[VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kimmsel
Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-20 01:49

Weinig updates helaas. De Working Equitation clinic met Eyo ging niet door vanwege de heftige wind die dag. Is nu verzet naar April, dus hebben we iets langer om te oefenen.

Ondertussen doen we 1x per week of 1x per 2 weken even tien miniutjes onder het zadel, daarnaast gewoon wandelen en spelen. :D
[ img ]

Ik heb Raan afgelopen vrijdag eigenhandig geschoren (en dat is te zien :+ ). Hij kan steeds zijn warmte heel slecht kwijt dus hebben we hem een handje geholpen. Hij is nu wel erg lelijk, vinden jullie niet? :(:)

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen


Maflinger_S
Berichten: 12151
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:31

Lekker toch, genieten van je paard en in jullie tempo dingen oppakken.

Raan is zo lelijk dat je maar geen foto hebt bijgevoegd? :D

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Kimmsel
Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-20 09:14

Hij wilde geen toestemming geven voor het plaatsen van zijn foto op social media.

Maar ik doe het lekker toch. [ img ]

Ik hoop dat hij het me ooit vergeeft. :+

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Maflinger_S
Berichten: 12151
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:47

Oei, ik geef ‘m groot gelijk. :D

Vast wel maar het kan even duren...

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Kimmsel
Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-20 11:54

Haha, tot nu toe geen spijt want hij lijkt zich zeer goed te voelen. Afgelopen woensdag en vrijdag was hij erg energiek en zelfs een beetje boevig. :o Van mij mag hij. Ben blij als hij wat energie teveel heeft.

Eyo is afgelopen woensdag bekapt en heeft niet getrapt naar de bekapster!! *\o/* Een half jaar geleden was het nog drama bij de achterbenen. Ze kon alleen maar gericht trappen naar de bekapster dus heb ik uiteindelijk onder begeleiding van bekapster zelf haar achterhoeven gedaan. Het afgelopen half jaar hebben we erg veel geoefend en heb ik haar benen ook door andere mensen laten oppakken. Woensdag adviseerde ik bekapster om bij de achtervoeten te starten zodat ze het nog niet 'zat' zou zijn, en dat ging goed! 1x schrok ze iets toen bekapster haar ietwat verraste en zwaaide haar been een beetje uit, maar het was niet doelgericht, dus grote stap vooruit! Bekapster is heel gebleven, dus ben tevreden. _/-\o_

Afgelopen zaterdag ben ik een dagje naar 2 Lazy 7 Ranch geweest. Een trainingspaard van mij is vanwege persoonlijke omstandigheden eigenaresse toch in training gezet en we gingen op bezoek om de voortgang te bekijken en mee te doen aan de Trainingsmiddag. Was een leuk dagje!

Ik merk dat een groot deel van de informatie mij goed duidelijk is, wat betkeent dat ik mijn stof ken. Iets nieuws wat ik geleerd heb is dat je de 80%/20% moet aanhouden:

80% binnen comfortzone paard trainen/werken/spelen
20% grenzen verleggen, vertrouwen testen en spieren trainen.

Waardevolle info, en gevoelsmatig heel waar!

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Maflinger_S
Berichten: 12151
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:02

Een boevige arabier. Veel leuker vind je ze niet. Hoewel, jij hebt ook nog een leuke paint. Dat wordt dringen op de eerste plaats. Een brave paint ook nog zo te lezen. Gaaf!

Ha, de Pareto rule werkt dus ook voor paarden. Nooit aan gedacht maar eigenlijk doe ik dit al.

Als er iets is wat in ik in de afgelopen jaren als mens met paard heb geleerd, is het wel dat het hebben van een paard je intuïtie in beweging zet. En ook vooral doordat hoe meer je naar ze luistert, hoe meer ze je gaan vertellen.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Kimmsel
Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-20 22:12

Maflinger_S schreef:
Ha, de Pareto rule werkt dus ook voor paarden. Nooit aan gedacht maar eigenlijk doe ik dit al.

Als er iets is wat in ik in de afgelopen jaren als mens met paard heb geleerd, is het wel dat het hebben van een paard je intuïtie in beweging zet. En ook vooral doordat hoe meer je naar ze luistert, hoe meer ze je gaan vertellen.


De Pareto rule had ik nog niet van gehoord, maar blijkbaar is dat dus hetzelfde principe, haha. :D

Eyo is twee weken terug bekapt en loopt sindsdien wat gevoelig. Op de zachte bodem is het inmiddels weg (ook in draf) maar op het harde nog minimaal onregelmatig. Dus we doen eventjes rustig aan. Ondertussen hebben we wel een klein stukje gewandeld 2 dagen terug.

Gelijk een mooie training ervan gemaakt. Ik ben namelijk tot de conclusie gekomen dat Eyo een stukje geduld mist. In onze training heb ik hier nooit veel aandacht aan besteed, maar na het bezoek aan de 2 lazy 7 ranch (en de relaxte sfeer daar) heb ik besloten dat we daar nog wat in kunnen verbeteren/oefenen. Zodoende ben ik meer relax-pauzes aan het inlassen, zet ik haar iets vaker vastgebonden (of ground tied) zodat ze hopelijk ook wat meer rust kan pakken tussen de oefeningen in. Eyo wordt namelijk doorgaans veel te ijverig en kan dan geen 2 tellen meer stilstaan, ze bied je alles aan wat ze in haar repertoire heeft. Zodoende is dit dus een mooi punt om op te oefenen!

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Even wat spannende dingen opgezocht, vond ze ook allemaal wel interessant.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

En natuurlijk genoeg selfies met Eyo.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Ook thuis (los) word ik nog netjes achternagelopen over het erf.

[ img ]

En vervolgens liet Eyo zien hoe goed ze kan gapen. Toen ik de foto's aan mijn vriend liet zien zei hij dat het nog leuker is als je je inbeeld dat ze aan het schreeuwen is, vooral op de laatste foto. En inderdaad, als ik nu de foto's bekijk hoor ik een stemmetje in mijn hoofd: 'AAAAAH' roepen, en moet ik lachen.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

En daarna heb ik in plaats van losse vlechten maar een hengstevlecht gemaakt. Kramp in mijn vingers, maar niet heel slecht gelukt denk ik. Dus nu loop ze er zo bij... :+

[ img ]

Tijdens de wandeling kon ik niet stoppen met fotograferen, zo verliefd ben ik op haar. Ben nog steeds onwijs blij dat ze van mij is. <3 Zelfs als ze zulke gekke bekken trekt de hele tijd. :+

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel
Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-20 14:08

Met dit heerlijke weer en een aantal lessen die uitvallen blijft er veel tijd over om aan de paarden te spenderen.

Eyo haar staart maar eens gewassen. Was ook wel nodig na een hele winter prut. Moet zeggen dat ik het misschien eerder had moeten doen, het is lastig nog wit te krijgen. :+

[ img ]
[ img ]

Ik dacht ook even gezellig met mijn vriend en Eyo en Hans te gaan wandelen en had ze even losgedaan toen we over de dijk terug wandelden (geen verkeer). Besluit die ezel een sprintje te gaan trekken... de andere kant op. Dus dat werd een iets langere wandeling dan gepland. Wel grappig dat ze daarna mentaal (en fysiek?) heel moe was. Misschien had ze spijt. :') Ik hoop het. Vriendlief had in ieder geval spierpijn.

Zeer vermoeide Eyo na haar uitspatting...
[ img ]

Vervolgens zijn we bezig met het wennen aan het bitje en teugelhulpen. Ik doe dit vanaf de grond en het werkt best. :) Knappe gup.
[ img ]

En tja...
[ img ]

En vervolgens besloot ik Eyo en Raan te schilderen, maar denk toch dat ik het aan de professionals over laat. Heeft me 2 uur gekost en het resultaat is om te janken. |(

[ img ]
[ img ]

En gisteren nog een klein rondje gereden / gewandeld. Ik rijd tot ze moe lijkt en dan gaan we wandelen. Merk het vooral omdat ze niet meer zo stoer is als ze moe wordt, dus dan help ik haar door ernaast te gaan. We komen steeds verder en ze draaft wel heel graag. Stappen vind ze niet zo nodig. :) Ze is heel ijverig.
[ img ]

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel
Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-20 13:00

Oké, zeer binnenkort volgt een update met filmpjes (alleen moet ik daarvoor echt even gaan zitten met mijn laptop, haha).

Ik ben nu ook met Eyo bezig met werken aan de hand. Ik volg een online cursus en met name Eyo vindt het heel leuk om zo aan het werk te zijn. Ze is zo ijverig. Ik ben ook benieuwd hoe ze is en wordt als ik haar straks westernmatig (of dressuur, of springen) ga trainen. Ze zal denk ik echt opfleuren.


[ img ]


Binnenkort een update met video's!

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel
Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-20 22:49

Update


Nou, daar gaan we hoor!

We hebben de afgelopen tijd lekker veel gespeeld en grondwerk gedaan. Hoewel de rijbak nog steeds niet bruikbaar is wandelen we veel en kan ze zich nog steeds uitleven op het land. Het is wat glad, maar als we rustig aan doen lukt het allemaal goed.

Klik om af te spelen. <3


Soms ging ze mee naar de rijvereniging. De draf was (3 maanden terug) nog erg houterig maar gaf al wat vooruitgang. Ze gooit nog veel met haar hoofd (onbalans) maar ze vindt het wel heel leuk.


... dus om haar te helpen met haar balans en stabiliteit in de draf heb ik er voor gekozen om lekker met haar naar buiten te gaan. Dit was haar eerste buitenrit zonder steun in de vorm van Raan ernaast (en derde buitenrit totaal). Je kunt je dus wel voorstellen dat ik heel trots was. :D Ik heb maar 10 minuutjes gereden en de rest gewandeld. Dit alles nog steeds bitloos.


We hebben (los) gewandeld


En we kunnen springen!! _O- (Ps. De draf verbeterd!)


...hebben nog een buitenritje gemaakt.


... ik weet niet zo goed wat ik haar hier probeer te leren. :+


Ik ben nog nooit zo lekker gezoend. :+:


En dit is een leuke. In de springles van de week ervoor bedacht ik me dat ik best wel op Eyo zou kunnen klauteren vanaf Raan en wat blijkt... Ik had gelijk! Vervolgens zat ik er thuis nog eens over na te denken en was ik benieuwd of ik dan ook weer terug op Raan zou kunnen klimmen. Het antwoord is ja. *\o/*
Of dit een nuttige vaardigheid is...? Waarschijnlijk niet. Maar grappig is het wel. :D



Ondertussen mag ze ook nog lekker op sleeptouw met Raan.



Vervolgens hebben we drie weken terug haar eerste bosrit achter de rug! Vorig jaar mei was het nog haar eerste boswandeling en drie weken terug gingen we een klein groepje naar het bos. Hoewel ik eigenlijk Raan zou meenemen zei mijn instructrice dat het voor Eyo goed zou zijn om mee te gaan, dus heb ik me laten ompraten. Omdat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen om Raan thuis te laten, heb ik mijn moeder omgepraat en ging zij mee op Raan.

Aanschouw de voorbereidingen voor het trailerladen, haha. (Ze vindt de trailer nog wat spannend maar blijft er toch iedere keer maar heel braaf oplopen.)



Eyo vond het onwijs leuk, al merkte ik wel dat ze vlug moe was en het koppie vol zat. Ze is zo braaf geweest! Bruggetjes en greppeltjes vond ze wat spannend, de greppel met water was nog even te eng, dus zijn we lekker doorgewandeld. De waterbak heeft ze vervolgens heel stoer getrotseerd, en op de terugweg is ze zó door de greppel heen gelopen!

Vorige week ben ik nog eens heen geweest, ditmaal zonder Raan en met een mede springlesruiter, en toen heeft ze alles weer gedaan! Zonder Raan erbij vind ze het toch wel wat heftiger, maar ze is zo braaf! Jessica kon zo een stukje vooruit galopperen terwijl wij er wat achteraan draafden, en ze vindt het allemaal goed. Ze is enthousiast, maar blijft lekker bij me en is heel gehoorzaam.

En als kers op de taart... hebben we voor het eerst gegaloppeerd!!! *\o/* *\o/* *\o/*


Even ter informatie: Ze werd er wat jolig van maar deed geen stap verkeerd. Na die drie galopspringen kwam ze netjes terug op een 'ho maar' en heb ik haar uitvoerig beloond. :D



We hebben de laatste tijd lekker gespeeld met inparkeren en we zijn intussen bijna professionals. Eyo blijft het ontzettend leuk vinden. Ik heb een verzameltopic gemaakt voor alle inparkeer-video's, haha. Voor degene die een kijkje willen nemen: Inparkeren als een pro


Nou, bedankt aan diegene die het tot het einde van mijn post hebben gehaald, haha. Het is even een grote inhaalslag, maar ik hoop dat hij het waard is geweest. :D Tot snel!

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Gimme_Joy
Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:09

Wauwie zeg! Wag een plezier en wát een vooruitgang _/-\o_ *\o/*

Alles zo lekker relaxed en vertrouwd. Respect hoor! +:)+

Wat is Joy dan een dooie als ik Eyo zie. :') Saai paard heb ik! Dit is veel leuker haha :+ :D

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Kimmsel
Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-20 08:30

Gimme_Joy schreef:
Wauwie zeg! Wag een plezier en wát een vooruitgang _/-\o_ *\o/*

Alles zo lekker relaxed en vertrouwd. Respect hoor! +:)+

Wat is Joy dan een dooie als ik Eyo zie. :') Saai paard heb ik! Dit is veel leuker haha :+ :D


Ja, ze is in drie maandjes tijd onwijs gegroeid. Als je kijky naar het eerste filmpje van de draf in de rijbaan en nu in het bos dan is dat zo'n contrast.

Hoezo is Joy een dooie? Die heeft toch ook haar fratsen in het grondwerk, haha. Ik herinner me een filmpje waarop je in de roundpen alleen maar 'rustig nou, hoooo'moest zeggen. :')

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel
Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-20 10:34

Update


Oké, ik zit weer te springen van enthousiasme. Na haar 'eerste galopje' in het bos, ben ik een week later een buitenritje gaan maken met Monique en haar paard Bithiah (merrie, ziet veel spoken). Bithiah staat een stukje verderop dus Monique is onder begeleiding van haar moeder op de fiets naar mij toe gekomen. Daarvoor moest ze (vlak bij Eyo) over een zeer enge brug waar ik haar vanaf de grond mee heb geholpen. Daarna Eyo opgezadeld en lekker gaan rijden.

Eyo was direct al super enthousiast en heel voorwaarts. Ze loopt ook prima voorop alleen kan soms nog iets spannends zien in de bosjes of bij een boerderij dus heeft dan nog wat steun nodig. Gewoonlijk zou ik afstappen, alleen nu hadden we een 2e paard bij ons die gelukkig niet zag wat eyo dacht te zien. :+

Toen kwamen we op de dijk, Bithiah ging voorop en we gingen lekker stevig draven. Uiteindelijk begon Eyo maar te galopperen, want ze is een Paint en ze vindt galop comfortabeler dan draf. Dus hebben we een stukje gegaloppeerd! Ze doet weer hetzelfde als ze deed bij de eerste stukjes draf: Erg met haar hoofd gooien uit onbalans, maar waardoor ze nog meer onbalans krijgt. :Y)) Maar uiteindelijk hadden we een redelijk gebalanceerd galopje te pakken en kon ik dit zelfs filmen.

Klik om af te spelen:


En nog een stukje galop langs de weg. Klik om af te spelen.


En toen we bijna terugwaren bij stal was het aan Eyo om het goede voorbeeld te geven en zijn we in een lekker vlot drafje voorop de brug over gedraafd. Bithiah kon niet anders dan toch maar Eyo volgen, want je kan immers niet achterblijven terwijl zo'n 4-jarige snotneus het wel durft. _/-\o_

Ondertussen begint ze nu echt rap in bespiering te groeien. Haar hals wordt steeds mooier en breder! De bovenste foto is van een half jaartje terug en de onderste foto van nu. Ik ben benieuwd hoe mooi ze wordt als ik haar onder het zadel ook verder ga trainen. <3

[ img ]

Hebben jullie ook zulke leuke vergelijk-foto's?

En vervolgens zag ik op Facebook een herinnering aan vorig jaar, dat ze haar eerste pasjes onder de vrouw zette (en nu haar eerste galopje onder de vrouw). Wat ben ik trots als ik denk aan het afgelopen jaar en hoe 'vanzelf' alles is gegaan. Ik geniet hier zo ontzettend van. :D

Nog een filmpje van het bos daarvoor, die ik jullie nog niet heb gedeeld:


En in de buurt van Eyo haar stal worden windmolend gebouwd, dus daar liggen leuke betonblokken waar ik gelijk een uitdaging in zag. Hoewel ze het eerst wat spannend vond liet ze zich goed overhalen om met me mee te wandelen erover. De kieren tussen de blokken vind ze nog wat spannend, maar ze is zo meegaand. Filmpjes! *\o/*





En nog even genieten van de tulpen. (Ze zag mensen lopen, vandaar dat ze zo aan het staren is.)



Oftewel:
1. Onze eerste buitenrit met stukken galop is een feit.
2. Ze geeft nu al het goede voorbeeld op buitenritten aan een onzeker paard.
3. Ze kan goed klimmen op blokken.

Op de planning:
1. Ons eerste evenementje (de working equitation clinic, zodra de Corona ellende voorbij is)
2. Binnenkort eens een strandrit/duinen (ze is 1 x eerder op het strand geweest als 2 jarige)
3. Werken aan de hand verder oefenen en uitbreiden.

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel
Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-20 22:07

We hebben weer een boswandeling gemaakt! Vriendlief wilde eens met me wandelen, dus vroeg ik of mijn paard ook mee mocht. Antwoord was: 'Als ze me maar niet weer bijt' dus dat interpreteer ik dan maar als een 'Ja'! :o (Ze heeft overigens ooit per ongeluk zijn vinger geprobeerd op te eten, dus dat telt niet als bijten.)

Heb de foto's even in een topic gezet, want het waren er zoveel. :D

Hier de link: Ontdekken in het bos met paint merrie Eyota

Helaas kwam ik er op de terugweg achter dat ze echt nog heel veel angst heeft in de trailer. Ze leek de heenweg wel weer erg onrustig. Ze was vaker onrustig alleen ging het de laatste tijd naast Raan in de trailer goed, dus durfde ik haar weer in haar eentje te vervoeren. Op de terugweg ben ik er bij gaan staan in de trailer, omdat ik haar toch even in de gaten wilde houden, en wederom ontzettende angst. Ze gooit haar gewicht vol naar achteren en staat de hele weg te trillen en met een gespannen lijf.

Het verbaasd me dat ze zó ontzettend braaf de trailer op loopt, ondanks die angsten... ;(

Ze staat steeds in een tweepaardtrailer met tussenschot, maar zodra mijn vader een enkele voor en achterstang heeft gelast, wil ik het tussenschot eruit halen en kijken hoe ze reageert als ze wat meer ruimte heeft. Tot die tijd gaat ze enkel nog op de trailer voor korte stukjes en alleen samen met Raan.

Ik kon echt wel janken toen ik haar uit die trailer haalde. Zo vol vertrouwen loopt ze er iedere keer weer op. Het voelt echt alsof ik dat vertrouwen beschaam door er vervolgens mee weg te rijden terwijl ze zo panisch is. -O-

Des te meer motivatie om haar nu te helpen en het trailer-rijden als trainingsonderdeel op zich te zien. Ik dacht dat Raan voldoende zou zijn om haar tot rust te brengen, maar ik zoek gewoon verder tot ik een fijne oplossing voor haar heb. :(:)

Nou, dat was even de domper op een hele fijne boswandeling. Toch maar even afsluiten met een leuk fotootje dan.


[ img ]

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

darkadia
Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 06:59

Kan heel goed met balans te maken hebben. Wel tof dat ze er nog steeds wel op loopt. Hier vindt paardlief het inmiddels vreselijk. Ik wil met hem gaan testen als hij idd of echt schuin kan staan, of achteruit vervoerd wordt hoe dat hij dat ervaart. Gewone trailers (zowel 1,5 als 2paards) vindt hij niet fijn.

Maflinger_S
Berichten: 12151
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 11:33

Herkenbaar verhaal. Je wilt het beste voor je paard en je begeleidt haar op elke manier die je maar bedenken kunt en dan gooit zo'n stomme trailer roet in het eten. Grote kans dat ze straks een stuk rustiger staat als ze schuin kan staan. Ik heb begrepen dat paarden het fijnst staan in twee standen: recht achteruit of in een hoek van 45 graden. Die tweede heb je straks dus ik ben benieuwd.

Hier trouwens ook een druif die vorderingen maakt. Arabierig typje vindt een kant van de bak wat spannend, want die grenst, met een slootje ertussen, aan het erf van een boerenbedrijf. Daar gebeurt altijd wat met mens, machine en/of dier. Arabierig typje had dus bedacht dat als ze met mij meeloopt aan de hand, de beste plek voor haar aan mijn binnenkant is. Als "ze" ons dan komen opeten, eten ze mij eerst op ...
Tot twee dagen terug. We wandelen in de bak en arabierig typje bedenkt dat ze best wel achter mij aan op de hoefslag kan lopen. Dat gaat goed totdat er een eend uit het slootje opvliegt, schuin achter ons. Arabierig typje doet een verschrikte hips achter mij want ik hoor en voel gestommel. Dat was een mooie kleine reactie want ze lost de dingen graag naar voren op en weet ook dat ze mij niet mag overlopen. Ik heb namelijk een hele simpele regel: "waar ik al ben kan jij niet zijn". Ik draai me om om te zien in welke staat ze is en ze is al bijna weer zen.
Trots op mijn toppertje die er meestal uitziet als het braafste paard van stal maar wel van 0 tot 100 gaat in 2 seconden.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:42

Het duurde even maar ik heb weer alles bijgelezen. Wat is ze gegroeid zeg de laatste tijd! (fysiek & mentaal)
De filmpjes doen het niet allemaal op mijn laptop, maar gelukkig kan ik je ook gewoon volgen op facebook :D

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Kimmsel
Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-20 13:46

Maflinger schreef:
Hier trouwens ook een druif die vorderingen maakt. Arabierig typje vindt een kant van de bak wat spannend, want die grenst, met een slootje ertussen, aan het erf van een boerenbedrijf. Daar gebeurt altijd wat met mens, machine en/of dier. Arabierig typje had dus bedacht dat als ze met mij meeloopt aan de hand, de beste plek voor haar aan mijn binnenkant is. Als "ze" ons dan komen opeten, eten ze mij eerst op ...
Tot twee dagen terug. We wandelen in de bak en arabierig typje bedenkt dat ze best wel achter mij aan op de hoefslag kan lopen. Dat gaat goed totdat er een eend uit het slootje opvliegt, schuin achter ons. Arabierig typje doet een verschrikte hips achter mij want ik hoor en voel gestommel. Dat was een mooie kleine reactie want ze lost de dingen graag naar voren op en weet ook dat ze mij niet mag overlopen. Ik heb namelijk een hele simpele regel: "waar ik al ben kan jij niet zijn". Ik draai me om om te zien in welke staat ze is en ze is al bijna weer zen.
Trots op mijn toppertje die er meestal uitziet als het braafste paard van stal maar wel van 0 tot 100 gaat in 2 seconden.


Wat leuk om te lezen dat we dezelfde regeltjes hanteren. Je omschrijft het heel mooi: Waar ik al ben kan jij niet zijn. Precies dat wat ik iedereen die ik lesgeef als eerste leer. De groter het paard zijn spanning, des te meer afstand ik wil. Die narigheid hoef ik niet in mijn nek. :o


Emita schreef:
Het duurde even maar ik heb weer alles bijgelezen. Wat is ze gegroeid zeg de laatste tijd! (fysiek & mentaal)
De filmpjes doen het niet allemaal op mijn laptop, maar gelukkig kan ik je ook gewoon volgen op facebook :D


Haha, gelukkig volg jij ook alles op facebook inderdaad. Daar komt veel voorbij. Ik moet binnenkort met mijn computer ook hier weer eens filmpjes plaatsen, dat komt binnenkort.


Wat betreft een update...

Eyo staat momenteel even op een iets lager pitje, want... ik heb een puppy!

In februari al gezien, gereserveerd, en daarna gooide dat ellendige Corona even roet in het eten. Maar hier is ze dan. 17 weken oud (4 maandjes), uit Spanje, en nu sinds dinsdag bij mij. Resi.

*\o/*
[ img ]

Natuurlijk de dag erna direct even kennismaken met Eyo. Ze vindt het allemaal heel spannend, maar gedraagt zich netjes en leert snel.

[ img ]


En voor diegene die mij niet op facebook volgen: Dit is een trainingspaard van me, een bijna-look-a-like van Eyo. :D Ik ben haar aan het beleren voor de eigenaresse en het kleurtje is precies Eyo. De bouw, aftekeningen en karakter dan weer totaal niet, maar dat even terzijde. :+

[ img ]

[ img ]

En, vinden jullie het wat lijken? _/-\o_

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen


Kimmsel
Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-20 22:28

Update!

Tjee, het is alweer veel te lang geleden.

Helaas heb ik ook niet heel veel updates. Behalve die van het vervelende soort. De afgelopen maanden heb ik het heel erg druk gehad met werken, zowel bij de dierenartspraktijk als nu met paarden trainen en lesgeven. Eyo is er dus een beetje bij in geschoten, wat gelukkig niet heel erg is want ik dacht al een paar keer te merken dat ze niet helemaal goed liep. Na 2 maanden niks doen liet ik haar echter weer eens draven en was ze nog steeds niet goed.

