[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 12:09

Leuke foto, missyvette!!

Leuk paardje Kayleigh. Ik zou bij beiden een lesje pakken en kijken wat goed voelt. Maar met lespaarden is het wel zo dat je het een keer wat minder kan treffen qua klik en dan lijkt een les al minder. En als je netjes dressuur matig rijdt, is dat niet direct een probleem.

Wij zijn van de week verhuisd en paardjes staan er goed bij. Zoals met verhuizen valt het altijd iets tegen qua tijd en planning, maar we komen er wel.
Onze ruin vd week opgehaald en ML is nu onze andere merrie ophalen. De ruin kende de andere 4 en is er gelijk wel bij gegaan na 1 nachtje ernaast.
Merrie kennen ze niet en hebben we plekje ernaast gemaakt zodat ze even wat langer naast elkaar kunnen wennen. Niet alleen per se vanwege haar, maar meer hoe de ruinen zich onderling gaan gedragen. En ben benieuwd hoe moeders reageert op haar dochter :)

Moeten vd week echt achter een hovenier en loonwerker aan om alles erbij te kunnen trekken en een rijbak te maken, maar denk haast dat we deze winter weinig rijden helaas :) Niet vanwege geem rijbak, want kunnen ook wel rondje doen, maar ook qua tijd.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:30

Mondy, hahaha. Dat vinden ze lekker he. Ik geloof echt dat wij alcoholisten hebben :)

Hondjes trouwens ook. De honden van mn ouders dronken ook wel bier of likten het op zeg maar. Toen voor de grap ons teefje laten proeven en die werd helemaal wild, zo lekker vindt ze dat.

Het land lopen ze nu stuk en vinden we voor nu niet heel erg. Als ze maar vrij kunnen bewegen en schuilen.
Maar een bak is wel lekker. Omkeren is een optie, maar met palen draaien kwamen we er al achter dat het per cm verschilt haast wat je voor grond hebt. Soms komt er geel zand naar boven, soms blijft het grond en soms zit je al op water niveau.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 15:05

Ik vind dat echt niet mooi. Kwaliteit zal vast goed zijn, maar al dat bewerkte spul hoeft van mij niet en teveel bling ook niet.

Arthur had ooit een zadel liggen van tig duizend met veel bling. Zat zoonlief ons te pesten dat als we dat kochten, hij weer zou gaan rijden. Ik poets het zilver zelfs voor je.....Was nooit gebeurt, want ik poets tack nooit, maar oke. Ik m'n moeder gebeld of we wat erbij konden lenen, kwam wat tekort, hahaha En zoon echt bang gemaakt dat we het gingen kopen voor hem.
Mijn zadel is zwaar, maar dat was echt zwaar :(

Bij het gebruik van de bosal zullen er ook wel meerdere meningen zijn wat men goed vindt? Ik vind dat een beetje eng altijd. In Nederland zijn er te weinig ervaren mensen en hoor je weinig. Bij bitten heb je zoveel meningen en ervaringen en kan je een weg kiezen.

Denk dat de ene ruin het best goed zou doen op een bosal, maar juist door te weing ervaringen in Nederland, begin ik er niet aan. Ik wil dan meerdere mensen en trainers ermee zien werken, erover spreken etc.

Zelf zie ik weleens wat voorbij komen en vind ze vaak erg dicht bij het oog hangen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 18:36

Maar dat zijn nog steeds maar een paar namen. Er zullen ook weer andere trainers zijn die een andere mening hebben over de bosal, snap je wat ik bedoel? Als hier 1 of 2 trainers komen, nemen we alles van die 2 aan, waar we normaal keus hebben uit bijv 100 trainers en niet alles aannemen.

Ja, bewerkt en bling, beide niks voor mij. Ik heb vroeger flower print gehad en nu basket en mijn man ook, maar meer dan dat hoeft van mij niet. Helemaal glad vind ik ook niet mooi, maar subtiel bewerkt zou ik het mooiste vinden. En dan iemand erbij die het schoonmaakt.....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:32

Mondy schreef:
Haha noisy het alcohol percentage van 1 biertje bij een paard is inderdaad behoorlijk te verwaarlozen :j
Denk dat sommige paardensnoepjes ed slechter zijn qua wat er in gaat bijvoorbeeld.
Het is inderdaad oa goed voor de vacht en bijv de spieren.
Ik geef t niet heel vaak maar meer als extraatje voor m.

Zadels <3
Bosal is iig buiten mijn kennis om. Nog nooit mee gewerkt/gereden. Vind het er vaak ook niet prettig uitzien qua pasvorm.


Maar het is wel belachelijk hoe lekker de meeste paarden het vinden ( en honden vaak ook ) Dieren zijn gewoon alcoholisten als je ze hun gang laat gaan. :D ;) :+ }>

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:42

Ja, behoorlijk lekker. Zijn echt zuiplappen.

Misschien kan een ander verhaaltje hier ook. Toen mijn ouders in Amsterdam woonden nog, hadden ze een hond. Die hond liep 's avonds vooruit naar de kroeg en als mijn ouders er dan waren zat die al aan een schoteltje bier.

Ik was dat allang vergeten, maar onze ene hond kreeg druppels. De andere hond kwam dan ook als een verslaafde aan het pipetje proberen te likken en doen. Bleek op basis van alcohol.
Ze zijn super relaxed, maar 2jr terug met oud en nieuw liet mijn man ze een glas waar bier in had gezeten op likken en daar werden ze helemaal wild van. Dus heel klein druppeltje erin en ze waren echt helemaal als verslaafden die hun shot kregen.

Ik drink zelf niet, maar geef de paarden goedkoop bier van de Lidl en dat willen ze heel graag. Ik vind het alleen vreselijk stinken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:58

ElCid, ook over bitten zijn discussies. Er komen mensen met theorie waar het bit in de mond zou horen te liggen en hoe het inwerkt. Maar ook daar zitten nog wat haken en ogen aan, omdat de theorie niet altijd op gaat als men rijdt.

De trainers hebben diverse meningen. De een heeft een bit laag. geen rimpel in de mondhoek. De ander wil 1 rimpel en de volgende.......
De een promoot dit bit en de ander dat.

Over diverse bitten, zijn meerdere discussies en degene die het meest presteert of het meest zijn verhaal leuk kan onderbouwen wordt snel geloofd.

Met bitloos net zo. Kin gekruist, kaak, side pull. Overal zit een theorie achter en elke trainer/ruiter heeft daarover een eigen mening. Ga je naar anatomie kijken, komt die niet bij iedereen zo goed uit als je zou willen dan.

Een bosal zal niet op 100 manieren kunnen hangen, maar hoe die gebruikt wordt zal ook in USA verschillen. De een zal anders met druk rijden dan de ander. Of voorkeuren hebben voor materiaal etc.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:38

ElCid schreef:
superpony schreef:
Ga je naar anatomie kijken, komt die niet bij iedereen zo goed uit als je zou willen dan.


Daar is nu juist alles van afhankelijk, die anatomie en biomechanica; als men die niet volgt en als belangrijk acht dan werkt iets niet of verkeerd.
Natuurlijk zijn er veel meningen.......maar niet alle meningen en ideeën zijn even goed onderbouwd en vaak alleen maar een opvolgen of zelfs imiteren van een ander. Ik denk dat als men goed nadenkt over alles wat men doet/ gebruikt de meningen heel vaak hetzelfde zijn of heel dicht bij elkaar liggen.

Maar ook hierin; ieder zijn ding maar met alles geldt wel, probeer advies te krijgen van iemand die het echt weet en niet van degene die het hardst roept ( of er het meest aan verdiend ;) ). Ieder zal zijn eigen gezonde verstand moeten gebruiken en niet klakkeloos een ander moeten volgen of het nu om bitten of bitloos gaat. Probleem is dat het daar nog wel eens aan schort..........gewoon klakkeloos volgen is voor velen makkelijker :o


Dat laatste bedoel ik ook en vind ik een groot probleem.

Qua anatomie merk ik binnen de western en tack dat heel veel gericht is op een bepaald type quarter. Ik heb les gegeven en ook aan tinkers, haflingers, rijpaarden etc.
Mensen kopen een hoofdstel voor de mooi, maar vaak past het hoofdstel zelf al niet netjes.
Mijn mening is dat elk deel invloed heeft, dus ook als het front bijv afsteekt. En daarnaast de kwaliteit van het leer. Heel hard stug leer of soepel leer vind ik al een heel ander effect hebben op de bit in het mond. Het zijn van die kleine dingetjes.....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:22

ElCid, zoals bij alles helaas. Als je ziet hoe sommige trainers onterecht op een voetstuk staan en aanbeden worden......Ze verkopen het goed met mooie praatjes en hoe je iets bereikt maakt niet uit. Mensen moeten kritischer zijn, maar je moet wel ergens kunnen leren, dus wie kan je vertrouwen en volgen? Dat is voor veel mensen echt ene probleem. Als iemand presteert en leuk kletst, is het al snel wel goed.

