Waar kan ik aan werken met dit paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Waar kan ik aan werken met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 19:42

Sinds kort rij ik op een merrie die we (= de eigenaresse) een paar maanden geleden gekregen hebben. We weten niet zo goed wat er allemaal mee gedaan is. Ik weet dat ze de drie gangen kent, vanuit walk en halt in galop aan kan springen (niet bij mij), en rollbacks kent (niet bij mij). Ze is met sporen beleerd maar ik rij zonder, ik rij met een snaffle maar ik geloof dat ze voorheen met een gebroken shank bit (hoe noem je dat, een snaffle met shanks) gereden werd. We denken dat ze voornamelijk op buitenritten gereden is, en soms door beginners werd gereden. Meer weten we niet.

Ik heb er nu een keer of 5 op gereden, voornamelijk om af te tasten wat ze wel en niet kent (ik ben zelf ook nog nieuw to western). De eerste keer dat ik reed was tijdens een prive les, maar lessen is hier heel duur dus die optie heb ik niet zo vaak. Ze is heel braaf in de bak, niet super reactief op de hulpen maar zodra ze eenmaal een overgang gemaakt heeft is ze mooi voorwaards. Als ik haar op de volte zet blijft ze ook op de volte, en ze buigt mooi.

Maar:
* Ze is niet bekend met neck reining.
* Ze staat niet stil op de zithulp. Ze gaat wel terug in draf of stap op zit.
* Ze gaat niet achteruit met lichte hulpen. Pas als ik redelijk veel druk op de teugels zet gaat ze
achteruit, maar stopt zodra de druk weg valt. Ik ben gestopt met deze oefening want ik denk niet dat
dit de juiste manier is en ik heb de vaardigheden niet om het op een betere manier op te lossen.
* Ze kan wijken voor het been, maar doet bij mij geen draai op de voorhand, achterhand, of rollback.
Ook hier ben ik mee gestopt want ik wil niet gaan zitten frutten met zoiets.
* Piece de resistance: ze loopt maar een beetje te laterfanten met haar hoofd omhoog (in mijn ogen),
zie de foto's.

Ik ben me bewust dat ik ook nog aan het leren ben en dat veel van de 'problemen' deels het resultaat zijn van mijn gebrek aan kennis. Zoals ik zei is les heel duur en kan ik me dat maar een keer per maand veroorloven. Maar wat kan ik zelf doen om ons rijden te verbeteren? Ik dacht zelf aan overgangen en figuren, zodat ze haar lichaam beter leert te gebruiken en nagefelijk wordt?
De foto's zijn screen shots van een film dus ze zijn van slechte kwaliteit, maar ze kunt wel ziet wat ik bedoel.


Afbeelding


Afbeelding

Edit: Warwick Schiller zegt dat je het lichaam moet organiseren. Hij (en ik heb meer trainers dat zien doen) doet dat door veel te buigen, naar binnen en naar buiten, eerst in stap en dan in draf en galop. Op die manier komt het paard los in de schouders en gaat hij zijn lichaam beter gebruiken. Zou dat een goed begin zijn?

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 20:27

Waar zou je aan gaan werken als dit een dressuurpaard was?

Ik gok zomaar dat je bezig zou gaan met onder andere actief maken, buigen en conditie opbouwen. Dat is ook voor een western paard belangrijk. Maw pak het aan zoals je dat bij elk paard zou doen, al wil je geen strak (teugel) contact. Daarbij regelmatig lessen is natuurlijk wel belangrijk.

Overigens is het logisch dat hij niet nagevelijk is, dat hoog lopen met het hoofd, dat kost kracht en dus uren training!

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 20:58

troi schreef:
Waar zou je aan gaan werken als dit een dressuurpaard was?

Ik gok zomaar dat je bezig zou gaan met onder andere actief maken, buigen en conditie opbouwen. Dat is ook voor een western paard belangrijk. Maw pak het aan zoals je dat bij elk paard zou doen, al wil je geen strak (teugel) contact. Daarbij regelmatig lessen is natuurlijk wel belangrijk.

Overigens is het logisch dat hij niet nagevelijk is, dat hoog lopen met het hoofd, dat kost kracht en dus uren training!


Dat is een goed punt, die vergelijking had ik zelf og niet gemaakt.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 02:45

Nog even een toevoeging, ik hou mijn handen ook echt veel te hoog. Als ik mijn foto's en film vergelijk met jouw foto's, dan hou ik mijn handen minimaal 20-30 cm in de lucht, terwijl jij ze laag houd. Op het moment dat ik een keer met lange teugel stap loopt ze al gelijk stukken mooier. Zo kan ze ook nooit zakken natuurlijk. Gelukkig heb ik dit nu door en kan ik er wat aan doen!

Vandaag heb ik helaas niet kunnen rijden want gisteren ben ik in het donker op weg naar mijn auto gestruikeld, en nu heb ik een spier in mijn been verrekt. Maar zodra dit weer normaal is ga ik aan de slag met de tips!

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Waar kan ik aan werken met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 07:01

Mooi! Ja laag houden is wel belangrijk idd. Andere dingen zijn bijvoorbeeld ontspannen zitten, op je broekzakken met een minder holle rug.

lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

Re: Waar kan ik aan werken met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 07:31

Je zegt ze staat niet stil op zithulpen, die kunnen ook in de western verschillend zijn. Wat geef je als zithulpen om stil te staan? Reageert ze daarin wel op stemhulpen?

Achterwaarts net zo, wat geef je voor hulpen in je zit? Geef je er ook stemhulpen bij?

Verzameling net zo, kennen jullie het zogenaamde bumpen? VAng je haar van voren wat op?

Dat ze geen rollback of wending om de voor of achterhand geeft is denk ik ook door de hulpen die je geeft. Zit er ergens een been of hand in de weg? Misschien een filmpje van wat jullie doen kan verheldering geven?

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:14

Volgens mij zit een deel van het probleem ook in de hulpen idd.
Die western-knopjes zijn doorgaans anders dan de dressuur-knopjes. Kans is groot dat het paard jouw hulpen dus niet begrijpt.


Mijn merrie is destijds ook western opgeleerd. Achterwaarts = "back" zeggen, met een beetje druk van de teugel. Werd bij mijn paard door de vorige eigenaar trouwens gebruikt als manier om aan te geven dat ze iets fout gedaan had (wat ik niet zo handig vind, ik wil ook gewoon achterwaarts kunnen gaan zonder dat mijn paard denkt dat ik dit vraag omdat zij iets fout gedaan heeft).

Sturen werkt ook anders, merk ik. Ik moet heel duidelijk begrenzen aan de ene kant, en open stellen aan de andere.

"Lanterfanten met het hoofd omhoog", ik snap wat je bedoelt. Deed mijn merrie ook :j Nageeflijk lopen ging bij ons ook echt niet vanzelf, dat was iets dat mijn paard echt nog moest leren op haar 6 jaar. Het is wel degelijk gelukt hoor, en om eerlijk te zijn duurde dat niet eens zo heel erg lang!

Ik heb les genomen. Dat was de enige manier in mijn ogen om echt vooruitgang te boeken. Dat niet alleen - ik heb ook de tijd genomen (een goeie 4 maanden) om mijn paard in de wei en los in de piste te observeren. Om haar lichaamstaal te leren lezen. De eerste maanden, voor deze "pauze", ging het rijden erg moeizaam. Ik begreep haar niet onder het zadel, en zij mij niet. Vanop de grond hadden wij een enorm goede klik, maar onder het zadel liep het dus wel eens mis, en stapte ik vaak gefrustreerd af. Net daarom heb ik toen een pauze ingelast, en ben ik haar beginnen observeren, en aan grondwerk en vrijheidsdressuur gaan doen. Ook ben ik toen beginnen wandelen op de baan, aan de hand. Spelenderwijs heb ik mijn paard veel beter leren kennen. Eens ik weer opstapte, boekten we in een rotvaart vooruitgang, was echt heel bijzonder om te ervaren. In een mum van tijd liep mijn paard toen nageeflijk. Ik heb een keer of 3 met een halsverlenger (elastiek) gereden, een hulp die ik zelf niet als streng ervaar.

Dit is een foto van toen, 2011. Ondertussen zit ik langer hoor, ik heb héél lang met ontzettend korte beugels gereden. Ook heb ik hierna een ander zadel aangeschaft met hulp van een zadelpasser. No worries, ondertussen rij ik niet meer zo ineengekrompen haha, ik was destijds nog heel erg onder de indruk van de snelheid die ze kon halen, alhoewel ze nooit aan de kletter gegaan is met me!
Afbeelding

Het was een heel proces hoor. Maar het is dus allemaal wel degelijk gelukt. Die halsverlenger deed het kwartje vallen bij mijn Daisy - na deze 3x gebruikt te hebben snapte ze als het ware de bedoeling, en die elastiek ligt sindsdien ongebruikt in de kast. Eens ze het snapte, hebben we hem nooit meer nodig gehad.

Hier is de halsverlenger al verleden tijd. Het is nog een tijdje zoeken geweest voor ons beide hoor, maar zoals je ziet mepte ze hier de vogels al niet meer uit de lucht. Ik heb nooit ambities gehad wat wedstrijden oid betreft, ik wil "gewoon" een ontspannen en nageeflijk paard, en dat is ons gelukt ook.
Afbeelding

Meer nog. We hebben na dat eerste jaar het bit in de kast gegooid, en zijn de ontspanning bitloos gaan opzoeken. Ook dit lukt. Nogmaals ook hier een proces van zoeken, maar ik ben alleen maar trots op wat we allemaal al bereikt hebben.

Te diep, maar zoekende!
Afbeelding

Draf, paard heeft moves hoor! Hier zie je de overduidelijke begrenzing/openstelling.
Afbeelding


Neem rustig de tijd. Leer haar kennen. Ga op zoek naar haar knopjes. Zoek uit of er dingen op stemcommando staan, vaak in combinatie met een andere hulp (druk toevoegen of net laten wegvallen). Verdiep je in western-hulpen, en probeer die rustig uit. Bouw het rustig op - je komt er heus wel. Succes!

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Waar kan ik aan werken met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 13:39

Edit: ik zie nu pas mijn typo, ivm het leren nageeflijk lopen. Ik schreef eerder dat ze dit nog moest leren op haar 6 jaar - ze was 9 toen ik haar adopteerde :D