Basis western vs. basis engels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
JoyRider
Berichten: 1206
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Basis western vs. basis engels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-20 20:05

Ik ben mijn jonge paard aan het inrijden. Momenteel aan de hand van de ‘academische rijkunst’. Veel vanaf de grond, een beetje onder het zadel. Ik wil nu het onder het zadel meer gaan oppakken. Wat ik me afvraag: hoeveel verschilt de basis western van het basis Engels?

Als ik de nu ingeslagen weg blijf volgen, kom ik dan ooit nog uit bij een western gereden paard? Of is de basis van beide richtingen redelijk hetzelfde. Nu is de academische richting wellicht weer niet hetzelfde als het echte Engelse.

En als de basis gelijk is, vanaf wanneer wordt het wel anders?

Tips voor westerninstructie aan huis in omgeving Oudenbosch zijn ook welkom

Benieuwd naar jullie reacties ☺️

A Joy forever :+:


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Basis western vs. basis engels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:38

Omscholen kan sowieso altijd natuurlijk. En veel zal hetzelfde zijn. Verder zou ik vooral opletten dat je het dier leert van het bit af te willen, dus release met lange teugel ipv licht contact houden, en van de hulp af te willen ipv op te zoeken (maw geen regelmatig aansporen maar 1x- reactie- release door stoppen met hulp). Zo voorkom je dat hij gaat kleven aan het been en aan het bit

speurneusc
Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:04

wat betreft instructie zou je miss Angelique Ferdinandus op kunnen zoeken.

en waar je in de basis western veel baat bij kan hebben in je dressuur is de rust. Het stilstaan, ontspanning vragen, het reageren op je hulpen, dat gaat in de western veel sneller, korter, voor buitenaf minder zichtbaar en daardoor ook rustiger.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

JoyRider
Berichten: 1206
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: Basis western vs. basis engels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-20 08:05

Dank voor jullie reacties

Omscholen is niet het doel, ik doe het bij voorkeur gelijk ‘goed’. En ik wil op western uitkomen

Ik heb ondertussen ook wat opties in de buurt gevonden voor Westernles, dus ik ga er in duiken

A Joy forever :+:

speurneusc
Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:16

en dan vergeet ik nog iets, in de western zijn de paarden veel soepeler in de buigingen, alleen al door het trainen van de rollback en spins waar je veel meer buiging vraagt dan je in de stelling bij dressuur gebruikt. Dus de western zou je zelfs je dressuur kunnen verbeteren.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

quarterH
Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Basis western vs. basis engels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:18

Voor mij zit ook juist bij de basis/inrijden veel verschil in. Een paar punten worden hier al genoemd. Als je het echt meteen goed wil doen zoek dan professionele hulp of nog beter, laat het een pro doen

100% Reiner

germie
Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:01

Ik ben nu net wat begonnen met western, 3 lessen gehad. Of ik doorga met western weet ik niet, maar de instructeur voor western heeft af en toe ook dressuurruiters die eens een les van hem nemen voor inderdaad buiging en reactie. Daar merk ik bij mijn flegmatieke paard wel verbetering in. Dus ik ga er zeker nog mee door en ergens zou ik in de toekomst wel eens een westernproefje willen rijden. Maar ik ga zeker eens een keer een koeienclinic/les nemen. Gewoon omdat het een leuke afwisseling is en mijn paard nu het snel rond hindernissen rijden ook leuk vindt, terug, weg, terug, weg.
Ik rij verder nog een jong paard van iemand en ik denk dat ik daar uiteindelijk ook wel wat dingen in ga toepassen die ik uit het western opsteek. Die zal ik zeker niet leren plakken op been en bit (rij ik nu nog aanleuningsloos zodat hij op eigen benen leert lopen, is dus echt nog groen).
Dus in dat opzicht is western anders, maar ik vind tot nu toe de verschillen niet echt groot. Het is gewoon net even een andere kijk op reactie op been. Dat is hoe ik het nu ervaar.
Overigens staat er ook nog een gewone les met een dressuurinstructeur gepland, kijken of die verschil ziet bij mijn paard.
Laatst bijgewerkt door germie op 08-01-21 11:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Basis western vs. basis engels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:15

