Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fransje23
Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 08:36

Er is veel veranderd aan mijn paard in de periode van veulen tot heden maar haar karakter is juist het minste veranderd.
Ze was toen dol op aandacht, onderzoekend, vriendelijk en koppig en dat is ze nog steeds :j

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:54

Een veulen moet je niet opvoeden en van alles mee doen. Dat is juist het niet romantische eraan. Je kan er gewoon helemaal niks mee. Moet je ook gewoon niet willen.

Een veulen abc leren ze als het goed is bij de fokker; halstertje om, meelopen, voetjes optillen, aanraken/borstel, water.

En alles niet te lang of teveel. Doe je dat met beleid en zien ze met regelmaat mensen die verder niks vragen of moeilijk doen, kan je later door op wat erin zit.

Mensen willen teveel en gaan juist in de "moeilijkste" periode van alles vragen, te lang door, strijd aan etc.

Onze veulens waren lief, maar totaal anders. Eigen moeder en de andere moeders en veulens zijn ook bepalend.
Als je bij een goede fokker koopt, kan die ook veel vertellen per veulen, want die ziet de verschillen vaak al vroeg en hebben ervaring. Dan moeten kleur, papier etc op 2e plek komen.
Maar hoe een paard kan en mag ontwikkelen bepaald daarna alles.

teveel trainers werken een standaard programma af en als het paard het niet zo doet binnen die tijd, zijn ze niet goed genoeg of moeilijk. Waar soms een andere aanpak en meer tijd je een perfect paard kan geven.

Heel veel fokkers houden dan ook aan waar ze verwachtingen van hebben en wachten het inrijden en trainen af.

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:18

Veulen opvoeden???
Lekker in een kudde zetten met een ouder paard er bij. Voeden elkaar op.
Dan heb je al een grote voorsprong wanneer je later gaat beginnen met grondwerk.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Duhelo
Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:31

ik heb net de ervaring dat drie-jarigen die net het land uitgeplukt worden veel minder fijn mee te werken zijn dan de dieren die gewoon bij mij in de gemengde kudde opgroeien en regelmatig in de hand komen.

Die van mij staan lekker 24/7 buiten, in een kudde dus leren en kunnen paard zijn, maar worden wekelijks eens aan het halster uit de kudde gehaald, hoefjes gedaan, maar ze leren ook al de basis van meelopen, mij ruimte geven, schouder en achterhand verplaatsen, gaan eens mee op locatie om daar eens een rondje in een piste te stappen en terug mee naar huis te gaan. Mijn 2 jarig trekpaard ging ook al eens mee naar een keuring, waar mijn cruzado als 2 jarige meeging naar een cursus massage voor paarden bijvoorbeeld.
die driejarige die nog niks gezien hebben worden dan uit de weide geplukt en volledig overdonderd, moet je even 600 kilo paard aanleren uit je ruimte te blijven (en met de bravere gaat dat prima, maar de pittige is dat minder evident.).
Ik leer ze dat liever aan als ze nog maar een fractie van dat gewicht en verstand hebben.

DonDon
Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:48

@Fotsy begrijp niet zo goed waar jij ziet staan dat wij er over romantiseren. Tenminste zo bedoelen wij het natuurlijk niet.

Bij een veulen moet je inderdaad vanaf 0 beginnen. Echter staat die van mij lekker in een opfok waar hij paard mag zijn. Daarbij ga ik elke week zodat ik de beginselen al kan aanleren. Zoals het voetje geven, halster op en af doen. Mee lopen aan het halster. Ik zie het zelf als een uitdaging en niet als moeilijk.
Niet iedereen kiest er voor om zo vaak langs te gaan in de opfok. Gelukkig krijg ik bij mijn opfok hier de kans er voor. Zijn ook paarden die er in staan waar er bijna nooit iemand voor komt kijken.

Natuurlijk zal de eerste keer trailer lastig zijn. Natuurlijk zal de hoefsmid spannend zijn. Die van mij vindt het zo spannend dat hij de laatste keer niet eens is gedaan. Gelukkig lopen ze zo veel dat de hoef zelf slijt. Dus hier moeten we extra mee gaan oefenen. Ik ben nu dus bezig met het constant voetje geven en hij tilt hem netjes op. Ik ben nu clickertraining met hem aan het doen en werkt super. Ik let wel op dat hij niet hapt...

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:52

Nadelen:
- je kunt niet rijden
- risico gedurende X aantal jaar dat er geen blessures ontstaan waardoor het geen rijpaard meer is
- karakter is niet te voorspellen / passend aan jouw wensen ook niet
- je leven kan veranderen*

*persoonlijk voorbeeld: ik heb nu veel minder tijd dan 7 jaar geleden. Oftewel ik heb 2 achtjarige paarden staan die eind augustus/begin september pas naar de beleerder gaan.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Riel
Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:14

Popstra schreef:
Veulen opvoeden???
Lekker in een kudde zetten met een ouder paard er bij. Voeden elkaar op.
Dan heb je al een grote voorsprong wanneer je later gaat beginnen met grondwerk.

Inderdaad, ontzettend belangrijk! :-)

fransje23
Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:22

Dat je er niet veel mee kunt/hoeft te doen vond ik juist een voordeel van een veulen :j
Had er ook nog een paard om op te rijden bij dus naast mijn werk nog voldoende omhanden.

Veulen had al een keurig ABC geleerd en ook al samen gereisd met haar moeder dus best voorbereid op het leven.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

quarterH
Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 14:01

Doe jezelf een plezier, en koop een 'klaar' paard. Je kunt meteen proefrijden en weet of je qua rijden een klik met het paard hebt of niet. Anders ben je dalijk 4 jaar aan het wachten op een paard, om er dan achter te komen dat jullie qua rijden geen match zijn.... En kun je weer opnieuw beginnen.
En inderdaad, een veulen is uiteindelijk niet goedkoper.

100% Reiner

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 15:21

Duhelo schreef:
ik heb net de ervaring dat drie-jarigen die net het land uitgeplukt worden veel minder fijn mee te werken zijn dan de dieren die gewoon bij mij in de gemengde kudde opgroeien en regelmatig in de hand komen.

Die van mij staan lekker 24/7 buiten, in een kudde dus leren en kunnen paard zijn, maar worden wekelijks eens aan het halster uit de kudde gehaald, hoefjes gedaan, maar ze leren ook al de basis van meelopen, mij ruimte geven, schouder en achterhand verplaatsen, gaan eens mee op locatie om daar eens een rondje in een piste te stappen en terug mee naar huis te gaan. Mijn 2 jarig trekpaard ging ook al eens mee naar een keuring, waar mijn cruzado als 2 jarige meeging naar een cursus massage voor paarden bijvoorbeeld.
die driejarige die nog niks gezien hebben worden dan uit de weide geplukt en volledig overdonderd, moet je even 600 kilo paard aanleren uit je ruimte te blijven (en met de bravere gaat dat prima, maar de pittige is dat minder evident.).
Ik leer ze dat liever aan als ze nog maar een fractie van dat gewicht en verstand hebben.


Dat staat er niet.

Je leert ze veulen abc en bij een goed opfok adres hebben ze dagelijks contact met mensen die tussen de kudde door lopen, paarden checken etc.

Ze kunnen gewoon meelopen etc.

Precies wat je zegt; Je kan als mens niet de strijd aan gaan met een paard van 600kilo. 3 is overigens nog best jong en die zitten ook nog midden in hun ontwikkeling.
Maar als zij in een gemengde kudde lopen, leren ze al respect en wijken voor druk. Dat hoef je als mens alleen op de juiste manier te gebruiken.

Je wil echt geen paard van iemand die van een veulen of jaarling een penny pony heeft gemaakt en beestje continu heeft lastig gevallen met van alles moeten en willen.....

En je overvalt ze niet, want ze hebben gewoon 3 jaar contact met mensen en leren alles wat ze moeten leren in de kudde. De mens doet niet veel anders dan d eopvoeders in zo een kudde. Het werken bouw je ook netjes op als het goed is.

SinneJ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 15:50

Ik ben het er ook mee eens dat een veulen een groter risico is, en dat risico wordt naar mijn mening nooit voldoende weerspiegeld in de prijs (dus maw de prijs van een veulen zou een stuk lager moeten liggen om het risico verantwoord te maken). Dat is de basis van finances. Natuurlijk zit je met levende dieren en is het zo zwart-wit niet, maar het kan soms nuttig zijn het even los van de andere dingen te bekijken.

Mijn mening is dat je een leuke 3 jarige recht uit de opfok net zo goed nog naar je hand kan zetten en je betaalt vaak een gelijkaardige prijs met minder risico (zeker als je die 3 jaren kosten erbij rekent). Langs de andere kant heb je er die 3 jaren ook al wel plezier van als je een veulen fokt of koopt ;) . Een 3 jarige kan je al voorzichtig beginnen beoordelen op gangen en bouw. Ze kunnen nog steeds overbouwd eindigen, maar als het een lekker bewegend dier is, is dat meestal niet onoverkomelijk. Je kan ook al wat karakter inschatten, maar vergeet niet dat paarden als rijdier helemaal anders kunnen reageren dan op de grond, dus het is nog steeds een significant risico op dat vlak!

Daarnaast ben ik hoedanook niet zo voor fokken als het niet echt nodig is, er zijn te veel (middelmatige) paarden en te weinig capabele mensen om die paarden op te leiden en gezond te houden. Als het echt een bewezen merrie was, zou ik het beter begrijpen, maar je kan ook weer een zoveelste 'zo zo' (niet bijzondere) paard op de wereld zetten. Uiteraard is dat paard daarom niet minder waardevol, ik zeg het nu allemaal heel cru, maar als je een duidelijke wensenlijst hebt, en geen merrie waar je zo'n emotionele band mee hebt dat je per se daar een veulen van wilt, zou ik zelf zeggen; nee dat is niet wat het meest wenselijk is, haal dan een veulen bij een fokker die met iets meer zekerheid weet wat er uit de merrie komt. Uiteraard zou ik je het niet kwalijk nemen als je het wel doet :+ , ik belicht maar gewoon even de andere kant van het verhaal.


Een ingereden paard is weer een stapje verder, maar ik ben zelf ook iemand met een specifieke rijstijl en ik zou dat ook liever door iemand laten doen die dat volgens mijn methode doet dan dat ik ga zoeken naar een ingereden paard dat in mijn ogen niet 'verpest' is. Je kan ook bij het proces betrokken worden, dus het is nog altijd niet hetzelfde als een ingereden paard kopen. Financieel gezien is dat ook te verantwoorden, want niet ingereden paarden zijn een stuk goedkoper dan paarden die enkele weken ruitermak zijn.

Langs de andere kant is een 6 jarig ingereden paard relatief goed te beoordelen op bouw en gedrag, maar er kunnen op 3 jaar inrijden alweer blessures ontstaan zijn natuurlijk. Deze paarden zijn gemiddeld genomen ook weer wat duurder.

Het is dus duidelijk dat ik zelf zou gaan voor een niet ingereden 3 jarige, maar aan elk scenario zijn er risico's en voor- en nadelen verbonden.

Ik wens je veel succes met de zoektocht!

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

sneeuwpop
Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 20:22

Prijs van een veulen is vaak al laag.
Alle kosten die erbij komen.... Dat is naast dekgeld ook de merrie die een periode "stil staat", de dierenarts kosten, het speciale en extra hard voer, extra bodembedekking en extra hooi.
En dan nog het grote risico dat je de merrie en het veulen kunt kwijtraken door complicaties.
Dus wsl ze in veel 3 jarige gewoon te goedkoop geprijsd.

SinneJ
Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 20:26

sneeuwpop schreef:
Prijs van een veulen is vaak al laag.
Alle kosten die erbij komen.... Dat is naast dekgeld ook de merrie die een periode "stil staat", de dierenarts kosten, het speciale en extra hard voer, extra bodembedekking en extra hooi.
En dan nog het grote risico dat je de merrie en het veulen kunt kwijtraken door complicaties.
Dus wsl ze in veel 3 jarige gewoon te goedkoop geprijsd.



Ik ben niet 100% zeker of dat tegen mij was, ik had het echt niet over of de fokkers te veel vragen hoor! Ik snap waar die prijzen vandaan komen en dat het heus niet zo winstgevend hoeft te zijn (behalve enkele topveilingen, maar die laten we buiten beschouwing). Ik bedoel dat het risico soms de prijs niet waard voor de koper is als je het vergelijkt met 3 jarigen. En dan bedoel ik puur het financiële deel, want er zijn zeker nog voordelen en het is gewoon super leuk en schattig een veulen.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 23:06

Als een quarter veulen goedkoop is, heeft het vaak een reden. Fokkers die ruimte hebben, laten de paardjes lekker staan meestal. Als je zelf grond hebt en meerdere paarden is het in verhouding minder duur dan in pension, maar wel alle risico's. Niet dat het niks kost, maar wat je hebt, hoeveel grond en hoeveel paarden kan het aantrekkelijker maken om de talentvolle veulens aan te houden.
Dat heeft wel een nadeel, dat als het paardje tegenvalt hij voor minder dan de gemaakte kosten vanaf dekking weg gaat.

sneeuwpop
Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 06:14

SinneJ schreef:
sneeuwpop schreef:
Prijs van een veulen is vaak al laag.
Alle kosten die erbij komen.... Dat is naast dekgeld ook de merrie die een periode "stil staat", de dierenarts kosten, het speciale en extra hard voer, extra bodembedekking en extra hooi.
En dan nog het grote risico dat je de merrie en het veulen kunt kwijtraken door complicaties.
Dus wsl ze in veel 3 jarige gewoon te goedkoop geprijsd.



Ik ben niet 100% zeker of dat tegen mij was, ik had het echt niet over of de fokkers te veel vragen hoor! Ik snap waar die prijzen vandaan komen en dat het heus niet zo winstgevend hoeft te zijn (behalve enkele topveilingen, maar die laten we buiten beschouwing). Ik bedoel dat het risico soms de prijs niet waard voor de koper is als je het vergelijkt met 3 jarigen. En dan bedoel ik puur het financiële deel, want er zijn zeker nog voordelen en het is gewoon super leuk en schattig een veulen.



In dat geval ben ik het 100% met je eens.
Maar dan wel wanneer je het veulen in pension moet zetten.
(Al kun je het aan huis ook duur maken, want stal of weiland scheelt een hoop)
Onze jaarling hengsten gaan naar een natuurgebied/hengstenweide waardoor het wel iets voordeliger is dan thuis en minder werk.

kwita
Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 06:58

Het hangt van je situwatie af , ik moet bekennen nu ik niet meer mag rijden medisch gezien. ik al een paar keer een jong paard heb gekocht en daar mee heb lopen tutten spelen en knuffelen. ik vind het leuk ze zien ontwikkelen en er zomaar niets mee te moeten maar dat wel alles kan. Toch heb ik ze wel weer verkocht zodat ze bij anderen een actief bestaan krijgen( en het is wat leuk om berichtjes te krijgen over hoe het met ze gaat!). De ultime klik is een utopie maar met een ouder paard heb je minder onduidelijk heid omdat ze al veel kunnen en al dingen hebben beleeft voor jou!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Danuah
Berichten: 451
Geregistreerd: 16-06-15

Re: Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 07:14

Hier ook het hele rijtje al gehad, en mijn voorkeur gaat dan echt uit naar een veulen of twee jarige. Die worden veel meer ‘van jou’. Een paard wat alles al kan heeft dus ook al een heel leven achter de rug, in mij ogen is het veel lastiger om daar echt een goede band/‘klik’ mee te krijgen.


En over het opvoeden van een veulen: hier doen we dat zelf en door oudere paarden. Wij vinden het net zo belangrijk om lekker met ze aan de wandel te gaan, te borstelen, veulen abc erin. Ze moeten ook van ons weten wat ja en nee is. En hier hebben wij altijd alleen maar súper leuke dieren aan overgehouden.
Hier gaan ze dus niet de opfok in, maar blijven ze lekker thuis op het land en komen ze elke dag in handen.

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Keuze voor de toekomst, beleerd paard of veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 07:27


Ik l*l niet met de wind mee nee...

VogeltjeM
Berichten: 3728
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 07:39

Ik heb 7.5 jaar geleden een veulen van een half jaar oud gekocht. Ik heb hem nog steeds en denk niet dat ik ooit met een ander paard een zelfde soort band op kan bouwen. Hij denkt dat hij mijn hondje is en heeft vol vertrouwen. Inrijden was echt opstappen en wegrijden. En ik heb echt genoten van alle jaren tutten, af en toe wat lesjes grondwerk, vanaf de basis alles opbouwen. Ik had het ook superdruk dus voor mij en voor hem prima om eens in de week/twee weken eens iets te doen. Moge wel duidelijk zijn dat het rijden voor mij absoluut niet voorop staat.

Maar ik zou het niet nog een keer doen. Ik zou "de volgende keer" denk ik voor een groene 3-jarige gaan, daar nog 1 of 2 jaar lekker op de grond mee aan de slag en hem dan weer rustig beleren.

Mijn overwegingen:
- je weet nooit of hij blessurevrij en gezond groot wordt, dat is echt een groot risico, een wat ouder dier is die kritieke fase tenminste voorbij (denk aan ongelukjes op jonge leeftijd, maar ook bijv spierziekten, eczeem etc)
- qua budget ben je echt niet veel minder kwijt dan aan een rijpaard, terwijl je er (haast) niets mee kunt doen, wil je dat? Want een hond is goedkoper en daar kan je tenminste mee aan de slag (even ter vergelijking)
- ik vond goed management/huisvesting serieus lastig te vinden en te behouden. Een kudde waarin hij werd opgevoed, ook in de winter, met ook speelkameraadjes en dan ook nog eens goed voer etc. Echt een speld in een hooiberg als je afhankelijk bent van pensionstalling.
- het duurt echt heel heel heel lang voor je erop kunt. En dat zeg ik die het rijden niet eens voorop heeft staan :+
- het karakter vorm je deels ook zelf door hoe je hem huisvest en benadert, maar wat voor rijdier het uiteindelijk wordt heb je niet echt in de hand (hoe zit hij, kan hij met voldoende prikkels omgaan, blijft hij kijkerig/heftig etc)

Maar voor mij weegt de eerste factor het zwaarste :)

Instagram: lusitano_roux

Danuah
Berichten: 451
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 07:45

VogeltjeM schreef:
Ik heb 7.5 jaar geleden een veulen van een half jaar oud gekocht. Ik heb hem nog steeds en denk niet dat ik ooit met een ander paard een zelfde soort band op kan bouwen. Hij denkt dat hij mijn hondje is en heeft vol vertrouwen. Inrijden was echt opstappen en wegrijden. En ik heb echt genoten van alle jaren tutten, af en toe wat lesjes grondwerk, vanaf de basis alles opbouwen. Ik had het ook superdruk dus voor mij en voor hem prima om eens in de week/twee weken eens iets te doen. Moge wel duidelijk zijn dat het rijden voor mij absoluut niet voorop staat.

Maar ik zou het niet nog een keer doen. Ik zou "de volgende keer" denk ik voor een groene 3-jarige gaan, daar nog 1 of 2 jaar lekker op de grond mee aan de slag en hem dan weer rustig beleren.

Mijn overwegingen:
- je weet nooit of hij blessurevrij en gezond groot wordt, dat is echt een groot risico, een wat ouder dier is die kritieke fase tenminste voorbij (denk aan ongelukjes op jonge leeftijd, maar ook bijv spierziekten, eczeem etc)
- ik vond goed management/huisvesting serieus lastig te vinden en te behouden. Een kudde waarin hij werd opgevoed, ook in de winter, met ook speelkameraadjes en dan ook nog eens goed voer etc. Echt een speld in een hooiberg als je afhankelijk bent van pensionstalling.
- het duurt echt heel heel heel lang voor je erop kunt. En dat zeg ik die het rijden niet eens voorop heeft staan :+
- het karakter vorm je deels ook zelf door hoe je hem huisvest en benadert, maar wat voor rijdier het uiteindelijk wordt heb je niet echt in de hand (hoe zit hij, kan hij met voldoende prikkels omgaan, blijft hij kijkerig/heftig etc)

Maar voor mij weegt de eerste factor het zwaarste :)



Ik ben het hier inderdaad helemaal mee eens. Hier is er 8,5 jaar geleden eentje bij ons geboren en inderdaad; het was net mijn hond. Het was echt bizar, maar zo speciaal. Helaas heb ik haar in oktober in moeten laten slapen en zoek ik nu dus ook naar een 2 jarige. Om dezelfde reden als de jouwe: het duurt zo zo zooooo lang voordat je erop kan anders. :+

Een 2 jarige en daar nog lekker 2 jaar op de grond mee bezig zijn en dan oppakken is voor mij nu het meest ideale.

Ik heb nu een 5 jarige merrie staan die 4,5 jaar in het ‘wild’ heeft geleefd en amper een mens zag. Die weet té goed dat ze ook kan leven zonder ons, dus dat komt hard binnen. Al doende leert men!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 14:26

VogeltjeM schreef:
Ik heb 7.5 jaar geleden een veulen van een half jaar oud gekocht. Ik heb hem nog steeds en denk niet dat ik ooit met een ander paard een zelfde soort band op kan bouwen. Hij denkt dat hij mijn hondje is en heeft vol vertrouwen. Inrijden was echt opstappen en wegrijden. En ik heb echt genoten van alle jaren tutten, af en toe wat lesjes grondwerk, vanaf de basis alles opbouwen. Ik had het ook superdruk dus voor mij en voor hem prima om eens in de week/twee weken eens iets te doen. Moge wel duidelijk zijn dat het rijden voor mij absoluut niet voorop staat.

Maar ik zou het niet nog een keer doen. Ik zou "de volgende keer" denk ik voor een groene 3-jarige gaan, daar nog 1 of 2 jaar lekker op de grond mee aan de slag en hem dan weer rustig beleren.

Mijn overwegingen:
- je weet nooit of hij blessurevrij en gezond groot wordt, dat is echt een groot risico, een wat ouder dier is die kritieke fase tenminste voorbij (denk aan ongelukjes op jonge leeftijd, maar ook bijv spierziekten, eczeem etc)
- qua budget ben je echt niet veel minder kwijt dan aan een rijpaard, terwijl je er (haast) niets mee kunt doen, wil je dat? Want een hond is goedkoper en daar kan je tenminste mee aan de slag (even ter vergelijking)
- ik vond goed management/huisvesting serieus lastig te vinden en te behouden. Een kudde waarin hij werd opgevoed, ook in de winter, met ook speelkameraadjes en dan ook nog eens goed voer etc. Echt een speld in een hooiberg als je afhankelijk bent van pensionstalling.
- het duurt echt heel heel heel lang voor je erop kunt. En dat zeg ik die het rijden niet eens voorop heeft staan :+
- het karakter vorm je deels ook zelf door hoe je hem huisvest en benadert, maar wat voor rijdier het uiteindelijk wordt heb je niet echt in de hand (hoe zit hij, kan hij met voldoende prikkels omgaan, blijft hij kijkerig/heftig etc)

Maar voor mij weegt de eerste factor het zwaarste :)


Dat is echt onzin en ligt ook aan jezelf. Je kan met elk volwassen paard of dier een hele goede band krijgen.
Wij hebben 6 paarden en allemaal op andere leeftijd aangeschaft, 1 bij ons geboren, maar 17jr weg geweest. Ik heb met allemaal echt een band, maar per paard totaal verschillend, omdat ze verschillend zijn.
Onze laatste is 10 en loopt ook al als een hondje achter me aan en wil alleen maar knuffelen. Net als die bij ons geboren is. Dat zijn echt de 2 ergste. Maar veelal staan ze allemaal om me heen of blijven bij me in de buurt.

Ik weet meer dan genoeg mensen die met heel veel pijn in hun hart het veulen later verkocht hebben wat bij ze geboren is of wat ze als veulen hebben gekocht, omdat hun wensen toch anders liggen en paardje dan tegenviel naar wat zij ermee wilden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Kimvicious en 14 bezoekers