quarters of paints met pssm?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 


Naath86
Berichten: 3875
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 22:32

Hallo allemaal, ik schop dit topic toch weer even omhoog.

Mijn paardje heeft bijna twee weken geleden een spierbevangenheid aanval gekregen, echt de koliek variant zeg maar. In eerste instantie kon ik het niet plaatsen en aangezien het na 20 minuten over was dacht ik dus dat het koliek was. 's Avonds in de gaten gehouden, niks meer aan de hand. Totdat ze de volgende dag de wei op ging, toen begon ze in de middag weer te rollen en te liggen. Veel zweten en verhoogde ademhaling en trillen met de achterhand. Dierenarts gebeld en die zag direct dat ze spierbevangen was, ze stond helemaal strak in de spieren en hij kon haar op de rug niet aanraken. Direct op rust gezet en deken op en vitamine E en selenium bijgevoerd.
Ze heeft nog twee keer zo'n aanval gehad, maar na een paar dagen, hebben we haar in een kleine paddock gedaan dat ze weer buiten wat kon scharrelen. Dit ging eigenlijk redelijk goed, totdat ze afgelopen maandagavond een koliekaanval kreeg. Dit keer geen spierbevangenheid aanval, maar echt koliek. Dierenarts geweest en heeft pijnstillers gegeven. Ook direct bloedgeprikt, want dat zou eigenlijk de volgende dag gedaan worden ivm het herstel. Dinsdag bloeduitslag gehad en die was goed. Waarden waren CK 154 en LDH 714.
Ik zou weer heel rustig mogen opbouwen volgens de dierenarts. Wilde dus dit weekend heel langzaam beginnen met wandelen, maar vanavond kreeg ze weer een koliekaanval. Waarschijnlijk komt dit van de spieren die achter nog teveel verkrampen waardoor haar darmen ook wat verkrampen. Het zijn ook lichte koliekaanvallen en mijn pony is ondertussen 18 en heeft 1 keer eerder koliek gehad. Is daar normaal gesproken dus niet gevoelig voor. Vanavond Colosan gegeven en toen herstelde ze gelukkig heel snel. Bij de koliekaanvallen is trouwens ook duidelijk te zien dat haar spieren in de achterhand nog niet lekker zitten. Ze zakt dan ook wat door haar achterbenen en trilt dan met haar achterhand.

Nu heb ik geen idee of ik hier goed zit in dit topic, maar heeft dit te maken met een heftigere vorm van spierbevangenheid? Misschien PSSM? Ik ben ondertussen bijna twee weken verder en elke keer als het beter lijkt te gaan, gaat het weer mis..

Romkabouter
Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:22

Als je paard al 18 is en nog nooit eerder een aanval heeft gehad, dan heb je of heeeeeeel erg veel geluk of je paard heeft hoogstwaarschijnlijk geen PSSM.
Maar de enige manier om het te weten te komen is een test doen.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Mac
Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 07:57

Welk ras is je paard? Ben het met Romkabouter eens dat als de pony 18 is, je het waarschijnlijk wel eerder had gemerkt als ze PSSM had gehad.

Van hoe lang na de spierbevangenheidsaanval is de bloedanalyse?
Dat alleen de LDH verhoogd is en het CK juist mooi laag is, is niet typisch voor een PSSM-er.

Ik ben dus geneigd het probleem in een andere hoek te zoeken, maar zoals Romkabouter zegt: je kunt de pony iig op PSSM1 laten testen, dan kun je dat iig uitsluiten. Succes!

Relax. Nothing is under control.

Jocie
Berichten: 13
Geregistreerd: 23-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 07:36

Ik heb een paint horse van nu 8 jaar. Vorig jaar is al zijn huid losgekomen na een rhino enting. Hij was toen al even op de sukkel... Een maand of 6. Altijd stram op zijn rechterkant. Na vele onderzoeken in de dierenkliniek was de conclusie... Te zwaar en daardoor moeilijker in het werk en voor de huidproblemen.... Nog nooit gezien, groot vraagteken. Leverbiopsie, huidbiopsie.
Toen kwam er osteopaat bij, die zei thorax geblokkeert, die heeft hem wel geholpen maar die stramheid in rechterkant is nooit helemaal verdwenen. Dit jaar ging trainen goed tot vorige maand, hij heeft vaak moeite met een eerste stap, eens in beweging is hij ok, maar stram op rechterkant. Terwijl we hier echt op werken. Zijn rug is weel helemaal gevoelig/pijnlijk. Pssm lijkt me misschien wat extreem als ik dat hier allemaal lees. Ik heb hem wel van graan gehaald met dat hij wat zwaar werd. Staan 8u per dag op gras, voor het slapengaan krijgen ze nog emmertje grasmix van den hartogh. 10 ml tarwekiemolie maar na vele lezen hier heb ik chechivit besteld. Zonder die vit e heb ik wel de indruk dat het mis gaat. Hij kan soms ook wel erg zweten tijdens het werk, maar ook soms helemaal niet dus... Normaal? Weet niet.
Hij heeft al enorm afgezien, zeker met die huidproblemen. Gelukkig is dit allemaal hersteld, had ik nooit gedacht.

Mac
Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 15:47

Bij huidproblemen denk ik niet meteen aan PSSM, alhoewel PSSM-ers wel makkelijk allerlei kwaaltjes ontwikkelen. Men weet niet precies waarom; misschien dat hun afweersysteem makkelijk uit balans is.
Maar als je wilt weten of je paard PSSM heeft zou ik zeggen: testen!

Relax. Nothing is under control.

simodi
Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 20:32

Ik zou ook testen!

Mijn merrie heeft ook 2 jaar geleden een fikse pssm aanval gehad na een enting.

Verder heeft zij ook heel gevoelige huid, zit bij het minste onder de bulten als (allergische) reactie.

Als je vermoedt dat het pssm kan zijn, dan zou ik zeker geen 8 uur wei en daarbij nog grasmix doen.

Love - language - leadership

Miss_Arie
Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 06:54

mijn ruin met pssm had ook altijd heel snel last van zijn huid.
een paar keer een allergische reactie op iets gehad waardoor hij uit het niets compleet onder de bulten zat. en wel vaker kwam ik rare huid reacties tegen, die eigenlijk heftig waren in verhouding met hoe andere paarden op zoiets reageerden.

Mac
Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:21

De dochter van mijn merrie (ook PSSM pos) reageerde ook heftig op entingen, maar ook op een bepaalde pijnstiller - waar ik de naam even van kwijt ben. Vlak voordat ik haar heb verkocht, heeft ze ook een heftige reactie gehad op "iets". Toen zwol ze helemaal op. Met een tegeninjectie trok dat wel snel weg.

Relax. Nothing is under control.

CowgirlStore
Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 19:47

Ik wil graag mensen oproepen om ook paarden te laten testen die gefokt zijn zonder dat de ouders bekend zijn.
Mijn vriendin zou een paard kopen en toen vertelde de eigenaar dat de vader een Quarter of Paint is en dat het paard gefokt was in Een (ik kan en mag hier geen namen noemen, maar het is groot en je kunt er buitenritten maken. Veel bonte paarden). Naam van de vader en moeder wisten ze niet, stond ook niet in het paspoort en bij navraag liet de fokker ook niets van zich horen.
Op dat moment gingen bij ons de alarmbellen rinkelen omdat wij gehoord hadden dat daar (in het verleden) was gefokt met Quarters/Paints die niet getest waren en er gingen al geruchten....

Vandaag kregen wij de uitslag uit de VS van de 5-panel test..........positief getest op PSSM1 ;(
Godzijdank hebben we de moeite genomen om te testen, anders hadden we zonder het te weten een ziek paard gekocht. Het paard is 5 jaar, nog nooit symptomen gehad en klinisch goed gekeurd. Maar zo zie je maar......

https://www.cowgirlstore.nl
Cowgirl Store LOOK GOOD, RIDE FREE!
Cowgirl Vintage * Clothing * Accessories * Boots
Riding and Showwear * Horse Tack

Callisto04
Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:07

Ik heb een vraagje. Ik zag ergens een lijst met symptomen die vaak voorkomen bij PSSM paarden. Niet de spierbevangenheid zelf, maar kwalen die op het eerste zicht op iets anders kunnen wijzen. Ik denk dat het op de facebook groep was, maar kan die niet direct vinden. Kan iemand deze lijst hier posten (liever niet de link)? Alvast bedankt!

Anoniem

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:14


Callisto04
Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:25

Jessica schreef:
Callisto op http://www.pssm.eu staan er veel. :)

Heb ik al gekeken, maar dat zijn de typische symptomen die optreden als het paard spierbevangen is. Ik ben meer op zoek naar andere vage problemen/klachten die op het eerste zicht niet PSSM gerelateerd zijn, maar die bij vaak voorkomen toch in de richting van PSSM kunnen wijzen. Was zo'n lijst waarbij vermeld werd dat indien het paard drie of meer van die problemen had, PSSM toch ook ernstig moest worden onderzocht.

Anoniem

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:26

Ik zal eens op onderzoek uitgaan. Die lijst is dan natuurlijk ook interessant voor pssm.eu!

Callisto04
Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:33

Jessica schreef:
Ik zal eens op onderzoek uitgaan. Die lijst is dan natuurlijk ook interessant voor pssm.eu!

Het zal wel zijn. Ben bijna zeker dat het op fb groep was, maar is niet van overal toegankelijk ;-).

Mac
Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:27

Ik heb een artikel van de University of Minnesota op mijn harde schijf staan met het volgende lijstje:

Difficulty holding up feet for farrier
Biting at girth when being saddled
Swishing and wringing tail or pinning ears when cantering under saddle
Wanting to roll immediately after saddle is removed
Frequently rubbing haunches and shoulders on stall walls, post, trees, etc.
Hitch in trot that seems like they want to break into canter (similar to locking patella syndrome)
Stiffness or difficulty bending in one or both directions
Sore muscles behind the saddle area after working
Sensitivity to grooming
Staying camped out for an unusually long time after urinating
Regularly holding tail stiffly to one side
Traveling heavy on the forehand and/or tripping or dragging toes when ridden
Holding their head low to the ground for unusually long periods of time when lunging
Striking out with foreleg when being lunged or ridden
Lack of impulsion
Dislike/fear of being crosstied
Losing weight when being stalled, even though well fed
Difficulty picking up or maintaining a canter lead
Suddenly shying or spooking at “invisible objects” or objects they’ve been around before
Bucking or rearing under saddle for no apparent reason
Taking off at a gallop for a few strides when ridden, for no apparent reason
Showing distress in breathing that seems unrelated to allergies or heaves
Exaggerated hock or stifle action (sometimes extreme like stringhalt)
Tying up (from mild to severe episodes)
Showing symptoms similar to colic (lying down, looking at stomach)
Rope walking
Bucking after jumps
Needing to be lunged before being ridden, especially after a few days off
Difficulty developing a top line
Stall walking
Difficulty collecting and bending properly

Bedoel je zoiets?

Edit: ik herinner me nu het lijstje dat jij bedoelt! Weet niet of dat hetzelfde is als dit. Zal straks kijken of ik het nog kan vinden. Het stond een hele tijd geleden op FB.

Relax. Nothing is under control.

Callisto04
Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:42

Yup, deze was het. Bedankt!!
Als er nog een andere lijst is mag je die ook posten natuurlijk :-).

Mac
Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 08:13

Iemand postte hem weer in het FB topic. Het is idd dezelfde lijst :-) en komt dus van de Uni v Minnesota .
[ img ]

Relax. Nothing is under control.

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 07:29

Ik spring even als niet quarter eigenaar in het topic in, de uitslag van onze tinker is binnen:
'O Connor Tinker Horse n/P1

Alleen moet je dus kwa klachten beschouwen als een ziek paard en hem ook voeren en behandelen als een ziek paard of worden tot nu toe alleen de p1/p1 paarden ziek. De reden van de test is omdat we als laatste controle zeker wilden weten dat zijn klachten toevallig niet door pssm veroorzaakt worden maar toch de stapeling van diagnoses die hij al had of er dit jaar heeft bijgekregen. En dit is dus de uitslag. Hij staat nu al even op flink meer (redelijk onbeperkt lang gras, op kort afgegraasde wei wordt hij echt beroerd) en rijker voer en hij doet het er veel beter op, loopt soepeler, beweegt veel beter en wil ook bewegen ipv apathisch in een hoekje hangen.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Miss_Arie
Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:02

ik heb even gekopieerd uit het andere topic...

ohnee wat vervelend nieuws!

elk paard wat pssm 1 positief is bevonden in een of beide genen heeft er last van. wat ik wel lees uit de berichten in dit topic is dat dus blijkbaar de symptomen onder de tinker populatie zich veel minder heftig uiten dan dat ze dat bv bij de quarters doen.

het dieet waar de meeste pssmers het goed op doen is:
luzerne
magnesium
vit e en selenium
lijnzaadolie
suiker arm hooi

lang gras gaat vaak goed, maar hoe korter hoe slechter het is vanwege de concentratie suiker erin.

hoe minder suiker hoe beter.

succes met het vinden van een passend dieet en beweeg schema!
ik weet helaas uit ervaring dat dat een hele uitdaging en moeilijke strijd kan zijn.

mariska12
Berichten: 1153
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 14:48

Topic is al even niet gebruikt, maar heb ik een vraag.. Hoe hebben jullie je pssm paarden staan? Dag en nacht buiten? Nachts op stal? Zo ja hoeveel uur komt hij of zij dan buiten?

Zelf ook een merrie met pssm, en aan het uitzoeken wat voor stalling t beste werkt voor paard met pssm.. Je leest namelijk regelmatig dat veel vrije beweging goed is, maar in hoeverre is op stal staan dan 'slecht' ...

:+:

hobbelheks
Berichten: 8841
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-15 16:04

S nachts op stal overdag in de buitenbak/paddock met hooi

hobbelheks
Berichten: 8841
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-15 16:04

E zolang het licht is dus s winters minder lang dan zomers

Mac
Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:24

24/7 buiten in een paddock met schuilstal, in een kudde van 4.
Zij had naast/door haar PSSM snel last van haar luchtwegen (stond 's nachts op stal; overdag in de paddock), maar nu absoluut niet meer. Ook lichamelijk doet ze het hier erg goed op :-)

Relax. Nothing is under control.

romysmid
Berichten: 1
Geregistreerd: 09-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:52

ik voer mijn paard ook sanequi mussel met een druppel van vita Mine e

groetjesss


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fantast en 8 bezoekers