Voeding quarters? tips? Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sandra_H
Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 20:52

Maar waar lees je dan dat quarters moeite hebben met eiwitten? Veel quarters hebben juist relatief veel eiwitten nodig...
En verder qua zetmeel, ligt het er maar net aan waar dat vandaan komt zeg maar. Zetmeel uit haver en spelt bijvoorbeeld is heel goed te verteren, in tegenstelling tot bijvoorbeeld tarwe. Ik voer daarom naast wat haver verder graanvrij.

.


Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 20:54

Het heet niks voor niks KRACHT voer.

Vind het zowiezo grappig. Ik heb 9 quarters in verschillende leeftijden staan, krijgen allen hetzelfde voer, de een wat meer en de ander minder na gelang de training enz en heb in al die jaren dat ik het voer nog nooit problemen gehad gerelateerd aan hun voer. En sommigen krijgen gerust 3 kilo per dag en ook nog extra luzerne buiten hun hooi voor extra eiwitten als ze in het werk staan!
Krijg zelfs vaak complimenten dat ze er zo goed uit zien.
Maar luister vooral naar je osteopaat die kennelijk ook voedings deskundige is.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

S_GUN
Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-21 21:08

Popstra schreef:
Maar luister vooral naar je osteopaat die kennelijk ook voedings deskundige is.


Dat is ze niet. Ze gaf me enkel de tip om eens te kijken wat er allemaal in de voeding zit van paarden. Dat er vaak te veel suikers en zetmeel in zit en dat sommige paarden daar een opgeblazen buik van (kunnen) krijgen.
1 tje van ons is nl. erg dik en heeft vaak iets 'nattere' mest (niet altijd). Dan kon er mss mee te maken hebben. En daarom ging ik kijken of er misschien iets anders, wie weet, beter was.
Ze heeft me niet gezegd dat ik moest veranderen of ik iets moest ondernemen.

Ik denk niet dat of zij of ik hiermee bedoel dat wij nu voedings deskundige zijn :o

S_GUN
Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Re: Voeding quarters? tips? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-21 21:11

Wat voer jij dan Popstra?

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 21:15

3kg krachtvoer (hopelijk wel verdeeld over meerdere voerbeurten) kan voor sommige paarden nodig zijn. Maar voor de meeste basispaarden is dat echt teveel.
Je basis is altijd ruwvoer. Aan de hand van de droge stof bereken je de benodigde hoeveelheid en dan vul je tekorten aan met (vitamine)brok, muesli, granen, aanvullende ruwvoeders (luzerne bijvoorbeeld) en/of supplementen. Maar om dat echt matchend te doen heb je een ruwvoeranalyse nodig. Heb je die niet, kun je nog wel eea berekenen op basis van gemiddelden. En in die berekening neem je ook je arbeid mee.

Feit blijft dat wanneer een paard teveel suikers ten opzichte van de arbeid binnen krijgt, hij/zij hier dikker door gaat worden. Maar een bepaald aandeel koolhydraten is wel nodig om arbeid te kunnen leveren.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Horseloverl
Berichten: 2218
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Voeding quarters? tips? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 21:42

Ik heb ondertussen alles gevoerd van meerdere merken ( zit in de paardenvoeding en wil weten wat ik voer + wat mijn paarden erop doen zodat ik goed advies kan geven.) Wat ik tot nu toe het fijnste vind om te voeren is de fiberforce, vitamino,strucomix sensitive en de silhouette. Allemaal van cavalor en aardig laag in suiker en zetmeel. Vitalbix voer ik niet meer. Gingen ze allemaal zand van eten. Als ik je verhaal lees mis ik wat informatie. Hoe zwaar werk je met je paard? Hoe is zij op gewicht? Hoe is zij in haar energie?

Roze schoentje

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:45

S_GUN schreef:
Wat voer jij dan Popstra?

Lannoo Quarter mix plus Carli Wafer en onbeperkt voordroog hooi
Overdag staan ze op de wei

Ik l*l niet met de wind mee nee...

S_GUN
Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Re: Voeding quarters? tips? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-21 14:01

Ik twijfel tussen:

Mijten quarter
Cavalor fiberforce
Horsefood summermix

De laatste 2 zijn wel met de minste suiker/zetmeel gehalte.
Daar is mijten véél hoger in...

Horseloverl
Berichten: 2218
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:07

S_GUN schreef:
Ik twijfel tussen:

Mijten quarter
Cavalor fiberforce
Horsefood summermix

De laatste 2 zijn wel met de minste suiker/zetmeel gehalte.
Daar is mijten véél hoger in...


Vgm geeft mijten die percentages toch niet vrij?

Roze schoentje

ClauH
Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 21:06

Die van mij deden het eigenlijk het best op de ponybrok van Subli.

~Turbohoof Solutions ~

S_GUN
Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-21 21:29

[/quote]

Vgm geeft mijten die percentages toch niet vrij?[/quote]

Ik heb een mailtje van hen ontvangen met daarin;

Quattro: 5% suiker en 26.9% zetmeel
De zero bevat 3.8% suiker en 4.8% zetmeel

Dus het is nu fiberforce van Cavalor geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 22:15

Hier een (gepensioneerde) quarter die snel dik wordt.

Hij eet gewoon gras en niet al te veel hooi, idealiter zou dat in een net mogen. Hij krijgt voor het idee enkele korrels brok, maar verwaarloosbaar.

Verder geven we geen supplementen bij of wat dan ook.. hij ziet er super uit, mooi glanzend etc.
Maar wel aan de zware kant dus.

SemSa
Berichten: 56
Geregistreerd: 30-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 21:19

Die van mij doet het goed op de Subli dieet mix. weinig suikers, en heel smakelijk :9 . mooie mix. én zonder melasse! (zit wel in de cavalor dacht ik..) (2x halve kilo of minder per dag)
Daarnaast Equlin balacer en basic. Hier was ik een tijdje mee gestopt maar merk dat hij het daar nu weer heel goed op doet. Daarbij nog 2x halve kilo luzerne digest en lijnzaadolie (flinke scheut) en natuurlijk onbeperkt hooi van lange grove stengel (niet te fijn/kuil=te veel suikers)
Hier gaat mijn ruin van 10 heel goed op! Hij ziet er super uit. zit goed in zijn bespiering en glimt er over en heeft mooie appeltjes :j
Mijn paard wordt sport (reining) getraind..5 dagen in de week 2 dagen rust...
staat nu ook elke dag middagje in de wei. en sws de hele dag buiten in paddock of dus paar uurtjes wei

candalisa
Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Voeding quarters? tips? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 21:51

Ik vraag me ook af waar je leest dat quarters niet tegen eitwit zouden kunnen want in de praktijk is het juist andersom. Ik heb me jaren in verschillende voeren verdiept en de meeste hebben toch behoefte aan een eiwit rijk diet. Verder is het paard afhankelijk kwa suikers enz ik heb 1 quarter daar kan je alles instoppen en zie je niks van terug en de ander ruikt eraan en wordt dik maar beide wel behoefte aan extra eiwitten.

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers