Met welk ras rijden jullie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
es77
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-10-22

Met welk ras rijden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-22 17:23

Geen idee of dit al gevraagd is.
Graag hoor met welk ras jullie western rijden. En wat dan, reining, barrel, plessure.

Ons verzorgpaard is een barock pinto.
Ik zou het leuk vinden als zij de basis van western kan en een beetje barrel, hoeft niet op volle snelheid.
Verder vindt ik hrt leuk om wat trail met haar in de bak te oefenen. Zodat er genoeg afwisseling is voor zowel het paard als voor mij.
We rijden ook heerlijk buiten over de heide en door het bos


Pieneappel
Berichten: 485
Geregistreerd: 29-03-10

Re: Met welk ras rijden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 17:51

Met mijn 22-jarige fjord!
3 jaar geleden overgegaan naar het western. Gewoon recreatief. Vinden horsemanship en trail dingetjes doen leuk. Verder gaan we ook regelmatig op buitenrit.

[ img ]

~ ~

[o]

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Met welk ras rijden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 02:23

In principe kan je met elk ras western rijden en kan je gewoon kijken naar wat jij en je paard leuk vinden en waar je paard aanleg voor heeft. Dan kijk je hoever je komt samen.

Wij begonnen met lessen op quarters en hebben toen onze draver omgeschoold.
Later een quarter gekocht. Maar ook 19jr lang een new forest pony gehad die western geschoold was en het prima deed.
Onze shet werd gereden door onze zoon en deed het ook leuk.

Heb zelf les gegeven en kwam van alles tegen; allerlei mixjes, haflingers, tinkers, nrps, fjord, kwpn, gelders, EV, arabieren, etc etc.

Wij zelf vinden de reining het leuks, maar ook trail oefeningen. Mijn man vindt met de koeien spelen leuk, maar door diverse omstandigheden hebben we laatste jaren niet zoveel meer gedaan.

Hebben nu nog 2 quarters en 1 quarter veulen en 2 shetjes die niet gereden worden.

Daihyo
Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Met welk ras rijden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 08:08

Ik heb jaren met mijn haflinger western gereden. Trail en ranch riding waren favoriet en we namen regelmatig basisreining mee.
In de top hebben we nooit mee gereden :)) , maar als je het over veelzijdigheid hebt, heb je niet per sé een quarter nodig.
[ img ]

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Leo
Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 08:20

Mijn kruising (welshcobxnewforestxbarockpinto):

[ img ]

[ img ]

Overigens meer "rijden in westernstyle" dan western. We hobbelen maar recreatief wat rond.

Wel vinden we trail oefeningen heel leuk en oefenen we af en toe een horsemanship pattern.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

es77
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-10-22

Re: Met welk ras rijden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-22 14:12

Iedereen alvast bedankt voor de leuke fotos en reacties.

We gaan gewoon even kijken wat zij leuk vindt om te doen.
Zou wel graag de basis besturing erop willen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Met welk ras rijden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 14:20

Barrel racen wordt in Nederland weel heel weinig gedaan en vraagt wel hele goede, serieuze training om je paard heel te houden.

Trail is super leuk. Als een paard de basis er goed in heeft zitten, merk je ook dat veel al goed werkt. Body control bijv voor naast het hek of de L. En je kan hele leuke dingen zelf verzinnen om thuis te oefenen.

es77
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-22 21:45

superpony schreef:
Barrel racen wordt in Nederland weel heel weinig gedaan en vraagt wel hele goede, serieuze training om je paard heel te houden.

Trail is super leuk. Als een paard de basis er goed in heeft zitten, merk je ook dat veel al goed werkt. Body control bijv voor naast het hek of de L. En je kan hele leuke dingen zelf verzinnen om thuis te oefenen.



Ja precies, een zwager van mij werkt bij de gemeente en kan voor mij pionnen regelen. Balkjes hebben we liggen en ik heb van die pop up zakken die je op zijn kop met haringen vast kan zetten. Dan kun je al iets leuks creëren

hannelot
Berichten: 961
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: Met welk ras rijden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:43

Ik rijdgeen western maar een kennis doet het met een pinto!

Keep calm and love horses

Eefjebeefje
Berichten: 122
Geregistreerd: 22-03-22
Woonplaats: ergens...

Re: Met welk ras rijden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:59

Wat mij betreft kan je met elk paard western rijden. Het ligt er aleen aan of je paard het leuk vind en er aanleg voor heeft.

''You can lead a horse to water, but you can't make him drink.''

es77
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-22 11:00

hannelot schreef:
Ik rijdgeen western maar een kennis doet het met een pinto!


En wat doet die kennis? Gewoon buiten rijden, reining, etc,?

rusty886
Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 05:00

ik heb het met me eerste fjordje gedaan als recreatie maar was wel wat anders hahahah :)

[RIJ-ITP] fotoshoot van mijn fjord en ik
LOVE mijn knapperds uit het oog maar nooit uit het hart!

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 06:07

es77 schreef:
superpony schreef:
Barrel racen wordt in Nederland weel heel weinig gedaan en vraagt wel hele goede, serieuze training om je paard heel te houden.



Ja precies, een zwager van mij werkt bij de gemeente en kan voor mij pionnen regelen. Balkjes hebben we liggen en ik heb van die pop up zakken die je op zijn kop met haringen vast kan zetten. Dan kun je al iets leuks creëren


Qua barrelen gok ik dat sp niet bedoeld dat het parcours lastig uit te zetten is maar dat de sport veel vraagt aan vaardigheden van je paard en dat het fysiek zwaar is, mn voor de benen. En dat veel ruiters dat overslaan waardoor het een schop en ruk partij wordt, wat ontzettend slecht is voor het lichaam en de geest van het paard. Je dier moet bijv leren zelfstandig een goede draai te maken. Dat gaat je niet lukken zonder goede begeleiding.

es77
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-22 09:51

Ja precies, een zwager van mij werkt bij de gemeente en kan voor mij pionnen regelen. Balkjes hebben we liggen en ik heb van die pop up zakken die je op zijn kop met haringen vast kan zetten. Dan kun je al iets leuks creëren[/quote]

Qua barrelen gok ik dat sp niet bedoeld dat het parcours lastig uit te zetten is maar dat de sport veel vraagt aan vaardigheden van je paard en dat het fysiek zwaar is, mn voor de benen. En dat veel ruiters dat overslaan waardoor het een schop en ruk partij wordt, wat ontzettend slecht is voor het lichaam en de geest van het paard. Je dier moet bijv leren zelfstandig een goede draai te maken. Dat gaat je niet lukken zonder goede begeleiding.[/quote]



Het ging mij meer om de tekst eronder over trail en dat ik met wat spulletjes al een leuke trail kan uitzetten
Ik ben bewust dat bartel race veel vraagt van het paard. Heb een paar keer les gevolgd.
J

germie
Berichten: 25919
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Met welk ras rijden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:34

KWPN-er en we doen van alles, trail, pleasure, horsemanship, maar geen reining of pole bending. Verder rijden we nog gewoon Engels af en toe en buitenritten doen we ook. Springen vindt m'n paard ook erg leuk.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:41

es77 schreef:
Ja precies, een zwager van mij werkt bij de gemeente en kan voor mij pionnen regelen. Balkjes hebben we liggen en ik heb van die pop up zakken die je op zijn kop met haringen vast kan zetten. Dan kun je al iets leuks creëren


Qua barrelen gok ik dat sp niet bedoeld dat het parcours lastig uit te zetten is maar dat de sport veel vraagt aan vaardigheden van je paard en dat het fysiek zwaar is, mn voor de benen. En dat veel ruiters dat overslaan waardoor het een schop en ruk partij wordt, wat ontzettend slecht is voor het lichaam en de geest van het paard. Je dier moet bijv leren zelfstandig een goede draai te maken. Dat gaat je niet lukken zonder goede begeleiding.[/quote]



Het ging mij meer om de tekst eronder over trail en dat ik met wat spulletjes al een leuke trail kan uitzetten
Ik ben bewust dat bartel race veel vraagt van het paard. Heb een paar keer les gevolgd.
J[/quote]

Zo begreep ik het ook aan de hand van het voorbeeld van spullen die je ging gebruiken, dat je trail ging oefenen.

Barrel race les? In Nederland? In Nederland zijn geen echte barrelracers, dus wees voorzichtig. Ooit waren er echt enkele die het erbij deden, maar er zijn geen trainers voor in Nederland. ( met echt ervaring dan )

Trail moet je eigenlijk ook goed les in krijgen. Balkjes lopen is echt anders dan zoals mensen het in een engelse les aanleren.
Het sturen en wenden kijkt ook nauw.

Bij een hek, brug, L etc legt men vaak de focus verkeerd, terwijl een goede basis de vervolgstappen veel makkelijker maakt.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:40

Ik heb mijn tinker x shire 8 jaar geleden omgeschoold naar western. Begonnen met trail en ranch riding, maar naar een overstap van instructeur is daar barrel racen bijgekomen.

Pleasure hebben we ook wel eens gedaan, niet echt ons ding, maar hij wil wel eens wat enthousiast worden, dus om zijn hoofd bij mij te houden wel eens handig. Ons doel is vooral zijn lijf lekker los houden, zijn hoofd lekker blij en lol hebben.

Barrel racen is wel echt helemaal ons ding geworden, wordt hij heel enthousiast van en hoef ik praktisch niks te doen behalve goed mee blijven zitten in zijn bewegingen. Hij kiest verder zelf wel het moment om de ton en de wissel tussen de tonnen.

Zie ook ons topic in mijn onderschrift.

SandraWierda
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 19:16

Mijn haflingertje Mellow van 1.38m klein :j <3

We doen vooral recreatief western en omdat ze zo klein is hebben we er ook geen “echt” western zadel op liggen. Ik rij met een Edix courville met western optoming. En met veel pijn en moeite een western hoofdstel klein genoeg kunnen maken zodat ook die paste. Wij vinden vooral trail erg leuk en rijden verder heel veel buitenritten en gaan volgend jaar kijken om een keertje recreatief endurance te starten.

[ img ]

Mellow (1.37m)
Dressuur (bij de paarden) B+12, L1+8
Endurance klasse 1
Springen 0.50m+2

SandraWierda
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 19:18

sanne1992 schreef:
Ik heb mijn tinker x shire 8 jaar geleden omgeschoold naar western. Begonnen met trail en ranch riding, maar naar een overstap van instructeur is daar barrel racen bijgekomen.

Pleasure hebben we ook wel eens gedaan, niet echt ons ding, maar hij wil wel eens wat enthousiast worden, dus om zijn hoofd bij mij te houden wel eens handig. Ons doel is vooral zijn lijf lekker los houden, zijn hoofd lekker blij en lol hebben.

Barrel racen is wel echt helemaal ons ding geworden, wordt hij heel enthousiast van en hoef ik praktisch niks te doen behalve goed mee blijven zitten in zijn bewegingen. Hij kiest verder zelf wel het moment om de ton en de wissel tussen de tonnen.

Zie ook ons topic in mijn onderschrift.


Wauw dat ziet er echt gaaf uit, prachtig dier <3

Mellow (1.37m)
Dressuur (bij de paarden) B+12, L1+8
Endurance klasse 1
Springen 0.50m+2

Annienke
Berichten: 586
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 20:31

Jaren met mijn Haflinger actief geweest in de sport bij de Wran in NL en de EWU in D. Hebben het tot het hoogste niveau geschopt, helaas gooide mijn ziekte toen roet in het eten en is er een abrupt einde aan onze carriere gekomen. Nu heb ik een VUTlinger

Fotos in profiel

It's easy to be a saint in paradise

jen
Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: Met welk ras rijden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 09:43

Ik rijd met mijn haflinger western. Meer recreatief, maar we doen ook ranch riding, trail en cattle penning

[ img ]

Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal
nieuwe foto's in profiel
[RIJ-ITP] Winnie 7 weken ohz

tjaakje
Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 10:13

Ik rij western met mijn trekpaard. Als je het in wedstijd onderdelen wilt gieten, rijd ik voornamelijk trail en ranch riding. Maar ik rij vooral recreatief en voor de fun en met als doel om mijn paard los te houden.

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl

sevke
Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:35


Born to slide, forced to work

rusty886
Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 09:09

ben nu paardloos |( maar zodra ik de kans heb om een paard/pony te hebben ga ik weer op een fjord want dat zijn en blijven mijn favoriete paardjes!

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

[RIJ-ITP] fotoshoot van mijn fjord en ik
LOVE mijn knapperds uit het oog maar nooit uit het hart!

sevke
Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Met welk ras rijden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 17:45

@rusty886: ik denk dat TS westernrijden bedoelt :) Topic staat bij het western.

Born to slide, forced to work


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers