Irish Draught in Nederland

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

MO_horse
Berichten: 89
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:28

Bedankt! Lekker samen door de paddock gewandeld vandaag en voor de vorm beetje gepoetst. Koud hoor!


happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 08:51

Goedemorgen,

Ik meld mij ook even

Mijn uber uber brave kwpn er is vorige maan ingeslapen en ik ben weer op zoek naar een nieuw vriendje. In principe helemaal niet specifiek maar een ID op zoek, maar kwam op sporthorses een leuk paard tegen wat een ID is. 5 jaar, liever had ik iets ouder, maar wil toch even bellen en bij het paard gaan kijken.

Heb ondertussen dit topic doorgespit en wordt daar wel heel enthousiast van

B+12 L+4

egnie
Berichten: 2366
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 09:34

Welkom Happy2014. Leeftijd zegt niet zoveel. Ik zou wel even goed vragen waarom hij verkocht gaat worden. Een goed safe jachtpaard komt voor mijn gevoel niet zo snel zo te koop. Maar misschien heb ik het wel helemaal mis. Ik heb de mijne per toeval gevonden. Ik zocht gewoon een braaf paardje en dat bleek een Ier te zijn. Ik heb echter een kruising tinker x volbloed. Hij is braaf, maar geen automaat.

Gewoon lekker gaan kijken en horen wat ze te zeggen hebben.

DIRK 13/12/2009 ABE 31/07/2011 SEP 07/10/2015

MO_horse
Berichten: 89
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 09:44

Hé wat leuk! Ik ben nu een kleine 2 weken samen met Blue, elke dag meerdere uren. Meest opvallende eigenschappen: bijna niet van d'r stuk te brengen/stabiel en zelfverzekerd/nuchter, grooote persoonlijkheid maar wel goed te leiden/doet echt geen gekke dingen, sober/oersterk/kerngezond. Ze zal nooit sierlijk dressuur lopen, maar is in voor alles, op haar manier.

Natuurlijk verschillen de eigenschappen van individu tot individu, maar ik denk zo maar dat bovenstaande eigenschappen er vaker wel dan niet inzitten gezien de lange onverschrokken werk- en oorlogspaard-historie.

Blue liep trouwens ook probleemloos slipjachten.
Zij is sinds haar 3e (nu 8) in NL en hier beleerd. Is 'jouw' ID ook al langer in NL?

Wat zoek je in je paard, wat wil je met hem/haar gaan doen?

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 10:17

tuurlijk, je hebt ook uberbrave jazzen. En ik had hiervoor een Burggraaf, staan bekend als nuchter en cool karakter en dat had hij ook, maar er zullen ook rotte appel Burggraven zijn...

ik zoek wat jij beschrijft, Moet bomproof zijn, week stil kunnen zetten, braaf, lief, niet snel van zijn stuk. Niet kijkerig etc etc.

ik wil er voornamelijk mee buiten rijden, maar met mijn vorige paard reed ik ook wel wedstrijden, niet fanatiek, paar keer per jaar en niet hoog. Maar weer zo af en toe een L2 proefje starten zou wel leuk zijn.

B+12 L+4

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 10:17

of hij al langer in NL is weet ik niet, de contactpersoon was nu op concours, dus kon mijn vragen niet beantwoorden. Hopelijk weet ik vanmiddag meer.

B+12 L+4

MO_horse
Berichten: 89
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 10:39

Spannend!

Lieser
Berichten: 1405
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 10:57

happy2014 schreef:
of hij al langer in NL is weet ik niet, de contactpersoon was nu op concours, dus kon mijn vragen niet beantwoorden. Hopelijk weet ik vanmiddag meer.

Leuk. Is dat die ene uit Soest?

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 11:46

Lieser schreef:
happy2014 schreef:
of hij al langer in NL is weet ik niet, de contactpersoon was nu op concours, dus kon mijn vragen niet beantwoorden. Hopelijk weet ik vanmiddag meer.

Leuk. Is dat die ene uit Soest?


Ja!

B+12 L+4

Lieser
Berichten: 1405
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 11:47

happy2014 schreef:
Ja!

Leuk, ik ben benieuwd.

lies
Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 13:09

egnie schreef:
Welkom Happy2014. Leeftijd zegt niet zoveel. Ik zou wel even goed vragen waarom hij verkocht gaat worden. Een goed safe jachtpaard komt voor mijn gevoel niet zo snel zo te koop. Maar misschien heb ik het wel helemaal mis. Ik heb de mijne per toeval gevonden. Ik zocht gewoon een braaf paardje en dat bleek een Ier te zijn. Ik heb echter een kruising tinker x volbloed. Hij is braaf, maar geen automaat.

Gewoon lekker gaan kijken en horen wat ze te zeggen hebben.


Maar een tinker x volbloed is geen ID. Dat hij uit Ierland komt is gelijk de enige overeenkomst tussen de jouwe en een ID. Dus het karakter van jouw (overigens leuke) paard is niet echt relevant in de vraag van Happy2014.

Mijn ID zou ook precies zijn wat Happy zoekt, hoewel ze wel wat kijkerig/klierderig kan zijn (maar ze is 4, dus begrijpelijk). Ze is alleen niet te koop :D

זכור

Lieser
Berichten: 1405
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 13:48

Ik hoop vandaag filmpjes te krijgen van een paard dat jachten heeft gelopen. Geen idee of het een ID of ISH is (of nog iets anders). Voor een Tinker is het paard te groot.

Berdien
Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 14:02

Ik heb een volle ID en hoewel ik haar echt het liefste paard ter wereld vind, is ze echt geen onverschrokken oorlogspaard :)) Ze is hartstikke safe met springen en in de cross/jacht maar daarbuiten... Nou ja. Ze wordt echt wel relaxter en dapperder maar als ik onverschrokken nodig heb pak ik mijn Tinker _O-

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Change3x
Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 14:05

Mijn (halve) ID (kruising met Connemara) is juist heel sensibel, kijkerig en gevoelig, geeft je niks cadeau, of zoals de Ieren vaak zeggen ‘quirky’. Net zoals andere rassen kun je ze niet echt met elkaar vergelijken omdat het hetzelfde ras is.

Ik heb die van mij gisteren voor de tweede keer mee genomen naar de les. Wordt echt een fijn paard!

https://www.instagram.com/tv/CXniEHvIVC ... =copy_link

egnie
Berichten: 2366
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 14:22

lies schreef:
egnie schreef:
Welkom Happy2014. Leeftijd zegt niet zoveel. Ik zou wel even goed vragen waarom hij verkocht gaat worden. Een goed safe jachtpaard komt voor mijn gevoel niet zo snel zo te koop. Maar misschien heb ik het wel helemaal mis. Ik heb de mijne per toeval gevonden. Ik zocht gewoon een braaf paardje en dat bleek een Ier te zijn. Ik heb echter een kruising tinker x volbloed. Hij is braaf, maar geen automaat.

Gewoon lekker gaan kijken en horen wat ze te zeggen hebben.


Maar een tinker x volbloed is geen ID. Dat hij uit Ierland komt is gelijk de enige overeenkomst tussen de jouwe en een ID. Dus het karakter van jouw (overigens leuke) paard is niet echt relevant in de vraag van Happy2014.

Mijn ID zou ook precies zijn wat Happy zoekt, hoewel ze wel wat kijkerig/klierderig kan zijn (maar ze is 4, dus begrijpelijk). Ze is alleen niet te koop :D


Ik zeg ook nergens dat de mijne een ID is. Ik een IER. Echter wat ik hier in het toppic gelezen heb zijn de ID-ers fijne paarden maar geen automaten waar je zo klakkeloos mee wegrijdt.

Happy zoekt iets die niet snel van zijn stuk is en niet kijkerig. Nou ik zit all ff in de toppic en de meesten hier hebben toch een Ier die niet zomaar dom z'n rondje loopt. Daarbij is dat ook zeer zeker niet rasgebonden.

Ieren zijn fijne paarden, maar komen uit een land waar ze soms anders tegen het braaf zijn en rijden aankijken dan wij. Een paard wat jachten heeft gelopen is ook niet per definitie het brave paard voor de ruiter de alleen op pad wil. Jachtpaarden lopen in de koppel de jacht. Een kennis van mij heeft al eens geholpen op zo'n dag dat er gekeken wordt wat het beste jachtpaard is en dat ging niet vlekkeloos. Er waren er genoeg die alleen niet rond kwamen omdat ze de steun misten van de anderen.

Maar Happy ik zou zeer zeker gaan kijken want het klinkt goed.

DIRK 13/12/2009 ABE 31/07/2011 SEP 07/10/2015

lies
Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 18:29

Er staat letterlijk in de advertentie dat het betreffende paard alleen de weg op kan en nergens bang voor is.

Daarbij, de ID staat bekend om zijn stabiele karakter, over het algemeen zijn het brave paarden (uitzonderingen daargelaten en geen enkel paard is een automaat). Als je een braaf paard zoekt, die veelzijdig is en betrouwbaar, dan zit je bij de ID vrij goed. En mijn ervaring met mijn ID is precies dit, een braaf ongecompliceerd dier (die nu even pubert, maar over het algemeen superbraaf en heel veel mee alleen naar buiten geweest, ze twijfelde niet eens, de eerste keer toen ik alleen met haar het erf af ging).

Dus met je laatste zin wel eens, ik zou zeker gaan kijken. Ik vind het een leuk paard en op basis van de (summiere) beschrijving, zou het wel eens precies kunnen zijn wat Happy2014 zoekt.

זכור

lies
Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 18:31

Change3x schreef:
Mijn (halve) ID (kruising met Connemara) is juist heel sensibel, kijkerig en gevoelig, geeft je niks cadeau, of zoals de Ieren vaak zeggen ‘quirky’. Net zoals andere rassen kun je ze niet echt met elkaar vergelijken omdat het hetzelfde ras is.

Ik heb die van mij gisteren voor de tweede keer mee genomen naar de les. Wordt echt een fijn paard!

https://www.instagram.com/tv/CXniEHvIVC ... =copy_link


Ziet er goed uit! Hoe oud is ze?
Mijne wil dus echt niet springen he.. Ze kan het wel, maar is er gewoon te lui voor, denk ik. Ze gooit zo'n beetje alles er af en als ik even niet op let gaat ze er langs. Misschien moet ik eens een springles nemen, mijn instructrice doet niet echt aan springen.

זכור

kamsel
Berichten: 3409
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 18:43

Op zich een leuk paard, hij lijkt wel wat bloot op de bovenlijn.

Egnie, mijn jachtinstructrice zei altijd: richtig reiten reicht…

Change3x
Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 21:26

lies schreef:
Change3x schreef:
Mijn (halve) ID (kruising met Connemara) is juist heel sensibel, kijkerig en gevoelig, geeft je niks cadeau, of zoals de Ieren vaak zeggen ‘quirky’. Net zoals andere rassen kun je ze niet echt met elkaar vergelijken omdat het hetzelfde ras is.

Ik heb die van mij gisteren voor de tweede keer mee genomen naar de les. Wordt echt een fijn paard!

https://www.instagram.com/tv/CXniEHvIVC ... =copy_link


Ziet er goed uit! Hoe oud is ze?
Mijne wil dus echt niet springen he.. Ze kan het wel, maar is er gewoon te lui voor, denk ik. Ze gooit zo'n beetje alles er af en als ik even niet op let gaat ze er langs. Misschien moet ik eens een springles nemen, mijn instructrice doet niet echt aan springen.


Ze is 4! Heeft het springen ook wel moeten leren hoor maar laat nu echt wel zien dat ze zuinig genoeg is. :D

lies
Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 22:54

Change3x schreef:
Ze is 4! Heeft het springen ook wel moeten leren hoor maar laat nu echt wel zien dat ze zuinig genoeg is. :D


Ah kijk, dat geeft me weer wat hoop ;)

זכור

Lieser
Berichten: 1405
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 12:52

Lieser schreef:
Ik hoop vandaag filmpjes te krijgen van een paard dat jachten heeft gelopen. Geen idee of het een ID of ISH is (of nog iets anders). Voor een Tinker is het paard te groot.

Nog geen filmpjes, helaas

kamsel
Berichten: 3409
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:03

Welk paard Lieser? Waar heeft ie jachten gelopen?

Lieser
Berichten: 1405
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 15:41

kamsel schreef:
Welk paard Lieser? Waar heeft ie jachten gelopen?

Dat weet ik helaas niet. Ik kreeg via via te horen dat er een geschikt paard te koop zou staan dat ervaring had met buitenritten en jachten. Ik wacht nog op meer informatie. Ik vermoed dat hij geimporteerd is uit Ierland, maar zelf dat weet ik niet 100 % zeker.

Berdien
Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 18:27

Lieser schreef:
Ik hoop vandaag filmpjes te krijgen van een paard dat jachten heeft gelopen. Geen idee of het een ID of ISH is (of nog iets anders). Voor een Tinker is het paard te groot.


Ehm... nog even over 'voor een Tinker is het paard te groot' :=

[ img ]
De palomino naast de bruine is mijn Tinkermerrie. Die is dus bijna even groot als mijn ID van 1.68 :+ Nou is dat ook wel uitzonderlijk groot, maar verkijk je er niet op :))

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Lieser
Berichten: 1405
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 18:42

Berdien schreef:
Lieser schreef:
Ik hoop vandaag filmpjes te krijgen van een paard dat jachten heeft gelopen. Geen idee of het een ID of ISH is (of nog iets anders). Voor een Tinker is het paard te groot.


Ehm... nog even over 'voor een Tinker is het paard te groot' :=

[ [url=m/VdOteL.jpg]Afbeelding[/url] ]
De palomino naast de bruine is mijn Tinkermerrie. Die is dus bijna even groot als mijn ID van 1.68 :+ Nou is dat ook wel uitzonderlijk groot, maar verkijk je er niet op :))

Hahaha. Nou, een Tinker is ook welkom hoor, als ze maar kan springen :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers