[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101366
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:26

Thanks!

Noisy
Berichten: 5378
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 20:28

Wauw! Mooie foto's. Had je die ook in opdracht gemaakt?

Catch My Star B+12 l L1+10 l L2+1 :)
Volg onze avonturen op Instagram

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 20:49

Gave foto's!

Even een vraagje tussendoor. Hoe doen jullie het met de sliding plates in de winter? Ivm. sneeuw en ijzel en wel naar buiten kunnen overdag.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101366
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 22:43

Noisy schreef:
Wauw! Mooie foto's. Had je die ook in opdracht gemaakt?

Ik heb dat weekend het NK gefotografeerd en daar hebben ze deze foto's van uitgekozen.

Flip
Berichten: 1576
Geregistreerd: 25-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:34

Gaaf Bellatrix!

Ik heb me ook nog ingeschreven voor de ranchriding beginners Cubalibre. Helemaal geen ervaring met dat onderdeel, iemand nog tips?

Laatst lekker alleen in de bak dus even een stukje met mn telefoon kunnen filmen, hij gaat steeds meer zakken uit zichzelf, in galop vind hij dit nog lastig, maar erg blij met dit beeld


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:36

Leuk flip!

Hier geen ervaring met het onderdeel, ik doe gewoon mee omdat dat het enige is wat ik momenteel kan doen... we gaan het wel zien ;)

Ze gaat iig lekker kaal mee, gister toch maar dr vacht eraf gehaald... niet dat die lang was maar wel dicht tegen elkaar aan dus ze was met 30min training zeiknat.

[ img ]

Straks maar eens n goede foto maken hoe ze er nu uitziet

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Persevero
Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:01

Whauw gave foto's Bellatrix..
En ziet er ook goed uit bij jou flip..
Wij hebben ons tuig inmiddels omgewisseld naar western. Staat hem zo leuk

[ img ]

Em_
Berichten: 2175
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:45

Persevero schreef:
Whauw gave foto's Bellatrix..
En ziet er ook goed uit bij jou flip..
Wij hebben ons tuig inmiddels omgewisseld naar western. Staat hem zo leuk

[ Afbeelding ]

Wauw waar heb je dat borsttuig vandaan?

Persevero
Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 17:16

Em_ schreef:
Persevero schreef:
Whauw gave foto's Bellatrix..
En ziet er ook goed uit bij jou flip..
Wij hebben ons tuig inmiddels omgewisseld naar western. Staat hem zo leuk

[ Afbeelding ]

Wauw waar heb je dat borsttuig vandaan?


Kramer in Duitsland

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:48

Persevero schreef:
Whauw gave foto's Bellatrix..
En ziet er ook goed uit bij jou flip..
Wij hebben ons tuig inmiddels omgewisseld naar western. Staat hem zo leuk

[ Afbeelding ]


Een advies over de outfit van je paard. Er horen kleine riempjes onderaan de fender te zitten ( net boven de stirrup, de zgn. stirrup hobbles) om te zorgen dat de fender "dicht" blijft. Als je ze er niet omdoet zou je in een onbewaakt ogenblik met je voet in die fender kunnen schieten met alle, hele gevaarlijke gevolgen, van dien, Evt. kan je in 1e instantie gewoon een ( Engels sporen) riempje gebruiken maar ze zijn ook te koop. https://www.westernspul.nl/contents/nl/p4564.html

Echt doen want op die manier zorg je ook nog dat de beugel netjes blijft hangen en niet onderste boven kan draaien.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 06-11-19 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:57

Flip schreef:
Gaaf Bellatrix!

Ik heb me ook nog ingeschreven voor de ranchriding beginners Cubalibre. Helemaal geen ervaring met dat onderdeel, iemand nog tips?

Laatst lekker alleen in de bak dus even een stukje met mn telefoon kunnen filmen, hij gaat steeds meer zakken uit zichzelf, in galop vind hij dit nog lastig, maar erg blij met dit beeld


[ [url=m/heZsD7.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9ZTMJc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7sh6PQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/XrTOMx.jpg]Afbeelding[/url] ]


Over Ranch riding is genoeg te vinden op internet; ik heb het een paar keer gedaan en het is erg leuk. In je outfit geen bling, bling, liefst chaps of chinks en een werkoverhemd. Paard moet "natuurlijke" gangen lopen dus draf i.p.v. een pleasure jog en ook de stap en galop mogen meer tempo hebben dan in de pleasure/ trail, net als op de ranch waar gewoon gedraafd en gegaloppeerd wordt ;) . Geen "peanut rollers" , dus paard mag niet te laag en wat meer teugelcontact dan in de ( Texaanse) gebruikelijke stijl . Verder krijg je dan een simpel pattern te rijden in de 3 gangen soms met een slalom, soms afstappen etc.
Overigens loopt jouw paard prima in de houding die hij op de foto's heeft; verder zakken is niet wenselijk, de oren mogen niet lager dan de schoft. Zeker bij de ranchriding is deze houding goed en mag zelfs nog iets hoger.
Verder zakken is overigens nergens voor nodig en erg slecht voor de balans omdat de paarden dan nog meer op de voorhand gaan "hangen".

https://www.bokt.nl/wiki/Ranch_Riding ( was al helemaal vergeten dat ik dit artikel geschreven had en een foto van ons erbij had staan ;-) ).

en een filmpje wat een goed beeld geeft ( maar de koeien zal je hier niet snel tegenkomen :o ) https://www.youtube.com/watch?v=Tg7TCrIEcjg

Flip
Berichten: 1576
Geregistreerd: 25-10-04

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:26

Bedankt ElCid! Dat stukje op de boktwiki en het filmpje had ik al gevonden!

Het is voor ons ook pas de 3e (onderlinge) wedstrijd dus sowieso een goede oefening voor hem, vreemd terrein, publiek enz... En het pattern is vrij makkelijk idd, maar balkjes er in maar verder weinig bijzonderheden

Sandra_H
Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:09

@Elcid: leuk stukje in de wiki, dat had ik nog nooit gezien (maar ben ook niet meer zo heel actief op bokt :o Ranch riding en ranch trail zijn met afstand onze favoriete onderdelen (starten niet anders meer), past als een ouwe spijkerbroek bij paardlief en onszelf daarom kom ik graag even onder mijn steen vandaan :+ )
Ter aanvulling daarop, als dat mag: inmiddels worden in NL zowel de ranch riding als de ranch trail afzonderlijk uitgeschreven bij de nqha, en de wran in elk geval en volgens mij ook bij de dawra en de dphc. In de ranch trail idd allerlei obstacles als een rope dummy, sleep, af en/of opstappen incl ground tie, etc.

De regels verschillen op details per organisatie hier en daar nog wel eens wat, voornamelijk in de trail. Wat bij de aqha mag of moet, is bij de wran weer anders.

.

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:37

Sandra_H schreef:
@Elcid: leuk stukje in de wiki, dat had ik nog nooit gezien (maar ben ook niet meer zo heel actief op bokt :o Ranch riding en ranch trail zijn met afstand onze favoriete onderdelen (starten niet anders meer), past als een ouwe spijkerbroek bij paardlief en onszelf daarom kom ik graag even onder mijn steen vandaan :+ )
Ter aanvulling daarop, als dat mag: inmiddels worden in NL zowel de ranch riding als de ranch trail afzonderlijk uitgeschreven bij de nqha, en de wran in elk geval en volgens mij ook bij de dawra en de dphc. In de ranch trail idd allerlei obstacles als een rope dummy, sleep, af en/of opstappen incl ground tie, etc.

De regels verschillen op details per organisatie hier en daar nog wel eens wat, voornamelijk in de trail. Wat bij de aqha mag of moet, is bij de wran weer anders.


Aanvulling mag altijd, het is al weer een paar jaar terug dat ik naar een show ben geweest. Misschien dat ik ook nog wel eens ranch riding/ trail ga starten; is toch het leukst en ik heb per slot van zake een "echt" ranchpaard :D

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:48

Hier ook meer n ranch paard maar ondertussen wel mezelf af moeten melden voor de wedstrijd |(

Paard sinds zondag ramkreupel dus gister rondje kliniek omdat zowel ik als mijn da bang waren voor n peesblessure maar "gelukkig" is het maar n ienimini schiefel waardoor ze dus ramkreupel is. Week of 4 uit de running helaas, smeren met corticosteroïden en afwachten

Ze doet het er gewoon om als je het mij vraagt, elke keer als ik van plan ben om weer eens op wedstrijd te gaan is madam "stuk". Zucht

Maar ik ben er wel want mijn vriendin start in de ranch riding beginners :D

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Sandra_H
Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:54

ElCid schreef:
Aanvulling mag altijd, het is al weer een paar jaar terug dat ik naar een show ben geweest. Misschien dat ik ook nog wel eens ranch riding/ trail ga starten; is toch het leukst en ik heb per slot van zake een "echt" ranchpaard :D


Ja doen, hoe voller de klasses hoe beter :D
Hier geen "echt ranchpaard", maar wel een bonkie met vanalles en nog wat erin. Cowsense is ergens onderweg kwijtgeraakt maar dat hebben we hier toch niet nodig. We zijn echt blij met de komst van deze onderdelen want dit past hem het best :)

.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:21

Nu rij ik geen wedstrijden, maar paar jaar terug mee naar show waar ranch onderdelen waren en ik vond het nog best pittig om te onthouden. Maar dat is echt een probleem bij mij dat ik zonder tom tom nooit zou kunnen starten. ( en ik heb wat moeite met show outfit's, maar bij elke tak van sport )

Mijn ex reiner is 20, maar het zou hem wel passen, beter zelfs denk ik. Net als koeien en trail bijv.

Heb nu ook zijn zus van 12, maar die is totaal anders. Vrij klein ook.

Flip
Berichten: 1576
Geregistreerd: 25-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:40

CubaLibre schreef:
Hier ook meer n ranch paard maar ondertussen wel mezelf af moeten melden voor de wedstrijd |(

Paard sinds zondag ramkreupel dus gister rondje kliniek omdat zowel ik als mijn da bang waren voor n peesblessure maar "gelukkig" is het maar n ienimini schiefel waardoor ze dus ramkreupel is. Week of 4 uit de running helaas, smeren met corticosteroïden en afwachten

Ze doet het er gewoon om als je het mij vraagt, elke keer als ik van plan ben om weer eens op wedstrijd te gaan is madam "stuk". Zucht

Maar ik ben er wel want mijn vriendin start in de ranch riding beginners :D


Pff wat oliebol, 'gelukkig ' maar een schiefel. Die van mij had ook sinds zondag een bultje op zijn been, blijkt ook een schiefel, maar wel op een gunstige plaats en niet kreupel . Alleen 2x per dag koelen en smeren is nogal een uitdaging naast mijn fulltime baan :7

Sandra_H
Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 08:05

superpony schreef:
Nu rij ik geen wedstrijden, maar paar jaar terug mee naar show waar ranch onderdelen waren en ik vond het nog best pittig om te onthouden. Maar dat is echt een probleem bij mij dat ik zonder tom tom nooit zou kunnen starten. ( en ik heb wat moeite met show outfit's, maar bij elke tak van sport )

Mijn ex reiner is 20, maar het zou hem wel passen, beter zelfs denk ik. Net als koeien en trail bijv.

Heb nu ook zijn zus van 12, maar die is totaal anders. Vrij klein ook.


Is echt goed te doen hoor! Ik heb er zelf geen problemen mee (al zal ik niet zeggen dat ik nooit eens verkeerd zit :+ ), man wel maar ook die lukt het allemaal prima, zolang hij ze thuis maar een paar keer gereden heeft. Als je ranch riding pittig vindt moet je eens naar de nieuwe superhorse proeven kijken :') zijn dezelfde proeven als de EWU heeft, geen pleasuredeel meer maar ipv daarvan ranchriding. Wel ontzettend leuk om te rijden!!

showoutfits valt bij ranchonderdelen toch ook erg mee? Geen bling bling, of andere poespas, gewoon lekker simpel...

.

Noisy
Berichten: 5378
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:16

Ohh CL, het zit ook niet mee hè. Gelukkig komt ze hier wel overheen en kun je straks weer lekker rijden :)

Ranch riding lijkt mij ook erg leuk. Dat wil ik met Rudi ook gaan doen naast alle andere leuke onderdelen

Catch My Star B+12 l L1+10 l L2+1 :)
Volg onze avonturen op Instagram

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 13:58


Sandra_H
Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 14:39

Is ook echt leuk!! Ik heb het dit jaar 3x gestart, waarvan 2x op het NK. Presteerde het wel om in m'n laatste proef een wissel te vergeten waardoor ik dus verkeerd uitkwam :')
Nou is showen op zich sowieso iets waar ik wel moeite mee heb, maar ik blijf het leuk vinden, dus ik hou maar gewoon vol.

.

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:06

Schrijft alleen de WRAN dit uit? Ik ben al in geen eeuwen meer gestart dus ben volkomen onwetend op het gebied van de huidige regeltjes. Laatste keer dat ik iets deed is zeker 6 jaar terug tijdens een Allbreed van de DAWRA. Het grote voordeel van dergelijke klassen vind ik ook dat je gewoon in je "dagelijkse" kloffie te paard kan maar dan wat schoner en evt. met chinks/ chaps en met je dagelijkse hoofdstel. Ik heb het niet zo op de bling; mij gaat het om het rijden en niet om de glans :o
Laatst bijgewerkt door ElCid op 07-11-19 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:06

Sandra_H, O, ja de superhorse. Was toen in Bunschoten geloof ik. Die volgde ik echt helemaal niet. Heel veel respect voor mensen die het onthouden.

Heel eerlijk; vind ik chinks ook echt foeilelijk.

Maar als ik wedstrijden zou willen rijden, zou ik het allemaal wel netjes doen hoor. Vroeger kon ik met springen het parcours ook goed onthouden en reed ook netjes in een jasje, witte broek, plastron etc.

Heb gewoon niks meer met wedstrijden en weet ook niet hoe of waarom dat ooit gekomen is, geen echte reden voor geloof ik.
Ben wel vaak mee geweest, helpen, kijken etc, maar doe daar ook steeds minder moeite voor. Misschien omdat de sport zo gegroeid is.

Mijn man vindt met de koeien werken heel leuk, maar hij heeft paarden pech, dus wie weet ooit weer eens.

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:10

superpony schreef:
Heel eerlijk; vind ik chinks ook echt foeilelijk.


Zo zie je maar, ik vind chinks prachtig al heb ik ook een paar hele mooie chaps. Ik ben ook een beetje "over" de wedstrijden maar een keer onderling o.i.d. lijkt me best weer leuk.

Als de paardenpech over is komt je man dan nog een keer meedoen met de koeien?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers