Hoe rij ik voltes en wendingen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Hoe rij ik voltes en wendingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 09:49

Dit lijkt misschien een hele gekke vraag, maar mijn kennis is te beperkt om dit zelf op te lossen. Sinds een paar weken heb ik een nieuw bijrijdpaard, een 16 jarige merrie die uitgebracht wordt in de Western Pleasure. De afgelopen maanden heeft ze stil gestaan door drukte op de fokkerij en door de belemmeringen van het virus. Ik ben zelf een gemiddelde Engelse ruiter en een beginnende western ruiter.

Het paard is vooral voor wedstrijden getrained, wat hier wil zeggen dat ze getrained is om de hoefslag te volgen. Maar als ik af wil wenden of een volte wil maken, denkt ze dat ze een rechtsomkeert (of links om) moet maken. Ze draait haar nek dan heel scherp naar binnen en wil binnenom terug draaien naar de hoefslag.

Wat ik doe (of denk dat ik doe): ik kijk in de richting waar ik heen wil en leg mijn buitenbeen aan, met de inentie om de wending in te zetten. Als ze te ver naar binnen draait doe ik mijn binnenhand naar voren (hoewel de teugels eigenlijk al los hangen, dus ik heb niet het idee dat het aan mijn teugel gebruik ligt) en ik leg mijn binnenbeen aan, om haar weer terug te 'duwen' op de richting dat ik wil. Als dat niet genoeg uithaalt maak ik even contact met de buitenteugel. Maar echt mooie wendingen of voltes zijn het nog niet (ik durf te wedden dat het er uit ziet alsof ik nog nooit op een paard gereden heb). De manier van het inzetten van een wending die ik gewend ben (of de hulpen die ik denk te moeten geven), lijkt op dit moment nog niet te werken.

De eigenaresse geeft aan dat dit binnen de verwachting valt, omdat ze al langere tijd geen voltes geoefend heeft en dit ook niet binnen de normale training van het paard valt. Ik denk zelf dat ik of de verkeerde hulp geef, of misschien te veel druk geef met mijn been. Ik denk er aan om misschien de voltes en wendingen even te laten, en ruime slalommen te gaan oefenen, zodat het paard beter begrijpt wat ik wil (zodat ik beter kan aanvoelen wat werkt om haar te laten wenden, zonder dat de wending te groot is voor onze samenwerking op dit moment). Zodra de communicatie beter is kan ik dan weer terug gaan naar de oefeningen die nu lastig zijn voor ons.

Welk advies zouden jullie mij geven? (We wachten momenteel nog op bericht van de trainer, door het virus ligt hier alles nog stil)

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hoe rij ik voltes en wendingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:00

Als het paard gewend is om op de lichtste druk al helemaal terug te gaan naar de hoefslag dan kun je die druk minderen tot bijna niks en dan zal die nog naar de hoefslag gaan. Maw daar zit dan je oplossing niet. Ik zou simpelweg doorgaan met het vragen en corrigeren. Zacht maar wel erg duidelijk. Dan zal vast het kwartje gaan vallen!

Overigens is er zeker niks mis met slalommen, als dat jullie nu beter ligt dan zeker proberen. Hoe reageert het paard op pionnen? Dat kan, zeker in het begin, erg prettig werken als houvast om omheen te gaan.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Hoe rij ik voltes en wendingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 12:27

Het klinkt inderdaad alsof het gewoon niet in het hoofd van het paard op komt dat een volte ook een optie is, omdat die gewend is altijd terug naar de hoefslag te gaan. Ik zou op het moment dat ze dat doet net als troi een correctie geven (niet lomp, maar gewoon aangeven dat je dat niet wil) en zodra ze een ander antwoord geeft, dus naar het midden ipv naar de hoefslag, dat meteen belonen. Dat kun je steeds meer uitbouwen tot het kwartje iets beter valt.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe rij ik voltes en wendingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:38

Ik zou inderdaad eens beginnen met oversteken. Dus eigenlijk van B naar E, maar dan op elk willekeurig moment van de lange zijde. Wil ze meteen naar de hoefslag, corrigeren naar de overkant.
Slalommen is ook een goede. Je zou kunnen starten met een slalom op de binnenhoefslag en zo steeds meer naar het midden toewerken. Als dat goed gaat, kun je proberen een keer een volte om een pion te draaien en dan weer door naar de slalom.
Lastig probleem :j

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe rij ik voltes en wendingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:41

Ik zou het buitenbeen even weg laten, enkel ietwat in je heupen draaien zou wel eens voldoende kunnen zijn. Ik zou hem waarschijnlijk eerst met hele lichte contrastelling in de wending laten lopen.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 23:54

Sadira schreef:
Het klinkt inderdaad alsof het gewoon niet in het hoofd van het paard op komt dat een volte ook een optie is, omdat die gewend is altijd terug naar de hoefslag te gaan. Ik zou op het moment dat ze dat doet net als Troi een correctie geven (niet lomp, maar gewoon aangeven dat je dat niet wil) en zodra ze een ander antwoord geeft, dus naar het midden ipv naar de hoefslag, dat meteen belonen. Dat kun je steeds meer uitbouwen tot het kwartje iets beter valt.


Bedankt voor de feedback allemaal! De correctie, geef ik die met de buitenteugel?

Daihyo schreef:
Ik zou inderdaad eens beginnen met oversteken. Dus eigenlijk van B naar E, maar dan op elk willekeurig moment van de lange zijde. Wil ze meteen naar de hoefslag, corrigeren naar de overkant.
Slalommen is ook een goede. Je zou kunnen starten met een slalom op de binnenhoefslag en zo steeds meer naar het midden toewerken. Als dat goed gaat, kun je proberen een keer een volte om een pion te draaien en dan weer door naar de slalom.


Dit zijn goede ideeen! Ik denk dat ik ons op deze manier niet te moeilijk maak, zodat we succesvol kunnen zijn in het gene wat ik vraag. Ik kan het daarna gaan uitbreiden!

Sizzle schreef:
Ik zou het buitenbeen even weg laten, enkel ietwat in je heupen draaien zou wel eens voldoende kunnen zijn. Ik zou hem waarschijnlijk eerst met hele lichte contrastelling in de wending laten lopen.


Thanks, dit ga ik de volgende keer proberen. Dit paard is door een trainer heel erg wedstrijd gericht getrained, en ze kent in principe alle hulpen die nodig zijn voor die sector. Waarschijnlijk zijn mijn hulpen niet secuur genoeg voor dit paard.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoe rij ik voltes en wendingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:22

En als je alleen met je zit doet dus kijken waar je heen wil? Je bovenlichaam draaien... en niet met je benen...Beetje getraind western paard moet die basis van neckreining wel weten.
Misschien doe je te veel om die bocht om te gaan.