Ras van de maand: De Engels Volbloed

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Ras van de maand: De Engels Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 22:12

Iedere maand zal er ander ras in de spotlights staan waar een uitgebreid nieuwsartikel over op de voorpagina over zal verschijnen. Hiervoor kunnen wij jullie hulp goed gebruiken!

Deze maand kozen we voor de Engels Volbloed.

In dit topic kun je jouw kennis over het ras met ons delen.
Wat maakt de Engels Volbloed zo speciaal voor jou? Zijn er misschien ook punten die wat extra aandacht verdienen bij dit type paard volgens jou en waarom? Wat zijn jouw persoonlijke ervaringen met dit ras? Heb je grappige, lieve of interessante verhalen of foto's die je graag wilt delen met andere bokkers?

Let op met het delen van foto's, deze zullen óók gebruikt kunnen worden voor de Wiki. Wanneer je een foto plaatst in dit topic met toestemming om te gebruiken voor het artikel, geef je automatisch ook toestemming voor het gebruik op de Wiki. (Je naam zal vermeld worden bij de foto).
Om de hoeveelheid foto's de info niet te laten overstromen vragen we je om niet meer dan 2 foto's ter illustratie toe te voegen :).

Je kunt je informatie, foto's en/of persoonlijke ervaringen tot 20 december inzenden, daarna zal het topic op slot gaan en zal de redactie een mooi samenhangend artikel maken. Dit artikel zal rond de 1ste van de volgende maand op de voorpagina gepubliceerd worden.

Eerdere topics gingen over:
De Haflinger, de IJslander, de Draver, de Clydesdale, Highland pony (geen reacties), de Frederiksborger, de Morgan Horse, de Tinker,
de Fries, de Welsh Pony & Cob, de Mérens, de Fjord, de Lusitano, de Quarter Horse, het Trekpaard, het minipaard, de Arabische Volbloed en de Shetland pony.

"Een draver, is gaver" :D


Waikiki
Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:34

Ik heb een thoroughbred die in Hong Kong heeft geraced en rijd professioneel op de baan in Sydney!
Zijn jullie geïnteresseerd in het buitenlandse gedeelte hiervan? Ik ben NL alleen bekend met Australië, nieuw zeeland en Hong Kong!


[ img ]

Mongol Derby 2023

                  The sky is the limit*

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ras van de maand: De Engels Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-18 10:40

Zeker!

"Een draver, is gaver" :D

balance
Moderator Kantine
Berichten: 18051
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:26

Ja leuk Waikiki! Écht op de baan rijden, wat moet dat een kick geven elke keer weer. Memories, zucht. Ik heb vroeger gesprongen met een Engelse Volbloed die na een ernstige blessure van de baan is gehaald en omgeschoold is tot springpaard. Weigeren, daar deed hij niet aan. Zijn hart ging over de hindernis en nam het mijne mee. Ik zal nooit het gevoel vergeten van zijn opwarmende lijf met bijbehorende power.
Nou was ik nooit een hele moedige rijder maar met hem durfde ik veel. Ijzersterke gezondheid is wat ik me vooral van hem kan herinneren. Jammer dat ik geen foto van hem heb.
Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen van anderen met de Engelse volbloed. Wat doe je ermee? Beroepsmatig of anders?

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:32

balance schreef:
Ja leuk Waikiki! Écht op de baan rijden, wat moet dat een kick geven elke keer weer. Memories, zucht. Ik heb vroeger gesprongen met een Engelse Volbloed die na een ernstige blessure van de baan is gehaald en omgeschoold is tot springpaard. Weigeren, daar deed hij niet aan. Zijn hart ging over de hindernis en nam het mijne mee. Ik zal nooit het gevoel vergeten van zijn opwarmende lijf met bijbehorende power.
Nou was ik nooit een hele moedige rijder maar met hem durfde ik veel. Ijzersterke gezondheid is wat ik me vooral van hem kan herinneren. Jammer dat ik geen foto van hem heb.
Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen van anderen met de Engelse volbloed. Wat doe je ermee? Beroepsmatig of anders?

Hier ook beroepsmatig, maar dan in Engeland (hoewel voor volgend jaar Zuid Afrika en Aus op de planning staan). :D Wij trainen zelf niet op een track, maar hebben diverse gallops van de Jockey Club tot onze beschikking. Zo ligt er naast de deur een 1400m gallop, en zijn er verderop gallops variërend van 1km tot 1600m met verschillende ondergronden (all-weather, gras etc.) en variërende elevations. Ook zijn er schooling grounds voor de hurdlers en steeple chasers. Ik kan morgen wel wat uitgebreider reageren en wat foto's bijvoegen van de omgeving waarin we trainen. :)

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:10

Niet beroepsmatig. Liefhebber hier.
Ik was een redelijk angstige ruiter, merrie was "hot as hell", zo sensibel als iets, en goudeerlijk.
Niet zo 'braaf' als de gemiddelde warmbloed, en ook niet zo simpel, als in: als ik met mijn binnenbeen blokkeerde moest ik niet denken dat ze de bocht om ging.

Zij heeft mij veranderd als mens. Ik heb geleerd te luisteren en te kijken, en te voelen. Overigens heb ik haar nooit gestraft voor wat ze aangaf, en toen ik begreep waarom ze deed wat ze deed, leerde ik ontzettend veel van haar. Met haar durf ik alles. En ik ben geen held, zij ook niet echt, maar ze geeft me vertrouwen en dan durf ik.

Ik vind ze qua karakter: eenkennig, energiek, moedig, nuchter ook (zou je van die heethoofden niet zo verwachten) super eerlijk, wat introvert soms, maar wel erg hangen aan hun eigen mens en die mag ook alles, speels, veel gevoel voor humor, en altijd in voor nieuwe dingen. Afwisseling hebben ze wel heus nodig, en anders bedenken ze zelf wel iets leuks haha.

Keihard ook, op de pezen en de benen. Super gezond, en ongelooflijk sterk. Ook een sterke wil.
Ik heb wel geleerd erg beleefd te zijn op zijn paards, en merrie eerst een schriftelijk verzoek in drievoud te doen toekomen. Dat wel.

Fijne rijpaarden, maar zoals gezegd, erg gevoelig en daarom niet geschikt voor iedereen denk ik, al kun je er dan wel weer een kind op zetten, dan zet ze geen stap verkeerd.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

balance
Moderator Kantine
Berichten: 18051
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Ras van de maand: De Engels Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 03:41

Vandaag is de laatste dag waarop je een bijdrage over dit ras kunt schrijven in dit topic, einde van de dag zal hetgesloten worden :)

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

lizy29
Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 07:12

Hier een groot liefhebber van het EV. Toen ik 10 jaar geleden in aanraking kwam met deze geweldige paarden was ik op slag verliefd. Eerlijk, trouw en met enorme dosis humor. Maar zorg dat je ze met respect behandeld want anders kan je net zo goed gelijk afstappen.
Ik ben ze begonnen te rijden tijdens mijn vakanties bij een vriendin van mijn ouders. Echt genieten en heb dan ook heel wat uren door het bos en omliggende dorpjes gestruind met haar volbloeden.
Inmiddels heb ik zelf alweer een aantal jaren een kruising EV x KWPN van ‘Sit this one out’. Al is die KWPN zowel qua bouw als qua karakter echt ver te zoeken. Alles wat we oppakken vind hij leuk en hij doet altijd zijn best voor me. Ik heb een periode gehad dat ik angstig was met rijden en hij nam me gewoon weer mee in zijn vertrouwen om er samen nog veel sterker uit te komen. Heerlijk ook om te zien hoe hij zich aanpast aan zijn ruiter.
- stapt er iemand op die het allemaal wel denkt te weten maar het voor hem niet op de juiste manier aanpakt: stap maar af;
-stapt er iemand die hem met respect rijdt: hij doet zijn uiterste best voor je;
-zet je er een klein kind op: hij sjokt braaf rondje en zet geen hoef verkeerd.

Binnenkort gaan we onze eigen schapenboerderij opstarten en ook daar mag hij dan aan het werk. Van dressuurpaard, naar boshobbelpaard, naar grasmaaier, naar schapenpaard.....hoe veelzijdig kan je ze hebben. De dag dat Wonderboy met pensioen gaat komt er dus ook zeker weer een nieuwe en dan een ‘echte’.

Edit: fotootje van mijn stoere man


[ img ]

[ img ]

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

balance
Moderator Kantine
Berichten: 18051
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Ras van de maand: De Engels Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 01:16

Hier mag een slotje, bedankt voor de reacties.

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers