[VOLG] De overstap naar western? of toch niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:50

Ach Sevke, ik reageerde op de vraag van Germie waarom ik op dit moment niet actief ben in mijn sport.


germie
Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [VOLG] De overstap naar western? of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-21 10:14

Ik heb getemd, ik wil 1 net en leuk topic hebben zonder gezeik. Dat lijkt mij niet te veel gevraagd. Het maakt me niet uit welke, maar dan wel zonder al die opmerkingen die offtopic zijn.We wachten af.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Sandra_H
Berichten: 2710
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:45

Als je goed advies van ervaren en soms/vaak zelf door schade en schande wijs geworden mensen, en zelfs ervaren zadelpassers en de reacties daarna omdat je alles telkens in de wind slaat afdoet als gezeik, en alleen maar jaknikkers in je topic wil, moet je dat helemaal zelf weten. Ik kan alleen maar hopen dat het uiteindelijk niet ten koste gaat van je paard.

ook ik ben het dus helemaal eens met de reactie van superpony, die trouwens nou net allesbehalve uit het niets kwam.

.

germie
Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-21 11:48

Wederom offtopic. Hoe moeilijk is het om gewoon alleen te reageren als je ontopic bent. Ik vraag hier geen advies, ik vertel alleen mijn ervaring. Niet meer en niet minder. Dit is mijn avontuur wat ik nu inga.
Er wordt iets bijgehaald wat hier niet benoemd wordt.

Ik heb wederom getemd.
Ik heb ook het recht op een net topic zonder gezeik. Dit gaat niet over advies, maar om een stap die ingezet is, niet meer en niet minder.

Maar goed, nog even weer een vervolg: morgen weer rijden. Er zal gewerkt worden in stap aan buigen en reactie. Ook wordt achterwaarts meegenomen. Mits ik op mijn paard kan klimmen tenminste. Alles wat dan meer lukt is meegenomen. Uit gemak zal het het springzadel worden. :(:) Tevens wordt er een vervolg gegeven aan het borstelen, man man, wat haart mijn paard uit. Niet leuk meer, haha.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Pistasche
Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: [VOLG] De overstap naar western? of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:21

Moderatoropmerking:
Bij deze ons verzoek om vanaf nu ontopic en vooral vriendelijk naar elkaar te blijven. We hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn, in dat geval kan het ook een keus zijn om niet (meer) te reageren. Zo krijgt TS en de andere bokkers die reageren de ruimte om in dit topic over dit onderwerp door te praten.

heb vertrouwen, houd moed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:12

germie schreef:
Wederom offtopic. Hoe moeilijk is het om gewoon alleen te reageren als je ontopic bent. Ik vraag hier geen advies, ik vertel alleen mijn ervaring. Niet meer en niet minder. Dit is mijn avontuur wat ik nu inga.
Er wordt iets bijgehaald wat hier niet benoemd wordt.

Ik heb wederom getemd.
Ik heb ook het recht op een net topic zonder gezeik. Dit gaat niet over advies, maar om een stap die ingezet is, niet meer en niet minder.

Maar goed, nog even weer een vervolg: morgen weer rijden. Er zal gewerkt worden in stap aan buigen en reactie. Ook wordt achterwaarts meegenomen. Mits ik op mijn paard kan klimmen tenminste. Alles wat dan meer lukt is meegenomen. Uit gemak zal het het springzadel worden. :(:) Tevens wordt er een vervolg gegeven aan het borstelen, man man, wat haart mijn paard uit. Niet leuk meer, haha.


Dus eigenlijk is dit geen topic (want je wilt geen reacties of advies/hulp) maar het is een blog..... voor wie geintresseerd is in jouw paardrij-avonturen om mee te lezen.....

germie
Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-21 14:30

Pistasche schreef:
Bij deze ons verzoek om vanaf nu ontopic en vooral vriendelijk naar elkaar te blijven. We hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn, in dat geval kan het ook een keus zijn om niet (meer) te reageren. Zo krijgt TS en de andere bokkers die reageren de ruimte om in dit topic over dit onderwerp door te praten.

Ik zal op advies van anderen een nieuw en net topic starten in een ander forum. Dit gaat namelijk niet meer over mij, maar over laster en smaad.
Dit topic gaat dicht.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:38

Volgens mij wil bokt beheer juist dat je dit topic blijft gebruiken, Germie. Je andere topic is gesloten vanwege dubbel topic, waarschijnlijk n.a.v. een tem van een overenthousiaste mede-bokker.

Ik begrijp je wens om een nieuw topic te openen nu dit vol staat met of topic berichten en gedoe. Misschien dat beheer dit topic alsnog kan opschonen. Ik begrijp eigenlijk niet waarom dat niet is gebeurd met het plaatsen van de groene moderatoropmerking.

Ik wil je ervaringen in ieder geval blijven volgen. Hopelijk kan dat zonder dat je achtervolgt wordt door bepaalde mensen.

germie
Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-21 14:40

Ik heb al aangegeven dat ik een nieuw topic open in het juiste forum. Hier blijft gezeik staan en dat is niet eerlijk naar mij toe. Dit topic kan weg. Er is voorgesteld het te verplaatsen, maar dat kan niet met al die opmerkingen die nog wegmoeten.
Er staan hier opmerkingen in die niet kloppen en dus gaat dit topic weg, ook worden andere topics besproken en dat is niet toegestaan. Er worden onjuiste beweringen gedaan.
Ik wil mijn verhaal vertellen en dat kan prima op een leuke manier, maar niet in dit topic meer.

Er staan nu te veel onterechte opmerkingen in om hier nog wat van te maken en ik had ook verwacht dat ze weggehaald zouden worden. Dus nu heb ik begrepen dat ik gewoon een nieuw topic moet openen en deze weg gaat. Daar ga ik dan maar van uit (wel jammer dat ik weer er tijd in moet steken om het opnieuw te schrijven, maar goed, dat geeft niet).

Als alles opgeschoond wordt, dus alle vervelende opmerkingen weg, dan mag deze blijven staan, maar ik heb al een nieuwe gestart in het juiste subforum zoals geadviseerd.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: [VOLG] De overstap naar western? of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 20:24

Kun je niet beter gewoon een blog starten als je niks wil doen met reacties?

germie
Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-21 20:29

Ryder schreef:
Kun je niet beter gewoon een blog starten als je niks wil doen met reacties?

Er staan hier vele offtopic reacties die niets met mijn volg of blog topic te maken hebben. Nu is ook nog eens de verkeerde gesloten.
Alles wat onjuist is of offtopic wordt weggehaald.
Dit is en wordt gewoon een verslag van mijn nieuwe stap in een ander subforum. Met reacties van geinteresseerden. Die krijgen dan leuke antwoorden. En wie weet ga ik wel terug naar Engels rijden. De tijd zal het leren.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

swartbeessie
Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: [VOLG] De overstap naar western? of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:05

Maar werkelijk TS, het is een forum. As je berichten wil delen zonder negatieve reacties kun je beter een dagboek starten of een website zónder reageer knop. Zo ontzettend onheus ben je echt niet bejegend, mensen willen gewoon een gesprek. Dát is waar een forum voor bedoeld is.

germie
Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-21 22:18

Nee, er worden dingen bijgehaald die ik niet gezegd heb of niet gedaan heb. Dat is niet netjes he. Als ik iets zou beweren vanuit een ander topic wat niet waar is, dan wordt het ook weggehaald.
En daar gaat het om. Er zijn mensen die wel netjes geinteresseerd reageren, en dat mag. Maar wel ontopic. Een groot verschil.
Dus alle opmerkingen die er niet bij horen zouden weggehaald worden, zodat het weer een geheel net, positief en zuiver topic is. En daarom had ik het andere topic geopend, maar is het verkeerde topic per ongeluk gesloten, en is men vergeten de opmerkingen te verwijderen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:32

@ts bokt is geen 'u vraagt wij draaien' forum. Als je niet tegen eerlijke kritiek kan, en daar lijkt het op, dan kan je beter elders een blog of iets dergelijks openen. De mods verwijderen niet simpelweg alles wat je niet bevalt..

germie
Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-21 22:54

Dit topic gaat weg. Dat is gevraagd en toegezegd. De juiste is de andere. Hier wordt gelogen en er worden onwaarheden verkondigd.
Dit wordt opgeruimd, en de andere open en daar wordt ook opgeruimd.
Ik heb een net topic gevraagd. Anders komt er gewoon een nieuwe nette. Dat is wel zo netjes naar de ts toe immers. Leuke ervaringen. Niet meer en niet minder. Mijn avontuur. Zonder onwaarheden over mij.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie
Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-21 11:47

Een korte update.
Het rijden gaat fijn. Ik heb helaas weinig gereden de laatste tijd, maar die paar keer dat ik gereden heb gaat het fijn. Mijn bijrijder heeft mijn westernzadel ingepikt als dressuurzadel :P , dus dat betekent dat ik de hobble straps er maar afgehaald heb, want die steeds loshalen om beugels te verstellen werd vervelend. Zelf heb ik doordat ik weinig gereden heb nog maar 2 keer op mijn zadel echt gereden, en de andere keren op mijn springzadel.

Daarnaast heb ik mijn paard gebruikt voor een fotoshoot. Zowel western als Middeleeuws. Hier ga ik zeker kijken of ik er nog wat meer mee kan doen. Aangezien de fotograaf zelf nooit op de foto staat heb ik het gezicht even onherkenbaar gemaakt. Maar dit is 1 uit een serie foto's.

[ img ]

Les ligt even een paar weken stil, omdat ik niet kan wanneer de instructeur kan en als ik kan, dan kan de instructeur niet. Zo gaat het soms. Wel vond ik online nog een pattern voor horsemanship die ik maar eens ga proberen. Zitten wat galop-halt-galop overgangen in. Dat is goed voor het scherp maken van het paard.

Verder hoop ik binnenkort weer eens een oefenparcours te rijden. Ergens blijft daar mijn hart liggen, ook al spring ik zelf nog maar zelden. Het trekt toch weer. Ik kan ook enorm genieten als iemand met mijn paard wat hoger springt. Paard vindt dat ook fijn om te doen.

Maar het meeste ben ik dus met fotografie bezig geweest en minder met het rijden zelf. Verder nog wat lesgegeven.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie
Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-21 21:46

Ondertussen rijden we nog steeds. In de les zijn we begonnen met patterns en de wending om de achterhand. Die is toch even anders dan in het Engelse rijden.
Verder lekker buiten gereden en nergens voor getraind.
Het andere paard wat ik rij heeft ook een westernles gehad, maar die rij ik op dit moment wel meer Engels. De bijrijder rijdt nog steeds dressuurmatig op het westernzadel. Het verharen is nu bijna klaar, dus ik kan de pad weer haarvrij proberen te maken. :+

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:51

Mag ik mijn vraag hier stellen?
Indien niet gewenst open ik een eigen topic.


Mijn D pony is western gefokt (vader quarter en moeder palomino).
Ik rij recreatief maar meer gericht op dressuur. Echter vind hij hier weinig ontspanning in omdat ik hem voor een fatsoenlijke draf vaak moet aansporen.
Bij springen is hij dan wel voorwaarts maar zelf ben ik niet zo'n fan van alleen maar gaan trainen op springen.

Als ik een rustige dag heb en hem zijn tempo laat bepalen is de draf meer een jog en is hij ook echt ontspannen. Aan de longeerlijn idem voor de galop.

Zou ik mijn pony meer plezier doen als ik hem onder begeleiding western ga beleren? Begeleiding moet sowieso omdat ik in Western geen ervaring heb.
Disciplines Pleasure en Trail spreken me het meest aan.

Qua stallen waar ze les geven...
Ik weet in Westerlo Gipsy Horses zitten maar dichterbij de buurt van Lummen (België) ken ik eigenlijk niets.

Leef en laat leven.

germie
Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [VOLG] De overstap naar western? of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-21 09:23

Afgelopen zondag weer getraind, de turn naar rechts ging 1 keer goed. Naar links nog wat meer werk. Bij de ruin gaat het naar rechts ook wat makkelijker, maar daar werk ik in 1 pas goed, want hij begrijp het nog niet geheel.
Tussen balken achterwaarts gaat ook goed.
Verder met mijn merrie buiten gereden en dus niets getraind.
Het gaat dus lekker, al is het ergens voor trainen bij mij wat afgezwakt. Ik kwam er ook achter dat er in Amerika echt een westerndressage competitie is. Dat is dus een beetje wat ik nu doe. Tussen Engels en Western in. Ik snoep van beide walletjes en ergens hoop ik dat bij de ruin het eindresultaat gewoon de normale dressuur is. Ik ben ook begonnen met wijken bij hem. Ook daar is het kwartje nog niet gevallen, maar goed, hij is nog jong.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie
Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-21 10:59

2 weken niet gereden, druk gehad met duiken, mijn grote hobby. Zaterdag weer les.
Ik denk dat we klaar zijn voor een proef, maar ja, er wordt weinig uitgeschreven. Het gaat nog niet perfect, maar ach, dan maar laatste zeggen we maar. Je kunt toch niet lager komen dan de beginnersklasse. Ik ben er verder nog niet over uit of ik wel een hele dag op pad wil zijn weer voor een wedstrijd. Laatst met de trailer weggeweest voor een buitenrit elders, en tja, dat heb ik nu ook wel weer gezien voor de komende maanden.
Dus hoewel ik wel train heb ik ook wel wat last van een soort 'midlife crisis', alles wat niet op stal kan is me te veel moeite zeg maar. Ergens wel jammer, maar goed, het is nu eenmaal zo. Uit trainen in de bak haal ik voldoening gelukkig.

Mijn merrie laten dekken heb ik toch maar uitgesteld, ik denk dat het volgend jaar als ze 19 is ook nog wel kan. Ik wil graag een veulen er bij, maar die kan niet op stal blijven. Dan moet ik opfok gaan zoeken en betaal je ook weer 90-100 euro per maand voor een dier wat je niet ziet. Dat vind ik ook weer zonde. Dan kan ik beter t.z.t. een twenter of 3 jarige kopen. Laatst leek ze op een zondag hengstig, maar de va wilde niet komen om te voelen, dan zou ik een dag later naar hem toe moeten en toen had ik zoiets van ok, dan laat ik alles maar zitten, wat ook mee speelde is dat een dag later de hengstigheid over leek. Daarna heb ik haar ook niet meer hengstig gezien, en inmiddels zijn we al weer 5-6 weken verder.

Met rijden wil ik binnenkort toch weer een bustrensje proberen, enkel gebroken. Ik rij nu op een billy allen en dat gaat fijn, maar vroeger reed ik M2 op een bustrens. Ik wil kijken of zo'n dik bit toch niet fijner is voor mijn paard. Ze liep er altijd goed op, maar ja, toen reed ik geen western. Dus gewoon wat uitproberen zeg maar.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie
Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-21 10:15

En vandaag maar een buitenritje.


[ img ]

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie
Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-21 11:52

De afgelopen week weer wat meer dressuur gereden conform engelse style. Dus ook met dressuurzadel gereden. Wat zijn die zadels dan weer licht zeg, haha. Ik heb geen Engels hoofdstel voor mijn paard meer op stal liggen, dus dan rij ik met een dressuurzadel en een western hoofdstel.

Een aantal weken terug heb ik bij Arthur een wat dikkere hulstrens met ijzer en koper meegenomen en dat lijkt naast een Billy Allen ook een fijn bitje. Deze is flink dikker, ik gok een 18mm en dat is ook wel fijn. Mijn paard loopt goed op dikkere bitten zeg maar.
Met Engels is bitloos nog steeds het fijnst. Met western gaat het met bit ook prima.

Treinmak blijkt ze ook te zijn, nog nooit voor een spoorwegovergang te paard hoeven wachten, nu 2 keer. En de Intercity zoeft er langs, paard geeft geen krimp. Mooi.

Al een aantal weken geen les gehad, dat komt omdat ik soms niet kan op zaterdag en mijn instructeur soms ook niet. En op andere dagen geeft hij geen les. Dus nog even geduld.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Banjer
Lid Nieuwsredactie
Berichten: 48348
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: [VOLG] De overstap naar western? of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:55

Welke instructeur heb jij Germie? :)

Ik heb trouwens ook maar 1x per 2 weken westernles.. de andere week heb ik les van een “dressuurjuf”, die zelf vroeger ook western heeft gereden… en hoe ze nu rijdt (en les geeft), komt zeer goed overeen met de lessen van onze westernjuf :) (ik ben ook weer terug aan het overstappen naar western, en Oregon aan het omscholen)

germie
Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [VOLG] De overstap naar western? of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-21 20:40

Ik heb iemand uit Assen en voor dressuur iemand uit Oosterwolde. Beiden niet heel vaak, zo'n 1 keer per maand. Maar dat is voor mij financieel en qua tijd genoeg. Western eigenlijk 1 keer per 3 weken, maar nu valt dat helaas een paar keer ongelukkig, en daarom zit er nu 5 weken tussen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers