Een quarter horse kopen, waar let ik op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Een quarter horse kopen, waar let ik op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 14:07

Hoi,

Na een jarenlange droom heb ik besloten voor een quarter te gaan.
Ik rij recreatief western op quarters bij particulieren. Wil met name in de bossen rijden. En zoek dus een cool minded quarter.

Ik wil graag een tweejarige of driejarige onbeleerd. Ik heb eerder paarden engels beleerd, maar wil deze keer het uit besteden om western te laten beleren.

Maar waar kijk ik naar?
M.n. afstamming en panel 5.
-Is het slim om sowieso panel 5 te laten testen?
-Kan ik van de verkoper verwachten dat ze dat doen op hun kosten?
-Wat wordt er meestal over afgesproken?

Zijn er duidelijke sites of afstammingen? Ik google wel de opgegeven namen, maar kan er weinig wijs uit.

Heb in mijn omgeving rondgevraagd maar niemand kan mijn vragen beantwoorden. Vandaar hier mijn vragen. Bvd.

Is er iemand die ik kan pb"en als ik een leuke advertentie zie? En daarop feedback wilt geven? Zou heel fijn zijn.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Een quarter horse kopen, waar let ik op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:39

Quarters zijn vaak super fijne paarden, maar het is een heel groot ras met veel verschillen.

Als je vooral in het bos wol rijden, is western training niet noodzakelijk.

Ook zou ik naar een iets ouder paardje kijken dat al ingereden is en je beter kan beoordelen hoe die is, hoe die zit etc etc.

Voor puur braaf zou ik beleren of training daar ook op richten en dan kiezen voor bijv een Irene Smeets.

5 panel test of 5 panel n/n door ouders is wel belangrijk. Hoewel niet alles een groot probleem hoeft te zijn, zeker als je niet gaat fokken. Maar pssm wil je echt niet.

De namen die bekend zijn komen voort uit de sport en zegt niet zoveel voor een recreatie ruiter of bos ruiter. Wij rijden ook alleen nog maar in het bos en dat kan op elk paard.

De rest ligt ook een beetje aan je budget en specifieke wensen. Zoals gezegd; er zijn verschillende type's en daar kan je ook voorkeur voor hebben.
Budget is belangrijk, omdat de prijzen enorm uiteen lopen.

Wil je echt een 2 of 3 jarige met specifieke namen en kwaliteiten, moet je vaak dieper in de buidel tasten. Net als dat mensen vaak nog steeds voor kleur extra willen betalen.
Ga je voor gewoon een leuke, gezonde quarter die braaf is en mee het bos in kan, kan de prijs best meevallen. Soms zoeken mensen gewoon een lief en goed nieuw huisje en is de prijs minder belangrijk. Of men heeft voor de lol gefokt en het beestje is minder talentvol, heeft niet bijzonder papier etc.

Voor alleen in het bos zijn kruisingen soms ook heel leuk. Zag laatst nog op Bokt een quarter*haflinger te koop. Die pakken soms leuk uit.

Wij hebben zelf 4 quarters, waarvan 3 familie van elkaar zijn. Toch alle 4 heel verschillend.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Een quarter horse kopen, waar let ik op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:05

Pb gerust!

Verder eens met sp :)

En budget is wel belangrijk. Een goed gezonde maar verder ‘simpele’ quarter van pakweg 2/3 jaar kost nog verdraaid veel geld. De prijzen zijn de afgelopen jaren flink gestegen. Waar je voorheen voor 4k nog best wat te kiezen had zie ik de recreatiedieren tegenwoordig niet meer voor minder dan 6k langs komen. Voor minder dan dat geld heb je ook een erg leuke kruising te pakken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Een quarter horse kopen, waar let ik op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:05

Ik zie af en toe nog wel in die prijs langskomen, maar meer bij de particulier die dan echt een passend huisje zoeken. Dan inderdaad geen reining training gehad, of wedstrijd gericht gestart.

Maar voor het bos zou ik even iets ouder zoeken. Juist dan kom je de paardjes tegen die net het talent missen en waarvoor een goed huisje wordt gezocht ook.

Bij 2/3 jarigen wordt de prijs bepaald door papier, bouw, beweging, karakter ( van ouders ook ) en de verwachtingen. Maar die verwachtingen worden niet altijd waar en blijkt het gewoon een leuke quarter te zijn.

Maar goed, als je budget ruim is, heb je wel keus. Maar dan nog zou ik voor het bos naar een andere manier van inrijden en trainen zoeken, dan een paard waar de basis knoppen op zijn gezet. dan krijg je vaak een paardje wat ook soms al wat meer heeft gezien dan een rijbak bijvoorbeeld.

En ook dat zegt niks hoor. Onze nieuwste is 10jaar, was nog nooit onder de man naar het bos geweest. Wij hebben hem na een weekje meegenomen en hij doet dat echt super. Hij vindt dingen eng en spannend soms, maar geen toestanden. En hoe lief wij en anderen hem ook vinden, denk ik niet dat hij voor iedereen geschikt zou zijn. Maar goed, dat zijn ze bij ons alle 4 niet echt.

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Een quarter horse kopen, waar let ik op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-19 10:24

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Heel fijn om jullie ervaringen te lezen.

Elk paard is een individu met eigen karakter, dat weet ik ook wel. Maar na vnl dressuurpaarden te hebben meegemaakt valt het verschil met de coole quarters wel op.
Ik ken ook quarters die echt heet worden, maar ze worden in mijn ervaring nooit onbetrouwbaar.

Ik hou zeker mijn ogen open voor kruisingen of andere brave bospaarden.
Echter is de vraag hoog en aanbod schaars.
De intentie is om het jonge paard mee te nemen met ritten. Zo bouwen ze conditie op en zien ze idd al wat van de wereld.
Met betrekking tot het inrijden hoef ik idd geen training te hebben die de spins erop zet, maar zou ik graag de nekreining bevestigd hebben bv. Mijn intentie is om in de tussentijd zelf te gaan lessen.

Hoe kijken jullie er tegen aan wbt de panel 5 test?

Betaald de koper voor de kosten want deze wilt immers een getest paard of is het de verantwoordelijkheid van de verkoper dat hun aantonen dat het dier echt vrij is zoals ze zeggen?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:36

Er is nog steeds genoeg aanbod, maar alles hangt af van je budget.

En dat wat je beschrijft komt niet alleen maar door het ras. Het komt ook voor een heel groot deel door de manier van omgang. Wij hebben nu 4 quarters en zeker niet allen even cool. Wel betrouwbaar en braaf.
Maar mijn new forest was een draak en die is daarna net zo cool en zeker het meest betrouwbare paard ever geworden. Net als onze shetlander.

Dat zijn dan pony's, maar heb veel op engelse pensionstallen gestaan en les gegeven en de manier van omgang, de spanning met rijden etc is een heel groot verschil. Genoeg quarters die wel slecht reageren op dergelijke spanning.

Een 2/3 jarige als bospaard kopen is gewoon echt lastig. Alles met ook maar een beetje talent of leuk papier gaat goed weg. Dan moet er vaak iets zijn, waarom iemand denkt dat het paardje niet geschikt is of je betaald gewoon de hoofdprijs.
Een enkele keer een particulier die alleen een goed huisje belangrijk vindt.

5 panel test is belangrijk, maar niet alle afwijkingen zijn bijv bij een ruin een ramp.

Als de verkoper niet heeft getest en de ouders zijn niet n/n moet je zelf testen en komen de kosten voor jou.
Als de verkoper heeft getest heeft hij de uitslag en geeft je deze ter inzage. Alleen als het bij de AQHA is ingestuurd wordt het ook geregistreerd. Maar veel kiezen voor animal genetics, want die is sneller.

Er zijn meerdere fb groepen waarop paarden worden aangeboden. Maar via via of via een trainer gaan er ook veel.

DubbelFun
Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Een quarter horse kopen, waar let ik op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:15

Waar je wel voor uit moet kijken zijn papierloze paarden waar (zgn) quarter in zou zitten.
1e kan het idd een quarter zijn, maar het hoeft zeker niet. Niet elk paard met een gespierde kont is of heeft een quarter als voorouder.
2e áls er idd quarter in zit wil je zeker wél de ouder(s) weten om uit te sluiten of er een genetische afwijking in kan zitten.
Zeker deze halfjes/papierlozen zullen niet getest zijn !

En ook bij paarden mét papier is het belangrijk dat het papier er idd bij zit en niet ergens onderweg is of zoekgeraakt oid. Ook moet je kontroleren of de beschrijving van het dier op papier overeenkomt met zoals het dier er uit ziet en laat daarom een DA ook altijd aan de hand van de tanden de leeftijd schatten.
Verder moet de gene waar je hem van koopt ook op papier als eigenaar te boek staan zéker als dit een privé-persoon is en geen bekende handelaar.

welle18
Berichten: 25
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Een quarter horse kopen, waar let ik op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 00:21

Kijk uit voor papierloze paarden, deze mensen proberen zulke paarden helaas te verkopen als quater.

welle18
Berichten: 25
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Een quarter horse kopen, waar let ik op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 00:22

Daarnaast, kijk de papieren goed na klopt de beschrijving, zitten er geen ziektes in.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Een quarter horse kopen, waar let ik op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 08:53

ik weet niet of je inmiddels je quarter hebt gevonden, maar anders zou ik ook zeker eens gaan informeren naar bv een criollo.. ik ben ook recreatief western ruiter en maak geregeld een buitenrit bij trojano, die rijden met criollo’s. Heerlijke gangen, cool in het koppie..

Fotsy
Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 16:43

Heb je al iets gevonden?

Ik vind dat iedereen zijn paarden waar quarter inzit zou moeten testen voor verkoop. Kost nu toch echt niet veel geld.
Mijn fokmerries zijn 6panel negatief ook de nieuwe ziekte.
En men halfquarters zijn ook vijf panelnegatief. Nieuwe panel bestond toen nog niet maar vader is al negatief getest.
Dus dat is voor mij zeker een vereiste ook als bosruiter. Een pssm paard wil niemand hebben. Nou de andere ziektes ook niet hoor.

Wat is dan eigenlijk je budget?

Ik vind als je zelf voldoende rijervaring hebt een 2-3 jarige wel een goeie optie. Kan je al wat mee aan de slag op het gemak en als je ze wil laten zadelmak maken in de westernsport is dat alleen maar goed meegenomen voor latere buitenritten en eventuele lesjes.

Kijk eens op fb op nakomelingen van de hengst GP Mister Dual Jac. Er komen er heel af en toe eens tekoop. Heb zelf twee nakomelingen staan van hem en echt super coole paarden.
Zie men topic
[WN-ITP] Wat als je trainer het beste uit jou en je paard haalt?
Onlangs eens clinic extreem cowboy gedaan en mijn paard is echt niet snel onder de indruk mar haar zus ook niet en hoor dat van nog heel veel mensen die er een nakomeling van hebben. Blijven altijd rustig en proberen zichzelf steeds te ontspannen als er dan toch iets spannends aanwezig was in plaats van in verzet te gaan of te gaan lopen. Bovendien zijn ze ook nog mooi, zelfzeker en vaak leuk kleur dus altijd goed meegenomen en ik denk ook dat ze in een normale prijsklasse liggen.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Een quarter horse kopen, waar let ik op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:02

Vergeet niet dat als je een jong dier koopt en het beleren uit wil besteden dit ook maandelijks best wat kosten met zich mee brengt.
Ik zou voor bosritjes dan ook een ouder dier zoeken die je kunt uit proberen of het je past.
Bij een jonkie is het altijd maar weer afwachten hoe het uit pakt

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Sintara
Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Een quarter horse kopen, waar let ik op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:10

Ik ken zeker wel onbetrouwbare quarters. Dat kwam gewoon door hoe ermee om was gegaan, maar toch. Elk paard kan gek gemaakt worden. Ook vind ik ze over het algemeen niet perse gezond, vooral de bijzonderder kleurtjes niet. Ik zou je dus aanraden om goed te keuren en extra te letten om correcte hoeven en gebruik van de zintuigen (doof en blind zijn uitsluiten).

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:16

Sintara schreef:
Ik ken zeker wel onbetrouwbare quarters. Dat kwam gewoon door hoe ermee om was gegaan, maar toch. Elk paard kan gek gemaakt worden. Ook vind ik ze over het algemeen niet perse gezond, vooral de bijzonderder kleurtjes niet. Ik zou je dus aanraden om goed te keuren en extra te letten om correcte hoeven en gebruik van de zintuigen (doof en blind zijn uitsluiten).


Maar dat heb je overal.......

Ik heb ook quarters met een verhaal, maar die zijn niet onbetrouwbaar bij ons. Ik kijk ook helemaal niet hoe een paard bij een ander is. Zegt me niks eigenlijk.....

Elk paard wat zogenaamd gek gemaakt is, kan ook weer snel oke zijn. Gek gemaakt, is niet gek geboren.........

En doof is helemaal niet zo erg hoor. Kan je prima mee rijden.
Net als bijv een paard dat 1 oog mist. Als die gewoon goed is en je budget is niet zo hoog, zou ik die niet laten staan. Zou voor een laag budget liever een paard hebben dat doof is of een oog mist, dan slechte benen en of rug bijv.

Kleur kijken wij helemaal niet naar......Dat is zo een slechte eis van mensen om een bepaalde kleur te willen. Maar dat is de schuld van de mens en niet van het dier. De zogenaamde bijzondere kleurtjes kosten soms meer en zelfs met kromme poten verkoopt dat.......Echt te erg.

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:18

Sintara schreef:
Ik ken zeker wel onbetrouwbare quarters. Dat kwam gewoon door hoe ermee om was gegaan, maar toch. Elk paard kan gek gemaakt worden. Ook vind ik ze over het algemeen niet perse gezond, vooral de bijzonderder kleurtjes niet. Ik zou je dus aanraden om goed te keuren en extra te letten om correcte hoeven en gebruik van de zintuigen (doof en blind zijn uitsluiten).

Wat versta je onder bijzondere kleurtjes en die dan niet gezond zijn?

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Sintara
Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:22

Natuurlijk, ik zeg het alleen ter overweging. Wat ts ermee wilt doen is aan haar. Zelf vind ik doof zijn of blind zijn wel een welzijnsbeperking voor het paard. Ja je kunt er vaak nog wel mee rijden, maar ik vind het zeker niet de bedoeling en zou het wel reden van waardevermindering vinden. Of om er een te laten staan

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:23

KIJK BIJ GECERTIFICEERDE FOKKERS!
Fokkers die veel prijzen hebben gewonnen en bekend staan om hun kwaliteit. Kost misschien wel wat meer, maar dan heb je ook een goed paard.

Sintara
Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:24

Popstra schreef:
Sintara schreef:
Ik ken zeker wel onbetrouwbare quarters. Dat kwam gewoon door hoe ermee om was gegaan, maar toch. Elk paard kan gek gemaakt worden. Ook vind ik ze over het algemeen niet perse gezond, vooral de bijzonderder kleurtjes niet. Ik zou je dus aanraden om goed te keuren en extra te letten om correcte hoeven en gebruik van de zintuigen (doof en blind zijn uitsluiten).

Wat versta je onder bijzondere kleurtjes en die dan niet gezond zijn?


Bijzonderdere kleurtjes zijn vaak gefokt op kleur in plaats van op kwaliteit en zitten minder goed in elkaar Let op: ik zeg alleen dat dat vaak gebeurt, niet dat dat altijd zo is en ook zeker niet dat een mooi kleurtje niet goed kán zijn. Het is alleen een groter risico

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:32

Sintara schreef:
Natuurlijk, ik zeg het alleen ter overweging. Wat ts ermee wilt doen is aan haar. Zelf vind ik doof zijn of blind zijn wel een welzijnsbeperking voor het paard. Ja je kunt er vaak nog wel mee rijden, maar ik vind het zeker niet de bedoeling en zou het wel reden van waardevermindering vinden. Of om er een te laten staan


Dat is absoluut geen welzijns beperking!

Een doof paard weet niet beter en kan een heel normaal leven hebben. Ik weet niet of je weet hoeveel dove er rondlopen en het prima doen gewoon??

En blind kan lastig zijn ja.

Maar als 1 oog wordt verwijdert bijvoorbeeld, heeft een paard daar echt geen last van. Ook die lopen gewoon braaf hun rondje. Zat voorbeelden te vinden.

Welzijnsbeperkingen zijn meer als een paard pijn heeft of niet normaal als paard kan functioneren.

Een kleur zie je nou eenmaal binnen bepaalde lijnen veel voorkomen. Maar dan betaal je al niet meer voor de kleur, maar gewoon voor een goed paard.

Speciaal op kleur fokken is een probleem. Daar zijn de prijzen op kleur gebaseerd en denken mensen meer te kunnen vragen voor een kleur, ook als ze kromme poten hebben zoals ik al zei.


Carol_Beer schreef:
KIJK BIJ GECERTIFICEERDE FOKKERS!
Fokkers die veel prijzen hebben gewonnen en bekend staan om hun kwaliteit. Kost misschien wel wat meer, maar dan heb je ook een goed paard.


Welk certificaat heb je het dan over?? Er zijn namelijk geen keuringen voor quarters in Nederland en ook verder geen echte richtlijnen voor fokkers.
Trainers verkopen vaak voor klanten. Die hebben niet allemaal veel paarden in eigen bezit. En dat winnen zegt ook niet alles natuurlijk. Zeker niet over de kwaliteit van paarden die te koop zijn.

Dan moet je voor een jong paard bij de fokkers zijn. Maar die laten hun paarden meestal rijden en uitbrengen.

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:35

DubbelDun schreef:
En ook bij paarden mét papier is het belangrijk dat het papier er idd bij zit en niet ergens onderweg is of zoekgeraakt oid.

Precies. Als je het niet te zien krijgt is het er niet. Net als het onderhoudsboekje van een auto. "Ja is er wel, ligt even niet onder handbereik. Stuur ik je nog na". Nou ik geef je op een briefje dat je een jaar later nog steeds geen boekje hebt ..

Sintara
Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Een quarter horse kopen, waar let ik op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:39

Hoe kan je nou als normaal paard functioneren als je doof bent. Een normaal paard kan horen en gebruikt dat zintuig ook. Doof zijn is een handicap. Wel een handicap waar ze mee kunnen leven, maar het is toch écht WEL een handicap

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Een quarter horse kopen, waar let ik op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:44

Doof zijn is zeker een handicap. Helemaal mee eens. Echter op de manier men tegenwoordig paarden houd is dit geen probleem. In het wild wel natuurlijk.
Ken wel wat stokdove paarden die op hoog niveau in de sport lopen. Geen enkel probleem.
Laat het zo zeggen. Het word geaccepteerd en de prijs gaat (in de sport dan) daardoor niet minder zijn als ze verder gezond zijn en goed presteren

Ik l*l niet met de wind mee nee...

DubbelFun
Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:48

Carol_Beer schreef:
KIJK BIJ GECERTIFICEERDE FOKKERS!
Fokkers die veel prijzen hebben gewonnen en bekend staan om hun kwaliteit. Kost misschien wel wat meer, maar dan heb je ook een goed paard.

Was het maar zo simpel.
Fokkers fokken doorgaans wedstrijdpaarden en geen recreatie-paarden. Een veulen koop je dan op het papier van de ouders, want 'als vader een goed presterend paard is zal het veulen dat ook wel worden'...
Niets is minder waar !
Als het veulen niet die potentie heeft wordt het ineens een 'leuk amateurpaard'. Maar je ziet nergens een fokker adverteren met 'goed geschikt voor recreatie'...

Of paarden waar iets aan mankeert (benen of in het koppie) worden vaak geadverteerd als 'geschikt voor recreatie' alsof je buiten op de ongelijke ondergrond niet een paard nodig hebt die goed op de benen staat of als je langs een drukke weg moet is een rustig paard wat veel verkeer aan kan toch ook wel prettig zonder die ie uit zijn panty gaat.

droomy
Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Re: Een quarter horse kopen, waar let ik op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:53


"I'd rather regret the things I've done than regret the things I haven't done."
Volg me op Facebook! :D

DubbelFun
Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:10

[quote van marktplaats]
Ze is zeer scherp geprijsd vanwege zwakte in haar sesambeentje (links voor), en ze heeft PSSM (1 deel, dus drager). Door de zwakte van haar sesambeentje is ze alleen geschikt voor recreatief rijden (buitenritten onverhard). PSSM heeft ze geen last van, zo lang ze onbeperkt ruwvoer krijgt (suikervrij voer) en vrije uitloop heeft.[/quote]

Je koopt 500 kilo vlees (waarde 500 euro) met de nodige zorgen (en kosten) én een gebruiksaanwijzing die je maar net moet passen (rijden op zachte ondergrond).

En er staat nog een onwaarheid in over PSSM...
Bron: https://thehorseindepth.com/pssm-zeer-p ... afwijking/
Bij veel erfelijke afwijkingen zijn twee verkeerde varianten nodig om ziek te worden. Een paard met maar één verkeerde variant draagt het wel (en kan het doorgeven aan de nakomelingen), maar is er zelf niet ziek van. Zo’n heterozygoot wordt een ‘drager’ genoemd. Een homozygoot voor de verkeerde variant wordt wel ziek en wordt daarom een ‘lijder’ genoemd. Bij PSSM is er géén sprake van een ‘drager’ en een ‘lijder’: de drager is in dit geval ook een lijder. Beter is het daarom om te spreken van een ‘heterozygoot’ en een ‘homozygoot’.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers