[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 17:43

Leuk, een western topic.

Ik ben de trotse eigenaar van een paint x onbekend. Veel problemen gehad maar we gaan nu de goede weg op.
[ img ]

Ik klets graag zo af en toe mee.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 07:38

Wat een leuke paarden komen er voorbij. Ik woon in de randstad en heb eigenlijk te weinig tijd om met regelmaat naar buiten te gaan. Volgend jaar gaat mijn oudste naar de middelbare school en de andere krijgt continue rooster. Dan hoef ik pas weer rond 2 uur thuis te zijn. Wellicht komt het er dan meer van. Met een half uurtje ben ik in Noordwijkerhout of het Amsterdamse bos. Met een uur op de Utrechtse heuvelrug.

Ben wel een beetje huiverig voor die hertenluisvlieg (mijn paard is al in de stress van een gewone vlieg). Helpt een vliegen rijdeken er goed tegen of kruipen ze er nog onder? Idem voor de processierups. Geen idee waar je lekker kunt rijden zonder jeuk.

Vraagje: ik heb les van verschillende instructeurs. Ik hoor verschillende hulpen voor het aanspringen in de galop. Wat zijn volgens jullie de hulpen om in galop aan te springen?

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:58

justkid schreef:
Voor mijn paard is een vliegen deken wel voldoende, zij vindt vooral het rennen over haar lijf erg vervelend maar als ze eenmaal "zitten" kan ze ze wel min of meer verdragen.

Aanspringen in galop is bij ons; eerst verzamelen dan been of zitbeenknobbel naar achter en eventueel een kusgeluidje. Ik doe het aanspringen het liefst uit stap of stilstand, behalve bij buitenrijden en dan rengalop; dan is "toemaar" en in verlichte zit voldoende :D


Thanks.
Bedoel je je buitenzitbeen knobbel naar achteren?

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 11:18

Haha, ik worstel daar altijd zo mee. Als ik op een stoel zit kan ik het zo, maar op het paard gaat het op de een of andere manier niet helemaal lekker. Ik geef inderdaad ook een kusje. Meneer is altijd erg relaxed in de draf/jog en denkt dan niet aan de galop. Als hij dan hulpen geef gaat hij niet naar de galop (eerst stress, oer de schouder vallen, weg rennen etc.) Het gaat steeds beter, maar na de galop is hij eerst nog een tijdje hyper. Als ik dan naar de galop wil is een kusje echt voldoende om weg te gaan. Wat het beste werkte was achterwaarts gaan en dan weg in galop. Op de een of andere manier kon hij dan beter aanspringen. Ik oefen nu veel het aanspringen maar het blijft lastig.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:48

De een legt meer nadruk op buitenbeen en de ander juist op je binnenbeen. Dus wijken voor de druk op je binnen een en die er goed bijhouden. Terwijl ik zelf dus ook geleerd heb vooral met je buiten een te werken.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:02

Lastig is dat, dat je soms onbedoeld dingen doet. In mijn dressuur tijd een tijdje de paarden van mijn instructeur gereden. Eentje kreeg ik vanuit galop niet meer in draf. Hij ging wel langzamer, en langzamer, maar draven niet. Ik moest eerst echt halthouden en dan kon ik verder rijden. Nooit last van gehad. Een ander van hem ging altijd met zijn kont naar binnen (dus naar links) als ik linksom reed. Mijn rechterbeen is gewoon sterker dan links. Onbewust gaf ik dus hulpen, zonder er iets voor te doen.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 20:36

Fochteloo of all places. Ben daar vroeger op een ponykamp leiding geweest.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:25

Vorige week heb ik een lesje WE gereden bij Ton Duivenvoorde met mijn paard. Redelijk dicht bij en goed om weer eens op ander terrein te oefenen.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Hij was bijzonder braaf. Langzaam aan wordt hij sterker en worden wij steeds meer een team.
(Ik ben trouwens nog op zoek naar een verzorgster voor hem voor 1 a 2 keer in de week in de buurt van Alphen aan de Rijn. mocht iemand iets weten :D )

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:49

Ik longeer ook regelamtig. Enkele lijn met touwhalster of dubbele longe

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:28

Vandaag weer erachter gekomen dat mijn paard echt heel bang is van koeien. Iemand tips waar rustige clinics gegeven worden voor paarden die écht heel bang zijn van ze?

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:26

Iemand tips voor een goede instructie die aan huis komt in Zuid-Holland (omgeving Alphen aan den Rijn)? Liefst niet reining gericht.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 09:04

Ik was mijn half paint ook niet hoor. Soms spuit ik de benen af of was de staart. Maar meer niet.


Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 08:51

Zo, iemand nog tips om een paard uit zijn frisse doen te halen tijdens een buitenrit? Man, man. We waren gisteren naar Apeldoorn gedaan met een groep van 6 ruiters. 3 vreemde paarden voor mijn paard erbij. Ergens na een kwartier, in stap, kwam uit het niks de eerste rodeo ronde. Daarna in draf nog en elke galop (4 keer) kreeg ik het te verduren. Ben alles blijven zitten, hoewel ik er 1 keer bijna aflag. Er was een tinker bij die erg vlot was, dus die reed voorop. Op het einde ben ik voorop gegaan (2 keer heuvel op gegaloppeerd) en toen bokt hij niet. Maargoed, het is gewoon ongewenst gedrag. Ik probeerde zijn hoofd hoog te houden en vooral gewoon door te rijden.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:53

superpony schreef:
Ow, balen zeg. Komt ie nog wel buiten? Ik zou kijken naar zijn uren vrije beweging buiten en het voer.

Die van ons staan hele jaar rond 24/7 buiten en doen eigenlijk nooit gek in het bos. Maar wel meer dan genoeg energie om even gas erop te hebben.


Hij staat in principe 24/7 op een paddock. Alleen met dagen dat er geen droog plekje te vinden is staat hij in de nacht op stal. Hij krijgt amper krachtvoer. Hij staat op het standaard pssm2 dieet.

In dit filmpje zie je goed dat hij wel gek kan doen: https://photos.app.goo.gl/XmPCBTMDCTUcALWd8

En hier zie je hem rennen: https://photos.app.goo.gl/ckS7hPRwiPY9UB8VA
In de koudere periodes heeft hij veel energie. Dan doet hij dit wel 1 of 2 keer in de week. Hij rent dan makkelijk een minuut of 10 in zijn eentje. Misschien had hij dat net te weinig gedaan?
Normaal deed hij dit niet onder het zadel. Het zal misschien de combinatie zijn: heel fris weer, we komen nooit in het bos, 3 vreemde paarden erbij (hij is nogal een mannetje soms) en een grotere groep van 6 waar ik nog nooit in gereden heb.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:19

Oh jee, eraf gevallen. Dat is niet fijn. Hoe kwam het?

Gaaf alleen in het bos. Ik vind dat echt wel heel spannend om te doen.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 21:39

Ik was ontstipt op de een of andere manier. Paardje is in december erg ziek geweest. Gelukkig weer ok en we bouwen weer langzaam op met arbeid.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:00

Ik ben gelukkig niet de enige met een kraakzadel .
Het zag er verder niet gespannen uit.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:04

Hallo, ik val even binnen, misschien kan iemand mij hier verder helpen. Ik heb een karretje waarop ik mijn westernzadel van de kast naar de stallen rol. Ik heb deze kar: https://www.cowgirlstore.nl/catalog/pro ... /?___SID=U

Nu is er dus een wiel afgebroken en nergens kan ik een passend wiel vinden. Iemand anders daarmee te maken gehad? Hoe verslepen jullie je zware zadels? Ik kwam op internet nog 2 andere opties tegen:
- https://www.zadelkasten.nl/stal-weide/s ... ern-zadels
- https://www.cowgirlstore.nl/catalog/pro ... /?___SID=U

Nu moet ik het zadel tillen en dat is gewoon zwaar, ver en lastig :-).
Tips zijn dus welkom.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:31

Ik kom even binnenvallen. Weten jullie waar je leuke westernstickers voor op je trailer kan bestellen? Ik kom alleen van die sliding plaatjes tegen. Die zoek ik niet. Ook geen barrelrace maar maar richting een paard met ruiter, losse teugel, cowboy hoed. Weinig details. Gewoon silout.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:02

Hier staat de mijne ook ongewenst stil na operatie aan mijn buik. Geen idee wanneer het weer verantwoord is te rijden. Helaas is een westernzadel ook niet ligt om op te tillen. Daarna nog vakantie van de kinderen en dan gaan we weg (als het kan met corona). Staat hij uiteindelijk stil van 30 juni tot begin september.

Misschien is hij zo blij dadelijk dat hij alles goed oppakt als we weer beginnen.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 14:22

Vraagje. Met wat voor bit rijden jullie en waarom heb je voor dat bit gekozen?

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 08:39

Bedankt,

Ik ben een beetje zoekende. Ik heb eerst gereden op een enkel gebroken trens (dressuur), daarna westernbit gekocht (geen idee welke precies), op advies van tandarts overgestapt op myler westernbit level 2. (volgens mij noem je dat een d-trens/snaffle?). Ik heb ook nog een tijdje met een correctional gereden op advies van instructeur, maar dat was veel te heftig voor mijn paard. Echter, hij wilde vroeger wel eens rechtdoor rennen in de galop. In een grote bak is dat niet grappig als je geen controle meer hebt. Nu gaat het beter maar soms denk ik, zou het nog beter gaan op een ander bit. Hij loopt nog steeds wel eens gewoon door het bit heen. Vooral met halthouden (wij doen niet aan super stops :-)).

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:08

Sterkte Paint_lover. Al wat te weten gekomen?

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:22

candalisa schreef:
Bellatrix is dit een big neck model? Ik vind alleen de irish Turnout van bucas goed liggen verder is bucas erg krap in de front. !


Ik vind Bucas ook echt waardeloos qua pasvorm. En mijn paard is niet zo breed als de paardjes hier uit het topic.de amgo zit redleijk goed bij mijn paard. Maar de meeste dekens met een halve lange hals zitten het beste.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:45

Bij Red gaan de dekens altijd drukken op de schoft of knellen opnde borst. Ik heb dus meerdere dekens die allemaal anders zijn om af te wisselen. Vorig jaar een bij Kramer gekocht en die lijkt echt suoer te vallen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers