Als een fjord niet lukt wat zijn dan de andere opties?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Zebrastreep
Berichten: 9689
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:54

axel_1997 schreef:
Zebrastreep schreef:
Fjorden kruisingen zijn ook wel heel leuk! Ik heb er zelf geen ervaring mee , maar ik vindt een Fjord gekruist met iets bont ook wel gaaf! Weet alleen niet of ze dan bijvoorbeeld wat drukker zijn of wat minder karakter eigenschappen hebben van de Fjord. Als je bijvoorbeeld echt valt voor betrouwbaar en rustig ( wat ook niet elke Fjord hoeft ze zijn , maar je snapt wat ik bedoel) dan kan een kruising misschien minder leuk uitpakken.


Het karakter hangt dan natuurlijk af van welke kruising je hebt.
Maar een bonte fjord ziet er inderdaad ook wel heel gaaf uit.
Ik weet weinig van genetica. Maar als je een fjord kruist met bijvoorbeeld een zwartbonte barock pinto. Zou daar dan een grå-bonte fjordkruising uit kunnen komen?


Dan moet je wel een grijze Fjordenmerrie hebben. Met een Isabel gaat dat niet lukken denk ik. Mijn jonge Fjord draagt bijvoorbeeld ook voor een bepaald procent grijs. Maar haar moeder een Isabel merrie werd gedekt door een grijze hengst waaruit mijn jonge Fjord is gekomen daarmee was de kans op grijs weer wat kleiner.

Maar soms kan het wel , zo staat er bij mij op stal een donkere Isabel Fjord die werd gedekt door een Ulsblakk hengst en hieruit kwam een Gulblakk veulen.

Ik ben niet zo heel goed met kleuren hoor! :')

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:06

Het is eigenlijk heel simpel, even ervanuit gaande dat de dieren in dat scenario geen vos dragen.
Veel brunblakke fjorden zijn homozygoot agouti, dan krijg je met een zwartbonte hengst altijd een wildkleur bruine nakomeling die mogelijk bont is.
Als het een brunblakke is die heterozygoot agouti is dan heb je 50% kans op grullo/gra en 50% kans op wildkleur bruin/brun. Ook weer evt bont.
Met een gra merrie en zwartbonte hengst heb je 100% grullo/gra met al dan niet vlekken.


Hawkeye
Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Re: Als een fjord niet lukt wat zijn dan de andere opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:15

Ik zou ook meteen Noriker zeggen! Er zit wel wat verschil in de lijnen qua bouw/karakter over het algemeen. Maar het zijn fijne, nuchtere paarden met toch wel wat temperament naar mijn gevoel. Ik ben in ieder geval heel blij met mijn merrie!

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

Jildau
Berichten: 9395
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:22

Ik heb een grote Welsh Cob (1.60). Geen koudbloed maar wel een 'stevige'. Ik ben groot Fjorden fan en wilde ook altijd een Fjord maar toen kwam ik deze tegen. Misschien ook een ras om eens naar te kijken.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Die Fjord komt er ooit nog wel. :D

axel_1997
Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-21 21:29

Ik weet niet of die zwaar genoeg gebouwd zijn.
En die van 1,60 m zijn denk ik wel zeldzaam als ik de bokt wiki mag geloven.
Zijn ze er van 550-600 kg?

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Ninaka
Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:49

Ik ben nu ruim een jaar de gelukkige eigenaar van een Zweedse Ardenner. Ik zocht ook een zwaarder paard en deze kwam heel toevallig op mijn pad, ze zijn niet veel aanwezig in Nederland, maar in Zweden populair en niet duur wat ik begrepen heb van een Zweedse Facebookgroep van dit ras. Lijkt ook heel goed in je plaatje te passen.
Ik had er ook nog niet eerder van gehoord, maar is een geweldig ras. Begin 1900 zijn er 3 Belgische Ardenner hengsten naar Zweden gegaan om 3 inheemse rassen (waaronder de eerder genoemde NoordZweed) wat te vergroten/versterken voor de bosbouw.
Daar is dit ras uit ontstaan, dus lichter, vlotter, makkelijker bewegend als de huidige Belgische Ardenner trekpaarden.
Mocht je geïnteresseerd zijn, kan ik je nog wel wat meer info geven.
[ img ]

[ img ]
[ img ]

Het valt allemaal wel mee met de zwaartekracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 22:46

axel_1997 schreef:
Zebrastreep schreef:
Fjorden kruisingen zijn ook wel heel leuk! Ik heb er zelf geen ervaring mee , maar ik vindt een Fjord gekruist met iets bont ook wel gaaf! Weet alleen niet of ze dan bijvoorbeeld wat drukker zijn of wat minder karakter eigenschappen hebben van de Fjord. Als je bijvoorbeeld echt valt voor betrouwbaar en rustig ( wat ook niet elke Fjord hoeft ze zijn , maar je snapt wat ik bedoel) dan kan een kruising misschien minder leuk uitpakken.


Het karakter hangt dan natuurlijk af van welke kruising je hebt.
Maar een bonte fjord ziet er inderdaad ook wel heel gaaf uit.
Ik weet weinig van genetica. Maar als je een fjord kruist met bijvoorbeeld een zwartbonte barock pinto. Zou daar dan een grå-bonte fjordkruising uit kunnen komen?

Dat kan inderdaad, uiteraard afhankelijk van of het dier (uitgaande van brunblakk) homozygoot is voor agouti of niet. Bij AA (dus homozygoot agouti) kan het niet, dan krijg je een (bonte) bay dun, maar bij Aa (heterozygoot) is die kans er zeker!

Een fjord staat bij mij ook op m’n verlanglijstje voor over een jaar of twee à drie en ik heb de stiekeme droom om er een noriker x fjord uit te fokken. O:)

Jessie2020
Berichten: 778
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 06:13

Ik heb niet alles gelezen maar mijn tip: waarom ga je niet in overleg met de manege om jouw lievelingsdjord te kopen? Een once in a lifetime pony vind je niet zomaar meer. Denk niet zomaar dat de manege het niet wil en dat het niet kan: mij is het twee keer gelukt.

axel_1997
Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-21 06:51

Ninaka schreef:
Ik ben nu ruim een jaar de gelukkige eigenaar van een Zweedse Ardenner. Ik zocht ook een zwaarder paard en deze kwam heel toevallig op mijn pad, ze zijn niet veel aanwezig in Nederland, maar in Zweden populair en niet duur wat ik begrepen heb van een Zweedse Facebookgroep van dit ras. Lijkt ook heel goed in je plaatje te passen.
Ik had er ook nog niet eerder van gehoord, maar is een geweldig ras. Begin 1900 zijn er 3 Belgische Ardenner hengsten naar Zweden gegaan om 3 inheemse rassen (waaronder de eerder genoemde NoordZweed) wat te vergroten/versterken voor de bosbouw.
Daar is dit ras uit ontstaan, dus lichter, vlotter, makkelijker bewegend als de huidige Belgische Ardenner trekpaarden.
Mocht je geïnteresseerd zijn, kan ik je nog wel wat meer info geven.
[ [url=m/nxlqjN.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vxEVXI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/OoD7nt.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die zien er inderdaad gaaf uit. Ik ben wel geïnteresseerd.


Jessie2020 schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar mijn tip: waarom ga je niet in overleg met de manege om jouw lievelingsdjord te kopen? Een once in a lifetime pony vind je niet zomaar meer. Denk niet zomaar dat de manege het niet wil en dat het niet kan: mij is het twee keer gelukt.


Dat zou op termijn ook nog een optie zijn. Maar dan moet de markt tegen die tijd iets bijgetrokken zijn. Ik geloof dat de manege tijdelijk een rem op de verkoop en de zaterdag lease gezet heeft omdat ze anders zelf te weinig grote paarden over houden. Ze hebben ook net een nieuw paard aangeschaft en daar zijn ze zielsgelukkig mee.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Jessie2020
Berichten: 778
Geregistreerd: 21-05-20

Re: Als een fjord niet lukt wat zijn dan de andere opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 06:52

Maar als je het echt wil… moet je er gewoon voor gaan.

k_m
Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Als een fjord niet lukt wat zijn dan de andere opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 07:02


axel_1997
Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Als een fjord niet lukt wat zijn dan de andere opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-21 07:05

z'n achterbenen doen het niet meer. :+

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

axel_1997
Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Als een fjord niet lukt wat zijn dan de andere opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-21 07:24

Hé wat grappig. Het topic staat in uitgelicht!
Dat is een eerste voor mij.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Ninaka
Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 10:24

axel_1997 schreef:
Hé wat grappig. Het topic staat in uitgelicht!
Dat is een eerste voor mij.


Met een foto van Saro <3
Voor mij ook een first :D

Hoe meer mensen bekend raken met dit ras, hoe leuker.

Het valt allemaal wel mee met de zwaartekracht.

axel_1997
Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Als een fjord niet lukt wat zijn dan de andere opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-21 11:49

heb je nog wat meer informatie? over het formaat en karakter bijvoorbeeld?
wamt zo van de foto's vind ik het er leuk uit zien.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Kaatje_S
Berichten: 1003
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Als een fjord niet lukt wat zijn dan de andere opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 19:43


Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

axel_1997
Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Als een fjord niet lukt wat zijn dan de andere opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-21 19:57

die zijn ook fraai inderdaad.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Ninaka
Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:10

Mijn vorige paard was waarschijnlijk een zuid Duits koudbloed :D
Lijkt erop dat we dezelfde smaak hebben :j

Ik ga je zsm een PB doen met meer info over de Zweedse Ardenner, maar de komende dagen wat weinig tijd

Het valt allemaal wel mee met de zwaartekracht.

mairead
Berichten: 3213
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 07:09

Mijn stalhoudster heeft pasgeleden een paard gekocht, wat denk ik wel in jouw plaatje gepast zou hebben! Het is een Noriker kruising met iets onbekends. Wat groter, stevig maar toch niet te, en super relaxed!
Dus mss idd in de zware koudbloed (kruising) hoek gaan zoeken!

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

axel_1997
Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Als een fjord niet lukt wat zijn dan de andere opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-21 15:49


Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

xLiez
Berichten: 1885
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 19:59

axel_1997 schreef:
[PP] Wat ik zocht, en wat ik werkelijk gekocht heb ..

Als ik alle reacties in dit andere topic zo lees ga ik waarschijnlijk met een super felle Arabier thuis komen. :+


Hahah ja heerlijk topic! Er is hoop, ik ben wel thuis gekomen met wat ik zocht :') Ik ben maar bij 1 pony gaan kijken en ook gelijk gekocht haha.

Ik zag laatst op facebook comtois paarden, die zijn ook erg gaaf!

Hoppit
Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 13:53

@TS, gewoon nieuwsgierig, wat is het geworden?

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==


axel_1997
Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Als een fjord niet lukt wat zijn dan de andere opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-23 16:33

Voorlopig nog niets. Eerst afstuderen, een baan vinden, en een huis kopen.
Maar leuk dat je het vraagt. Ik zal het hier laten weten. Er staat nu ook een leuk Spaans beest op de Manege. Dus een noriker (koudbloed met Spaanse invloed) komt nu wel hoog op de lijst. En ook barok types trekken me meer aan.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers