Irish Draught in Nederland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 20:25

Change, meyzen en friesam, prachtige foto’s, erg knappe paarden!

Met mijn kwpn-er gaat t imo nog hetzelfde. Van t weekend even filmen
Ik mag mijn korset af gaan bouwen en mijn fysio wil paardrijden meenemen in het revalidatie traject.
Ik vind hem een held :D zal alsnog wel een paar weken duren, maar daar heb ik op gerekend, dus dat valt wel mee. Dan maar eens rustig kijken of we een project of een groene nog aan kunnen.. En ik zie zoveel leuks..
Heerlijk hè egnie dat je ze zo weer mee kunt nemen, geeft zoveel vertrouwen.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 21:17

Meyzen schreef:
friesam schreef:
[ [url=m/tlA2YG.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zkToQd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZqRk0L.png]Afbeelding[/url] ]

Voor degene die twijfelt of een zwaardere kan springen!
Ik heb een volle Irish Draught niet heel groot (1.62, ik 1.80) maar die springt leuk mee.
Sowieso een veelzijdig paard! We zijn nu L1+1 dressuur en springen en crossen BB (training op B hoogte) oh ja en als het sneeuwt knoop ik er een slee achter


Welke maat hoofdstel heb jij? Heb vandaag een full gepast met een kaakriempje op dezelfde plaats als bij jouw micklem en ik mis dus een stuk riem om dicht te kunnen. Heb jij dat ook? Tips? Kan de schoenmaker daar nog iets mee? Nieuw riempje ofzo?


Ik heb mn micklem sinds 3 weken vervangen voor een ps of sweden en die past veel beter. Het is de Pioneer. Zal morgen eens een foto maken. Maar mijn paard heeft maat full. Alleen de kaak en breedte is meer extra full, hoofdstellen met keelriem maar ook halsters is lastig

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 21:23

Waarom zouden Draughts niet kunnen springen?

De hengst Cruising was 50% of meer ID, echt een zwaar paard om te zien, en sprong op 1.60 niveau. Zo zijn er wel meer. Ook op facebook kom ik geregeld volle ID’s tegen die echt goed kunnen springen! Ook kruisingen. :D

De plannen met mijn nieuwe dame zijn uiteindelijk vooral springen, misschien ook wat laagdrempelig crossen als ze dat leuk vindt. :D

Ik heb vorige week foto’s laten maken van haar en een ander paard van mij. Ik heb ze nog niet binnen maar geloof dat ze heel mooi geworden zijn! Zodra ik ze heb zal ik ze hier posten of een topic aanmaken! :D

Afbeelding

manolito10

Berichten: 557
Geregistreerd: 25-12-09
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:32

Vandaag lekker naar buiten geweest, onderweg even gestopt bij ons nieuwe veulentje dat binnenkort bij Grey komt te staan. Dit was hun eerste ontmoeting!

Afbeelding

Grey was volgens mij het liefst over het hek gesprongen om bij hem (Monty) in de wei te komen :P

Ben benieuwd hoe ze samen zullen gaan als ze echt bij elkaar staan <3

Meyzen
Berichten: 52
Geregistreerd: 06-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:58

manolito10 schreef:
Vandaag lekker naar buiten geweest, onderweg even gestopt bij ons nieuwe veulentje dat binnenkort bij Grey komt te staan. Dit was hun eerste ontmoeting!

[ [url=m/7lrCdg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Grey was volgens mij het liefst over het hek gesprongen om bij hem (Monty) in de wei te komen :P

Ben benieuwd hoe ze samen zullen gaan als ze echt bij elkaar staan <3


Wat superlief zo! Hopelijk worden het goeie vriendjes <3

Meyzen
Berichten: 52
Geregistreerd: 06-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 13:58

Change3x schreef:
Waarom zouden Draughts niet kunnen springen?

De hengst Cruising was 50% of meer ID, echt een zwaar paard om te zien, en sprong op 1.60 niveau. Zo zijn er wel meer. Ook op facebook kom ik geregeld volle ID’s tegen die echt goed kunnen springen! Ook kruisingen. :D

De plannen met mijn nieuwe dame zijn uiteindelijk vooral springen, misschien ook wat laagdrempelig crossen als ze dat leuk vindt. :D

Ik heb vorige week foto’s laten maken van haar en een ander paard van mij. Ik heb ze nog niet binnen maar geloof dat ze heel mooi geworden zijn! Zodra ik ze heb zal ik ze hier posten of een topic aanmaken! :D

[ [url=m/TiQvG4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Geen idee. Ze kunnen het ik weet het, maar het is niet het eerste waar ik aan denk bij al dat gewicht dat omhoog moet haha. Ben ook benieuwd naar je foto's <3

Meyzen
Berichten: 52
Geregistreerd: 06-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 14:01

friesam schreef:
Meyzen schreef:


Welke maat hoofdstel heb jij? Heb vandaag een full gepast met een kaakriempje op dezelfde plaats als bij jouw micklem en ik mis dus een stuk riem om dicht te kunnen. Heb jij dat ook? Tips? Kan de schoenmaker daar nog iets mee? Nieuw riempje ofzo?


Ik heb mn micklem sinds 3 weken vervangen voor een ps of sweden en die past veel beter. Het is de Pioneer. Zal morgen eens een foto maken. Maar mijn paard heeft maat full. Alleen de kaak en breedte is meer extra full, hoofdstellen met keelriem maar ook halsters is lastig



Dankjewel. Hier ook met halsters inderdaad. Dan moet de bovenste riem zo los, dat de neusriem weer te laag hangt. Heb nu een extra full halster, die keelriem zit goed en dan de bovenste riem op zijn strakst.

Het hoofdstel ligt bij de zadelmaker. Houd jouw tip ook in gedachte voor een evt volgend hoofdstel.

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:45

Change3x, heb je de foto’s al? Zo’n knapperd de jouwe. :D

Wat een schatje manolito! Staan ze ondertussen al samen?

De mijne is niet zo lief tegen de pony die bij hem woont. Op de vorige stal was hij altijd de laagste in rang, mocht pas als laatste eten etc, bijna zielig. Nu hij super goed in z’n vel zit, lijkt hij dat te willen compenseren. Speels en bazig.

Maar met rijden zo’n schat. Onlangs 2 keer iemand anders op laten rijden. Bij beide zo rustig en braaf, en als ze hun evenwicht verliezen meteen stappen. <3

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 19:30

Gisteren een aantal binnen gekregen!<3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:20

Prachtig <3 <3

Meyzen
Berichten: 52
Geregistreerd: 06-08-20

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:36

Heel mooi!!

manolito10

Berichten: 557
Geregistreerd: 25-12-09
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:29

Wauw wat een foto’s! <3

Het veulentje komt waarschijnlijk in november pas! Als hij 6,5 maand is ongeveer.

Ik heb een foto van mijn paard gevonden van hoe ik hem gekocht heb in maart& een foto van nu. Wat een verschil _/-\o_
Afbeelding

Sille55

Berichten: 253
Geregistreerd: 08-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 13:54

Mooi verschil manolito10! Ziet er een stuk netter uit :D

Hele gave foto's al Change3x! Daar komt vast wel wat van aan de muur!

Wij hebben woensdag weer even genoten op de prachtige bloeiende heide <3
Afbeelding

manolito10

Berichten: 557
Geregistreerd: 25-12-09
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 22:07

Sille55 Wat heerlijk zo’m uitgestrekte heide!

Ik moet even mijn frustraties kwijt :')

Mijn paard was eerst braaf, kon in m’n eentje met hem naar buiten met de lange teugel ook langs een drukke weg.
Toen kreeg hij een lichte blessure, heeft 4 weken stil gestaan, daarna rijden weer rustig opgepakt. Twee weken terug is de osteopaat geweest, daarna weer rustig aan gedaan.

Vorige week voor het eerst weer (alleen) naar buiten, ging hij steigeren omdat hij een bakfiets zag. Werd helemaal wild van een scooter, terwijl dat hem nooit iets deed.

Vandaag tijdens het rijden (rij in weiland omdat we geen bak hebben) ging hij meteen in galop nadat ik opstapte, zo raar.
Hij is nu onder het zadel heel fris en opgefokt wat er voor zorgt dat ik niet lekker ontspannen kan rijden |(

Zou dit door de behandeling van de osteopaat kunnen komen?
Word er een beetje moedeloos van ..

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 22:45

Prachtig Sille! Hij heeft ook zo’n lekkere nek.

Vervelend manolito! Hoe lang was hij in Nederland voordat je hem kocht? En hij is natuurlijk een stuk opgeknapt sinds je hem hebt.
De mijne is een schat, maar kan ook wel heel fris zijn bij kou en wind, vooral in combinatie met weinig werken. Kan natuurlijk ook komen door die behandeling. Hoe wordt hij gehouden en gevoerd?
Heb je hulp/ les?

manolito10

Berichten: 557
Geregistreerd: 25-12-09
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 22:51

san4nie schreef:
Prachtig Sille! Hij heeft ook zo’n lekkere nek.

Vervelend manolito! Hoe lang was hij in Nederland voordat je hem kocht? En hij is natuurlijk een stuk opgeknapt sinds je hem hebt.
De mijne is een schat, maar kan ook wel heel fris zijn bij kou en wind, vooral in combinatie met weinig werken. Kan natuurlijk ook komen door die behandeling. Hoe wordt hij gehouden en gevoerd?
Heb je hulp/ les?


Hij was geloof ik minimaal 2 jaar al in Nederland. Hij staat 24/7 op de wei, krijgt een klein beetje brok voor de smaak (misschien 500g per dag) en Marstall Force & af en toe veendrenkstof. Verder een plakje hooi per dag. Ik ben wel van plan hem iets te beperken in de hoeveelheid gras die hij binnenkrijgt, hij is nu redelijk stevig.

Vanwege corona& het niet hebben van een rijbak heb ik pas 1x les gehad (met gehuurde trailer er naartoe)
Vanaf zaterdag ga ik om de week met hem lessen bij een kleine manege op 1 km van huis, alleen dan moeten we wel een stukje langs de weg wat hij nu dus opeens spannend vindt :+

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 23:17

Dat klinkt allemaal wel fijn. Soms kun je nog wel wat uitproberen met voer. De brok er helemaal af bijvoorbeeld, helemaal als die stil staat.
Goed dat je gaat lessen!
Hoe reageert hij op die “enge” dingen als je naast hem loopt? Dat zou nog een oplossing kunnen zijn. Eventueel totdat het weer in zijn systeem zit en hij er relaxed mee is.

Edit: ik persoonlijk zou me er dus niet te druk om maken. Maak vooral werkbaar maken voor jezelf.

Sille55

Berichten: 253
Geregistreerd: 08-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 13:14

Lastig Manolito10! Denk dat het best wel met de behandeling van de osteopaat te maken zou kunnen hebben. Kwamen er nog grote dingen naar voren in de behandeling? Soms merk je toch dat ze na zo'n behandeling anders in hun vel zitten. Ze kunnen dingen gaan voelen waar ze eerder gewoon aan gewend waren, maar het kan ook dat hij nu gewoon beter in zijn vel zit en daarom frisser en alerter is..

manolito10

Berichten: 557
Geregistreerd: 25-12-09
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:45

Hij zat in de rug wel redelijk vast, daar heeft de osteopaat acupunctuurnaalden ingezet waardoor het weer los kwam.

Ik moet denk ik gewoon doorzetten & even longeren voordat we gaan rijden zodat hij alvast wat bokkensprong kwijt kan :')

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:15

Manolito Wat vervelend dat hij zo veranderd is. Tja zoals de meesten hier al zeggen die ieren zijn geen trapzakken. Weet je zeker dat hij al 2 jr in NL is? Waar heeft hij gestaan op 1 plek of is hij veel verhuisd? Misschien heeft hij in een korte tijd veel verschillende plekken gezien en heeft dat ervoor gezorgd dat hij zich wat afsloot van de wereld.
Lekker gaan lessen zodat er vanaf de grond iemand meekijkt en idd longeren voor het rijden kan de ergste go en gekke fratsen eraf halen.
Voer kan ook veel doen. De mijne staat heel laag in het voer. Energie zo laag mogelijk en dan nog maar een klein beetje. Ik heb hem nu 2 jaar en kan nu pas zeggen dat we echt een combinatie beginnen te worden.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:20

500 gram brok per dag is alsnog best veel hoor, vind ik! Van teveel energie die er niet goed uit kan kunnen ze ook gekke fratsen uithalen. Even logeren voor je erop gaat kan ook al helpen, en verder vooral veel doen, doen en nog eens doen. Is er een ander (doodbraaf) paard waar je je aan kan optrekken bij het langs de weg gaan?

manolito10

Berichten: 557
Geregistreerd: 25-12-09
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:30

egnie schreef:
Manolito Wat vervelend dat hij zo veranderd is. Tja zoals de meesten hier al zeggen die ieren zijn geen trapzakken. Weet je zeker dat hij al 2 jr in NL is? Waar heeft hij gestaan op 1 plek of is hij veel verhuisd? Misschien heeft hij in een korte tijd veel verschillende plekken gezien en heeft dat ervoor gezorgd dat hij zich wat afsloot van de wereld.
Lekker gaan lessen zodat er vanaf de grond iemand meekijkt en idd longeren voor het rijden kan de ergste go en gekke fratsen eraf halen.
Voer kan ook veel doen. De mijne staat heel laag in het voer. Energie zo laag mogelijk en dan nog maar een klein beetje. Ik heb hem nu 2 jaar en kan nu pas zeggen dat we echt een combinatie beginnen te worden.


Ja weet ik zeker, ik weet wie de de vorige eigenaren waren. Hij is dacht ik 3x verhuisd in Nederland en geloof ik elke keer best streng behandeld, wat er denk ik ook mee te maken heeft dat hij zo gevoelig is.

Ik ga gewoon stoppen met de brok! Enkel nog vitaminebrokjes en hooi (en wei)

@Berdien
Er was een heel braaf paard waarmee we soms naar buiten gingen, maar die is een paar weken terug verhuisd.

Mijn vriend gaat wel vaak mee met de fiets als we naar buiten gaan, daar heeft hij ook best wat steun aan. Dat moeten we maar gewoon blijven proberen dan

Bedankt voor de steun allemaal! Zat er echt even doorheen :')

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 12:06

Begrijpelijk hoor. En paarden gaan gewoon kijken waar de grenzen liggen. Niet op je te pesten maar dat is natuurlijk wel de natuur, wie staat boven wie. De mijne heeft een hele tijd op een vitaminebrokje gestaan en deed het daar prima op. Krachtvoer hebben ze eigenlijk niet nodig, de vitamines wel.
Daarbij is uitgaande van die 2 jaar 3x verhuisd natuurlijk best wel veel. Een paard is een gewoonte dier en moeten soms echt wennen. Je hebt paarden die er niet anders van worden, maar voor veel paarden heeft het toch wel een impact. Nieuwe stal is vaak nieuwe kudde en nieuwe leider. Het veilige is dan allemaal weg. Vervolgens vragen wij ook nog van alles wat ie dan maar even moet doen. Daardoor kan een paard best veranderen zodra ze wat meer op hun plek zijn.
De mijne was echt dood en dood braaf toen ik ging proefrijden. Hij werd gereden met een spoor die ze er even om de laars deed alvorens op te stappen. Ik moest ook best drukken om hem in draf en zeker in galop te krijgen. Inmiddels blijkt meneer best veel go te hebben en heel graag te willen werken. Maar in de basis is hij nog steeds heel braaf en eerlijk.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:07

Afbeelding

Van ‘alles groter dan een auto is akelig’ naar ‘poseren naast de trekker’ *\o/* Ze wordt zo dapper en makkelijk! Laatst zelfs als ons eerste buitenritje alleen gemaakt. Rondje buiten uitgestapt na onze les.

Afbeelding

Ben zó blij met hoe het nu gaat. Knappe Sil <3

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 08:36

Knap paard.