Een aantal western gerelateerde vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jozefin

Berichten: 95
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Bursa, Turkije

Een aantal western gerelateerde vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 19:51

Hallo,

Sinds kort het ik besloten dat ik wil gaan western rijden. Ergens in juli/Augustus wil ik les nemen, maar ik wil nu alvast beginnen met een stukje theorie. Het kan best een stuk tekst worden... Hopelijk weten jullie de antwoorden :D

Markt gerelateerde vragen:


- Ik zoek goede, niet al te dure western les omg. Helmond. M'n budget ligt rond de 20,- per les (een uur). Het hoeft geen privé les te zijn, groepsles is prima. Het belangrijkste is dat de leraar goed ervaren is en dat we niet met z'n 20 in een les hoeven te rijden. Vertel je ervaring, ook negatieve ervaringen zijn handig om te weten en wie/welke (les) raden jullie aan.

- Ik ben rustig opzoek naar een goed western zadel. Alleen ben ik daar nog geen prof in. Ik zoek een fijn zadel voor recreatie. Liefst tweedehands en budget ligt rond de 800,- . Nu zou ik graag weten wat jullie ervaring is met bepaalde merken, welke jullie absoluut niet aanbevelen, ik wel/niet een boomloos western zadel zou moeten aanschaffen en welke zadels goed op Haflingers zouden passen.

- Bestaan er stallen waar ze western Haflingers verkopen? Graag in Nederland, maar België of Duitsland is ook goed en wat zijn jullie ervaringen daarmee?

De rest ( :+ )


- Kan je bitloos rijden?

- Als je nou 7 jaar engels hebt gereden, is het dan een hele transformatie als je overstapt naar western? Ik bedoel, western leren rijden, is dat net zoals paard leren rijden voor mij?

- Weten jullie sites waar ze de basis van het western rijden een beetje uitleggen zegmaar? Wat er allemaal bij komt kijken en het harnachement enzo? :)

En tenslotte:


- Zoals ik al zei krijg ik in Juli/Augustus westernles. Ik blijf 1,5-2 maand ik Nederland en in die tijd krijg ik 2 á 3 keer in de week les (Als het kan vaker). Is dat genoeg om de basis te leren en om een eigen westernpaard te hebben en hem helemaal in het western te rijden? Ik hoef geen spins, Rollbacks enz te kennen, als ik de basis (commando's etc) maar ken. Wat denken jullie?

Groetjes

Gordy18

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:55

Bitloos rijden kan ja ! Met een Bosal Of sidepull :j
Owja , en De omschakeling is niet zo moeilijk hoor :) reed zelf eerst ook 8 jaar dressuur :) Lukt prima , wel goed les nemen , anders leer je jezelf de verkeerde dingen aan

Succes ! :)

bente_sat
Berichten: 483
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:00

Hoi! Ik heb sinds 2 maandjes ongeveer 2 western bijrijdpaardjes en ik kom ook van het engels (10 jaar gereden en nu nog steeds) het rijden was voor mij erg wennen en wat ik nu merk dat de basis er redelijk in zit maar zodra er iets onverwachts gebeurd of iets niet lukt schakel ik nog automatisch over naar het engels rijden. Ik zou daarom zeker een keer in de week blijven lessen zodat je dingen leert oplossen op de 'westen' manier. Ik vind het in ieder geval heel erg leuk om te doen!!

Jozefin

Berichten: 95
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Bursa, Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 20:06

Gordy18: Dankjewel :D

Bente_sat: Dat gaat helaas niet, 2 maanden is echt het maximum. Ik woon niet in Nederland, maar in Turkije en na die 2 maanden is de schoolvakantie voorbij... Ik vroeg me gewoon af of het niet zou lukken met goede les 3 keer in de week.

bente_sat
Berichten: 483
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: goudswaard

Re: Een aantal western gerelateerde vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:16

Ik denk dat je dan wel een heel eind komt! Alleen als je tegen problemen aan loopt is het misschien lastig maar daar is vast dan wel iets op te vinden! Wonen in Turkije, gaaf zeg!!

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Een aantal western gerelateerde vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:35

@Jozefin: begrijp ik goed dat je in die 2 maanden western wilt leren rijden (basis) een Haflinger wilt kopen en een passend zadel en dan alles mee terug nemen naar Turkije ??

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Een aantal western gerelateerde vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 21:12

het ligt allemaal helemaal aan wat je ambities/wensen zijn.
wil je wedstrijdgericht (nationaal/internationaal) gaan rijden of gewoon recreatief op een western achtige manier?

zelf ben ik overgestapt van Pleasure/all around naar reining en ben na 4 jaar nog steeds bezig om sommige pleasure zaken eruit te krijgen... bij dressuur is dat natuurlijk nog erger.
maar goed, nogmaals, ligt aan je ambities. ik rijd reining op nationaal niveau (NRHA, ook belgie/duitsland/frankrijk gereden) en dan komt het steeds meer op de details en finesse aan en dan ga je de verschillen toch wel merken en wordt het steeds lastiger.

een simpele basis moet lukken, maar ook daarna zul je echt geregeld goede les moeten blijven nemen.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Een aantal western gerelateerde vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:01

Wat quarterH zegt :j

Qua zadels is er genoeg, maar laat er een goede zadelpasser naar kijken. Het ene zadel is het andere niet, net als dat het ene paard het andere niet is. Dus wat op de ene haflinger past, past automatisch niet op de andere.

Westernhaflingers zijn er, maar liggen niet voor het oprapen. Maar misschien is omscholen een optie? Wij zijn ruim een jaar geleden overgestapt en mijn haflinger pakt dat zeer goed op :j

quibje

Berichten: 2930
Geregistreerd: 24-05-10

Re: Een aantal western gerelateerde vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 23:39

de lessen zou je kunnen doen bij anne grether van rx quarters in boekel, zij zou ook kunnen helpen met omscholen en zij weet ook een goed adres voor je zadels
als je contact met haar opneemt, dan zeg maar dat je via mij komt :D

Jozefin

Berichten: 95
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Bursa, Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 10:23

Dubbledun: Dat klopt niet helemaal. In die 2 maanden wil ik les nemen ja, maar volgend jaar pas zadel + paard.

Bente_sat: Haha dankjewel! :D

QuarterH: Ik hoef echt maar ook echt geen wedstrijden te rijden, die zijn er trouwens toch niet in Turkije :) 95% een buitenrit en de rest een dressuurmatig in bak, recreatief dus.

Amanda: Dat waren we al van plan :j Omscholen is helaas geen optie, dan zouden we langere tijd moeten blijven en dat gaan echt niet...

Quibje: Hartstikke bedankt! Ik ga is naar haar informeren.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Een aantal western gerelateerde vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:34

@jozefin: in dat geval zou ik de zoektocht/vragen naar paard/zadel even laten voor wat het is en pas gaan kijken als je ook definitief op zoek bent. De kans dat je na je lessen van gedachten veranderd c.q. dat er een ander paard komt is nog redelijk groot.

Wat je wel alvast in het achterhoofd kunt houden is dat westernzadels best lang zijn en Haflingers over het algemeen niet de langste rug hebben. Korte zadels zijn er wel, maar minder. Zéker 2e hands. En met boomzadels wordt de spoeling dan wel erg dus :)
Overigens geldt die korte rug niet alleen voor Haflingers :) Dus het is sowieso handig om bij een paard aanschaffen ook naar de zadelplaats te kijken.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Een aantal western gerelateerde vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:49

DD quarters (iig reining) hebben toch ook een korte rug? daar passen die zadels ook prima op :-)
een westernzadel MAG over de hele rug liggen, over de lenden. een westernzadel zit anders in elkaar dan een dressuur zadel.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Een aantal western gerelateerde vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:01

@QuarterH: Het zadel mag dan anders in elkaar zitten en de bars mogen dan op een groter oppervlak dragen..ik ben nog steeds van mening dat een paard met een korte rug (zéker als die ook nog eens iets hol is) een probleem heeft waar het het goed passen van een zadel betreft.

Of al die lange zadels zo prima gepast hebben uit zich pas na jaren en dan wordt het probleem vaak op iets anders gegooid.

Overigens hebben ook reiners van nature géén korte rug, het voorbeeld heb ik hier thuis staan....

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:06

Zou het niet een optie zijn om bijvoorbeeld eerst ergens te gaan lessen, bv bij de eerdergenoemde Anne Grether, en dan als het bevalt van de zomer, aan haar te vragen of zij op zoek wil gaan naar een geschikt paardje met een geschikt zadel voor je? Tis natuurlijk een gok, want de klik moet er zijn, maar ik denk wel dat zij kundig genoeg is om dat voor jou uit te zoeken.

hallow

Berichten: 1766
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:08

- Wat betreft les staat hier per provincie de maneges en trainingstallen die je misschien kunt bezoeken http://www.westernriding.nl/trainers-stallen/

- Ik weet niet of 800 euro zo genoeg is voor een goed zadel. Ik denk dat je sowieso even naar iemand moet gaan die er verstand van heeft. Toen ik jong was was ik stom genoeg geweest om een zadel te kopen zonder hulp. Het bleek een slecht zadel te zijn en zeker voor mijn verzorgpaard (een fjord). Over de juiste merken ben ik zeer te spreken over Continental, maar dat is mijn mening.

- Of ze specifieke stallen hebben voor western beleerde haflingers betwijfel ik. Particulier zijn ze er sowieso maar wel minder als de populairdere westernrassen.

- Ja je kan bitloos rijden, in principe kan dat met elk paard mits de verstandhouding tussen jullie goed is. Sturen en remmen is toch iets dat je leert met je zit te doen. Daarbij komt dat westernpaarden zodanig getraint zouden moeten zijn om weg te lopen van teugeldruk op de hals.

- Het is geen transformatie als je de sport juist hebt aangeleerd. D.w.z niet in de teugels hangen bijvoorbeeld. Ik moet zeggen dat het voor mij meer mentaal anders was. Minder gedwongen, veel kalmer. Maar dat kan ook aan mijn instructeur van de engelse rijstijl gelegen hebben.


- Google alles even wat je wilt weten ;)

Tot slot

- Dat hangt ervan af hoe snel je leert. Rollbacks horen wel degelijk bij de basis alleen dan op een rustige manier( althans dat kreeg ik al snel in de les). Spins, sliding stops ect. zijn voor later mocht je dat willen leren.