Hoe train ik mijn jonge paard buiten. Ze vindt bakwerk stom.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
justkid
Berichten: 11815
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Hoe train ik mijn jonge paard buiten. Ze vindt bakwerk stom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-20 23:33

Lastig om een goede titel te verzinnen.

Ik heb een jong ( bijna 4 )paard, basis ingereden. Ik heb ruim de tijd gekregen om haar te leren kennen en heb haar gekocht. Ik ben heel erg blij met haar en ik wil graag mijn paard ook blij houden.
Ze is heel erg slim en ze vindt heel veel dingen leuk. (buiten rijden, met de trailer oefenen, wandelen, grondwerk) Ik probeer iedere dag iets anders te doen en dat waardeert ze zeer.
Ik heb haar nog niet heel lang (week of 6) en ben al kleine ritjes met haar door het bos aan het maken. Ze is dan heel voorwaarts en je merkt aan alles dat ze het leuk vindt. Nou is dit ook mijn voornaamste doel met haar. Samen op avontuur.

Toch vind ik het ook belangrijk om haar wat technische dingen te leren om haar lijf goed te gebruiken. Ze kent de basis maar ik vind dat niet genoeg.
Zodra we in de bak aan het werk gaan en ze merkt dat we niet naar buiten gaan wordt ze traag. Ik doe geen rondje hetzelfde maar ze vindt het gewoon niet leuk. Ze zucht er nog net niet bij.

Wie heeft er ideeën of tips voor me om haar buiten wat te leren of om het bakwerk aantrekkelijker te maken.

Ook nog even een foto van de dame in kwestie

[ img ]

Vader is Wallawallawhiz ik weet niet of iemand ervaring heeft met paarden met deze vader?

Ik ken halfbroers en zusters van mijn paard (zelfde moeder) maar die zijn toch minder uitgesproken in hun mening over werken in de (wedstrijd)bak.

Wie kan met me mee out of the box denken :)


Anastasia24
Berichten: 2700
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Hoe train ik mijn jonge paard buiten. Ze vindt bakwerk stom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 00:08

Is er geen open veldje waar je even je oefeningentjes in kunt doen? Leuk voor haar, en toch je oefeningen. Als je echt in de bak wilt rijden kun je het misschien verminderen naar 1-2 keer per week? Als je het zo belangrijk vind moet ze dat denk ik toch voor een deel gaan accepteren. De volgende dag weer wat leuks maar die keer éven hard werken.
Veel figuren rijden, constant bezig houden?
Ik weet het ook niet echt, succes nog! :)

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Hoe train ik mijn jonge paard buiten. Ze vindt bakwerk stom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 00:12

Buiten rijden en oefeningen doen is een geweldige combinatie, ik deed het eigenlijk juist heel veel. Versnellen/vertragen, slalommen om bomen heen, achteruit door een poortje, heuveltje op, heuveltje af, wijkend de bocht door, een korte kleine volte op een kruising, ga zo maar door. De wereld is je speeltuin. ;)

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

roekes
Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe train ik mijn jonge paard buiten. Ze vindt bakwerk stom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 04:01

Net als serenity zegt.je kunt prima dressuurmatig buitenrijden.ik heb zelf een hekel aan het rijden in een bak en train veel in open veld, bossen en waar maar mogelijk. Ik mag z starten.

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

dioniJarig
Berichten: 822
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Hoe train ik mijn jonge paard buiten. Ze vindt bakwerk stom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 05:47

Welke oefeningen doe je met haar in de bak? Ik gebruik zelf trail oefeningen tussendoor om het leuk te maken, dat vindt de mijne geweldig.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

gaucho
Berichten: 9516
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 06:22

Ik heb een zelfde type paard. Hij is nog jong dus we doen sowieso maar een keer of 3 per week echt serieus rijden. Buiten doe ik veel tempowisselingen. In de bak werk ik veel met balkjes en pionnen en dat vind ie wel heel interessant, dus daar wordt ie ineens wel heel fanatiek van. Inmiddels zelfs als we zonder al die attributen aan de slag gaan :-) zeker in eerste instantie hield ik de bak sessies ook niet te lang.

Hiernaast wissel ik af met grondwerk, wandelen en een rustig ritje buiten.

Uiteindelijk vind ie buiten toch wel echt het allerleukst, en ik ook, maar inmiddels hebben we ook in de bak veel plezier.
[ img ]


[ img ]

Life begins at the end of your comfortzone.

tuija_r
Berichten: 66
Geregistreerd: 20-06-16

Re: Hoe train ik mijn jonge paard buiten. Ze vindt bakwerk stom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 07:34

Trail oefeningen in de bak doen? En daarna klein stukje werk en dan buiten uitstappen? Mijn paard vindt het leuk om in tussen door wat trail oefeningen te doen, zoals slalom of het hek of balkjes. Zo blijft het interessant :) En veel belonen!

Daihyo
Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 07:41

Ik train bijna alleen maar buiten. Dat gaat prima. Voor voltewerk pak ik een weiland of soms de bak, maar de rest kan prima op de paden. Ik start altijd met een stuk instappen, dan afwisselend halthouden, stappen, draven en galop. Eigenlijk net zoals in de bak. De overgangen maken haar scherp en soepel in het lijf.
Verder kun op brede paden heel fijn wijken voor het been. En als ze het kan, kun je oefeningen als travers en schouderbinnenwaards meepakken.
Ik wissel dit af met vlakke en heuvelachtige stukken. En ook op de heuvels kun je leuk trainen. Heuvel op in stap, draf of galop. En ga eens een heuvel achteruit af (begin niet te stijl en kleine stukjes!). Dit is heel goed voor het kantelen van het bekken.

Als je dit een paar keer per week kunt doen, heb je aan 1x per week of 2 weken aan de bak voldoende. En maak de bak dan leuk, met bijvoorbeeld een balkje of pionnen. Start met instappen buiten en sluit met uitstappen buiten af. Dan lijkt het een onderdeel van een buitenrit en ben je in de bak ook effectief niet zo lang bezig.

Het enige dat ik echt nog in de bak of de wei train zijn voltes en buiging. Want dat vind ik zelf buiten nog lastig om voldoende te kunnen trainen. Vaak doe ik dat voor de vorm ook nog in draf en soms galop. Maar eigenlijk is dat niet nodig, want de gangen en dergelijke train je al op buitenrit. Het gaat dan dus puur om stelling en buiging en zo trainen van het lijf.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Nouvel
Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 07:55

Je kunt in de bak ook wat dingen neerzetten, pionnen, balken, een zeil, etc.
Vaak zijn ze dan ook al een stuk enthousiaster.

Afhankelijk van wat voor paden en bodem je buiten hebt kun je tempowisselingen en overgangen rijden, waar je ruimte hebt een keer een volte, etc.

Gewoon buiten en bak lekker afwisselen en in de bak ook afwisseling bieden, dan gaat het meestal wel beter.

ikke
Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:19

Joh, JK, je hebt de grootste buitenbak van NL onder handbereik! ok, hij is wat zwaar op veel plekken dus enig beleid in het werk is wel belangrijk maar er zijn ook hardere delen en zo kun je zelfs dat afwisselen :j

Voor die keer dat je echt tempo wil trainen, weet je waar de tankbanen liggen en waar je je auto kunt parkeren. Ik zie je verschijnen :D

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Lara_Silver
Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:23

Hier ook, ik rijd maximaal één keer per week in de bak. Buiten doe ik veel heuveltraining, ik heb een mooi pad wat bergop door het bos gaat. Daar laat ik hem lang en laag naar boven draven en galopperen en ondertussen vraag ik een beetje stelling naar beide kanten.

Soms stuur ik hem even een steile heuvel op tussen de bomen, draai daar om een boom en rijd weer naar beneden, van al het kreupelhout en boomstronken leren ze netjes op te letten waar ze hun voeten zetten. Op vlakke stukken profiteer ik van galop en draftraining een paar kilometers. Paaltjes langs de weg of bomen op het vlakke zijn perfect om voltes rond te draaien/ te slalommen.

Echter doe ik dat niet op iedere buitenrit, heel vaak mag hij ook gewoon lekker zijn rondje tuffen zonder van alles 'te moeten', zodat er evenwicht blijft tussen training en plezier.

justkid
Berichten: 11815
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-20 08:41

haha dank je wel allemaal, er zitten heel wat bruikbare tips tussen.

Ik weet wel dat ik buiten kan trainen, dat deed ik met mijn vorige paard ook maar daar zat de basis al heel goed in.
Maar deze is echt nog heel groen, die loopt haar neus achterna, rechte lijnen kan ze nog niet echt. Wijken voor het been moet ik haar nog leren en ook recht worden in het lijf en juist buigen, stelling, dat soort dingen. Ik heb voor sturen nog echt mijn teugels nodig, op zit moet ze nog leren. Is dat ook buiten te doen? (ben een echte westernruiter)

Ik heb van die 6 weken dat ik haar heb nog maar 4 keer in de bak gereden. En dan 20 minuten ongeveer.
Pionnen en balken vind ik een goed plan. T is echt een paard dat je moet entertainen, ze is heel enthousiast nieuwsgierig, leergierig en komt altijd naar me toe en wil met me mee. En ik wil dat zo graag behouden maar ook laten merken dat het handig is om te weten hoe ze haar lijf onder de ruiter kan gebruiken.

Ik heb fantastische buitenrij mogelijkheden hier, ik woon midden op de Veluwe aan de zandverstuiving.

Ibbel
Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe train ik mijn jonge paard buiten. Ze vindt bakwerk stom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:47

Is het punt ook niet dat jullie bak ook jullie uitloop is waar ze altijd 'vrij' is? Maw, je gaat opeens werken op een plek waar ze normaal nooit iets hoeft.
Kan je (na Covid uiteraard) een keer een andere bak gebruiken, bij Gert vd Hoorn bv? Ben je net mooi losgewerkt als je daar bent.

justkid
Berichten: 11815
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Hoe train ik mijn jonge paard buiten. Ze vindt bakwerk stom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-20 08:59

Ja dat zou kunnen ibbel , ik dacht zelf aan Barneveld (Caitwick) maar ik doe ook grondwerk in de bak en dat vindt ze wel helemaal grappig, dan zie je ook het talent voor wendingen en stoppen vanuit vol galop.

Met proefrijden (wat ik ruim 3 weken heb gedaan) had ze dit eigenlijk ook al. Ze heeft een associatie gemaakt met rijden in de bak, ik was dus ook heel blij verrast dat ze zo lekker voorwaarts is buiten, zowel aan de hand als onder het zadel. Dan is ze ook helemaal "aan" en in de bak gaat ze "uit"
Ik moet dus een manier vinden waardoor ze ook weer "aan" gaat bij oefeningen/ bakwerk.

dresjoepie
Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Hoe train ik mijn jonge paard buiten. Ze vindt bakwerk stom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:09

bekijk eens Working Equition filmpjes voor inspiratie dit vinden jonge paarden vaak wel heel leuk!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:11

Ik vind dat je een heel leuk paard hebt gevonden. Heel veel plezier met haar. Verder lees ik even mee, pony waar onze dochter nu mee helpt om verder door te rijden die vind ook de bak stom en buiten leuk, dus ik hoop op een paar goede tips.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:11

justkid schreef:
Ja dat zou kunnen ibbel , ik dacht zelf aan Barneveld (Caitwick) maar ik doe ook grondwerk in de bak en dat vindt ze wel helemaal grappig, dan zie je ook het talent voor wendingen en stoppen vanuit vol galop.

Met proefrijden (wat ik ruim 3 weken heb gedaan) had ze dit eigenlijk ook al. Ze heeft een associatie gemaakt met rijden in de bak, ik was dus ook heel blij verrast dat ze zo lekker voorwaarts is buiten, zowel aan de hand als onder het zadel. Dan is ze ook helemaal "aan" en in de bak gaat ze "uit"
Ik moet dus een manier vinden waardoor ze ook weer "aan" gaat bij oefeningen/ bakwerk.

Goed ook om mee te nemen is dat je paarden heel divers zijn in "hoe ze leren". De ene heeft baat aan veel herhaling, de ander juist afwisseling. En zo ook met het tempo in je training en de duur ervan. Daar is al veel over geschreven en iedereen legt het weer anders uit, maar de basis blijft toch vaak hetzelfde. Zelf werk ik graag vanuit het idee van "paardenpersoonlijkheden" van K.F. Hempfling, maar hij is zeker niet de enige die dit uitgewerkt heeft en er zijn veel meer wegen naar Rome.

Ander punt is natuurlijk dat het jonge paard al snel overvraagd kan worden. Buiten is meer afwisseling/afleiding, en dat houdt ze ook alerter. Het ene paard vaart daar goed bij, maar bij sommige vraagt dat juist weer teveel. Misschien dat ze nog wat moeite heeft een goede concentratie vast te houden en dat die alertheid haar ondersteunt, of dat het haar juist nog veel energie kost zonder de externe prikkels die je buiten tegenkomt. Net als mensen eigenlijk, iedereen leert op zijn/haar eigen wijze. Sommige zijn denkers, sommige doeners. Enzovoort. ;)

Mijn eerste pony was qua persoonlijkheid typisch een paard dat veel uitdaging en prikkels nodig had trouwens. In de bak niet vooruit te branden als er geen "doel" leek te zijn. Dressuurmatig werken was ontzettend moeizaam, tenzij we het buiten deden. Ik heb zowel "engels" als "western" gereden, en mijn ervaringen daarin zijn vrijwel gelijk. Ik denk dat het dus ook niet zozeer lastiger/makkelijker is bij de ene discipline dan de ander, bij beide telt dat je rekening moet houden met hoe het paard leert en geprikkeld/overprikkeld wordt.

Ben heel benieuwd naar hoe het zal gaan lopen met jullie, houd je ons op de hoogte? :j *\o/*

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Jenara
Berichten: 1545
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:15

Ik moet wel zeggen dat mijn jonkie vorig jaar, toen ik begon met rijden oppakken, ook niet bijster enthousiast werd in de bak ... Daar was ze ook traag, lui en wou ze echt niet lopen. De eerste week kreeg ik haar zelfs niet zelf in draf, terwijl ze dat commando aan de longe echt perfect kende!

Aangezien ik niet genoeg vertrouwen had om met haar al naar buiten te gaan (1x geprobeerd daarvoor, was geen succes), moest het wel in de bak.
Uiteindelijk, met voldoende afwisseling en korte sessies, daarnaast voldoende grondwerk en longewerk,
is ze nu eigenlijk wel enthousiast in de bak. Ik ben nu ook begonnen met wat laterale gangen en die doet ze echt erg graag. Heb in het begin ook erg last gehad met haar te laten aangalopperen, ze wou ook weer niet vooruit :p En nu wordt ze echt fanatiek zodra ik de hulp voor galop vraag.

Het kan dus prima zijn dat je paardje het bakwerk nu nog wat lastig en moeilijk vind, waardoor hij er niet zo enthousiast van wordt, maar als je werkt aan zijn kracht en soepelheid, kan dat zeker beteren!
Gewoon geen te lange sessies, bedenk een beetje wat je wil leren of doen, doet ie dat goed, dan stop.

Ibbel
Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe train ik mijn jonge paard buiten. Ze vindt bakwerk stom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:43

Het zou ook goed kunnen dat ze bakwerk ook echt nog te moeilijk vindt (en dus ondertussen de associatie bak=moeilijk=spierpijn heeft gelegd). Eerst sterker worden rechtuit buiten kan ook al een hoop schelen.

gaucho
Berichten: 9516
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:43

Om recht en sterker te worden is buiten juist top. Lekker rechtuit in een voorwaarts tempo. Beter nog dan in de bak.

En sessies in de bak inderdaad kort maar krachtig houden.

Life begins at the end of your comfortzone.

justkid
Berichten: 11815
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-20 13:24

Dank je wel allemaal.
Mijn plan voor nu is; buiten werken aan sterker worden, balans en sturen, de rest komt later wel.
In de bak op zoek naar iets waar ze nog geen associatie van "stom" mee heeft. Ik denk aan pionnen, met touwhalster of zelfs zonder, balkjes, zonder zadel. Gewoon niks van wat ze hiervoor heeft geleerd.
Ik zal wel melden als ik iets heb gevonden wat werkt.
Ik heb veel aan jullie meedenken :)

CBarrelracer
Berichten: 286
Geregistreerd: 07-01-13
Woonplaats: opmeer

Re: Hoe train ik mijn jonge paard buiten. Ze vindt bakwerk stom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:37

hii ik lees ook graag even mee voor mijn jonkie die ik met een jaar ga beleren

equissage pulse: CS Equine Services on facebook & instagram
lessen: Dutch Barrel Ranch on facebook & instagram

gaucho
Berichten: 9516
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:40

Goed plan, die dingen doe ik inderdaad ook allemaal met Ace. Worden ze in ieder geval ook lekker mak van.

[ img ]

Life begins at the end of your comfortzone.

Jenara
Berichten: 1545
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:12

gaucho schreef:
Om recht en sterker te worden is buiten juist top. Lekker rechtuit in een voorwaarts tempo. Beter nog dan in de bak.

En sessies in de bak inderdaad kort maar krachtig houden.


Daar ben ik het uiteraard volledig mee eens!!
Vandaar dat ik het ook vrij snel geprobeerd heb met mijn jonkie, maar dat is vrij snel geëindigd in een valpartij bij mij, vandaag dat ik het dan lang niet meer heb gedaan. Wel te voet veel gaan wandelen om dat vertrouwen op te bouwen.

Maar zoals gezegd, is buiten rechtdoor eigenlijk supergoed voor een jong paard :)

gaucho
Berichten: 9516
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:16

Die snap ik Jenara, zou ik dan ook niet doen. Mijn paardje is vrij nuchter, en ik heb de 'luxe' dat ik 'm heb laten beleren bij Featherlight, met als enige eis dat ik alleen met 'm naar buiten zou kunnen daarna.

Life begins at the end of your comfortzone.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 34 bezoekers