Hier op Bokt bij voeding of huisvesting helemaal; mooiste praatjes verkopen en volgen mensen. Ongezien via internet mensen hun advies volgen........

Jumpyhorse, blijkbaar gaat de barrel training niet zo gecontroleerd. Je kan op zich best trainen, maar niet vol gas gaan.
Maar met plates wil je niet steeds uit de bocht glijden. Ten eerste gaat je paard echt stuk en ten tweede raakt een paard ook het vertrouwen kwijt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:16

ElCid schreef:
superpony schreef:
Als iemand presteert en leuk kletst, is het al snel wel goed.


Maar wat is presteren? ( om het allemaal nog lastiger te maken ). Iemand die 1e wordt op wedstrijden in een veld van kneuzen hoeft geen goede ruiter te zijn maar wint wel. Misschien wel vaker dan 1 x.
En dan nog; 1e plaatsen zeggen mij sowieso niks, over het algemeen ben je beter dan de rest maar zelfs dat is niet altijd waar. Daarbij is presteren in de wedstrijdring niet perse het resultaat van goed kunnen paardrijden op een fijne en eerlijke manier maar vaak van het aanleren van trucjes en gebruik van shortcuts. De goede daargelaten maar jammer genoeg lijkt het alsof echt goed en netjes rijden niet beloond wordt; spektakel wel en dan lijkt het niet meer van belang hoe een ruiter zit/ hulpen geeft of hoe het paard loopt, zolang de trucjes maar goed uitgevoerd worden ( en dat geldt voor de hele paardensport, niet alleen western).

Nee, met plates niet gaan barrelen. Dat is een specifiek beslag voor reining en nergens anders geschikt voor.


Precies. Ik word er niet goed van dat bepaalde figuren zo aanbeden worden en op een voetstuk staan. Maar het werkt blijkbaar wel zo. Ik zie trainers veel paarden trainen, veel winnen en veel aanzien hebben, terwijl ze de stront van mijn paarden nog niet mogen opruimen........

Of mensen die zichzelf trainer noemen als ze 1 of meerdere keren NK zijn geweest bij de Wran ofzo.....Tja. Vast hard gewerkt en knap gedaan, maar dat is geen bewijs dat je een goede ruiter/trainer bent.

Meesten die veel trainen, kunnen ook helemaal niet goed lesgeven. Veel clinics bijgewoond en denk vaak, wat klets je nou? Of zie je dat niet? Mensen betalen goud geld, maar komen amper een steek verder.

Heb zelf les gegeven en werk veel aan de basis, balans, houding en hulpen van de ruiter etc. Maar als ze na 3 lessen nog niet mogen spinnen, dan zoeken ze verder.......Tja, doeiiii

Dressuur net zo. Meerendeel loopt vast rond de M en hebben er amper een basis in zitten als je komt lesgeven.

Wij willen eerst maar een beetje rijbak en weer opbouwen :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 23:04

Jeetje, dat is niet niks.

Met een rug altijd oppassen. Maar het is ook wat je wilt. Ze schrijven inderdaad snel veel pijnstillers voor. Ik ben daar nooit zo van.

Paar jaar terug een ongelukje gehad met een paard, maar ernaast. ML reed met toch naar het ziekenhuis. Ik lag in de natte grond, dus wilde dat hij me optilde en de paarden eerst verzorgde.
Maar onderweg zoveel pijn, dus hij door naar SEH. Daar kwamen ze echt meteen naar buiten en begonnen te stabiliseren en wilden bijna mijn auto open knippen.
Gelukkig niks gebroken, maar wel flink beurs.
Zodra ze het woord paard horen en vallen, gaan ze snel over in allerlei scenario's.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:21

Nu rij ik geen wedstrijden, maar paar jaar terug mee naar show waar ranch onderdelen waren en ik vond het nog best pittig om te onthouden. Maar dat is echt een probleem bij mij dat ik zonder tom tom nooit zou kunnen starten. ( en ik heb wat moeite met show outfit's, maar bij elke tak van sport )

Mijn ex reiner is 20, maar het zou hem wel passen, beter zelfs denk ik. Net als koeien en trail bijv.

Heb nu ook zijn zus van 12, maar die is totaal anders. Vrij klein ook.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:06

Sandra_H, O, ja de superhorse. Was toen in Bunschoten geloof ik. Die volgde ik echt helemaal niet. Heel veel respect voor mensen die het onthouden.

Heel eerlijk; vind ik chinks ook echt foeilelijk.

Maar als ik wedstrijden zou willen rijden, zou ik het allemaal wel netjes doen hoor. Vroeger kon ik met springen het parcours ook goed onthouden en reed ook netjes in een jasje, witte broek, plastron etc.

Heb gewoon niks meer met wedstrijden en weet ook niet hoe of waarom dat ooit gekomen is, geen echte reden voor geloof ik.
Ben wel vaak mee geweest, helpen, kijken etc, maar doe daar ook steeds minder moeite voor. Misschien omdat de sport zo gegroeid is.

Mijn man vindt met de koeien werken heel leuk, maar hij heeft paarden pech, dus wie weet ooit weer eens.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:59

ElCid schreef:
superpony schreef:
Heel eerlijk; vind ik chinks ook echt foeilelijk.


Zo zie je maar, ik vind chinks prachtig al heb ik ook een paar hele mooie chaps. Ik ben ook een beetje "over" de wedstrijden maar een keer onderling o.i.d. lijkt me best weer leuk.

Als de paardenpech over is komt je man dan nog een keer meedoen met de koeien?


Dat paardje wordt helaas niet meer beter. Is pas 10 :( De rest is oud, dus betwijfel het. Ik denk dat mn 20jr het zou kunnen, maar weet niet of ik dat aandurf. Ik weet dat jullie heel rustig aan doen.

Heb nu hoop op onze nieuwe merrie van 12, maar die heeft ook een behoorlijk verhaal bij zich. Hoop het iig voor hem. We zitten nu wel dichterbij :)

Ik heb overigens wel zwarte basic chaps, maar die gebruik ik meer tegen de kou dan voor iets anders, haha
* en soms bij bekappen

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:27

Ik hield ook niet van bling. Daarom vond ik de reining juist leuk, maar door de jaren heen werd het daar ook steeds erger :)
Inmiddels hele kleine bling dingetjes en dan echt op de christmas sale een beetje overgehaald, dus een hoofdstel met 1 bling concho. En mijn man heeft een zilveren oortje.

Een zwart paard is ook niet ideaal. Mijn zwarte was altijd grijs van het zand.

Moeder en zoon; bay en sorrel zijn redelijk schoon. Maar dochter lief, ook bay, gaat echt steeds in de modder liggen.
We hebben grond laten keren, dus een stuk mooi zand. Daarnaast ligt wat zwarte grond dat nog wat lossig is van het keren en modderig. Precies daar moet ze liggen.......

En de andere ruin is donkerder bay en is momenteel ook lekker smerig.

Maar ik hou ook niet zo erg van poetsen...........Wacht wel tot ze schoon regenen, hahaha

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:35

Sandra_H schreef:
superpony schreef:
En mijn man heeft een zilveren oortje.

Een zwart paard is ook niet ideaal. Mijn zwarte was altijd grijs van het zand.


Ik ben niet zo handig in quoten, maar ehh….bij dat zilveren oortje krijg ik toch een ander beeld dan dat je bedoelt :') maar zonder gekheid, wat subtiel zilver hier en daar vind ik nog wel mooi.
Ons favoriete hoofdstel is een heel erg oudje. Geloof ergens wel tussen de 25 en 30 jaar oud maar superkwaliteit. Niks fancy aan, gewoon een harness leather een-oor werkhoofdstelletje.

En zwart is inderdaad ook niet geweldig. Bob zijn vader, die we ooit een paar jaar bij ons hebben gehad (soort verzorgpony zeg maar) was zwart, en ik herinner me die grijze waas nog maar al te goed. Net zo moeilijk weg te krijgen als poepgroen en pisgeel inderdaad.


Hahaha........

Mijn oudste hoofdstel is ook iets van 25jr. Ik poets nooit en hoofdstel is nog in uitstekende staat.

Ben nu wel iets aan het wennen aan subtiel bling of zilver, maar voor mezelf zal ik het altijd snel teveel vinden geloof ik.
En als je eenmaal rijdt, let ik er ook niet heel erg op.

Het is gewoon mooi als iets bij elkaar past en 1 geheel is, denk ik. Soms kloppen kleuren en motieven etc gewoon en soms helemaal niet.

Die grijze waas is echt waardeloos. Maar ik kies er zelf voor om ze altijd zo rond te laten lopen en niet in te pakken met dekens.

Mest vlekken op wit/licht vind ik wel vreselijk. Maar zou zelf nooit elke dag gaan wassen of poetsen, wat ik mensen wel zie doen. Je ziet het wat meer, maar ze zijn in werkelijkheid niet viezer dan een andere kleur denk ik dan.

Het is bij een paint met veel wit, wel het eerste waar ik aan denk; O, nee, veel poetswerk

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 20:39

Ik was ook al jaren niet meer. Maar als ik zeker met een licht paard op show moest, zou ik ook niet met mest/rol vlekken komen.
Onverzorgd of vies op show vind ik dan net ietsjes te ver gaan.

En volgens mij ben ik ook niet de beste persoon om te wassen. Altijd als ik paarden was, ben ik zeiknat. En ze liggen daarna uitgebreid te paneren in het zand.

Staart heb ik weleens gedaan. Mijn ene ruin had wat last van zijn darmen een tijdje.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 01:50

Marg schreef:
Zo, iemand nog tips om een paard uit zijn frisse doen te halen tijdens een buitenrit? Man, man. We waren gisteren naar Apeldoorn gedaan met een groep van 6 ruiters. 3 vreemde paarden voor mijn paard erbij. Ergens na een kwartier, in stap, kwam uit het niks de eerste rodeo ronde. Daarna in draf nog en elke galop (4 keer) kreeg ik het te verduren. Ben alles blijven zitten, hoewel ik er 1 keer bijna aflag. Er was een tinker bij die erg vlot was, dus die reed voorop. Op het einde ben ik voorop gegaan (2 keer heuvel op gegaloppeerd) en toen bokt hij niet. Maargoed, het is gewoon ongewenst gedrag. Ik probeerde zijn hoofd hoog te houden en vooral gewoon door te rijden.


Ow, balen zeg. Komt ie nog wel buiten? Ik zou kijken naar zijn uren vrije beweging buiten en het voer.

Die van ons staan hele jaar rond 24/7 buiten en doen eigenlijk nooit gek in het bos. Maar wel meer dan genoeg energie om even gas erop te hebben.

Gister had ik het pad af gemaakt en deden man en zoon het koord toen ik eten ging maken. Jongste merrie leunde er tegenaan toen ze bijna klaar waren en die liep zo door. Hier en daar wat stuk en toen begonnen ze even te rennen en gek te doen.
Hadden deze week op een kleiner stuk gelopen en daar is de bak gekomen waar ze ook doorheen konden, dus zand onder de voetjes.
Vandaag alles gerepareerd en waren ze behoorlijk rustig :)

Als ik teveel bak werk doe, hebben er 2 of 3 sowieso naast 24/7 buiten nog wat ren en vliegwerk nodig.

ElCid en Sandra, Ken geloof ik Susan niet of weet iig niet welke.......

Wij zijn begonnen bij de Black's ranch op hun lespaarden. Ik had altijd engels gereden met pony's en toen geen eigen pony's meer en zag een adv.
Had jaren daarvoor weleens tijdens een demo ergens mogen proeven van western, maar toen was ik nog best klein.


Persevero schreef:
wow leuk om te zien dat dit topic zo actief is. Ik heb zo even wat bij te lezen :D
vandaag wat plaatjes van mij en Guinness kunnen creëren. Ik ben helemaal blij met me nieuwe zadel ed. Maar ik ben nog wel enorm aan het klooien met mijn zit. hebben jullie nog tips voor iemand die alleen maar Engelse zadels gewend is?

hierbij een link naar ons topic
[RIJ-ITP] Mijn KWPN hengst goes western


Vanaf internet vind ik het wel lastig, maar ontspannen en ademhalen is heel belangrijk. Voor de rest moet je echt iemand vanaf de grond hebben denk ik.
Ik geef zelf les en geef daar veel aandacht aan, maar er wordt helaas veel te weinig aandacht aan besteed. Dus apart zitles zou ook nodig kunnen zijn.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 15:39

Ik denk gewone dingen waarmee je je paard sterk, soepel en in goede conditie houdt. Op een cirkel galopperen, schakelen op de cirkel is goed, cirkel groter en kleiner maken etc.
In een roundpen laat ik ze ook roll backs doen op mijn lichaamshouding en stem, dus zo kan je kijken wat je kan met je lichaam en qua draaien, versnellen en weer terug.

Ik heb nu een bak, dus vd week mijn nieuwe merrie aan de longe gehad en vandaag met een zadel erop. Ze ligt er al even uit, dus opbouwen. Is wel echt een kind van dr moeder. Even flink uitrazen en dan snorkelen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 11:49

@Kirr, waarom zou je zomaar supplementen bij willen voeren? De meesten zijn gewoon commerciele rotzooi en totaal onnodig. Ze maken mensen erg bang dat een paard tekorten heeft etc.

Ik heb jaren in voer gezeten en toen ook eerst alle berekeningen geleerd en me er helemaal in verdiept tot je er gek van werd.
Je moet altijd eerst je basis bekijken. Dat is je ruwvoer, de bodem en het aantal uren beweging voor de darmwerking.
Heel veel mensen willen iets dat snel helpt of resultaat geeft, maar vaak is het een opname probleem en kan je erin gooien wat je wilt.

Als je tekorten vermoed, kan je beter een ruwvoer analyse doen en een kundig persoon je dieet vertellen. Dan evt een bloedonderzoek.
Soms is het ook een combinatie van voer wat de opname verstoord. Bij teveel krijg je minstens zoveel problemen of nog meer. Juist omdat mensen bang worden gemaakt voor tekorten.
Ook voeren mensen hele scheve verhoudingen. Dat zorgt weer wel voor eenzijdige tekorten.

Het is jammer dat winkels, veeartsen etc weinig verdiepen in goed voer en al helemaal in combinatie met vrij bewegen en het werk.
Het andere nadeel is de vele adviezen op internet op basis van standaard tabellen. Mensen die je paard niet zien, niet de belangrijkste vragen stellen om te weten of een paard iets nodig kan hebben etc.

Maar er wordt wel erg dik aan verdiend...........

jumpyhorse; Yep dat mag bij de Wran of als er all breed wordt uitgeschreven. In hand trail, showsmanship at halter kan bijv.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 00:44

Er zijn juist nauwelijks supplementen waarvan het nut is bewezen.

Feit is dat mensen hun paard slecht houden en slecht voeren. Dan iets aanvullen geeft soms een (kort ) effect.

Bekende trainers en ruiters worden vaak gesponsord door merken, waardoor de massa volgt met dat merk ook te geven als iemand presteert.
Maar ik weet trainers die zelf totaal anders voeren dan het merk wat langs de bak hangt, wat op hun jas staat etc.

Teveel geven is veel slechter dan een tekort. Paarden met een gezonde darmflora hebben ook echt niet snel een tekort. Wel zijn er veel paarden met een slechte darmflora en opname probleem. En heel veel mensen die scheve verhoudingen voeren.

Daarnaast is de ervaring van een ander nutteloos. Een ander houdt, voert en traint zijn paard anders. Als iemand weet wat ie voert aan ruwvoer, of het paard echt ene tekort heeft en dan iets bij geeft, heeft dat effect. Maar dat zegt helemaal niks over een ander paard.

Veel supplementen zijn een hop vulmiddel en smaakmakers. Je betaald veel voor niks. Of althans. Men betaald voor een eigen tevreden gevoel.

Als je echt advies wil, zou je iemand moeten laten langskomen met ECHT verstand van goed voeren e je paard echt irl laten bekijken.
Mensen voeren al zoveel teveel met voer. Ik zou eerder bang zijn voor teveel dan te weinig. Terug naar de basis en kijken hoe je paard het doet. Een dip kan voorkomen, maar verandering kost echt tijd, maanden........Daarna pas gaan aanvullen.

Ik verdiende er ook dik aan, dus weet echt wat er te koop is en hoe het werkt. Maar juist daardoor ook veel kritischer geworden en van veel afgestapt.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 10 bezoekers