Toch maar naar de dierenarts gegaan, Paardenkliniek Hollands Kroon (5 minuten rijden voor mij, lekker dichtbij). Duidelijk rechtsvoor kreupel, met name op het harde. Been uitverdoofd en de kreupelheid komt van net onder de knie. Hierna is ze op rontgenfoto's gezet, waar (gelukkig) helemaal niks op te zien is. Daarna vervolgens een echo gemaakt van de pezen. Op de echo dacht hij misschien wat irritatie van de tussenpees te zien, maar hij kon niet met zekerheid zeggen of de kreupelheid daar vandaan komt. Sterker nog: Het had ook de pees kunnen zijn van een paard die niet kreupel loopt...

Zijn advies was ijzers eronder en stappen op het zand. Dit was een week terug en ik sta nog even in dubio wat ik hiermee ga doen. Ik twijfel of stappen veel gaat veranderen, aangezien ze al 2 maanden lang alleen maar stapt... Daarnaast vind ik het wat gek dat een paard met een peesblessure in (wat zwaarder) zand moet stappen, in plaats van op een vlakke ondergrond.

Uberhaupt ben ik wat sceptisch over ijzers, dus weet ik gewoon nog niet wat ik ermee ga doen. Momenteel stap ik met haar, en heeft ze verder nog even rust en denk ik er nog even over na...

Anderhalve maand terug kreeg ze wel eventjes gezelschap. Er kwam namelijk een trainingspaard bij, welke problemen had bij het opstijgen. Ze waren direct dikke vriendjes dus het draad kon er al snel tussenuit.



Zo trof ik ze regelmatig 's morgens aan. De luiwammessen.

[ img ]

Als ik met Cuby aan de gang ging, was Eyo jaloers, en wanneer het andersom was eveneens.



[ img ]

Heb inmiddels ook een vliegendeken voor haar gekocht vanwege de muggen. Ze stond ineens met zoveel bulten...

[ img ]

En op ontdekking geweest. (Wat is ze mooi hier! <3)

Obstakelparcours gevonden langs de weg...

Ik klets honderduit met haar...


Hoewel Eyo dus even rustig aan heeft gedaan, heeft Raan wel een actieve paar maanden achter de rug!

We hebben een oefencross gereden in het dijkgatbos:

[ img ]

En een onderlinge wedstrijd bij de Wironruiters in Hippolytushoef. L1 dressuur en 1 meter springen.

[ img ]

[ img ]

De springles is al een tijdje niet meer actief vanwege ontslag van onze instructie, maar dan gaan we toch gewoon even persoonlijk bij mijn instructie langs voor een springlesje:



Raan vond het erg leuk... (Hoor mijn instructrice lachen omdat ik er bijna vanaf val :+ )


Vorige week een oefencross bij Stal Beukers, maar daarvan maak ik even een apart topic aan. Dat zijn er erg veel geworden, haha.


Al met al dus niet stilgezeten, maar helaas met Eyo geen geluk gehad. Wat denken jullie over haar kreupelheid? Tips? -O-

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel
Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-21 18:47

update!

Al heel lang inactief geweest op bokt! Helaas zay het vorig jaar niet mee met Eyo.

Eerst een (vermoedelijke) tussenpeesblessure. Gelukkig wel compleet schone rontgenfoto's en de tussenpees leek iets geirriteerd maar had ook niks kunnen zijn...

Mevrouw heeft vervolgens een tijdje op corrigerende ijzers gestaan om de pees te ontlasten, alleen word ze woest op de hoefsmid als deze probeert haar te beslaan, dus krijgt ze een roesje (én trapt ze ze er steeds weer vanaf... :+). Iets met lastige merrie... :o

Inmiddels zakte het hart me in de schoenen met al deze ellende en vormde het idee om een veulentje van haar te fokken. Zodoende besloten om op zoek te gaan naar een gVe hengst voor een veelzijdig veulen en die zoektocht begon...

Na de blessure begonnen we in November weer zeer rustig met opbouwen en toen was ze weer stokkreupel. Opnieuw naar de kliniek, en beide benen op de röntgenfoto: Conclusie: extreem dunne zolen.

Maar nu de pest. IJzers kan alleen met narcose. Narcose liever niet met dracht uiteraard. Hoefschoenen zijn geen optie want ze liep al stokkreupel toen we nog niet buitenreden na een rustperiode van zo'n 6 maanden (enkel op het zachte). We hebben Glue-U schoenen geprobeerd, die heeft ze er deze week net afgetrapt na 6 weken voor 200 euro. Niet grappig. :(

Dus nu weer oefenen en hopelijk toch eens ijzers eronder, als ze dit toestaat. Misschien beloof ik haar wel extra Muesli... _/-\o_


Ondertussen is ze ook drachtig!!

[ img ]

Heb even geen foto van de hengst maar het is een fantastisch bewegende dressuurhengst geworden met springcapaciteit. Fijn en elegant van uitstraling, fantastische beweger en onwijs lief. (Eyo wilde de eerste keer absoluut niet gedekt worden en de tweede poging durfde hij het niet eens meer te proberen. Het heeft 10 minuten geduurd voordat hij moed had verzameld, haha.) Foto volgt eventjes, die heb ik niet op mijn telefoon. :D

En ein-de-l *\o/* ijk zijn we aan het trainen!!

[ img ]

[ img ]

Ze gaat zo goed nu! Ze heeft haar bitje in voor de gewenning maar loopt nog steeds veel fijner op de sidepull, dus weet ik niet of ik ooit op het bit ga rijden. :') Fine by me!

[ img ]

Het trainen doet haar ook echt goed. Ze is zooo lief aan het worden, zo meewerkend. Tijdens de rustperiode werd ze des duivels maar ze word zo zen van aandacht en liefde en werk. En eindelijk nu ook een eigen zadel! Nu nog kijken voor een veelzijdigheidszadeltje maar dan is ze compleet. :D

[ img ]

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel
Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-22 09:39

Inmiddels al een hele tijd niks gepost vanwege mega veel drukte hier.

Eyo bleef af en aan kreupel (in een half jaar tijd 2x op de kliniek geweest voor rontgenfoto's) en blijkt heel erg dunne zolen te hebben. Helaas raakt ze daardoor ook in het land en de paddock al (extreem) kreupel, dus inmiddels staat ze op ijzers en dat helpt.

Daarnaast heb ik vorig jaar besloten haar te dekken! *\o/* Omdat ik graag haar mindere punten wil verbeteren heb ik gekozen voor een meer opwaarts gebouwde hengst met beweging, korte rug en een korte, gewelfde hals. Dit werd buiten het ras: Warmbloed hengst Olumpus Nocturn.


[ img ]

[ img ]

Zo ontzettend blij met deze combinatie! Het veulen is voor recreatief gebruik, word hopelijk iets groter dan Eyo, en mag hoogstwaarschijnlijk blijven! :D

Toen ik Eyota liet dekken stond ik heel kleinschalig en voor een kleine prijs bij iemand op haar erf. Helaas gaf die kort daarna aan dat ze wilde stoppen, dus moest ik haar verhuizen. Het maakte de zoektocht lastig met een drachtige merrie, de plek moest ook geschikt zijn voor de bevalling... maar ik vond een hele fijne pensionplek dicht bij huis en in Juli is Eyo daarheen verhuisd. Helaas betekende dit wel dat als het veulen nu waarschijnlijk niet zou kunnen blijven. Twee paarden in pension is boven budget helaas. Erg jammer.

Vervolgens... Kwam er in september een stuk huurland op mijn pad en heb ik inmiddels mijn eigen pensionstal opgezet! In Oktober is Eyo opnieuw veehuisd en nu staat ze lekker op ons thuis. Het veulen kan weer blijven! :Y)

Inmiddels is ze al over minder dan een maand uitgerekend, de camera hangt, het geboortealarm ligt klaar. Ze ziet er nu ongeveer zo uit. :+

[ img ]

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

darkadia
Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:53

Heerlijk je eigen plekje en fijn dat Eyo zo goed gaat!

marleen_88
Berichten: 14040
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:09

Heerlijk Kim, fijn dat ze nu lekker aan huis staat.
En tsjonge wat een buik.... Ik ben benieuwd naar het veulen.

Doe wel en zie niet om

Kimmsel
Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-22 10:57

marleen_88 schreef:
Heerlijk Kim, fijn dat ze nu lekker aan huis staat.
En tsjonge wat een buik.... Ik ben benieuwd naar het veulen.


Hey Marleen! Alles goed met Sakyr? Ze is echt enorm rond geworden inderdaad! Helaas de stal niet aan huis, maar een kwartiertje van huis af, dus heel prima te doen.

En ook een thuisbasis voor mijn groeiende bedrijf/paarden trainen.

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel
Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-22 10:58

darkadia schreef:
Heerlijk je eigen plekje en fijn dat Eyo zo goed gaat!


Zeker weten! Het gaat wel weer wat kriebelen om met haar aan het werk te gaan, dus dat word de volgende stap, na het veulen. :D

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers