Ras van de Maand: De American Appaloosa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Ras van de Maand: De American Appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-19 13:27

Iedere maand zal er ander ras in de spotlights staan waar een uitgebreid nieuwsartikel over op de voorpagina over zal verschijnen. Hiervoor kunnen wij jullie hulp goed gebruiken!

Deze maand kozen we voor de American Appaloosa.

Normaal staat een oproep als deze op [RPA] Rassenpraat Algemeen, maar aangezien we hier meer fans van dit ras hopen te treffen, hebben we de oproep deze keer hier geplaatst.

In dit topic kun je jouw kennis over het ras met ons delen.
Wat maakt de American Appaloosa zo speciaal voor jou? Zijn er misschien ook punten die wat extra aandacht verdienen bij dit type paard volgens jou en waarom? Wat zijn jouw persoonlijke ervaringen met dit ras? Heb je grappige, lieve of interessante verhalen of foto's die je graag wilt delen met andere bokkers?

Let op met het delen van foto's, deze zullen óók gebruikt kunnen worden voor de Wiki. Wanneer je een foto plaatst in dit topic met toestemming om te gebruiken voor het artikel, geef je automatisch ook toestemming voor het gebruik op de Wiki. (Je naam zal vermeld worden bij de foto).
Om de hoeveelheid foto's de info niet te laten overstromen vragen we je om niet meer dan 2 foto's ter illustratie toe te voegen :).

Je kunt je informatie, foto's en/of persoonlijke ervaringen tot 20 mei inzenden, daarna zal het topic op slot gaan en zal de redactie een mooi samenhangend artikel maken. Dit artikel zal rond de 1ste van de volgende maand op de voorpagina gepubliceerd worden.

Eerdere topics gingen over:
De Haflinger, de IJslander, de Draver, de Clydesdale, Highland pony (geen reacties), de Frederiksborger, de Morgan Horse, de Tinker,
de Fries, de Welsh Pony & Cob, de Mérens, de Fjord, de Lusitano, de Quarter Horse, het Trekpaard, het minipaard, de Arabische Volbloed, de Shetland pony, de Engels Volbloed, de PRE en de American Paint Horse, dartmoor pony (geen reacties).
Laatst bijgewerkt door RianneH op 02-06-19 21:10, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Sticky-af gemaakt


Westernstyle
Berichten: 51
Geregistreerd: 31-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 15:30

Samen met mijn tante die hobby matig American Appaloosa’s, Paints en Quarters fokt hebben wij een onwijst toffe American Appaloosa. Veel mensen denken dat Appaloosa’s, paarden zijn waar meerdere draadjes los zitten. Zelf ben ik het hier helemaal niet mee eens. Yentl is een erg makkelijk paard die het fantastisch vindt om voor je te werken. Onwijs leergierig, lief en zou je nooit in de steek laten. Ook op wedstrijd staat ze altijd paraat! <3 Ze is erg rustig in de gekste omstandigheden en geniet onwijs veel van aandacht. :o

Haar volledige naam is:
Yentl Moonvitation
Sire: Invied (ApHC)
Dam: Nava Stardancer(ApHC) dit is de merrie waar mijn tante nog steeds mee fokt

Yentl als veulen
[ img ]

Yentl nu

[ img ]

[ img ]


Zelf geniet ik erg van dit paarden ras. Ook is de vereniging de American Appaloosa horse club Holland (AAHCH) erg gezellig en bied veel mogelijkheden wat betreft clinic’s van trailers uit binnen en buiten land en ook de Youth en non-pro exchange waarbij je met the world championships mee mag rijden in Amerika op een paard van daar. Het ras begint steeds groter te worden omdat deze paarden erg betrouwbaar zijn en veel talent hebben.

Wat ook leuk is om te weten:
Mocht jij een ruin hebben die beschikt over de Appaloosa kenmerken:
- gevlekte geslachtsdelen
- gevlekte mond
- verticaale strepen op de hoeven
Dan is het voor die paard mogelijk om zich bij de American Appaloosa horse club aan te sluiten. Dan mag de combinatie deelnemen aan het Nederlandskampioenschap, het Europees kampioenschap en zou de ruiter zich op mogen geven voor het exchange program in Amerika

mygoldeneye
Berichten: 116
Geregistreerd: 14-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:19

Er staat dat je tot 20 april dingen kan inzenden, maar dit topic is op 3 mei aangemaakt, dus ik plaats nog wat! :o

Als 14 jarig meisje had ik 5 jaar geleden bedacht dat het tijd was voor een eigen paard. Mijn ouders waren nog helemaal niet akkoord met dit nogal ingrijpende plan, maar ik was zelf al aan de zoektocht begonnen. :D
Ik wilde als echte penny een paard met een apart kleurtje O:) en daar was Seven! Hij stond bij de uitgelichte advertenties op de boktmarkt en iets in mij zei, dat dat dit het paard voor mij was. Ik heb toen wonder boven wonder mijn moeder overgehaald om te gaan kijken, hij stond 3 uur verderop en ik wist nog helemaal niet of ik wel een paard zou mogen. In ieder geval wij dus kijken en ja hoor.. verliefd natuurlijk. <3 <3
Ik weet ook niet hoe ik het gedaan heb, maar ik heb mijn ouders zover gekregen om ook daadwerkelijk een paard voor mij te kopen! }>

Maar ik zal to the point komen, Seven is dus een Amerikaanse Appaloosa en ik heb hem toen niet bewust voor zijn ras gekocht. Als Seven voor het ras zou spreken, vind ik de Amerikaanse appaloosa het geweldigste ras wat er is. Seven is altijd blij, nieuwsgierig, leergierig, zachtaardig en werkwillig. Maar hij heeft ook een duidelijke eigen mening en samenwerking is heel belangrijk voor hem. Hij is onzeker en ben je te dominant, dan wil hij het liefst door de grond verdwijnen. Maar als hij je vertrouwt ontpopt hij zich echt tot een geweldig trots paard, waar je niet omheen kan. Hij is in ieder geval mijn 'once in a lifetime' paard. We reden tot voor kort dressuur maar gaan nu waarschijnlijk de overstap naar western maken, een heel nieuw avontuur!

Seven zijn stamboeknaam is WH Goldeneye en hij is 7 jaar oud (juni 2011).
Zijn vader is: WH Tomorrow Never Dies
Zijn moeder is: Kisser Hand Chance
Hij staat ook ingeschreven bij de American Appaloosa horse club! Seven zijn vacht heeft de kleur wildkleur.

[ img ]

[ img ]

When all else has been forgotten, still our song lives on. *Seven

Westernstyle
Berichten: 51
Geregistreerd: 31-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 12:32

Mochten er mensen interessen hebben voor het rijden van wedstrijden bij de AAHCH

Het Europees kampoeinschap wordt dit jaar gehouden in Nederland!! <3 *\o/* Voor meer informatie:
- [WN-EV] European Championship Appaloosa Horse 2019

Meer informatie over het Nederlands kampioenschap is te vinden op:
- [WN-EV] Nederlands Kampioenschap American Appaloosa Horse club.

Verder is er veel informatie te vinden op:
- https://www.appaloosa.nl/index.php hier is ook de Facebook pagina van de AAHCH (American Appaloosa Horse club) te vinden. Bij vragen mag er vrijblijvend contact worden opgenomen! ;)


RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ras van de Maand: De American Appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:24

Inmiddels is het 20 mei geweest en plaats ik hier een slotje. Samenvatting zal rond de eerste van volgende maand online komen. Bedankt voor de reacties!

"Een draver, is gaver" :D


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers