Kind en western, bestaan er überaupt westernpony's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Kind en western, bestaan er überaupt westernpony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 10:36

Goedemorgen! Even een vraagje, voor nu vooral uit nieuwsgierigheid van mijn zoon van 8.
Ik ben zelf een half jaar geleden overgestapt op western rijden, heb inmiddels een appaloosa die mij alles leert. Mijn kinderen, 8 en 6, hebben sinds kort een pony (ouder beestje, al 20, engels beleerd). Allebei hebben ze veel interesse om western te leren rijden. Op hun huidige pony gaat dat niet gebeuren, maar bij een eventuele volgende pony (deze is 1.19, dus daar zijn ze op een gegeven moment te groot voor) misschien wel.

Nou heb ik best al eens rond zitten kijken, maar volgens mij is het in Nederland vrijwel onmogelijk om een pony onder de 1.40 te vinden die western beleerd is. Klopt dat volgens jullie? Ik vind zelf jonge kinderen op grote paarden niet zo'n prettig idee, ze hebben in de praktijk dan weinig te vertellen en zijn meer passagier. Hebben jullie misschien kinderen die western rijden? en hoe hebben jullie dat aangepakt?

Wij staan met beide paarden bij een western pensionstal, dus les is straks geen probleem, maar de vraag is meer waarop ze kunnen lessen....

Onali

Berichten: 18458
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Kind en western, bestaan er überaupt westernpony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:04

Ik snap je peobleem niet, je hebt een pony, je staat op een westernstal waar westernles wordt gegeven ....

Ja je pony zal niet alles (meer) kunnen maar de basis western toch zeker wel?

speurneusc

Berichten: 5368
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:09

er zijn kleinere kids die met een gewone maat quarter beter rond komen dan een volwassene dus die anname dat ze nix te vertellen hebben ligt toch bij de training van het paard.

het is dat corona nu heerst anders eens contact opnemen met flaming star ranch in hamont, daar zijn div. kinderlesjes op de quarters/paints westernpaarden daar die je ook op de wedstrijdjes rond ziet komen.

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:16

Waarom onder de 1,40 ? Er zijn genoeg net even boven de 1,40 veel westernpaarden zijn niet zo groot
Denk eerder aan de breedte en karakter.
Beter een brave en betrouwbare van 1.50 dan een brutale donder van 1,35.

Eva1975
Berichten: 516
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Kind en western, bestaan er überaupt westernpony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:21

Een engels gereden pony snapt best wel wat van de western hoor. Gewoon met de pony die ze nu hebben gaan lessen. De basis is toch hetzelfde.
Mijn zoon was ook iets van 8 of 9 toen hij op de mijne mee ging in de westernles ging super. En later met zijn eigen pony die redelijk ondeugend was heeft hij ook gewoon gelest.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 11:34

Onali schreef:
Ik snap je peobleem niet, je hebt een pony, je staat op een westernstal waar westernles wordt gegeven ....

Ja je pony zal niet alles (meer) kunnen maar de basis western toch zeker wel?

Nou, deze pony is de afgelopen 20 jaar enkel Engels bereden, dus echt omscholen naar western gaat hem niet meer worden denk ik....

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 11:34

speurneusc schreef:
er zijn kleinere kids die met een gewone maat quarter beter rond komen dan een volwassene dus die anname dat ze nix te vertellen hebben ligt toch bij de training van het paard.

het is dat corona nu heerst anders eens contact opnemen met flaming star ranch in hamont, daar zijn div. kinderlesjes op de quarters/paints westernpaarden daar die je ook op de wedstrijdjes rond ziet komen.


Goede tip, daar ga ik , als alles weer open is eens naar kijken!

Onali

Berichten: 18458
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:35

De basis wel.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 11:35

Eva1975 schreef:
Een engels gereden pony snapt best wel wat van de western hoor. Gewoon met de pony die ze nu hebben gaan lessen. De basis is toch hetzelfde.
Mijn zoon was ook iets van 8 of 9 toen hij op de mijne mee ging in de westernles ging super. En later met zijn eigen pony die redelijk ondeugend was heeft hij ook gewoon gelest.


Goed om te horen! Dat wist ik niet. De pony van mijn zoon is ook redelijk ondeugend, hahaha

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:37

eferiz schreef:
Onali schreef:
Ik snap je peobleem niet, je hebt een pony, je staat op een westernstal waar westernles wordt gegeven ....

Ja je pony zal niet alles (meer) kunnen maar de basis western toch zeker wel?

Nou, deze pony is de afgelopen 20 jaar enkel Engels bereden, dus echt omscholen naar western gaat hem niet meer worden denk ik....


Je kids hoeven toch niet gelijk te spinnen en te stoppen? Zou eerst gewoon lekker basis gaan rijden en een pony op deze leeftijd kan prima neckreining o.a leren :) Zal wat minder vlot gaan maar waar een wil is, is een weg.

Kimberley_

Berichten: 4882
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:06

eferiz schreef:
Onali schreef:
Ik snap je peobleem niet, je hebt een pony, je staat op een westernstal waar westernles wordt gegeven ....

Ja je pony zal niet alles (meer) kunnen maar de basis western toch zeker wel?

Nou, deze pony is de afgelopen 20 jaar enkel Engels bereden, dus echt omscholen naar western gaat hem niet meer worden denk ik....

Ik rijd een 20 jarige Haflinger, altijd Engels gereden en nu bezig met Western.
Pony doet alles prima, het kan dus wel.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Kind en western, bestaan er überaupt westernpony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:10

Of deze pony "het" nog gaat kunnen, "western" rijden, ligt helemaal aan je definitie van "western". Western bestaat uit een aantal disciplines. Als jij bij western denkt aan reining, dan is de kans vrij klein dat je pony dat nog gaat leren op een behoorlijk niveau.

Western bestaat echter uit veel meer onderdelen. Showmanship (at halter, dus aan de hand), horsemanship, trail en in hand trail, pleasure, dat kan je pony nog allemaal leren. De basis is paardrijden en daarvan heeft je pony ruimschoots bewezen dat te kunnen dus ik zou zeggen: lekker gaan beginnen.

saphire

Berichten: 159
Geregistreerd: 17-04-07

Re: Kind en western, bestaan er überaupt westernpony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:34

Ik denk dat het bij TS vooral gaat om een pony die haar kinderen kan leren western rijden. Niet andersom dus.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kind en western, bestaan er überaupt westernpony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:51

Elke pony kan western leren lopen. Toen onze zoon 3 was kreeg hij een shet. Pas rond zijn 5e werd het echt rijden en dat is dan altijd wel op de western manier gedaan.

De shet kon een paar kleine dingetjes, maar het gaat vooral om de manier van rijden, de omgang etc. Een pony hoeft niet per se hard te stoppen en te spinnen om western gereden te worden.

Ik had op dat moment een new forest van 1.42m die western gereden is. Vanaf zijn 10e werd hij wat te lang voor de shet en reed hij steeds meer de shet. Maar wij stonden ook op een western stal en hij heeft vaak genoeg op een quarter gezeten.

Op het moment dat je op een westernstal staat, krijgen de kids echt genoeg mee. Ze kunnen op een lespaardje misschien lessen en nog leuk spelenderwijs leren met hun eigen pony.

Ik zou als ze echt willen, ook voor een Quarter of paintje gaan. Nu een c-pony kopen is misschien ook maar voor een paar jaar en een kind past prima op ene Quarter.
Ik zou wel een beetje op het type letten. Mijn ene quarter ruin is echt behoorlijk breed en daar zal een kind niet fijn op zitten. Maar zijn zus is een prima modelletje. Ong 1.45m en niet te breed.

En anders een tijdje delen. Ze hebben de pony nog om spelenderwijs bezig te zijn en kunnen op jouw paardje lessen. Pas als ze serieus zijn kan je dan een passend paardje zoeken.

Wij hebben de shet nog steeds, nu 20jr later. Die is later voor de sulky geweest en is nu ong 25. Hij kon overigens een stopje, back up, wissel, monsterlijke roll backs en klein beetje spinnen. Meeste op zit gereden.
Dat heeft echt heel wat bloed, zweet, tranen en honderden valpartijen gekost, maar zoonlief was hem erg trouw en heeft hem alles geleerd. Zelfs ooit een hoog bod erop gehad vanwege dat alles toen zoonlief wat lang werd. Onwijs veel samen buiten gereden en vooral veel lol gehad.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 22:19

superpony schreef:
Elke pony kan western leren lopen. Toen onze zoon 3 was kreeg hij een shet. Pas rond zijn 5e werd het echt rijden en dat is dan altijd wel op de western manier gedaan.

De shet kon een paar kleine dingetjes, maar het gaat vooral om de manier van rijden, de omgang etc. Een pony hoeft niet per se hard te stoppen en te spinnen om western gereden te worden.

Ik had op dat moment een new forest van 1.42m die western gereden is. Vanaf zijn 10e werd hij wat te lang voor de shet en reed hij steeds meer de shet. Maar wij stonden ook op een western stal en hij heeft vaak genoeg op een quarter gezeten.

Op het moment dat je op een westernstal staat, krijgen de kids echt genoeg mee. Ze kunnen op een lespaardje misschien lessen en nog leuk spelenderwijs leren met hun eigen pony.

Ik zou als ze echt willen, ook voor een Quarter of paintje gaan. Nu een c-pony kopen is misschien ook maar voor een paar jaar en een kind past prima op ene Quarter.
Ik zou wel een beetje op het type letten. Mijn ene quarter ruin is echt behoorlijk breed en daar zal een kind niet fijn op zitten. Maar zijn zus is een prima modelletje. Ong 1.45m en niet te breed.

En anders een tijdje delen. Ze hebben de pony nog om spelenderwijs bezig te zijn en kunnen op jouw paardje lessen. Pas als ze serieus zijn kan je dan een passend paardje zoeken.

Wij hebben de shet nog steeds, nu 20jr later. Die is later voor de sulky geweest en is nu ong 25. Hij kon overigens een stopje, back up, wissel, monsterlijke roll backs en klein beetje spinnen. Meeste op zit gereden.
Dat heeft echt heel wat bloed, zweet, tranen en honderden valpartijen gekost, maar zoonlief was hem erg trouw en heeft hem alles geleerd. Zelfs ooit een hoog bod erop gehad vanwege dat alles toen zoonlief wat lang werd. Onwijs veel samen buiten gereden en vooral veel lol gehad.


Je hebt ook helemaal gelijk! Bedankt voor je reactie.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 22:20

saphire schreef:
Ik denk dat het bij TS vooral gaat om een pony die haar kinderen kan leren western rijden. Niet andersom dus.


Klopt :j

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:24

eferiz schreef:
Onali schreef:
Ik snap je peobleem niet, je hebt een pony, je staat op een westernstal waar westernles wordt gegeven ....

Ja je pony zal niet alles (meer) kunnen maar de basis western toch zeker wel?

Nou, deze pony is de afgelopen 20 jaar enkel Engels bereden, dus echt omscholen naar western gaat hem niet meer worden denk ik....

Gaat prima hoor :) ik heb ook zo’n pony, op zn 21e omgeschoold en loopt zowel in pleasure als in trail en horsemanship alles er uit!

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:16

Ze zijn er wel want ik ben ze tegen gekomen. Zelf heb ik mijn pony omgeturnd van Engels naar western en zij is 136. Mijn pony had dat snel door. De basis lijkt sowieso al veel op elkaar dus met goede les zouden ze best de basiswestern kunnen op hun eigen pony.

Eilinora

Berichten: 11913
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:22

Kijk bij een volgende pony eens naar een welsh sectie C of D.

Stevig gebouwde pony's in de C en D maat, harde gezonde benen en zeker geschikt voor western werk.
Zijn soms net mini quarters.

Western is niet een alledaagse rij discipline zoals dressuur of springen dus een al in western beleerde pony is gewoon heel moeilijk te vinden

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 23:44

capopjekop schreef:
Ze zijn er wel want ik ben ze tegen gekomen. Zelf heb ik mijn pony omgeturnd van Engels naar western en zij is 136. Mijn pony had dat snel door. De basis lijkt sowieso al veel op elkaar dus met goede les zouden ze best de basiswestern kunnen op hun eigen pony.

Tof! Bedankt voor je reactie. Misschien moeten we het gewoon eens proberen inderdaad

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 23:45

Eilinora schreef:
Kijk bij een volgende pony eens naar een welsh sectie C of D.

Stevig gebouwde pony's in de C en D maat, harde gezonde benen en zeker geschikt voor western werk.
Zijn soms net mini quarters.

Western is niet een alledaagse rij discipline zoals dressuur of springen dus een al in western beleerde pony is gewoon heel moeilijk te vinden


Goede tip, dank je wel!

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:57

Afbeelding


Je kan beter een brave (kleine) quarter voor ze kopen dan een pony. Veel (reining) quarters zijn tussen de 137-150 dus qua maat geen probleem. De dochter van bij ons op stal heeft een (lieve) shet en rijd wel eens op de quarter die ik rijd. Nou, op die quarter heeft ze veel meer te vertellen (en ook meer plezier aan) dan aan die pony...

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 08:06

quarterH schreef:
[ [url=m/oXy37m.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je kan beter een brave (kleine) quarter voor ze kopen dan een pony. Veel (reining) quarters zijn tussen de 137-150 dus qua maat geen probleem. De dochter van bij ons op stal heeft een (lieve) shet en rijd wel eens op de quarter die ik rijd. Nou, op die quarter heeft ze veel meer te vertellen (en ook meer plezier aan) dan aan die pony...


Wat gaaf! Super foto ook

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Kind en western, bestaan er überaupt westernpony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 08:34

Er stond een tijdje geleden nog een hele leuke witte pony te koop, kon ook spinnen en stops. Maar dat meisje had juist alles samen met haar pony geleerd. Dus denk dat dat ook veel leuker is. Dan hebben ze het toch ook zelf gedaan.

Verder ben ik het met bovenstaande eens. Hier op de manege leren de kleinsten ook op de quarters. Eerst nog op de ponys maar die waren toch moeilijker aan de hulpen.

QuarterH echt super tof! Mag ik vragen hoe oud je dochter is?

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 08:43

Op de manege kan ik me dat voorstellen ja. Die ponys zullen voornamelijk door kinderen gereden die waarschijnlijk nog niet veel ervaring hebben en die raken afgestompt. Een paard daar kan nog eens een volwassene op stappen om de hulpen te bevestigen.

Maar er zijn particulier ook wel ponys te vinden die serieus gereden zijn door hun ruiters en die goed aan de hulpen staan. Mijn pony was iig op een neckrope te rijden en onder begeleiding reden ook kinderen met weinig ervaring er zo op weg. En het voordeel is dat ze echt een maat heeft dat de oudere kinderen alles zelf kunnen doen. Een zwaar westernzadel til je makkelijker op 136 dan op 1.50. Ik heb tot mijn 20e op haar gereden. Daarna begon ik te zwaar te worden vond ik.

Mijn shetten waren wel wat lastiger voor de ruitertjes. Waar mijn welsh graag werkt moesten die kleintjes wat meer gemotiveerd worden :D dus dat dat meisje makkelijker op de quarter rijdt geloof ik meteen :D