Komt met hoofd omhoog tijdens overgangen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xxmyrtheexx
Berichten: 868
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: De Steeg

Komt met hoofd omhoog tijdens overgangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-21 23:13

Hoii

Ik heb geprobeerd het zelf uit te vogelen, maar ik ga hierbij toch even jullie hulp nodig hebben denk ik. Ik ben nu sinds ruim een half jaar bezig met mijn paard Lucky Luke om te zetten naar western. Zelf rij ik al langer western, maar heb hem in februari gekocht en toen was hij nog getraind als springpaard. Hij leert erg snel en doet het ook erg goed, alleen 1 dingetje krijg ik er maar niet uit en dat is dat hij, zodra hij moet nadenken zoals bij overgangen of ineens van richting veranderen o.i.d., zijn hoofd weer omhoog doet. Als hij eenmaal loopt, blijft zijn hoofd al aardig netjes gewoon laag, maar zodra ik van stap naar draf of draf naar galop ga en ook omgekeerd, gaat gelijk zijn hoofd omhoog. Zowel met lange als korte teugels.

Iemand tips wat zou kunnen helpen om zijn hoofd gewoon laag te houden?


Koekeroekus
Berichten: 3319
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Komt met hoofd omhoog tijdens overgangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 07:01

Training. Paarden die het hoofd omhoog doen tijdens overgangen missen balans.

Heb je les? Eens met je instructie overleggen welke trainingswijze er het beste bij jullie past.

Iemand een Kerstmuts gevonden?

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 08:55

Inderdaad balans en vaak mist dan de voorwaartse kracht vanuit achteren. Het paard gooit dan als het ware minimaal de voorhand omhoog.
Je kunt dat aan de hand met kaptoom mooi oefenen zonder ruitergewicht. Goed activeren en dan echt in draf laten aantreden. Dat kost ook lenigheid van de bovenlijn, dus zonder ruitergewicht is dat makkelijker.

Iriscope
Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Komt met hoofd omhoog tijdens overgangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 09:12

Dat is inderdaad een kwestie van sterker maken zodat hij die balans en kracht heeft om netjes omlaag te blijven. Je kunt de korte weg kiezen en bijzetteugels eraan gooien om hem te dwingen iets te doen waar hij niet klaar voor is. Vaak gaan ze dan compenseren op andere plekken en bereik je enkel een plaatje, maar geen paard dat beter door zijn lijf beweegt.

De andere weg is dat je traint tot hij sterker is en op een dag zul je zien dat ie het ineens wel kan. Daar kan een goede instructrice je bij helpen!

Veel succes :)

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

xxmyrtheexx
Berichten: 868
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: De Steeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-21 21:50

Bedankt voor jullie reacties! Ik had inderdaad wel door dat hij soms teveel op zijn voorhand valt, dus daar probeer ik wel aan te werken, maar dan weet ik nu ook dat het met zijn hoofd daarvan komt.

@iriscope ik ben ook niet van de bijzetteugels. Hij is nog maar 5 dus hij mag in alle rust nog de dingen leren. Ik moet er ook wel bij zeggen dat hij een heup blessure heeft, dus dat maakt het er voor hem ook niet makkelijker op.

Koekeroekus schreef:
Training. Paarden die het hoofd omhoog doen tijdens overgangen missen balans.

Heb je les? Eens met je instructie overleggen welke trainingswijze er het beste bij jullie past.


Ik heb nog geen les, maar zit er wel tijdje aan te denken om wat lessen te nemen, zodat even iemand met mij mee kan kijken. Ook voor mijn zit. Maarja vind maar eens een westerninstructeur beetje in de buurt en beetje betaalbaar. Weten jullie toevallig iemand in omgeving Arnhem (gelderland)?

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:54

Voor dit „probleem“ hoef je eigenlijk niet eens perse binnen je discipline te zoeken. Je wilt natuurlijk ook geen typische dressuurinstructie maar er zijn ook best veel mensen die zich niet perse op discipline vastleggen maar echt naar het paard zelf kijken, dus daar zou ik niet op blindstaren.

Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:58

xxmyrtheexx schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Ik had inderdaad wel door dat hij soms teveel op zijn voorhand valt, dus daar probeer ik wel aan te werken, maar dan weet ik nu ook dat het met zijn hoofd daarvan komt.

@iriscope ik ben ook niet van de bijzetteugels. Hij is nog maar 5 dus hij mag in alle rust nog de dingen leren. Ik moet er ook wel bij zeggen dat hij een heup blessure heeft, dus dat maakt het er voor hem ook niet makkelijker op.

Koekeroekus schreef:
Training. Paarden die het hoofd omhoog doen tijdens overgangen missen balans.

Heb je les? Eens met je instructie overleggen welke trainingswijze er het beste bij jullie past.


Ik heb nog geen les, maar zit er wel tijdje aan te denken om wat lessen te nemen, zodat even iemand met mij mee kan kijken. Ook voor mijn zit. Maarja vind maar eens een westerninstructeur beetje in de buurt en beetje betaalbaar. Weten jullie toevallig iemand in omgeving Arnhem (gelderland)?



Wekerom zit volgens mij een goede trainer.
In ieder geval goed in het trainen van jonge paarden.

Weet niet of hij ook op locatie komt om les ts geven, of dat jij zou moeten reizen.
Maar dat valt na te vragen.



superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Komt met hoofd omhoog tijdens overgangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 11:46

Dat kan je niet oplossen zonder les en met tips van Bokt.

Ten eerste moeten we echt zien wat er gebeurt om te oordelen waar het echt mis gaat.

Ik heb les gegeven en kan je verschillende oplossingen bieden, maar dan nog moet dat met de goede timing, op de juiste manier gebeuren. Daar heb je zo echt helemaal niks aan.

Je kan je paard ook afdwingen naar beneden te lopen, maar ook daar heb je niks aan. Ik zou ook geen trainer zoeken die veel hengelt.

De enige veilige tip die ik kan geven is; ga veel slangevolte's rijden, veel cirkels, klein, groot, van linksom naar rechtsom.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 9 bezoekers