Quarter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charly11
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-08-15

Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 00:00

Hoi ,

Zijn er hier reiners die ervaring hebben met een paard waarvan de achterhand fel overbouwd is ?
Ik heb namelijk van de osteopaat te horen gekregen dat mijn merrie op de achterhand te overbouwd is en te hoog staat om in de reining sport te kunnen gaan .
Ze wordt bijna 6 dus echt eruit groeien gaat het niet meer doen .
Zijn er nog mensen met dit probleem ?

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 08:11

Veel quarters zijn wat overbouwd, heb je een foto van je dier?

Is het dier verder goed gezond?

Laatste vraag, welk niveau reining wil je halen? een lokale wedstrijd kan prima met ieder paard, zelfs een belgisch trekpaard (en nee dat zal geen snelle spin en flinke slidings opleveren maar wel een basis reining beeld), dus ook met een minder gunstig gebouwde quarter. Als je de hoge wedstrijden wilt winnen zul je een paard van goede bloedlijnen (duur!) en zeer goede bouw nodig hebben.

Al met al, als je niet super ambitieus bent kan je elk paard prima op een basis manier de reining oefeningen aanleren (zoek een goede lesgever) en (lokale) wedstrijden starten. Dan zie je wel hoe ver je komt toch?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 00:53

Veel quarters lijken ook overbouwd vanwege het pakket spieren op hun kont en lage schoft. Is je paard werkelijk overbouwd?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 01:00

Goede stand foto?

Wat is de afstamming?

Overbouwd zijn er meerdere en dat hoeft geen probleem te zijn. Vaak zijn ze ook niet echt overbouwd, maar hebben wel zoals troi zegt, erg veel spieren.

Het probleem is wel dat veeartsen, osteopaten etc nog steeds te weinig ervaring hebben met quarters.

Maar, zo ongezien en zonder verdere info is het lastig te zeggen. Misschien heb je een top pleasure gefokt paard??

Charly11
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 18:10

Is echt Reining cutting gefokt
Afbeelding

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:39

Ik heb je paard even wat rechter gezet, dat geeft een beter beeld ;)

Afbeelding

Ze heeft een beetje weinig schoft en wat overbouwd inderdaad maar dat lijkt me geen probleem voor de Reining hoor. Ik zie vooral een mooi ontwikkelde kont. ;) Ik ben wel benieuwd wat de onderbouwing van de osteopaat was waarom dit een probleem zou zijn voor de Reining?

Charly11
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 18:46

[quote="AstridJ"]Ik heb je paard even wat rechter gezet, dat geeft een beter beeld ;)

Afbeelding

Ze heeft een beetje weinig schoft en wat overbouwd inderdaad maar dat lijkt me geen probleem voor de Reining hoor. Ik zie vooral een mooi ontwikkelde kont. ;) Ik ben wel benieuwd wat de onderbouwing van de osteopaat was waarom dit een probleem zou zijn voor de Reining

Ze zou zich te weinig dragen en te moeilijk zijn om haar onderin te zetten door de overbouw , waardoor ze blessures in de rug zou kunnen krijgen en stug is

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:49

Ik zou gewoon lekker gaan trainen en zien waar het schip strand.

Er zijn meer paarden die niet gebouwd zijn zoals "het hoort" en toch prima presteren.

Wat voor tak van sport je ook gaat doen, ze zal zich altijd moeten leren dragen. Ook op een ongelijk bospad.

Dat het voor haar moeilijker is ? Waarschijnlijk wel.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:51

Ik zou mijn paard gewoon eens laten proefrijden door een prof reining ruiter, en die dan vragen of dit paard het in zich heeft om een goede reiner te worden. Geloof dat ik meer waarde aan die z'n mening hecht dan aan die van een osteopaat.

Je foto is erg onduidelijk, en geeft 0 beeld van hoe het paard nou precies in elkaar zit. En of er "bouwfouten" inzitten die een hoge reiningklasse zouden belemmeren. Maar zo overbouwd, als al, vind ik em niet. Mijn eigen is overbouwder. Maar zodra die begint te lopen is dat compleet weg omdat zij zich in beweging draagt. Nu wordt die niet meer gereden, zal dus ook nooit reining lopen, omdat mijn andere zo lief was dr een klap op de sprong te geven. Die is kapot. Maar zo van stand is er echt niks te zeggen over wel of niet reiner worden. En wat ik al zei, dan hecht ik meer waarde aan de mening van een pro reiningruiter.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 20:23

De osteopaat wil denk ik ook naar voren brengen dat dit paard heeft op overmatige en vroege slijtage en blessureleed. Vandaar de opmerking om het paard te beschermen en niet dit werk te gaan doen. Rechtuit alle gangen op een goede bodem zal minder snel narigheid geven.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:24

Ik vind het overbouwde ook nogal meevallen. Ziet er vooral uit als een typische quarter eigenlijk. Ik zou een goede trainer zoeken en er gewoon lekker mee aan slag gaan.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 23:43

Die achterhand is dusdanig ontwikkeld dat het lastig in te schatten is of ze daadwerkwlijk overbouwt is.
Mijn quartermerrie is 3,5 en we maten 3 cm overbouwing. Maar ze heeft nu al zo'n ontzettend grote achterhand dat ik me niet druk maak.
Kijk maar:
Afbeelding
Afbeelding

Ze beweegt als een malle en kan prima ondertreden en rond worden.
Afbeelding

Ik zou lekker gaan trainen en kijken waar het schip strandt.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 00:53

De merrie die ik rij is 11 en ook nog steeds flink overbouwd. Toch heeft ze al 21.000 dollar nrha bij elkaar gelopen waarvan de laatste 6.000 dit jaar.
Hoeft dus zeker geen ramp te zijn :) wel is de snelle galop minder comfortabel en moet je harder werken aan ze rond rijden. Maar kan dus zeker in de sport ;)

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:08

Ik denk dat je osteopaat geen ervaring heeft met reiners. Heb ze wel erger verbouwd gezien.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:53

Citaat:
Heb ze wel erger verbouwd gezien

:=
Nee toch.... :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:02

Ik vind het ook meevallen, maar alles zal vallen of staan met hoe je hem gaat trainen en wat je wil bereiken. Misschien gaat alles goed en makkelijk, maar dat hangt van heel veel meer af. Gaat het moeizaam en je gaat pushen, kan je tegen problemen aanlopen. Maar dat is echt met elk paard zo. Mensen pushen een paard ook weleens omdat het een bepaalde afstamming heeft en daarom maar moet kunnen.....

Hier laatst ook een osteopaat gehad die duidelijk geen verstand had van quarters.....Maar ook veeartsen hebben niet altijd veel verstand van bouw en gangen etc.

Charly11
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 18:41

Afbeelding
Iets duidelijkere foto

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Re: Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:09

Loop je ergens tegen aan met de training? En doet de osteo wel vaker reiners?

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 23:36

Toevallig ben ik net bezig met het bewerken van foto's voor een artikel over een hele succesvolle quarter. Daar zit een standfoto bij van de zijkant en dat paard is meer overbouwd dan die van jou. Ik mag de foto hier niet plaatsen ivm privacy maar het paard is in ieder geval nu boven de 10 jaar en loopt nog vol in de sport en heeft afgelopen jaar alles gewonnen in de Reining in binnen en buitenland. Dus ik zou me daar niet zo druk over maken ;)

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:17

Nouja, laten we het overbouwde nu niet helemaal onderschatten want er kunnen wel degelijk problemen ontstaan in de overbouwde ruggen. Dit vooral door stop training en dan te veel, te vaak en op een slechte manier/bodem.
Vooral de jonge paardjes komen in het begin niet helemaal lekker weg als ze erg overbouwd zijn.
Het is geen ideaalbeeld en als fokker wel degelijk iets om rekening mee te houden wanneer er voort geplant gaat worden.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:23

Ik heb ook altijd geleerd dat overbouwde paarden een grotere kans kunnen hebben op blessures aan de voorbenen.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:08

Popstra schreef:
Nouja, laten we het overbouwde nu niet helemaal onderschatten want er kunnen wel degelijk problemen ontstaan in de overbouwde ruggen. Dit vooral door stop training en dan te veel, te vaak en op een slechte manier/bodem.
Vooral de jonge paardjes komen in het begin niet helemaal lekker weg als ze erg overbouwd zijn.
Het is geen ideaalbeeld en als fokker wel degelijk iets om rekening mee te houden wanneer er voort geplant gaat worden.



Te veel, te vaak en op een slechte manier/bodem stoppen is voor geen 1 paard gezond, overbouwd of niet.
Sowieso is het heel belangrijk om goed op de achterhand te rijden en natuurlijk vooral bij een overbouwd paard want die loopt van zichzelf al meer op de voorhand. Als je daar rekening mee houd in de training is het geen probleem. Je hoort je training altijd aan te passen naar de bouw, fysiek en mentaal van het individuele paard. Als je een niet overbouwd paard op de voorhand rijd krijg je net zo goed problemen.

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 11:32

Astrid ik bedoel dat als een paard door problemen en ja vaak door het overbouwd zijn in zijn rug even moeite heeft met stops maken men ze niet moet door pushen omdat ze denken dat ze stout zijn. Hoe vaak ik dat wel niet zie...
luisteren naar een paard is voor sommigen nog steeds moeilijk.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 02:31

Helemaal mee eens Popstra. Maar dat gebeurt ook met paarden die niet overbouwd zijn. Dat heeft niet zozeer met het overbouwd zijn te maken maar met de ruiter die zijn paard niet aanvoelt en begrijpt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:12

Dat gebeurt met alle paarden. Omdat het een quarter is moeten ze kunnen stoppen en spinnen........Omdat het een bepaald papier heeft, moet het kunnen stoppen en spinnen.......etc etc.

Er is zoveel meer te bekijken dan die overbouwde stand. Gewoon goed gaan trainen. Je merkt vaak zelf wel hoe makkelijk een paard iets oppakt en voor je doet of dat het hem moeite kost. Waar het moeite kost, doe je eerst een stap terug en werk je meer aan de basis. Blijft dat lastig, gewoon dan niet doen.......Niet pushen of overvragen.