quarters of paints met pssm?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 16:56

Hallo,

Ik bevind mij momenteel in een traject met mijn paard waarin de CTO herhaaldelijk blokkeert. Ze loopt echt op de handrem en zij heeft zichtbaar ergens last van. Al loopt ze rad over de benen, er is iets. Zo ken ik mijn paard niet.
Ondanks het feit dat ik er een goede chiro / fysio / osteo én dierenarts in één heb, blijft zij bijna maandelijks vast lopen. Deze heeft mij inmiddels doorverwezen naar een gerenommeerde kliniek.

De rug en de schoft zijn inmiddels op de foto en echo geweest, maar daaruit blijken geen medische klachten en/of een aanleiding. Op 9 mei zal de schouderpartij, nek en hals worden bekeken middels foto's en echo's.

Toch wil ik haar op aanraden van de arts op PMMS laten testen.
Vandaag heb ik mij er iets meer in verdiept, maar het blijft nog een beetje wazig.

Mijn merrie staat momenteel op 2 voerscheppen biks per dag, aangevuld met 1,5 schep luzerne per dag (zij is namelijk maagzweer gevoelig en moet veel kauwen). Zij heeft tot op heden gelopen om M1/M2 niveau en zodoende staat zij op een combinatie van Havens Sportbasisbrok en Havens Power plus. Om goed het werk aan te kunnen.
Beide producten hebben een hoog zetmeel en suikergehalte.

Ik voer inmiddels (weer) magnesium, glucosamine, lijnzaadolie én vitamine E+Selenium.

Ikweet niet zo goed naar welke brok ik over moet gaan, en/of in welke hoeveelheid. Eén ding is wel, ik wil mijn paard nu alles bieden om haar weer op de rit te krijgen...

Ik wil haar niet helemaal van biks halen, gezien zij aanleg heeft om schraal te worden.
Heeft iemand voor mij een richting en/of tips?

Mijn eigen topic is hier te vinden:
[MD] PMMS & voeding

Dank!


mirgino
Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 17:10

PMMS ?

je hebt denk ik de letters verkeerd neer gezet

PSSM

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:42

Klopt ja... iets met te snel typen :)

Elin_
Berichten: 9631
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:09

Ik kom dit topic binnenvallen. Ik vraag me af of je pssm 1 en 2 ook tegelijkertijd kan testen voor een pakket prijs. Symptomen lijken meer op type 2 dan 1, maar gezien 1 goedkoper is om te testen neig ik toch daarnaar ..

Geen acute spierbevangenheid, maar een quarter type (onbekende ouders) met af en toe een stijfheid
Niet kreupel op een specifiek been en verder röntgenologisch helemaal goed..


hobbelheks
Berichten: 8842
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 20:31


Elin_
Berichten: 9631
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:51

hobbelheks schreef:
dat kan hier, uitslag heb je meestal binnen 2 weken.
https://www.centerforanimalgenetics.com ... and-pssm2/

Oh wat stom. Ik heb nog op die site gekeken, maar dan neemt ie de andere varianten van type 2 niet mee toch?

Edit: ik bedoel wat is nu wijsheid.
Eerst alleen type 1 en dan later de panel met 2 en mutaties

Of die 1 en 2 samen.
Is type 2 qua behandeling en management anders dan de px bijvoorbeeld?


hobbelheks
Berichten: 8842
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 21:58

bovengenoemde is het gehele pssm spectrum

andere genetische ziektes zitten daar niet bij

Elin_
Berichten: 9631
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:34

hobbelheks schreef:
bovengenoemde is het gehele pssm spectrum

andere genetische ziektes zitten daar niet bij

Oke als ik het goed begrijp dan ook de p2, P3, p4 en px?
Sorry ik ben er vandaag voor het eerst naar verwezen dat ik weleens een pssm'er kan hebben. En ik ben begonnen met het hele topic lezen en het forum op fb, maar het is zoveel.

Ik twijfel ook om toch vanuit geldkwestie alleen eerst via die site het type 1 te doen, maar anderzijds als die negatief is moet je alsnog het type 2 doen. En beide testen apart is duurder dan in een klap klaar zijn.



Mac
Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 15:49

Even misschien ten overvloede maar voor de duidelijkheid: tet PSSM2/myopathiepanel en de PSSM1 test zijn wel twee aparte tests, dus niet vergeten ook deze twee tests aan te geven op het aanvraagformulier.

Relax. Nothing is under control.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers