[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
hoikimmmy
Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 10:50

Ik zou wel wat meer wil weten over de vader van mijn merrie. Ik weet welke hengst het is en wie hem rijdt. Maar weet niet of het raar is om hem een berichtje te sturen. :')

Sandra_H
Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 11:07

ElCid schreef:
Zou je toch eens moeten komen kijken ( of meedoen ;) ) met de clinics van Alex Zell en Jeff Sanders. Californische rijstijl ( heel veel raakvlakken met de klassieke dresuur/ Cowboy dressage). Jeff heeft ook nog wat Cowboy dressage shows gereden. We werken op die manier ook met koeien en doen letterlijk alles van galopwissels tot contra, piaffe en passage en zijgangen ( renvers. travers) waarbij o.a. de zijgangen heel handig zijn in het koeienwerk waar natuurlijk ook rollbacks aan te pas komen. We werken dus ook met de garrocha; erg leuk om te doen en zo nu en dan gebruiken we die ook als we met koeien werken.

garrocha werk tijdens een clinic van Alex:
[ [url=m/33TCW9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Overigens kennen wij elkaar nog van "vroeger" ; ik heb ooit een keer meegedaan aan een clinic van Sil in Beverwijk, Rob heeft mij toen opgehaald met mijn Arabier.


Ja, zeker! Misschien komt het er nog een keer van inderdaad!
Rob heeft afgelopen NK freestyle reining gedaan met de garrocha. Erg leuke reacties op gehad. En als hij z'n rechterspins niet was vergeten (euhhh doordat ie de garrocha had laten vallen, wat normaal nooit gebeurt :+ ) had ie 'm nog gewonnen ook.

Ik ken jou ook nog wel, min of meer, de clinic van Sil weet ik ook nog, maar dat jij daar toen aan meedeed weet ik niet meer. Zal de leeftijd wel zijn :+ Jij hebt nog op Wennekers gestaan toch? Daar staan wij nu, alweer heel wat jaren.

.

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:25

Citaat:
Jij hebt nog op Wennekers gestaan toch? Daar staan wij nu, alweer heel wat jaren.

Ja, klopt, met de Arabier maar ook in een nog verder verleden met mijn halfbloed Arabier ( toen er alleen nog een buitenbakje was en een stuk of 20 stallen ;) ). Ik stond toen met de clinic van Sil in Heemskerk. Susan was daar toen ook bij.

De garrocha is erg leuk maar een kunst op zich! Jeff Sanders is er volgend jaar weer ( 14 t/m 16 juli) dus wie weet!

Intussen wonen we aan de andere kant van het land met de paarden bij huis.

Sandra_H
Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:36

ElCid schreef:
Citaat:
Ja, klopt, met de Arabier maar ook in een nog verder verleden met mijn halfbloed Arabier ( toen er alleen nog een buitenbakje was en een stuk of 20 stallen ;) ). Ik stond toen met de clinic van Sil in Heemskerk. Susan was daar toen ook bij.

De garrocha is erg leuk maar een kunst op zich! Jeff Sanders is er volgend jaar weer ( 14 t/m 16 juli) dus wie weet!

Intussen wonen we aan de andere kant van het land met de paarden bij huis.


Hoop veranderd in de jaren dus. Wennekers inmiddels een dorp op zich, en Susan is ook al naar het noorden gewaaid.

Rob is met de garrocha een stuk handiger dan ik, mijn motoriek is daar niet zo op ontworpen :+ Maar leuk is het wel en het gekke is dat ik het vreselijk lastig blijf vinden om linkshandig te rijden, maar met de garrocha kan ik het ineens wel 8)7 . Over twee weken hebben we een clinic van Mieke Hylkema, niet heel erg western dus, maar dat hoeft ook niet persé.

.

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:59

Susan woont hier nu niet zo ver vandaan en komt jaarlijks naar de clinics met Jeff!
Garrocha past inderdaad niet in de ( Texaanse) westernstijl maar wel heel goed in de Californische/ Vaquero stijl die natuurlijk rechtstreeks van de Spanjaarden is overgenomen en dan zijn we weer terug bij af ;-).
Wij doen het garrocha werk dus met Alex Zell en soms met Jeff, als het zo uitkomt.
Misschien zien we jullie nog een keer verschijnen tijdens 1 van de clinics!

Toen ik de laatste keer bij Wennekers stond, zal ergens rond 2001/ 2002 geweest zijn, was het al een dorp maar ik heb gezien dat het nog groter is geworden! Kan je nagaan, de 1e keer dat ik daar stond met mijn andere paard was in 1983...........hij was toen net 3 ( in 2017 overleden, dus 37 geworden). Veel veranderd is de loop der tijd, niet alleen bij Wennekers.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 07:51

Zo, iemand nog tips om een paard uit zijn frisse doen te halen tijdens een buitenrit? Man, man. We waren gisteren naar Apeldoorn gedaan met een groep van 6 ruiters. 3 vreemde paarden voor mijn paard erbij. Ergens na een kwartier, in stap, kwam uit het niks de eerste rodeo ronde. Daarna in draf nog en elke galop (4 keer) kreeg ik het te verduren. Ben alles blijven zitten, hoewel ik er 1 keer bijna aflag. Er was een tinker bij die erg vlot was, dus die reed voorop. Op het einde ben ik voorop gegaan (2 keer heuvel op gegaloppeerd) en toen bokt hij niet. Maargoed, het is gewoon ongewenst gedrag. Ik probeerde zijn hoofd hoog te houden en vooral gewoon door te rijden.

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 08:18

Oef Marg, klinkt niet echt leuk... Geen idee hoe je dat op zou kunnen lossen maar mss werkt het om m net wat meer aan het werk te zetten?

Zag nog een vraag over de winter en plates voorbij komen... Hier blijven de plates er gewoon onder en heb ik nog nooit problemen gehad met uitglijden oid.

Wassen, Jill bijna nooit en Gentle eens in de zoveel tijd maar sinds die onder een deken staat houdt hij zichzelf n heel stuk schoner en dan doe ik alleen benen en staart wassen. Sowieso niet van het heel vaak wassen aangezien je dan ook de vetlaag weghaalt en die hebben ze met het wisselvallige (en straks koude) weer wel nodig ;)

Hier niet veel te vertellen, Gentle doet het goed onder het zadel en gaat steeds lekkerder lopen en Jill gaat met de dag iets beter... Paard van vriendin ook in lappenmand dus ook die start niet op de westerndays ;(

Frosty doet het goed in de opfok en is naast de kleinste ook nog eens de baas dus ook daar gaat alles zoals ik verwachtte :D
Frosty doet mee aan de veulenverkiezing ;)

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Sandra_H
Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 08:21

Bij Susan ben ik begonnen met western rijden, toen ik net mijn eerste paard had. Van haar heb ik echt een hele goede basis meegekregen, ben ik nog altijd blij mee!
Onze belangstelling voor de garrocha is gekomen door een clinic working equitation die we vorig jaar (of was het nu het jaar daarvoor :? ) hebben gedaan. Daarin werd weliswaar geen garrocha werk gedaan maar we hebben het er wel uitgebreid over gehad na de clinic.
Qua rijden pakken we inmiddels eigenlijk overal wel wat van mee, vooral ikzelf. Daar valt geen stijl meer op te plakken :) Daarnaast werk ik aan de hand en longeer (en les, zo nu en dan) ik volgens klassieke principes, die ik trouwens ook gebruik in m'n rijden. Het hoofddoel blijft om (met dit paard) zo lang mogelijk leuk te kunnen blijven presteren in de ranch riding en ranch trail. Het is dus zaak om hem daar plezier in te laten houden én hem lichamelijk goed te houden (wat met zijn lichaam soms nog best een uitdaging is). Dat lukt tot nu toe best aardig en de weg naar dat doel toe is minstens zo leuk als het doel zelf :j

En hoewel er dus geen etiketje op ons valt te plakken is de belangstelling voor de californische/vaquero stijl wel steeds groter geworden. Als het lukt lijkt het me dus zeker leuk om eens bij een van de clinicis in elk geval te komen kijken!

.

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:26

Grappig, want eigenlijk doen wij precies hetzelfde. Wij hebben allebei onze roots in de Klassieke dressuur, mijn man nog iets meer dan ik. Intussen rijden we natuurlijk ook onze eigen stijl die wel veel overeenkomsten toont met de Vaquero stijl en doen we veel grond/ hand en longeerwerk zowel op de klassieke manier als op de "horse-man-ship" manier maar dus ook zo veel mogelijk werken met koeien ( zaterdag nog 2 uur gedaan in een workshop die wij dan begeleiden). We gebruiken een kaptoom maar rijden met de bosal ( hackamore) en ik hoop met mijn paard binnenkort de overstap te maken naar de two rein ( spade en bosalito). Misschien dat ik nog wel eens een ranch riding/ trail ga doen maar omdat ik nergens geen lid meer van ben, geen "niveau" ;) heb en ook geen Ned. trainer zou ik niet weten waar. Bij de beginners starten is een beetje van de gekken dus misschien een keer ergens onderling ( puur voor de lol) of Allbreed. Maar aan de andere kant ook geen zin om einden te gaan rijden voor een show.

7 december hebben we weer een koeiendag gepland staan in Pesse en dat doen we dan zo'n beetje maandelijks tot het voorjaar; dan gaan de koeien weer het natuurgebied in.

Wie weet komen we elkaar nog een keer tegen :wave:

Edit: Jeff is er 10 t/m 12 juli weer :o

Sandra_H
Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 10:09

Leuk! Zowel werken aan de hand als longeren (wat ik vaak ook nog combineer trouwens) gebruik ik ook een kaptoom. Al jaren bevalt dat het beste.
Daarnaast ben ik erg gefascineerd geraakt door de hele theorie rond het spade bit, en het traject wat daaraan voorafgaat. Maar dat blijft bij theoretische interesse. Bij de AQHA mag je trouwens sinds dit jaar in de two rein starten (voor een periode van een jaar)
Rijden doen we op een gewoon bit, al zit daar ook nog steeds ontwikkeling in op de een of andere manier. In elk geval heeft ie het liefst zo weinig mogelijk beweging in z'n mond, en kort geleden zijn we er min of meer per ongeluk achter gekomen dat hij nu dolblij is met een recht ongebroken mondstuk met een hooded portje met een cricket rollertje erin :+

Cowsense heeft hij zeker niet van z'n vader geërfd. Koeien vindt ie prachtig hoor, eigenlijk alles wat op 4 benen rondloopt, en hij zou er het liefst tussen gaan staan, maar dat is het dan ook :D

.

Kirrr
Berichten: 6185
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:34

Hoikimmy, ik zou dat helemaal niet raar vinden hoor.
Krijg regelmatig zo’n berichtjes van een paard die ik zelfs als ruin gekocht heb.

Marg, niet direct tips. Kan je kijken naar de situatie errond? De dag of ochtend ervoor eerst energie kwijt raken in de piste? Nu dat het frisser is hebben vaak paarden wel meer energie.

Had vandaag eindelijk iemand die kon/wilde filmen.
Denk ongeveer voor de 5e keer echt los in de piste.
Ze is super flink. <3
https://youtu.be/zi32ToEZZiw

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

Hobbyhorse
Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:28

ElCid schreef:
Misschien dat ik nog wel eens een ranch riding/ trail ga doen maar omdat ik nergens geen lid meer van ben, geen "niveau" ;) heb en ook geen Ned. trainer zou ik niet weten waar. Bij de beginners starten is een beetje van de gekken dus misschien een keer ergens onderling ( puur voor de lol) of Allbreed.


Je kan eens kijken op FB bij The Cowgirls , die doen onderlinge wedstrijden in het noorden en ook Ranch Riding zag ik voorbij komen.

Persevero
Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:52

wow leuk om te zien dat dit topic zo actief is. Ik heb zo even wat bij te lezen :D
vandaag wat plaatjes van mij en Guinness kunnen creëren. Ik ben helemaal blij met me nieuwe zadel ed. Maar ik ben nog wel enorm aan het klooien met mijn zit. hebben jullie nog tips voor iemand die alleen maar Engelse zadels gewend is?

hierbij een link naar ons topic
[RIJ-ITP] Mijn KWPN hengst goes western

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 01:50

Marg schreef:
Zo, iemand nog tips om een paard uit zijn frisse doen te halen tijdens een buitenrit? Man, man. We waren gisteren naar Apeldoorn gedaan met een groep van 6 ruiters. 3 vreemde paarden voor mijn paard erbij. Ergens na een kwartier, in stap, kwam uit het niks de eerste rodeo ronde. Daarna in draf nog en elke galop (4 keer) kreeg ik het te verduren. Ben alles blijven zitten, hoewel ik er 1 keer bijna aflag. Er was een tinker bij die erg vlot was, dus die reed voorop. Op het einde ben ik voorop gegaan (2 keer heuvel op gegaloppeerd) en toen bokt hij niet. Maargoed, het is gewoon ongewenst gedrag. Ik probeerde zijn hoofd hoog te houden en vooral gewoon door te rijden.


Ow, balen zeg. Komt ie nog wel buiten? Ik zou kijken naar zijn uren vrije beweging buiten en het voer.

Die van ons staan hele jaar rond 24/7 buiten en doen eigenlijk nooit gek in het bos. Maar wel meer dan genoeg energie om even gas erop te hebben.

Gister had ik het pad af gemaakt en deden man en zoon het koord toen ik eten ging maken. Jongste merrie leunde er tegenaan toen ze bijna klaar waren en die liep zo door. Hier en daar wat stuk en toen begonnen ze even te rennen en gek te doen.
Hadden deze week op een kleiner stuk gelopen en daar is de bak gekomen waar ze ook doorheen konden, dus zand onder de voetjes.
Vandaag alles gerepareerd en waren ze behoorlijk rustig :)

Als ik teveel bak werk doe, hebben er 2 of 3 sowieso naast 24/7 buiten nog wat ren en vliegwerk nodig.

ElCid en Sandra, Ken geloof ik Susan niet of weet iig niet welke.......

Wij zijn begonnen bij de Black's ranch op hun lespaarden. Ik had altijd engels gereden met pony's en toen geen eigen pony's meer en zag een adv.
Had jaren daarvoor weleens tijdens een demo ergens mogen proeven van western, maar toen was ik nog best klein.


Persevero schreef:
wow leuk om te zien dat dit topic zo actief is. Ik heb zo even wat bij te lezen :D
vandaag wat plaatjes van mij en Guinness kunnen creëren. Ik ben helemaal blij met me nieuwe zadel ed. Maar ik ben nog wel enorm aan het klooien met mijn zit. hebben jullie nog tips voor iemand die alleen maar Engelse zadels gewend is?

hierbij een link naar ons topic
[RIJ-ITP] Mijn KWPN hengst goes western


Vanaf internet vind ik het wel lastig, maar ontspannen en ademhalen is heel belangrijk. Voor de rest moet je echt iemand vanaf de grond hebben denk ik.
Ik geef zelf les en geef daar veel aandacht aan, maar er wordt helaas veel te weinig aandacht aan besteed. Dus apart zitles zou ook nodig kunnen zijn.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:53

superpony schreef:
Ow, balen zeg. Komt ie nog wel buiten? Ik zou kijken naar zijn uren vrije beweging buiten en het voer.

Die van ons staan hele jaar rond 24/7 buiten en doen eigenlijk nooit gek in het bos. Maar wel meer dan genoeg energie om even gas erop te hebben.


Hij staat in principe 24/7 op een paddock. Alleen met dagen dat er geen droog plekje te vinden is staat hij in de nacht op stal. Hij krijgt amper krachtvoer. Hij staat op het standaard pssm2 dieet.

In dit filmpje zie je goed dat hij wel gek kan doen: https://photos.app.goo.gl/XmPCBTMDCTUcALWd8

En hier zie je hem rennen: https://photos.app.goo.gl/ckS7hPRwiPY9UB8VA
In de koudere periodes heeft hij veel energie. Dan doet hij dit wel 1 of 2 keer in de week. Hij rent dan makkelijk een minuut of 10 in zijn eentje. Misschien had hij dat net te weinig gedaan?
Normaal deed hij dit niet onder het zadel. Het zal misschien de combinatie zijn: heel fris weer, we komen nooit in het bos, 3 vreemde paarden erbij (hij is nogal een mannetje soms) en een grotere groep van 6 waar ik nog nooit in gereden heb.

Noisy
Berichten: 5378
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:39

Ik denk ook dat dit gewoon een gevalletje frisse lucht in de longen, andere paarden en bos is geweest. Het zijn en blijven dieren met een eigen wil natuurlijk en dan gebeurd er weleens iets onverwachts. Goed dat je het uit hebt kunnen zitten +:)+ ik heb het ook weleens gehad, toen nog op een dressuurzadel. Denk je lekker ontspannen een stukje te stappen, krijg je plotsklaps een mini rodeo om je oren :+

Catch My Star B+12 l L1+10 l L2+1 :)
Volg onze avonturen op Instagram

sonita
Berichten: 841
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 06:51

Citaat:
Bij Susan ben ik begonnen met western rijden, toen ik net mijn eerste paard had. Van haar heb ik echt een hele goede basis meegekregen, ben ik nog altijd blij mee!
_/-\o_
Dank u!
Citaat:
En hoewel er dus geen etiketje op ons valt te plakken is de belangstelling voor de californische/vaquero stijl wel steeds groter geworden. Als het lukt lijkt het me dus zeker leuk om eens bij een van de clinicis in elk geval te komen kijken!

Doen!
Kruip weer onder mn steen.

Sandra_H
Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 07:48

:wave: Als je het over de duvel hebt :')
Enne, you're welcome, wie weet kom ik je komend jaar dan weer es tegen ;)

.

sonita
Berichten: 841
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:13

Citaat:
Als je het over de duvel hebt

}> you rang? :D

Sandra_H
Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 10:45

sonita schreef:
}> you rang? :D


Nog niks veranderd dus :+
Meteen maar eens van de gelegenheid gebruik gemaakt om op jullie FB pagina te neuzen. Zag dat je nog dit jaar een clinic met Sonita hebt gereden, die moet nu toch ook toch ook al in de 20 zijn?? +:)+

.

sonita
Berichten: 841
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:36

Nope! :D
Sonita was 21 inmiddels. Ze is eind september ingeslapen, ze had Cushing. |(
Ben heel blij dat we, tot op t allerlaatst , nog fijn met de koeien hebben gewerkt.
Gelukkig heb ik nog een zoon van haar.
Die gaan we komend voorjaar zadelmak maken.
Zijn zus, dochter van Joe nu 23 en going strong!, ook.

hoikimmmy
Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:01

Nou al de hele week ziek heb 2x gelongeerd. Wilde vandaag toch echt wat meer gaan doen kwa grondwerk. Hebben jullie een idee hoe ik haar vanaf de grond kan voorbereiden wat betreft pole bending/ barrel race.
Ik zat zelf te denken misschien met longeren de stap-galop en stop-galop te oefenen en in draf naar me te draaien en dan van hand te veranderen. Ik heb balken, pionnen en barrels dus er is veel mogelijk.
Ik zal ook nog wel even voor wat inspiratie naar youtube. :')

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 15:39

Ik denk gewone dingen waarmee je je paard sterk, soepel en in goede conditie houdt. Op een cirkel galopperen, schakelen op de cirkel is goed, cirkel groter en kleiner maken etc.
In een roundpen laat ik ze ook roll backs doen op mijn lichaamshouding en stem, dus zo kan je kijken wat je kan met je lichaam en qua draaien, versnellen en weer terug.

Ik heb nu een bak, dus vd week mijn nieuwe merrie aan de longe gehad en vandaag met een zadel erop. Ze ligt er al even uit, dus opbouwen. Is wel echt een kind van dr moeder. Even flink uitrazen en dan snorkelen.

Kirrr
Berichten: 6185
Geregistreerd: 30-07-07

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:52

Stilletjes hier.
Hebben jullie ervaring met een supplement dat de meeste zaken wat ondersteunt?

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:00

Waar wil je je paard het meeste in ondersteunen?

Het is inderdaad stilletjes.... Ik zit te wachten tot het stem topic gaat sluiten en dan afwachten wie de boktveulens van 2019 geworden zijn :D

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 6 bezoekers