Hoe train ik mijn jonge paard buiten. Ze vindt bakwerk stom.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Hoe train ik mijn jonge paard buiten. Ze vindt bakwerk stom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:21

Ik volg even :D . Ik heb niet echt (andere) tips dan alles wat hierboven staat. En ook niet dezelfde ervaring aangezien Joy werk leuk vindt. Punt. :D

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:24

Wat ik met mijn oudste paard heb geleerd is dat obstakels eigenlijk niet het paard helpen, maar ons helpen focussen en het doel bepalen en daardoor duidelijkheid en afwisseling voor het paard.
Mijn paard vond werken in de bak vroeger ook stom. Eigenlijk helemaal niet zo gek ook, het is een intelligent dier dat uitdaging nodig heeft.
En wat is er dan vervelender dan doelloos rondjes draaien in de bak? Pas toen ik er in slaagde om mijn focus te verbeteren ging het beter. Nu werkt hij echt graag in de bak :j
Voorbeeld: vervang je cirkels eens door vierkanten: bocht, stukje rechtdoor, weer een bocht... En maak voor jezelf echt een specifiek plaatje hoe dat vierkant er uit ziet. Balkjes langs de rechte zijden en pionnen in de hoeken waar je omheen buigt kunnen je helpen met dat plaatje.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 19:56

gaucho schreef:
Die snap ik Jenara, zou ik dan ook niet doen. Mijn paardje is vrij nuchter, en ik heb de 'luxe' dat ik 'm heb laten beleren bij Featherlight, met als enige eis dat ik alleen met 'm naar buiten zou kunnen daarna.


Oh hier wil ik toch nog even op inhaken... wat gaaf en wat een geluk, dat was vast voor de wachtlijst van inmiddels 2? jaar. Ik heb een membership op haar academie en dat is zo leerzaam.

Ook alle andere reacties zijn echt heel fijn om te lezen en te leren.
Veel is me bekend maar toch fijn om weer even aan herinnerd te worden.

Ik heb een slim paard die zeker van afwisseling houdt, ze moet echt de meerwaarde ondervinden van een oefening, maar ik ga eerst rechtuit kilometers maken in het bos, dan kijken of ik er wat aan kan sleutelen. De bak ga ik voor de lol gebruiken en zeker niet voor oefeningen, eerst maar eens een andere associatie koppelen aan bakwerk.

gaucho

Berichten: 9524
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:01

Ja :-) Ace is nu bijna 5 en ik heb 'm ingeschreven toen hij 2 was, hij is daar heen gegaan toen hij 3.5 was en uit de opfok kwam. Nog elke dag plezier van. :j

Paar stalgenoten hebben ook membership en/of masterclasses gedaan, zo blijf ik ook een beetje bij :D

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Hoe train ik mijn jonge paard buiten. Ze vindt bakwerk stom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 20:05

Vandaag een bommetje onder me, maar toch een rondje door het bos geweest, lekker uit mijn comfortzone :')
Mijn stalgenootje was mee, alleen durf ik het nog niet aan. Ik kan Elsie gelukkig op de kont van haar paard parkeren want ze wilde vooruit, zoef.
Nou moet je energie ook voorwaarts oplossen maar ik wil wel wat te zeggen hebben over het tempo zonder in de teugels te hangen. Best lastig als ze dan ook nog opzij springt hier en daar.
Maar na een kwartier was de meeste energie er wel uit en ging ze zelfs al wat zakken uit zichzelf, dat is echt fijn om te merken. Ook even wat buigen in de hals, steeds een paar pasjes en dan weer rechtuit. Goed voor mijn zelfvertrouwen ook. Ik ben niet zo'n held namelijk maar dit paard geeft me echt vertrouwen, ondanks de energie en zij sprongen.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Hoe train ik mijn jonge paard buiten. Ze vindt bakwerk stom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 23:10

Wat een fijn bericht! Goed bezig en ik vind het mooi om te lezen dat je vertrouwen krijgt van haar. Dat werkt beide kanten op, en is de basis van alles. Supertof!

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:22

Leuk een WWW, die Whizjes zijn inderdaad mega slim en deze heeft jou waarschijnlijk ook in zijn
Broekzakje. :D
Ik heb een rechtstreekse Whiz en die vind bakwerk ook maar saai, zo van ja ik ken dat allemaal al wel....
Hij vind het wel erg leuk om geshowd te worden waar veel publiek is. Ik train hem dan ook alleen maar 2 weken voor een wedstrijd en houd hem verder op conditie met molen, longeren en eens naar buiten Is ook geen paard die je elke dag moet rijden. Als je die een poosje niet gereden hebt en je stapt weer op doet hij alles weer net zo braaf.
Zijn dus eigenlijk super fijne paarden om te bezitten.
Ik zou dat dressuurmatig rijden met jou paardje dan ook niet te vaak doen. In het begin om oefeningen te leren wel vaak maar als ze dat eenmaal onder de knie hebben dan 1 a 2x per week. En als die dan geen zin heeft in de bak dan heeft ie maar even pech want het duurt geen uren en De rest Vd dag staat ie lekker te niksen.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Hoe train ik mijn jonge paard buiten. Ze vindt bakwerk stom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 20:55

Ah popstra, dankjewel! ik herken er veel in en ik heb daar ook veel aan, het is inderdaad zoals je zegt, als ze het weet dan is het ook klaar dan hoef je dat niet 10 keer te herhalen van haar :roll: maar ja sommige dingen zijn toch echt ook spieropbouw en buiging dat moet je wel leren en onderhouden.
Ik ben vandaag alleen met haar op pad geweest en dat ging echt super, ze wil graag vlot voorwaarts en het liefst in galop, terugrijden vindt ze dan niet zo leuk dus dat is echt een trainings dingetje.
Opstappen bij boomstammetjes snapt ze ook al, dat heb ik haar een keer laten zien, ze ziet daar zelf het voordeel wel van in denk ik.
Ze heeft me absoluut in haar broekzak, het is zo'n open en nieuwsgierig paard :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe train ik mijn jonge paard buiten. Ze vindt bakwerk stom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 00:16

Wat een leukerd! Gefeliciteerd!

Ik hou altijd wel in mijn achterhoofd dat wij er een menselijke emotie aan vastbinden. Ze vinden het niet leuk, maar dat kan net zo goed zijn dat ze het nog moeilijk vindt of gewoon nog niet alles begrijpt, nog snel afgeleid is etc.

En je eigen emotie breng je over. Als jij anders bent als je buiten rijdt, dan in de bak bijv, breng je dat wel over. Verwacht je niet veel meer als je serieus traint in de bak?

Wij rijden ook veel buiten en dan zijn we zelf ook meer van het relaxt, een beetje meehobbelen etc. Ik laat ze bijv hun eigen tempo bepalen en dat is in de bak toch wel anders.

Ik zelf train buiten ook wel, maar niet de gehele weg meestal. Dus daarna gooi ik alles weer los en dat is toch wel een beloning.

Ooit leerde ik mijn ene ruin spinnen en toen hij het voor het eerst netjes deed, stapte ik af deed zadel af en liet hem lekker los.
Dag erna wilde ik het nog een keer trainen voor bevestiging. Na 1x overstappen stopte hij zelf, keek om en dacht ook dat ik eraf zou gaan geloof ik :) Maar dat is er ook eentje waar je niet steeds op dezelfde plek terug kan rijden of stoppen of wisselen etc.

Nu hebben we sinds een half jaar ook een merrie die volgens sommige een reputatie zou hebben. We zijn gewoon bij 0 begonnen en ze was steeds braaf. Wij merken bij haar dat ze echt alles doet voor belachelijke complimentjes en veel belonen. Daar groeit ze echt van.

Laatst hebben we met de tandarts samen en goed zicht gezien dat haar tong door midden is geweest ( en god weet welke onzichtbare schade ) en daardoor begrepen we dingen nog meer. Keer daarop ging rijden nog beter eigenlijk. Ik heb vroeger ook wel wat steviger getraind, maar weet zeker dat ze onze positieve instelling voelt en het respect voor haar gedrag of de reden iig.

Ze vond bakwerk best moeilijk en longe werk helemaal. Ze is de 3e keer dat we erop zaten al mee naar buiten geweest en was daar echt in haar element. Wij vinden het ook leuk om ze te laten kijken, over een dikke tak te laten gaan bijv etc.
Als we trainen doen we een beetje wijken voor druk en weer los. Overgangen en achteruit.

Dat kan je ook omgekeerd doen. Alles wat buiten goed gaat, hetzelfde in de bak doen. En vooral kort werken.