in de basis vraag je van je paard niet veel anders, de manier waarop je de vraag stelt is alleen wel iets anders.
Ik heb de switch twee keer gemaakt. Op mijn 18e van engels naar western en op mijn 28e van western naar klassiek.
Commentaar dat ik nu krijg: je been steekt iets te ver af, en je contact mag constanter. In de western ben je meer aan het signaalrijden: opdracht geven, en er niet meer aankomen. Nou rijd ik sowieso ook in het klassieke niet met veel hand eraan, maar er is wel meer contact. Zelfde met been geven: die ligt er in het klassieke en engelse als het goed is lichtjes aan. Als ik een spin draai met een western gereden paard, is mijn binnenbeen er niet aan. Als ik een keertwending rijd met een engels gereden paard, hoort mijn binnenbeen bewakend aan te liggen. Maar dat betekent niet dat mijn engels gereden paard niet zal draaien als mijn binnenbeen afligt. Sterker nog: over mijn keertwendingen krijg ik van mijn trainer complimenten omdat mijn paard vanuit mijn eigen western achtergrond dat vrij snel geleerd heeft.

als je de kans ziet een fijne western trainer te vinden, is dat natuurlijk top! Maar anders kun je een academische / engelse/ klassieke trainer ook gewoon gebruiken voor de basis en jezelf voorhouden dat je dus liever een signaal geeft dan constant contact te houden. Ow, en als je een voet-rem installeert, zorg dan dat je je niet laat vertellen 'hakken laag' door je instructeur, anders kom je niet zo ver van je plaats af vermoedelijk (een goede academische of klassieke instructeur zal je dat sowieso niet vragen, maar ik zie het bij engelse instructeurs nog vaak zat wel 'hakken laag!')

JoyRider
Berichten: 1206
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-21 12:19

Dank voor je uitgebreide uitleg Skippy01!

Ik heb maandag voor het eerst onder het zadel wat gedaan met mijn academische instructrice, die is ook niet echt gericht op vast of aanhouden van de hulp. En zeker niet van hakken uitdrukken :D

Morgen heb ik een eerste les van een westerninstructrice. Ben erg benieuwd hoe dat gaat zijn :)

Dank voor alle reacties!

A Joy forever :+:

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Basis western vs. basis engels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:41

Vast een stomme vraag; Maar jij rijdt toch al even western?

Ik vind de verschillen heel afhankelijk van wat je er straks mee wilt.

Persoonlijk zie ik wel verschillen in bijv de signalen naar het paard, de ontspanning, de zit en hulpen van de ruiter etc.
Het is in mijn ogen ook veel makkelijker een paard een western basis te geven en daarna dressuurmatig op te pakken, dan andersom.

Stel je wil de reining kant op, ligt het heel erg aan hoe fanatiek je wilt zijn en bij welke trainer je komt hoe het aangepakt wordt. Een aantal trainers zijn veel teveel gefocust op de manouves. Heel leuk als je paard dat straks allemaal goed kan, maar als je geen reining bodem hebt, elke dag zelf leuk wil trainen, wil je gewoon je paard goed kunnen onderhouden en plezier hebben.

Er zijn trainers die een zit en houding van de ruiter niet belangrijk vinden. Waar niet goed zitten, wel effect kan hebben op je paard. Je brengt het misschien uit balans en die kant harder op trekken en trappen is geen oplossing.
Een goede zit, houdt een paard ook langer gezond en heel.

Met hoeveel contact je wil rijden, hangt een beetje af van de stijl, maar ook je paard en eigen kunde.

Het mooiste is als je een instructeur vindt die vanuit het paard werkt. Dat iemand begrijpt hoe je een jong paard dingen aanleert en hoe en waarom ook goed aan jou kan uitleggen. Dat iemand weet dat je met kleine goede stapjes, verder komt dan met te snel, teveel, afdwingen etc etc. Dat is leuk voor de korte termijn, maar als je over 10jr nog lekker samen wil trainen op een leuke ontspannen manier, kan je beter wat tijd nemen.
Ook niet teveel! Want daarin doorslaan geeft vaak weer een paard dat het niet begrijpt, wisselende commando's krijgt en het juist minder goed zal begrijpen.

Voor de gemiddelde recreatie ruiter die leuk en serieus wil trainen en straks wedstrijden wil rijden, is haast niet belangrijk. Dus laat je vooral niet gek maken met de 2 jarigen die na 3 maanden een half uur moeten rondgalopperen, wat kunnen stoppen en spinnen. Net als het overdreven inbuigen etc.

JoyRider
Berichten: 1206
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-21 13:14

Ik rijd inderdaad al even western SP ;) Mijn Joy is met pensioen en ik ben nu mijn jonge paardje aan het opleiden. Maar ik heb geen kennis van dressuur. Ik weet daarom niet goed wat het verschil is tussen beide stijlen :)

Mijn paard is ondertussen bijna 4, dus ik laat me zeker niet gek maken :p Ik ben zelf gedragstrainer, dus ik weet zeker hoe paarden leren en ik weet ook hoe snel ik wel of niet wil gaan :D

Ik blijf ook het academische erbij doen, in ieder geval voorlopig. En als de westernles me niet bevalt, blijft het wellicht alleen bij academisch voorlopig. Ik vind die kijk op het paard erg aangenaam. En het werken aan de hand ook erg nuttig :)

A Joy forever :+:

Popstra
Berichten: 13610
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:21

Ik zie dat je in Ridderkerk woont, je zou bij Bouwmeester reining Horses in Moordrecht kunnen gaan lessen. Petra kan je goed kunnen helpen. Die is heel fijn en heeft engelen geduld met paarden.

Ik vind het verschil met Engels (dressuur) dat we de paarden meer op hun zelf laten lopen en geen opgekrulde houding maar lekker lang in de hals en dat we vragen en weer loslaten als beloning.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

JoyRider
Berichten: 1206
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-21 13:33

Popstra schreef:
Ik zie dat je in Ridderkerk woont, je zou bij Bouwmeester reining Horses in Moordrecht kunnen gaan lessen. Petra kan je goed kunnen helpen. Die is heel fijn en heeft engelen geduld met paarden.

Ik vind het verschil met Engels (dressuur) dat we de paarden meer op hun zelf laten lopen en geen opgekrulde houding maar lekker lang in de hals en dat we vragen en weer loslaten als beloning.


Mijn paardje staat in Oudenbosch :D

A Joy forever :+:

Popstra
Berichten: 13610
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Basis western vs. basis engels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:46

Hm, Nouja mijn ervaring is dat als je iets goeds wil je helaas ver moet gaan zoeken.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

JoyRider
Berichten: 1206
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-21 14:00

Popstra schreef:
Hm, Nouja mijn ervaring is dat als je iets goeds wil je helaas ver moet gaan zoeken.


Dat weet ik hoor, zeker in de westernwereld. Dat is alleen lastig als je zelf niet mobiel bent en wel met regelmaat wilt lessen. Als ik op locatie zou kunnen lessen zou ik naar mijn oude juf gaan, waar ik toen ik nog in Ridderkerk stond bij leste.

A Joy forever :+:

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:41

Popstra schreef:
Ik zie dat je in Ridderkerk woont, je zou bij Bouwmeester reining Horses in Moordrecht kunnen gaan lessen. Petra kan je goed kunnen helpen. Die is heel fijn en heeft engelen geduld met paarden.

Ik vind het verschil met Engels (dressuur) dat we de paarden meer op hun zelf laten lopen en geen opgekrulde houding maar lekker lang in de hals en dat we vragen en weer loslaten als beloning.


Academisch en klassiek krullen paarden gelukkig ook niet op. Slechte ruiters en trainers heb je overal. De eerste dressuurtrainer die zegt dat ze in de krul moet, gaat hier linea recta het erf weer af hoor ;)
Zelfde geldt voor op eigen benen lopen, dat eis ik als ruiter én als instructeur ook van de paarden en combinaties waarmee ik werk, ook nu ik al weer jaren klassiek train.

Wildgirl
Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Basis western vs. basis engels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:12

De verschillen tussen western en klassieke dressuur(wat imo de basis voor het Engelse rijden moet zijn) is niet enorm groot. Je wilt in beide gevallen toe naar een paard wat licht en soepel reageert op je hulp, zichzelf draagt en in vertrouwen jouw hand en been volgt zodat je een losse maar stabiele verbinding legt.
Echter, een goede klassieke instructeur vinden is nog veel lastiger dan een goede western trainer :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:14

Wildgirl schreef:
De verschillen tussen western en klassieke dressuur(wat imo de basis voor het Engelse rijden moet zijn) is niet enorm groot. Je wilt in beide gevallen toe naar een paard wat licht en soepel reageert op je hulp, zichzelf draagt en in vertrouwen jouw hand en been volgt zodat je een losse maar stabiele verbinding legt.
Echter, een goede klassieke instructeur vinden is nog veel lastiger dan een goede western trainer :D


Ik koester de mijne dan ook met heel mijn hart :D

JoyRider
Berichten: 1206
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-21 17:24

Wildgirl schreef:
De verschillen tussen western en klassieke dressuur(wat imo de basis voor het Engelse rijden moet zijn) is niet enorm groot. Je wilt in beide gevallen toe naar een paard wat licht en soepel reageert op je hulp, zichzelf draagt en in vertrouwen jouw hand en been volgt zodat je een losse maar stabiele verbinding legt.
Echter, een goede klassieke instructeur vinden is nog veel lastiger dan een goede western trainer :D


Mijn vroegere juf zei precies hetzelfde :D Het zit hem gewoon in 'goede' instructie.

A Joy forever :+:

Zinzi_jewel
Berichten: 8693
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:48

Ik rijdt zelf Engels klassiek maar
Van de hand af
Ze mogen de hand opzoeken een lichte aanleuning
Maar t doel is imo een in balans gaand paard lopend op 4 benen .
En of je dat doet aan een losse teugel of aan een licht contact teugel . Ze moeten eerst in balans gaan anders duiken ze op de voorhand .
Wat ik zag in de basis Engels en western is dat de jonge western paarden ook met een lichte contact teugel gereden worden.
En heb ik met mijn huidge pony een aantal lessen genomen bij een western trainer . Juist omdat ik niet t geen ge*** in de krul wil
Mijn paardje was wel verreden bij aankoop.
Maakte zichzelf enorm kort in t hele lijf , noemde haar ook een bange schildpad toen
Ze begint nu ruim half jaar later en wat zadel issues fijn te lopen .

Chasing Dreams ...

Popstra
Berichten: 13610
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:00

Skippy01 schreef:
Popstra schreef:
Ik zie dat je in Ridderkerk woont, je zou bij Bouwmeester reining Horses in Moordrecht kunnen gaan lessen. Petra kan je goed kunnen helpen. Die is heel fijn en heeft engelen geduld met paarden.

Ik vind het verschil met Engels (dressuur) dat we de paarden meer op hun zelf laten lopen en geen opgekrulde houding maar lekker lang in de hals en dat we vragen en weer loslaten als beloning.


Academisch en klassiek krullen paarden gelukkig ook niet op. Slechte ruiters en trainers heb je overal. De eerste dressuurtrainer die zegt dat ze in de krul moet, gaat hier linea recta het erf weer af hoor ;)
Zelfde geldt voor op eigen benen lopen, dat eis ik als ruiter én als instructeur ook van de paarden en combinaties waarmee ik werk, ook nu ik al weer jaren klassiek train.

