Nachtblindheid en paardenrassen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Morgee
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-11-21

Nachtblindheid en paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-21 14:17

Hoi,

Ik weet niet dat het hier mag, maar voor mijn studie doe ik onderzoek naar CSNB oftewel nachtblindheid. Ik onderzoek nachtblindheid specifiek in paarden. Kent je of heb je een paard met nachtblindheid of denk je dat je een paard kent die misschien nachtblind is kun je dan asjeblieft mijn enquête invullen?

https://www.survio.com/survey/d/Q8T4A6T3T8D2F0S3C

Ook wanneer je niks af weet van nachtblindheid of nachtblindheid van paarden kan ik jou mening gebruiken! Vul dan de onderstaande link in!

https://www.survio.com/survey/d/W7J4U6D3T1P5K2E6N

Alvast bedankt.
Als ik zo iets hier niet mag plaatsen zeg het dan! dan kan misschien verwijdert worden.


Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Nachtblindheid en paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 15:59

Ingevuld, maar is het niet een beetje open deur?
Het is immers al even bekend met welke kleuren nachtblindheid genetisch gekoppeld is.

Binkie_Queen
Berichten: 42
Geregistreerd: 14-06-21

Re: Nachtblindheid en paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 16:01

2e enquête ingevuld, wat onderzoek je precies over nachtblindheid?

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 16:13

Apart onderwerp om op deze manier te onderzoeken, heel veel eigenaren met dieren die zeker nachtblind zijn merken dit niet eens op. Op basis van het oordeel van eigenaren kan je dus eigenlijk niet af gaan in dit geval.

Daarnaast is er gewoon al informatie over de genetische basis van CSNB, wat heel 'handig' gelinkt is met de appaloosa kleur, dus het is iets wat je vaak (niet altijd bij marmerbonten die mogelijk homozygoot zijn) aan het fenotype kan afleiden. Dit is uitgebreid in de literatuur beschreven.

Begrijp me niet verkeerd, het is heel interessant als onderwerp. Maar als je in dit onderwerp wetenschappelijk gezien wat wil bijdragen is dit niet de juiste manier.


Caily
Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nachtblindheid en paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 03:26

Ik heb een tobiano bonte die nachtblind is. Een Tinker. Of het vanaf de geboorte is weet ik niet. De enquête is ingevuld. Ik zou meer informatie over ontstaan en vererving hiervan graag ontvangen of in contact komen met lotgenoten.

mvdbijl
Berichten: 3663
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Nachtblindheid en paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 07:59

Voor je ingevuld maar is denk net als bovenstaande dat antwoorden al ruim bekend zijn op de vragen die je stelt.

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:07

Caily, de overige vormen zijn waarschijnlijk niet gelinkt aan kleur. Dus als het geen appaloosa is dan is de oorzaak een andere onbekende mutatie. VGL UC Davis vat het als volgt samen:
Congenital stationary night blindness (CSNB) is the inability to see in low to no-light conditions.
Horses with two copies of the leopard complex white spotting pattern allele (LP) have CSNB. This includes horses from the Appaloosa, Miniature Horse, and Knabstrupper breeds, among others.
Other breeds without leopard complex spotting have also been reported to have this condition and further research will likely identify other mutations.



Brainless
Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Nachtblindheid en paardenrassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 10:54

Ik heb een kleine Fewspot appaloosa die nachtblind is, ik neem aan vanaf zijn geboorte; want ik heb hem met 9 maanden gekocht en toen had hij dat al.
Hij weet niet beter, maar heel af en toe moeten wij hem halen als het donker is omdat hij niet weet waar hij heen moet (gelukkig neemt mijn ruin hem mee op sleeptouw) en meestal gaat hij al bij stal staan, waar verlichting is, zodra het gaan schemeren.
Na de zomer, de eerste keren op stal, laten wij de verlichting aan zodat hij weer even weet waar alles staat in stal (water en voer) en dan kan hij weer prima in het donker staan.
Omdat hij niet beter weet (hij is nu 5) is hij nooit in paniek, hij blijft gewoon stilstaan.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers