[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
justkid
Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:38

jumpyhorse schreef:
Met bosal geen ervaring, als ik bitloos rij is dat met touwhalster, of helemaal geen hoofdstel

Ik heb een vraagje en hoop dat jullie mij kunnen helpen, maar is het verantwoord/veilig om met een paard dat plates heeft te barrelen? En dan echt stantje, schuin-in-de-bocht-knie-bijnz-tegen-de-ton-en-dan-volle-gas-weer-vertrekken want zo is moon... probeer het er in te krijgen dat ie moet wachten op mij maar als het aan hem ligt laat hij mij achter om T zelf te doen


Ik denk dat je de plates er beter af kan halen dan. Die zijn echt bedoeld om op te glijden en dan wel recht.
Bij standje schuin door de bocht heb je grip nodig lijkt me, en dan maken plates dat wel erg moeilijk en ik denk zelfs dat ze zich zo kunnen aantikken omdat plates lange takken hebben en dat lijkt me bij echt schuin een risico

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 13:40

superpony schreef:
Dat laatste bedoel ik ook en vind ik een groot probleem.

Qua anatomie merk ik binnen de western en tack dat heel veel gericht is op een bepaald type quarter. Ik heb les gegeven en ook aan tinkers, haflingers, rijpaarden etc.
Mensen kopen een hoofdstel voor de mooi, maar vaak past het hoofdstel zelf al niet netjes.
Mijn mening is dat elk deel invloed heeft, dus ook als het front bijv afsteekt. En daarnaast de kwaliteit van het leer. Heel hard stug leer of soepel leer vind ik al een heel ander effect hebben op de bit in het mond. Het zijn van die kleine dingetjes.....


Inderdaad, "voor het mooi", "om erbij te horen"," omdat er zo leuk reclame gemaakt wordt dat iedereen het gelooft" ,etc. etc. Jammer, maar waar.

Noisy
Berichten: 5378
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:13

jumpyhorse schreef:
Met bosal geen ervaring, als ik bitloos rij is dat met touwhalster, of helemaal geen hoofdstel

Ik heb een vraagje en hoop dat jullie mij kunnen helpen, maar is het verantwoord/veilig om met een paard dat plates heeft te barrelen? En dan echt stantje, schuin-in-de-bocht-knie-bijnz-tegen-de-ton-en-dan-volle-gas-weer-vertrekken want zo is moon... probeer het er in te krijgen dat ie moet wachten op mij maar als het aan hem ligt laat hij mij achter om T zelf te doen

In 1 woord, Nee!
Slidingplates zijn om lang rechtdoor te kunnen glijden, niet om een korte, snelle draai mee te maken.

Catch My Star B+12 l L1+10 l L2+1 :)
Volg onze avonturen op Instagram

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:22

ElCid, zoals bij alles helaas. Als je ziet hoe sommige trainers onterecht op een voetstuk staan en aanbeden worden......Ze verkopen het goed met mooie praatjes en hoe je iets bereikt maakt niet uit. Mensen moeten kritischer zijn, maar je moet wel ergens kunnen leren, dus wie kan je vertrouwen en volgen? Dat is voor veel mensen echt ene probleem. Als iemand presteert en leuk kletst, is het al snel wel goed.

Hier op Bokt bij voeding of huisvesting helemaal; mooiste praatjes verkopen en volgen mensen. Ongezien via internet mensen hun advies volgen........

Jumpyhorse, blijkbaar gaat de barrel training niet zo gecontroleerd. Je kan op zich best trainen, maar niet vol gas gaan.
Maar met plates wil je niet steeds uit de bocht glijden. Ten eerste gaat je paard echt stuk en ten tweede raakt een paard ook het vertrouwen kwijt.

jumpyhorse
Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:21

Bedankt, ik ga het ook niet doen :)

Gecontroleerder barrelen werken we hard aan

Persevero
Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 09:41

Ik ben geen kenner maar lijkt me als ik logisch nadenk niet handig met plates. Ik zou het niet eens durven. Dar barrel racen gaat wel echt hard..

Wat is trouwens de afmeting van een full size western pad? Ik heb een mooie gezien deze is 78 bij 80 cm maar is deze groot genoeg?
Had een full hoofdstel besteld maar deze is echt te klein voor mijn kwpn'er. Moet blijkbaar Xfull hebben, of ik had gewoon dikke pech dat deze klein valt.

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 09:54

superpony schreef:
Als iemand presteert en leuk kletst, is het al snel wel goed.


Maar wat is presteren? ( om het allemaal nog lastiger te maken ). Iemand die 1e wordt op wedstrijden in een veld van kneuzen hoeft geen goede ruiter te zijn maar wint wel. Misschien wel vaker dan 1 x.
En dan nog; 1e plaatsen zeggen mij sowieso niks, over het algemeen ben je beter dan de rest maar zelfs dat is niet altijd waar. Daarbij is presteren in de wedstrijdring niet perse het resultaat van goed kunnen paardrijden op een fijne en eerlijke manier maar vaak van het aanleren van trucjes en gebruik van shortcuts. De goede daargelaten maar jammer genoeg lijkt het alsof echt goed en netjes rijden niet beloond wordt; spektakel wel en dan lijkt het niet meer van belang hoe een ruiter zit/ hulpen geeft of hoe het paard loopt, zolang de trucjes maar goed uitgevoerd worden ( en dat geldt voor de hele paardensport, niet alleen western).

Nee, met plates niet gaan barrelen. Dat is een specifiek beslag voor reining en nergens anders geschikt voor.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:16

ElCid schreef:
superpony schreef:
Als iemand presteert en leuk kletst, is het al snel wel goed.


Maar wat is presteren? ( om het allemaal nog lastiger te maken ). Iemand die 1e wordt op wedstrijden in een veld van kneuzen hoeft geen goede ruiter te zijn maar wint wel. Misschien wel vaker dan 1 x.
En dan nog; 1e plaatsen zeggen mij sowieso niks, over het algemeen ben je beter dan de rest maar zelfs dat is niet altijd waar. Daarbij is presteren in de wedstrijdring niet perse het resultaat van goed kunnen paardrijden op een fijne en eerlijke manier maar vaak van het aanleren van trucjes en gebruik van shortcuts. De goede daargelaten maar jammer genoeg lijkt het alsof echt goed en netjes rijden niet beloond wordt; spektakel wel en dan lijkt het niet meer van belang hoe een ruiter zit/ hulpen geeft of hoe het paard loopt, zolang de trucjes maar goed uitgevoerd worden ( en dat geldt voor de hele paardensport, niet alleen western).

Nee, met plates niet gaan barrelen. Dat is een specifiek beslag voor reining en nergens anders geschikt voor.


Precies. Ik word er niet goed van dat bepaalde figuren zo aanbeden worden en op een voetstuk staan. Maar het werkt blijkbaar wel zo. Ik zie trainers veel paarden trainen, veel winnen en veel aanzien hebben, terwijl ze de stront van mijn paarden nog niet mogen opruimen........

Of mensen die zichzelf trainer noemen als ze 1 of meerdere keren NK zijn geweest bij de Wran ofzo.....Tja. Vast hard gewerkt en knap gedaan, maar dat is geen bewijs dat je een goede ruiter/trainer bent.

Meesten die veel trainen, kunnen ook helemaal niet goed lesgeven. Veel clinics bijgewoond en denk vaak, wat klets je nou? Of zie je dat niet? Mensen betalen goud geld, maar komen amper een steek verder.

Heb zelf les gegeven en werk veel aan de basis, balans, houding en hulpen van de ruiter etc. Maar als ze na 3 lessen nog niet mogen spinnen, dan zoeken ze verder.......Tja, doeiiii

Dressuur net zo. Meerendeel loopt vast rond de M en hebben er amper een basis in zitten als je komt lesgeven.

Wij willen eerst maar een beetje rijbak en weer opbouwen :)

Noisy
Berichten: 5378
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:45

superpony schreef:
Precies. Ik word er niet goed van dat bepaalde figuren zo aanbeden worden en op een voetstuk staan. Maar het werkt blijkbaar wel zo.

Precies dat! Daar gaan m'n haren zo van overeind staan, dat klakkeloos volgen van iemand die bekend is.
Dan vraag je: "Waarom doe je dat?" En het antwoord is dan: "Ja, want die en die trainer doet het ook zo, dús dan is het goed." 8)7 Zo heb ik met verbazing zitten kijken dat iedereen, die denkt dat hij/zij wel presteert in de Reining, ineens met bandages gingen rijden. Blijkbaar deed, als ik me niet vergis, Shawn Flarida dat op één of andere grote wedstrijd en hups! iedereen aan de bandages

Catch My Star B+12 l L1+10 l L2+1 :)
Volg onze avonturen op Instagram

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 13:46

Citaat:
Heb zelf les gegeven en werk veel aan de basis, balans, houding en hulpen van de ruiter etc. Maar als ze na 3 lessen nog niet mogen spinnen, dan zoeken ze verder.......Tja, doeiiii


Ik snap precies wat je bedoeld. Ook een tijdje les gegeven............

Goede ruiters zijn niet automatisch goede lesgevers, integendeel! Ruiters die het met de paplepel is ingegoten of "natuurtalent" ( zouden) zijn weten vaak niet hoe een en ander uit te leggen aan een ander. Didactiek is iets heel anders dan leuk kunnen paardrijden.
De beste lessen heb ik gehad van goede ruiters, zelden wedstrijdruiters, die zelf ook hard hebben moeten werken om alles onder de knie te krijgen. Die kunnen, technisch, uitleggen en vertellen hoe en wat . En uiteindelijk draait goed paardrijden om een stuk techniek, kennis van paard en biomechanica en een heel stuk zelf discipline wat uiteindelijk weer een gevoel wordt ; balance, feeling, timing! . Als 1 van die drie ontbreekt heb je niks. }>
Zoals Jean Claude Dysli mij vertelde: "een paard kan alles al wat wij ervan verlangen, wij moeten alleen leren hoe we een paard vertellen wat we van hem/ haar willen" en dat is nou net bij veel ruiters het probleem. Die denken dat we een paard dingen moeten leren en dat die met een zadel op en hoofdstel om geboren wordt. Het enige wat we het dier moeten leren is dat we erop kunnen zitten en daarna moeten we zelf aan de slag om het dier duidelijk te maken wat we ervan verlangen :o /3

hoikimmmy
Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 12:13

Na een tijdje niet veel gedaan te hebben vandaag weer opgestapt. En verbazingwekkend ging dat een stuk rustiger dan ik had verwacht. Ze begint in haar lichaam ook weer meer te ontspannen eindelijk.
[ img ]
[ img ]

Persevero
Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:29

@ hoikimmmy tijdje uit de running geweest?

hoikimmmy
Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:56

Persevero schreef:
@ hoikimmmy tijdje uit de running geweest?


De bak is ontzettend zwaar dus heb wel wat gelongeerd. Haar hoeven voor zijn heel gevoelig dus moet nog wachten tot de hoefschoenen er zijn anders was ik er wel op uit geweest.
Meestal na 2 week zonder rijden heb ik een hertje onder mn kont.

jumpyhorse
Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:20

Per ongeluk topic ontstipt :=

@hoikimmy wat fijn dat ze meer begint te ontspannen! Zijn de hoefschoenen er al?

Ik denk dat ik wel geluk heb qua instructeur, hij houd rekening met mojn lichamelijke beperkingen (motoriekstoornissen) en helpt me echt goed, kan ook goed uitleggen hoe en wat en wat ik fout doe etc.

Vorige week zondag hebben we ons wedstrijddebuut gemaakt, en ik ben trots *\o/*

Met moon 4e in de pleasure
[ img ]
Let niet op mijn “duurt laaang” kop aub
(Jury per ongeluk bijna omver gelopen... hij schrok van een paard kn de bak ernaast dat tegen de wand trapte)
Met Flup 1e (!) in de in hand trail

[ img ]
Dat babybuikje ook <3
(Voetjes optillen)
En dan... met moon eerste in het barrelen *\%/* mijn vuilnisbakkenknol van 22 liep ff een paar barrelgefokte quarters er uit met 5 seconden voorsprong >;) hoezo gestoord
[ img ]

Vrijbuiter34
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:50

Wow supergaaf jumpy horse! Je laatste foto ook!!!

Persevero
Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:12

Super gedaan jumpyhorse

Yinthee
Amadeus <3
Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:24

Leuk! Gefeliciteerd met je resultaten :)

Mondy
Berichten: 11787
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:02

Super gedaan JH !!! Heerlijk als underdog ff knallen :D

Vandaag even naar Grathem geweest.. even gekeken.
En vanavond 20 min heerlijk gereden met Joker <3
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Lize92
Berichten: 416
Geregistreerd: 23-04-19
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:00

Nice jumpyhorse! Kun je maar weer in je zak steken :D

Hier word rijden deze week niks, gisteren een flinke smak gemaakt op mijn rug.. Laten we zeggen dat ik erg blij ben met een sterke man in huis om me uit de auto/uit bed/van de bank te helpen. En Oja met het aantrekken van sokken en schoenen.. Wat een ellende :x

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101361
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:18

Ben je van het paard gevallen?? :oo

Lize92
Berichten: 416
Geregistreerd: 23-04-19
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:20

Ja en goed hard ook -O- er besloot iemand naast de buitenbak te gaan klussen.. Waarschijnlijk is ze van het plotselinge boren geschrokken

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101361
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:09

Dat is schrikken! :oo

Blauwe plekken en spierpijn?

Lize92
Berichten: 416
Geregistreerd: 23-04-19
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:36

Onder andere ;( heb het idee dat het best diep zit, ben ook net een half jaar van mijn rugblessure af dus dit is wel even zuur, maar goed.. Het ging vandaag iets beter dan gisteren dus ik ga er vanuit dat het vanzelf wel weer over gaat

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101361
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:38

Rustig aan doen hoor! Ben je wel langs de dokter geweest?

Lize92
Berichten: 416
Geregistreerd: 23-04-19
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:49

Nee nog niet, weet ook niet of die veel voor me kan doen (of hij moet me flinke pijnstillers geven haha). Nee maar zonder gekheid, mocht het wel weer erger worden dan ga ik wel langs de HA. Maar voor nu een positie vinden om in te slapen :+

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers