Nieuw in westernwereld

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IIII
Berichten: 136
Geregistreerd: 30-01-15

Nieuw in westernwereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-20 14:43

Hallo iedereen,

Ik vind het leuk om regelmatig nieuwe dingen te proberen met mijn paarden en kreeg nu het gekke idee om iets met western te gaan doen. Maar ik heb geen idee wat er allemaal is en wat geschikt is voor mij. Ik ben dressuurruiter en menner en wil western er naast gaan doen. Mijn doel is voornamelijk om voor de lol wat wedstrijdjes te gaan rijden(ik woon in limburg) Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen welke onderdelen iets voor mij kunnen zijn en hoe dat werkt.

Ik heb momenteel 4 paarden in mijn bezit. 1 dresuurpaard maar ik denk niet dat hij geschikt zal zijn voor western. 1 e-pony waarmee ik m2 dressuur rijd, deze pony is heel fijn aan de hulpen maar is wel echt een hete merrie die alles eng vind. En ik heb nog 2 haflingers die heel koel zijn waar ik mee doe mennen en onder het zadel beetje dressuurmatig rijd.

[ img ]

[ img ]


[ img ]

[ img ]

Ik bezit over een westernzadel maar rijd wel met een engels hoofdstel en heb nog geen idee hoe alle oefeningen werken maar dat wil ik graag leren.

Ik hoop nu jullie een beetje een beeld van mij hebben dat jullie mij in de goede richting kunnen sturen.

Alvast bedankt



Hobbyhorse
Berichten: 1316
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:31

Waar woon je ergens ? Dan weten mensen te verellen bij jou in de buurt instructie zit want dat zal je nodig hebben om kennis te maken met de westernsport. Of waar je ergens eens kan gaan proberen met een western gereden paard.

Een belangerijke tip heb ik wel: bij een western zadel luister het véél nauwer dan bij een Engels zadel of het zadel past en goed ligt. Er zijn diverse draadjes te vinden hier over het belang daarvan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101645
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Nieuw in westernwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:36

Je zou idd eerst eens een lesje moeten volgen op een western getraind paard. In Woudenberg zit een stal die voornamelijk pleasure, trail en horsemanship doet en als je reining wil gaan rijden kan je naar Wendy van Osch in Escharen. Ook kan je terecht bij western manege Van Buuren, hebben fijne paarden.

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:37

Los van of western iets voor je is (daar heb ik weinig verstand van), misschien vind je Working Equitation ook leuk en dan met name de trailonderdelen. Veel paarden worden daar ook erg enthousiast van.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

IIII
Berichten: 136
Geregistreerd: 30-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-20 23:21

Hobbyhorse schreef:
Waar woon je ergens ? Dan weten mensen te verellen bij jou in de buurt instructie zit want dat zal je nodig hebben om kennis te maken met de westernsport. Of waar je ergens eens kan gaan proberen met een western gereden paard.

Een belangerijke tip heb ik wel: bij een western zadel luister het véél nauwer dan bij een Engels zadel of het zadel past en goed ligt. Er zijn diverse draadjes te vinden hier over het belang daarvan.


Bedankt, bij mij op de straat woont een vrouw die ook western rijd en zij heeft al eens aangeboden dat ik wel op een paard van haar mag proberen te rijden. Ook heb ik een oude buurvrouw die vroeger westernles deed geven ik zal weer contact met haar opnemen.


troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Nieuw in westernwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:09

Ik zou ook gaan lessen om te voelen of het wat voor je is vooral. De onderdelen komen dan later wel. Even voor het overzicht, de onderdelen onder zadel zijn ruwweg in te delen in de langzame (pleasure, trail, horsemanship) en de snelle (reining, barrelracen, cutting). Reining is het meest populair, want spectaculair. Ik zelf ben erg fan van horsemanship en trail, dat is veel puzzelen waar ik nogal van houd. Voor voorbeelden kan je op youtube kijken.

quarterH
Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Nieuw in westernwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 00:02

In limburg zit Nadieh Haarsma (equine in harmony) zij geeft lessen op locatie voor alle niveau's

100% Reiner

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nieuw in westernwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:57

Je kan het met allemaal starten. Maar wat gezegd is, een westernzadel kijkt heel erg nauw, dus de kans dat je voor elk paard een ander zadel moet aanschaffen is aanwezig. Slecht passend zadel, geeft echt problemen. Dat ga je merken aan het lijf of problemen met rijden. En een passend zadel meet je niet met je ogen of handen/voelen, dus is erg veel kennis en ervaring voor nodig.

Een engels hoofdstel bij een westernzadel kan, maar dan wel met split reins zeg ik altijd. En liefst zonder die irritantie klipsjes die aan het bit rammelen.
Een westernzadel heeft een knop en engelse teugels zijn vast en te kort. de kans dat je lus erachter komt en je paard dan letsel aan zijn mond krijgt...of nog erger is aanwezig.

De overstap kost mensen vaak tijd. Het is gewoon iets nieuws en je moet veel leren.

Je kan inderdaad gaan kijken bij western stallen. Ik zou zeggen; bij meerdere, want je gaat ook regelmatig zien wat je niet wil. Ondanks dat bepaalde trainers bejubeld worden, moet je toch kritisch zijn. Dat is lastig als je nieuw bent.

Instructie filmpjes zijn leuk, maar les vanaf de grond is echt belangrijk.

Ik zou zelf eens kijken naar het paardje met pittige karakter, want ik zelf vind de western aanpak en instelling vooral veel beter en zie paarden daar goed op reageren.
Je hoeft ook geen cool paard te hebben. Echt niet alle quarters zijn cool. Maar door de manier van werken, ook geen hysterisch gedoe.

Wendy is heel leuk om het op haar paarden een aantal keren te ervaren.

Arrows
Berichten: 1296
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Midden-Limburg

Re: Nieuw in westernwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:32

Hoi,

Zoals QuarterH noemt (thanks :D) geef ik inderdaad les in Limburg. Het omscholen naar western behoort tot de mogelijkheden. Ik heb helaas geen paarden waar je western op zou kunnen uitproberen.

Je kunt in principe westernrijden met ieder paard maar afhankelijk van o.a. bouw en karakter zal het 't ene paard makkelijker afgaan dan het andere. Haflingers worden best veel gebruikt bij wedstrijden voor alle rassen (all breed) zoals EWU/PRAB/WRAN. Ook de NQHA heeft all breed klasses en die houden wedstrijden in Grathem, dat is voor een Limburger wel fijn natuurlijk :D

Paard en mens in harmonie <3 - https://equineharmony.nl/

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Nieuw in westernwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:52

Vergeet niet dat je voor een goede lichaamshouding je een hoop dingen af moet leren die je bij dressuur heb geleerd. Dus het kan verwarrend zijn om beiden tegelijk te doen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:55

VuurVleugels schreef:
Vergeet niet dat je voor een goede lichaamshouding je een hoop dingen af moet leren die je bij dressuur heb geleerd. Dus het kan verwarrend zijn om beiden tegelijk te doen.


? O, ja? Leg eens uit..........

Ik wil niet zeggen dat er geen andere houding is, maar heeeeeeeeeeeeeeel veel dressuur ruiters zitten ronduit slecht op hun paard. Is je zit en houding goed, pak je de western echt wel makkelijk op.

Zelfde als met het rijden en de omgang bijv. Trainen is ook deels weten hoe, wat en waarom je iets doet. Bewustzijn over het paardenlijf en gedrag.

Problemen in de dressuur komen heel vaak voort uit veel teveel spanning, zowel op als naast het paard. Dat is niet bij iedereen zo, dus hoe goed je iets oppakt, ligt eraan of je wel of niet een goede basis hebt. Niet per se welke basis dat is.

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Nieuw in westernwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:48

Ik zeg ook niet dat dressuurruiters het allemaal goed doen want iedereen weet wat voor prutsers er rond rijden in alle disciplines :')

Veel dressuurruiters houden hun evenwicht bijvoorbeeld door hun bovenbenen te klemmen, dat is bij western echt not done. Daarnaast moet je dieper in het zadel zitten dan de gemiddelde dressuurruiter gewend is en wordt veel western ruiters aangeleerd de tenen naar buiten te keren. Nou, dat is in de dressuur not done natuurlijk...

Om er een paar te noemen.

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:28

Het is een rijstijl die je je eigen moet maken. Vooral het leren loslaten is een kunst op zich. Zelfs Anky kan dat niet goed. Je moet een deel van je controle (die je gevoelsmatig hebt) uit handen durven geven aan je paard. Uiteindelijk heb je natuurlijk nog steeds controle, maar op een andere manier. Dat is iets dat vooral in je hoofd zit en wat lang kan duren om te veranderen. Dat is imo de grootste switch die je moet maken. Het hebben van een western hoofdstel en spilt reins zijn daar wel erg handig bij. Natuurlijk zit je in het begin te hannesen met die split reins, maar dat is juist onderdeel van de switch. Je moet uit je comfortzone gehaald worden om iets nieuws te leren, en die slpit reins helpen daarbij.

Je kunt wel met een westernzadel en een westernhoofdstel door een trailproef rijden, als je dat op de engelse manier doet rijd je imo geen western.

Eerst de rijstijl aanleren, dan pas de onderdelen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:25

VuurVleugels schreef:
Ik zeg ook niet dat dressuurruiters het allemaal goed doen want iedereen weet wat voor prutsers er rond rijden in alle disciplines :')

Veel dressuurruiters houden hun evenwicht bijvoorbeeld door hun bovenbenen te klemmen, dat is bij western echt not done. Daarnaast moet je dieper in het zadel zitten dan de gemiddelde dressuurruiter gewend is en wordt veel western ruiters aangeleerd de tenen naar buiten te keren. Nou, dat is in de dressuur not done natuurlijk...

Om er een paar te noemen.


Bovenbenen klemmen is altijd slecht. Vandaar ook dat veel dressuur gewoon niet goed is.

Er wordt je niet geleerd de tenen naar buiten te draaien. Er wordt misschien minder op gelet als je het doet. Je mag vooral je voeten verder in de beugels doen.

LindyH; Dat! Het is een denkwijze die anders moet. Vroeger keek ik anders tegen de western aan toen wij pas begonnen zo een 25+jr geleden ergens. Destijds kon je amper zeggen dat je western reed........

Later kwam de grote overstap, maar daardoor vind ik zelf dat ook deels veel dingen uit de engelse sport zijn meegenomen en dat vind ik oprecht zonde. Dat loslaten, het paard vertrouwen geven, hem het werk laten doen etc zie je te weinig.
Maar ik heb altijd beiden les gegeven en ook in het engels dat veel meer overgebracht. Juist omdat ik in de western zoveel meer heb geleerd.

Mijn man reed niet en had geen moeite met de western. Ik had meer moeite met kleine veranderingen of eigenlijk mijn fouten afleren. Want ondanks genoeg engels niveau en basis, kwam ik slechter weg op een western gereden paard. Andersom gaat vaak wel, dat western ruiters een engels paard netjes rond rijden.

Ik heb tijdens en na de zwangerschap weinig tot niet gereden en daarna het western oppakken ging veel makkelijker.

Alleen mn pinken leiden na 25+jr nog steeds een eigen leven en ik druk misschien soms mijn hakken iets te ver uit, maar dat doe ik met fietsen ook. Dat is me zo hard aangeleerd, zelfs op de sportschool vonden ze het abnormaal hoe ik mijn hak naar beneden kan drukken.
Het is al veeeeeeeeeel minder, maar ik heb dara geen kracht of spanning voor nodig, dus het gebeurt snel.

Ik zie overigens veel dressuur ruiters met aangetrokken kruis en holle rug rijden. Dat hoort ook echt niet, dus dat is niet de gewenste houding.

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 12:57

superpony schreef:
VuurVleugels schreef:
Ik zeg ook niet dat dressuurruiters het allemaal goed doen want iedereen weet wat voor prutsers er rond rijden in alle disciplines :')

Veel dressuurruiters houden hun evenwicht bijvoorbeeld door hun bovenbenen te klemmen, dat is bij western echt not done. Daarnaast moet je dieper in het zadel zitten dan de gemiddelde dressuurruiter gewend is en wordt veel western ruiters aangeleerd de tenen naar buiten te keren. Nou, dat is in de dressuur not done natuurlijk...

Om er een paar te noemen.


Bovenbenen klemmen is altijd slecht. Vandaar ook dat veel dressuur gewoon niet goed is.

Er wordt je niet geleerd de tenen naar buiten te draaien. Er wordt misschien minder op gelet als je het doet. Je mag vooral je voeten verder in de beugels doen.

LindyH; Dat! Het is een denkwijze die anders moet. Vroeger keek ik anders tegen de western aan toen wij pas begonnen zo een 25+jr geleden ergens. Destijds kon je amper zeggen dat je western reed........

Later kwam de grote overstap, maar daardoor vind ik zelf dat ook deels veel dingen uit de engelse sport zijn meegenomen en dat vind ik oprecht zonde. Dat loslaten, het paard vertrouwen geven, hem het werk laten doen etc zie je te weinig.
Maar ik heb altijd beiden les gegeven en ook in het engels dat veel meer overgebracht. Juist omdat ik in de western zoveel meer heb geleerd.

Mijn man reed niet en had geen moeite met de western. Ik had meer moeite met kleine veranderingen of eigenlijk mijn fouten afleren. Want ondanks genoeg engels niveau en basis, kwam ik slechter weg op een western gereden paard. Andersom gaat vaak wel, dat western ruiters een engels paard netjes rond rijden.

Ik heb tijdens en na de zwangerschap weinig tot niet gereden en daarna het western oppakken ging veel makkelijker.

Alleen mn pinken leiden na 25+jr nog steeds een eigen leven en ik druk misschien soms mijn hakken iets te ver uit, maar dat doe ik met fietsen ook. Dat is me zo hard aangeleerd, zelfs op de sportschool vonden ze het abnormaal hoe ik mijn hak naar beneden kan drukken.
Het is al veeeeeeeeeel minder, maar ik heb dara geen kracht of spanning voor nodig, dus het gebeurt snel.

Ik zie overigens veel dressuur ruiters met aangetrokken kruis en holle rug rijden. Dat hoort ook echt niet, dus dat is niet de gewenste houding.


Misschien werd het jou niet niet geleerd maar op meerdere westernstallen in NL heb ik het gehoord en gezien. Jouw waarheid is niet dé waarheid, het is een onderdeel van de waarheid. Net zoals dat mijn waarheid niet dé waarheid is, maar ook een onderdeel.

Punt is en blijft dat er een hoop dingen zijn die dressuurruiters aangeleerd krijgen (of dat nou goed of fout is) die je in western los zal moeten laten. Eén daarvan is inderdaad die veel te strakke controle, je moet op je paard vertrouwen!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nieuw in westernwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:49

Het enige verschil is dat wij al redelijk vanaf het begin meelopen in de western en het wereldje toen piepklein was. Dan weet je waar stijlen vandaan komen en heb je het ook zien ontwikkelen.

Juist in de western kwam je door heel Nederland om eens ergens te kijken en zag en hoorde je ook andermans trainings methodes.

Ik heb daarnaast zelf les gegeven en als je verder gaat denken aan een zit en houding, is je tenen expres naar buiten draaien ook niet goed voor je gehele houding.

Het gewenste plaatje is benen naar beneden en dan voeten in de beugels. In de western kijkt men dan niet hoe de tenen staan. Bij dressuur werd er altijd wat meer op gelet.

Als de engelse sport kwalitatief weer zou verbeteren, kregen mensen ook daar weer een goede basis mee en stap je zo over.
Net als western ruiters zo wegrijden op een dressuur paard. De echte, dus niet mensen die 1x pw een rondje in het bos doen op een zam zadeltje met western look.

Maar ik heb samen getraind met een ZZ amazone die zo op elk paard wegstapte. En heb al meerdere keren M en Z ruiters weleens laten voelen die mijn paarden niet eens in beweging krijgen.

De instelling en omgang is het mooiste en zou behouden moeten blijven. Inderdaad zonder spanning en angst werken, maar je ziet het door de enorme groei steeds vaker helaas.

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 09:19

superpony schreef:
Het enige verschil is dat wij al redelijk vanaf het begin meelopen in de western en het wereldje toen piepklein was. Dan weet je waar stijlen vandaan komen en heb je het ook zien ontwikkelen.

Juist in de western kwam je door heel Nederland om eens ergens te kijken en zag en hoorde je ook andermans trainings methodes.

Ik heb daarnaast zelf les gegeven en als je verder gaat denken aan een zit en houding, is je tenen expres naar buiten draaien ook niet goed voor je gehele houding.

Het gewenste plaatje is benen naar beneden en dan voeten in de beugels. In de western kijkt men dan niet hoe de tenen staan. Bij dressuur werd er altijd wat meer op gelet.

Als de engelse sport kwalitatief weer zou verbeteren, kregen mensen ook daar weer een goede basis mee en stap je zo over.
Net als western ruiters zo wegrijden op een dressuur paard. De echte, dus niet mensen die 1x pw een rondje in het bos doen op een zam zadeltje met western look.

Maar ik heb samen getraind met een ZZ amazone die zo op elk paard wegstapte. En heb al meerdere keren M en Z ruiters weleens laten voelen die mijn paarden niet eens in beweging krijgen.

De instelling en omgang is het mooiste en zou behouden moeten blijven. Inderdaad zonder spanning en angst werken, maar je ziet het door de enorme groei steeds vaker helaas.


Ik denk dat we het allebei eens zijn over wat wel en niet okee is op een paard, of het nou western of dressuur is. Het is in ieder geval niet mijn bedoeling om een b*tchfight uit te lokken oid :)

Zonder spanning en angst is inderdaad zeldzaam, TS. Hoewel je het zelf waarschijnlijk niet eens doorhebt kan het zomaar zijn dat je meer druk op je paard legt dan eigenlijk gewenst is, gewoon omdat dat tegenwoordig helaas bij dressuur 'hoort' volgens velen :( En zeker in western wordt dat, als je een goéde instructice hebt, behoorlijk 'afgestraft' als je begrijpt wat ik bedoel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers