Pleasure bijrijdpaard in de VS

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Pleasure bijrijdpaard in de VS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 00:31

Hi all,

Sinds kort heb ik een (soort van) bijrijdpaard gevonden in de VS, waar ik woon!

Het concept van verzorg- of bijrijdpaard zoals wij dat ik Nederland kennen is (waar ik woon tenminste) niet helemaal het zelfde als bij ons, het is gebruikelijker om een paard te leasen. Maar ik zag op lokale FB groepen advertenties voorbij komen van mensen die een paard zochten om te rijden (de nadruk in de advertentie ligt op rijden, het hele idee van verzorgen voor de fun ben ik nog niet tegen gekomen), en toen heb ik er ook een geplaatst. Ik ben toen benaderd door een dame die appaloosas fokt en vroeg of ik haar pleasure wedstrijd merrie wilde exercisen. Omdat ze alle 17 paarden (3 hengsten, 10 fokmerries, en wat jonge paarden) zelf verzorgt heeft ze vaak te weinig tijd om te rijden.

Voor de info, ze woont achteraf en de paarden staan bij haar aan huis, en we kunnen afstand houden van elkaar. Zelf kom ik momenteel nergens, behalve op deze stal dus. Ook kan er nog niet buiten de deur gelest worden momenteel.

De merrie is 16 jaar oud en wordt pleasure gereden. Voor het virus ging de eigenaresse regelmatig op shows (voor haar plezier maar ook als promotie voor de fokkerij), en de bedoeling is dat ik help om het paard in conditie te krijgen. Daarnaast mag ik ook helpen met alle bijkomende zaken, maar dat is geen vereiste. Ik weet niet precies hoe ik het niveau in moet schatten want ik ben niet bekend met de pleasure, maar dit is echt een goed opgeleid paard. Ik heb zelf alleen een basis ervaring met western, en heb al drie jaar niet gereden. Maar het paard deed alles netjes en geduldig, zelfs de typische pleasure jog.

We kunnen nu dus nog geen les nemen, maar gelukkig is de eigenaresse heel behulpzaam. Echter wil ik graag meer leren van pleasure zodat ik weet hoe deze tak 'werkt' en zodat ik het paard correct kan rijden? Kunnen jullie mij misschien bepaalde trainers op youtube aanraden? Er staat zo veel op dat ik door de bomen het bos niet meer zie. De eerste tijd gaat het er maar om dat we aan elkaar wennen en dat ze weer wat meer in beweging komt, maar ik wil het graag op de juiste manier doen!

Ik zal trouwens toestemming aan de eigenaar vragen om foto's te mogen plaatsen, als daar interesse in is!

uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 00:40

Klinkt super leuk! Ik kan je niet helpen met western maar ik ben heel erg benieuwt naar eventuele foto's!

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Pleasure bijrijdpaard in de VS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 01:09

Dankje! Volgens mij heb ik hier super veel geluk mee gehad!

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:14

GEfeliciteerd!

Ik ben zeker geen expert maar wil vooral aanraden om goed op de verzameling te letten en minder op tempo. Veel pleasure paarden lopen vooral traag sjokkend op de voorhand en dat is zo zonde!

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Pleasure bijrijdpaard in de VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:21

Ik zou zeggen Wat een mazzel heb jij !!!!! Gaaf.
En hier zouden we zeggen: laat de galop gewoon een mooie 3-takt zijn, zo'n krabbel-galopje gaan mijn haren overeind van staan. Maar goed, dat willen ze daar blijkbaar wel zien....hahaha, ik hoop dat je wat mooie foto's filmpjes kunt laten zien.