Dan moet je mij maar eens uitleggen waarom er met constant contact aan die mondjes van engels/dressuur gereden paarden gereden word! Want dat is wel wat je ziet.
Heb nog nooit een dressuur paard met slack in de teugel een proef zien lopen.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:21

Popstra schreef:
Dan moet je mij maar eens uitleggen waarom er met constant contact aan die mondjes van engels/dressuur gereden paarden gereden word! Want dat is wel wat je ziet.
Heb nog nooit een dressuur paard met slack in de teugel een proef zien lopen.


Ik kan het je niet uitleggen, want het is dus niet hoe ik het klassiek geleerd krijg.
Ik start dus ook expres niet. Ben één keer gestart bij een oefenwedstrijd, en kreeg daar het commentaar 'te weinig teugelcontact' en 'te weinig tempo'. Tja, Ik jaag mijn paard niet over haar natuurlijke tempo, en ga er niet aan lopen sjorren van voor. Mijn paard loopt op eigen tempo naar mijn hand toe. Zoals het hoort. Mijn trainer geeft zo ook les, en mijn lesklanten krijgen op dezelfde manier les.

TS geeft aan dat ze academisch les krijgt, dat zal dus in dezelfde lijn liggen als mijn klassieke scholing en daarmee niet veel verschillen in de basis dan de basis van de western. Klassieke Spaanse dressuur en Californische westernstijl lijken ook enorm op elkaar bijvoorbeeld.

DubbelFun
Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:31

Popstra schreef:
Dan moet je mij maar eens uitleggen waarom er met constant contact aan die mondjes van engels/dressuur gereden paarden gereden word! Want dat is wel wat je ziet.
Heb nog nooit een dressuur paard met slack in de teugel een proef zien lopen.

Contact is iets anders als druk. ;)

Het verschil zit hem in de optoming en het verwachte totale eindplaatje. Waar Western is laag en los, wil de Dressuur kontakt en oprichting. De weg om dit te bereiken is hetzelfde; balans - verzameling - oprichting. Alleen bij Western laten ze de oprichting achterwege. Maar ook verzameling bereik je niet door altijd met een losse teugel te rijden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 17:00

JoyRider schreef:
Ik rijd inderdaad al even western SP ;) Mijn Joy is met pensioen en ik ben nu mijn jonge paardje aan het opleiden. Maar ik heb geen kennis van dressuur. Ik weet daarom niet goed wat het verschil is tussen beide stijlen :)

Mijn paard is ondertussen bijna 4, dus ik laat me zeker niet gek maken :p Ik ben zelf gedragstrainer, dus ik weet zeker hoe paarden leren en ik weet ook hoe snel ik wel of niet wil gaan :D

Ik blijf ook het academische erbij doen, in ieder geval voorlopig. En als de westernles me niet bevalt, blijft het wellicht alleen bij academisch voorlopig. Ik vind die kijk op het paard erg aangenaam. En het werken aan de hand ook erg nuttig :)


Dan zou ik gewoon de mensen laten komen die je interessant vindt en daar zelf gaan selecteren.

Als je geen top sport wil gaan doen, is het vooral belangrijk dat je je paard netjes rijdt, gezond houdt en zelf veel plezier hebt.
Dan moet je gewoon pakken wat je aanstaat en weglaten wat je niet aanstaat.

Er zijn een paar western trainers waar ik never nooit basis training met een jong paard zou doen of mn jonge paard heen zou brengen. Maar wel evt na de basis een les zou volgen. Puur omdat ze wel hele goede dingen hebben die interessant zijn bij trainen, maar ik de basis niet fijn vind ( even netjes gezegd )
Dan is er nog niks verknald of verloren als je basis verder gewoon goed is.

In de dressuur gaat er veel teveel mis, dus dat geeft een vertekend beeld van het plaatje. Ook een dressuurpaard hoort niet met de neus op de borst getrokken te worden en met opgetrokken mondhoeken te lopen en bij elke pas aangespoord te worden.
Maar ook in de western zie je echt heel veel getrek en gepluk. Het is echt grote onzin dat dat nodig is om ze daarna los te kunnen laten of te voorkomen dat ze op de voorhand gaan lopen. Dat men niet anders weet, is hun gebrek. Of het is ene kwestie van teveel willen in te korte tijd.

Elk paard kan met ene goede basis in de gewenste houding komen te lopen op een correcte manier. Dat krijg je door goede basis oefeningen, het lijf juist trainen en het paard echt iets aanleren.

Maar als ik even een verschil kan gebruiken als voorbeeld toen ik zowel western als engels les gaf. De a-c lijn. Heel veel paarden lopen niet gelijk uit zichzelf een rechte lijn van a naar c. Wat ik veel zag, is dat dressuur ruiters het paard tussen handen en benen willen houden en erg veel doen tijdens de rechte lijn om hem recht te krijgen en of te houden. En dan 10x tot het ooit goed gaat. Dag later zie ik ze weer hetzelfde doen en beginnen ze vaak opnieuw.

Bij western pak je het meer aan waar het mis gaat. Dan maar niet naar C, maar eerst het probleem oplossen. Dus wordt het paard schuin, of gaat het 1 kant op hangen etc. Dan pak je dat aan op dat moment. 1 Oplossing kan zijn om dan tegenovergesteld te sturen.

Ik gaf een vrouwtje les waarvan het paard vaak onder haar weg wilde rennen. Dat paard was zo ontzettend bang geworden van de hand door vorige instructie. Dat wij elke keer als het paard versnelde een cirkeltje inzette. En proberen het niet aan de voorkant aan te pakken. Je zag duidelijk dat hij daar gewend aan was geraakt.
In mijn ogen zie je dressuur ruiters daar snel veel spanning krijgen en onrustig worden. Waar ik iemand juist leer daar niet in mee te gaan en gewoon het probleem op te lossen. Wil je ontspanning, moet je ook ontspannen zijn.

In beide takken is het gewoon dat er veel mis gaat en het dan ook verkeerd opgelost wordt. Op maneges leert men dat je met het bit/de mond stuurt en met benen een paard vooruit laat lopen.
In principe moet je bij beiden gewoon ene reactie krijgen en niet vragen, vragen, vragen en dan babyzitten, babyzitten, babyzitten etc.
In de baby pasjes mag je best uitleggen wat je wilt/ Ik wil linksaf, dus vraag dat. Dat snapt een paardje soms niet en ben je duidelijker en daarna nog iets duidelijker tot je reactie krijgt. Als je een reactie krijgt, mag je wat teruggeven zodat een paard weet dat het iets goed doet. Bij mij is dat vaak ontspanning. Dat kan minimaal zijn om dat aan een paard te laten voelen.

HO is een heel mooi voorbeeld. Je gebruikt je stem, zit en daarna kunnen je handen erbij komen. Staat een paard stil geef je terug, want dat is DE beloning. Paard heeft gedaan wat je wil, en moet dat gaan begrijpen.
Ik zie vooral in de dressuur dat ze een paard niet kunnen laten stilstaan en na een hoop gedoe, vooral met de handen, het paard even 2 tellen stilstaat. Maar het is voor het paard niet duidelijk of dat is wat de ruiter wilde, dus ze staan weer te wiebelen. Meestal blijft de ruiter onrustig, omdat ze bang zijn dat het paard weer gaat lopen.
Ik heb zoiets van; hij staat stil en we zien wel. Gaat het weer lopen, doen we het weer opnieuw. Het is een basis. Na een aantal keren moet dat wel goed zijn natuurlijk. Maar als stil staan niks oplevert en een ruiter gespannen is en blijft trekken en doen, is er geen belang bij voor een paard.

Zelfde geldt voor stap, draf en galop. Een paard dat correct loopt, hoef je niet met de neus op de borst te trekken 100x om hem over de rug te laten lopen etc.

Zinzi_jewel
Berichten: 8693
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Basis western vs. basis engels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 17:13

Goed omschreven hierboven .
Het is vaak veel te veel willen doen waardoor je een enorme ruis factor bent op je paard .

Chasing Dreams ...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers