord :+

Dit is naar mijn idee heel erg generaliserend het verschil tussen een Spaanse en een echte koudbloed: Wil je signalen in het begin krijgen, of liever pas later?

Maar hey, ik heb van beiden rassen een stuk of 20 meegemaakt in de omgang, dus er zijn ook vast paarden die helemaal niet zijn zoals ik omschrijf :D

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Well ras is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:58

De warlander (=fries x PRE) die ik ingereden heb kon juist helemaal niet springen.

Nu ga ik ook komen met de dooddoener karakter is niet rasgebonden. Tinkers zullen bij spanning gemiddeld wat meer in zichzelf keren, waar PRE's en arabieren juist gemiddeld wat meer geneigd zijn om te gaan stuiteren.

Je kan kijken naar de grotere New Forests, die zijn vaak erg fijn te rijden. Ik zou zelf ook juist naar kruisingen kijken, die hebben nog wel eens de leuke bouw en vermogen van de ene ouder en het koele karakter van de andere.

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Well ras is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:21

Connemara? Grote fjord.. wel lastig te vinden.

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:25

Rijnlands koudbloed. Super lieve, actieve dieren die graag voor je werken en redelijk multi-inzetbaar.

SensaHorses
Berichten: 708
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:26

Een Swarzwalder Fuchs, grote Merens of een Quarter/Paint?
Of een grote Connemara, die staan er ook om bekend dat ze goed kunnen springen.
Laatst bijgewerkt door SensaHorses op 09-05-20 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelyne79

Berichten: 4001
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:27

Grote Tinker?

Ik heb een tinker gereden van 1.64 alleen vergat die af en toe dat ie een koudbloed was dus koel in de kop bedacht ie meestal als ie er eerst de sokken in gezet had.
Springen vond ie geweldig, ( ik doodeng ) dus nooit hoog met hem gesprongen.

Nu rij ik een tinker van 1.58 ( halfbroer van de vorige), lekker relax maar geen dood ei. maar die wel braaf blijft als iets spannend is, hij vertrouwd dan op mij en wacht op mij zodat ik hem gerust kan stellen, moet ik dat natuurlijk wel doen, ik moet hem dan niet in de steek laten.
Maar als hij merkt dat we het samen aan gaan vertrouwd hij daar wel op.
Ook hij vind het springen erg leuk, maar wederom ik ben geen springruiter en door blessure ( overbelast si-gewricht en rugklachten) staat dat ook op een heel laag pitje.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:02

Het misverstand dat koudbloeden koel in de kop zijn blijft helaas bestaan. Ik heb zelf een Tinker en zoals bij veel Tinkers sluit hij zichzelf eerder af bij spanningen dan bijv. een gemiddelde warmbloed. Maar die spanning is er, onderschat dat niet. Negeer je die spanning dan komt er uiteindelijk echt een flinke uitbarsting.
Elk ras heeft rustige en niet-rustige paarden. En dan is het daarnaast ook nog erg afhankelijk hoe je zelf als ruiter en als mens met je paard omgaat.

moni48

Berichten: 32
Geregistreerd: 17-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 08:52

Serenity350 schreef:
Een onbekende combinatie maar in het buitenland een stuk bekender is de Warlander. Per toeval ben ik eentje op mijn pad tegen gekomen en ik ben helemaal om. Nu ben ik sowieso een fan van barokke rassen trouwens. Naast de bekendere P.R.E paarden staat de Murgese ook wel hoog in mijn favorieten. En een wat zwaardere richting op heb ik persoonlijk ook altijd een enthousiast gevoel bij het Noord-Zweeds paard.

Enne, het is niet onze ambitie en hij is er ook niet helemaal op gebouwd, maar springen kan de mijne wel en hij vind het nog leuk ook. :j

[ [url=m/qcD0EH.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gaaf! Ik zal er eens naar kijken!

moni48

Berichten: 32
Geregistreerd: 17-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 08:54

Mara2000 schreef:
Het misverstand dat koudbloeden koel in de kop zijn blijft helaas bestaan. Ik heb zelf een Tinker en zoals bij veel Tinkers sluit hij zichzelf eerder af bij spanningen dan bijv. een gemiddelde warmbloed. Maar die spanning is er, onderschat dat niet. Negeer je die spanning dan komt er uiteindelijk echt een flinke uitbarsting.
Elk ras heeft rustige en niet-rustige paarden. En dan is het daarnaast ook nog erg afhankelijk hoe je zelf als ruiter en als mens met je paard omgaat.



Klopt, ik heb nu een haflinger merrie die zeker niet koel in de kop is. Zodra ik gespannen raak dan is zij dat ook. Maar als ik haar begeleid dan is er niks aan de hand en dan is het een ‘echte koudbloed’.

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: Well ras is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 08:56

Het zwaar warmbloed ras. Ihw.

Ik heb een 1 jarige staan. Ontzettend koel in der koppie. Maakt zich nergens druk om. In tegenstelling tot mijn 1 jarige tuigpaard.

Afbeelding

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:03

moni48 schreef:
Mara2000 schreef:
Het misverstand dat koudbloeden koel in de kop zijn blijft helaas bestaan. Ik heb zelf een Tinker en zoals bij veel Tinkers sluit hij zichzelf eerder af bij spanningen dan bijv. een gemiddelde warmbloed. Maar die spanning is er, onderschat dat niet. Negeer je die spanning dan komt er uiteindelijk echt een flinke uitbarsting.
Elk ras heeft rustige en niet-rustige paarden. En dan is het daarnaast ook nog erg afhankelijk hoe je zelf als ruiter en als mens met je paard omgaat.



Klopt, ik heb nu een haflinger merrie die zeker niet koel in de kop is. Zodra ik gespannen raak dan is zij dat ook. Maar als ik haar begeleid dan is er niks aan de hand en dan is het een ‘echte koudbloed’.


Nou moet ik zeggen dat de haflingers van nu wel heel anders zijn dan de haflingers van toen. Daar wordt ook meer op sport gefokt waardoor je het koele een beetje verliest.

Ik moest gelijk denken aan een fjord. Maar ook hierin zou ik eerder kijken naar een wat traditionele fjord dan een modern sport type. De ervaring die ik heb met fjorden is dat ze koel in de kop zijn maar wel een eigen wil kunnen hebben en daar moet je wel mee om kunnen gaan. Ze kunnen nogal eigenwijs zijn.

Maar het zijn ook paarden die bereid zijn hard voor je te werken en ze kunnen ook aardig springen.

Je zegt geen KWPN te willen, maar wat denk je van een Gelders paard? Die zijn in mijn ervaring wat rustiger dan de KWPN'ers, maar kijk goed naar de afstamming en vooral naar de karakters.

Bij elk ras zijn er natuurlijk wel individuen die zich anders gedragen dan de 'standaard' en opvoeding doet ook een hoop.

Misschien dat je gewoon eens bij wat fokkers langs kan gaan?

moni48

Berichten: 32
Geregistreerd: 17-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 09:07

corinadrenth schreef:
Het zwaar warmbloed ras. Ihw.

Ik heb een 1 jarige staan. Ontzettend koel in der koppie. Maakt zich nergens druk om. In tegenstelling tot mijn 1 jarige tuigpaard.

[ [url=m/NK32Ac.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wat is die leuk! <3 <3

Sloffer
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:13

Tja ik zou me dan denk ik niet perse op een ras richten, maar op de eigenschappen die je noemt. Een leuke kruising zou dan ook prima geschikt zijn. Of je moet je graag met fokkerijzaken en keuringen willen bezighouden.
Ik heb zelf nu een tweejarige kruising fjord x fries. Een prachtig dier om te zien en heerlijk koel in het koppie.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:56

Marjo schreef:
Je zegt geen KWPN te willen, maar wat denk je van een Gelders paard? Die zijn in mijn ervaring wat rustiger dan de KWPN'ers, maar kijk goed naar de afstamming en vooral naar de karakters.


Een Gelderse is niet perse rustiger. Ze zijn, ook als er spanning of zelfs stress in de tent is, meer hanteerbaar. Ze zijn gemiddeld genomen wat minder kwalijk nemend.

Dat maakt dat als je echt een wat flegmatieke wil hebben een Gelderse minder geschikt is. Sommige zitten er dan toch niet ontspannen op.

Ik heb een Gelderse merrie en die kan er soms uitzien alsof ze bij het minste zal ontploffen. Staart erop, snurkend en dribbelend aan de hand de bak in. Het typische beeld van een Gelderse zeg maar.
Mensen vragen me dan: zou je daar nu wel opstappen, misschien niet eerst effe longeren?

Maar dat hoeft niet. Want ook al loopt ze de eerste rondje snurkend met haar hoofd bij onze lieve heer op tafel te kijken. Ze zal gewoon bij je blijven en niet onder je uitknallen.

Ook als er enge dingen in het bos zijn. Ze zal niet met of zonder mij naar huis rennen. Ze zal wel schrikken en een beetje heen en weer hupsen. Maar ze zal het niet op een lopen zetten.

Ook niet als ik 4 weken op vakantie geweest ben en ze dus 4 weken niet onder het zadel is geweest.

Koel in de kop en heet in het werk.

En bovenstaande geld voor veel Gelderse Paarden. Niet voor allemaal.

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:59

NatasjavE schreef:
Marjo schreef:
Je zegt geen KWPN te willen, maar wat denk je van een Gelders paard? Die zijn in mijn ervaring wat rustiger dan de KWPN'ers, maar kijk goed naar de afstamming en vooral naar de karakters.


Een Gelderse is niet perse rustiger. Ze zijn, ook als er spanning of zelfs stress in de tent is, meer hanteerbaar. Ze zijn gemiddeld genomen wat minder kwalijk nemend.

Dat maakt dat als je echt een wat flegmatieke wil hebben een Gelderse minder geschikt is. Sommige zitten er dan toch niet ontspannen op.

Ik heb een Gelderse merrie en die kan er soms uitzien alsof ze bij het minste zal ontploffen. Staart erop, snurkend en dribbelend aan de hand de bak in. Het typische beeld van een Gelderse zeg maar.
Mensen vragen me dan: zou je daar nu wel opstappen, misschien niet eerst effe longeren?

Maar dat hoeft niet. Want ook al loopt ze de eerste rondje snurkend met haar hoofd bij onze lieve heer op tafel te kijken. Ze zal gewoon bij je blijven en niet onder je uitknallen.

Ook als er enge dingen in het bos zijn. Ze zal niet met of zonder mij naar huis rennen. Ze zal wel schrikken en een beetje heen en weer hupsen. Maar ze zal het niet op een lopen zetten.

Ook niet als ik 4 weken op vakantie geweest ben en ze dus 4 weken niet onder het zadel is geweest.

Koel in de kop en heet in het werk.

En bovenstaande geld voor veel Gelderse Paarden. Niet voor allemaal.


Maar dat geld bij elk ras wel denk ik? Ik ken de Gelderse alleen zoals jij ze hier omschrijft. Ben wel gecharmeerd van het ras sinds mijn vorige verzorgpaard :)
Maar dat is enigszins offtopic :D

moni48

Berichten: 32
Geregistreerd: 17-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 19:30

Sloffer schreef:
Tja ik zou me dan denk ik niet perse op een ras richten, maar op de eigenschappen die je noemt. Een leuke kruising zou dan ook prima geschikt zijn. Of je moet je graag met fokkerijzaken en keuringen willen bezighouden.
Ik heb zelf nu een tweejarige kruising fjord x fries. Een prachtig dier om te zien en heerlijk koel in het koppie.


Dat is misschien een beter idee inderdaad! Fokken en keuringen hoeft van mij niet.
Ik zal ook zeker gaan zoeken naar een paard met de juiste eigenschappen en het ras maakt mij dan niet zo veel uit. Maar op deze manier heb ik wel wat ervaringen gelezen en weet ik een beetje waar ik ongeveer naar kan gaan kijken!