[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 22:30

Hey, hoi. Iemand vertelde me dat er weer een leuke western hk is.

Ik ben 45 en rij nu ruim 25jr western. Daarvoor een engels verleden bij de NPC.

Wij hebben nu 4 quarters, een new forest en een shet, varierend van 10 tm 26 jaar.

En eind September verhuizen we naar een huisje met grond :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 11:21

Hey, dank jullie wel!

Ja, eigen plekje is lekker. Hebben nu een huur plek en daar een soort pp gemaakt. Maar kunnen we nu iets groter maken en helemaal naar eigen wens.

Het zijn teveel paarden, maar is zo gelopen......In principe kunnen we op alles behalve de shet wel rijden. Voor de shet een sulky of die gaat ernaast mee naar het bos.
Alleen mijn new forest heeft ups and downs. Die gaat alleen mee voor een heel klein staprondje.

En 1 merrie staat nog elders met een veulen. Het veulen blijft bij de fokker en dan komt zij naar ons. Zij is 12 en de dochter van onze merrie van 26.
Onze merrie van 26 en haar zoon van 20 rijden we nog. Merrie is topfit en kan niet zo goed tegen niks doen. Ook al staan ze 24/7 buiten, moet zij af en toe haar ei echt kwijt. Ze spoort niet, maar daar hebben we ons bij neergelegd.

En de andere ruin is 10. Heel lief, maar wat probleempjes, dus rustig aan. Wel super fijn paard om te rijden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 00:44

Kirr, mooi groen daar!!

Luckyreining, knap paard. Fijn dat het zo goed gaat. Moet even teruglezen hoe oud je paardje is, welke afstamming, bij wie je traint enzo :)

NRJ, leuk een schimmel!
Mooi hoofdstel. Mooie kleur ook!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:18

Klinkt als een heel leuk paard Luckyreining.

Wel heftig van je bekken breuk.

Daar geen ervaring mee. Wel lichamelijke klachten en wat operaties gehad. Aan de ene kant zat het me in de weg, maar aan de andere kant veel bewuster met mijn zit bezig gegaan, dus ook weer voordelen uit gehaald.

Die van ons staan eigenlijk nooit op gras. Hebben een kleine wei, maar was vorig jaar totaal verbrand. Toen wel gesproeid en alles, maar hielp niks. Daarvoor zijn we er vaak ook te kort.
Heb ook gezaaid en kwam mooi op. Alle JKK uitgestoken en leek wel wat te worden dit jaar, maar was na droge dagen ook zo weg.
We gebruikten het alleen als snack wei voor de leuk, maar is nooit iets aan gedaan en pure zandgrond, dus laat maar. Als je weet dat je weg gaat, ben je er ook wel klaar mee.

Nu gaan we denk ik 2 stukken als snack weitjes indelen ook bij ons nieuwe huis. Is kaalgevreten en er groeit onwijs veel onkruid zoals zuring, maar we hebben het in het begin toch even in totaal nodig tijdens verhuizen.
Daarna paden, paddocks, een heuvel en hopelijk een poel.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 14:45

Luckyreining, precies. We hebben nu een gehuurde plek met stuk bestraat, grote paddock, pad en kleine paddock en dan een klein weitje, maar straks kan ik alles doen zoals ik het wil.
Heb nu een hele kleine verhoging en een stuk met stammetjes als obstakel.

Wij voeren hele jaar rond hooi. Kost misschien meer, maar als je het gewend bent, zit dat ook in je systeem. Anders moet ik ze uit elkaar gaan halen en dat gaat stress geven. Zijn echt heel gek met elkaar, dus een middenweg voor allemaal.

Je houding en zit kan je natuurlijk overal trainen. Maar ik vind zelf dat je op je paard toch nog meer bewust raakt en ook snel effect ziet en voelt van wat je doet.

Als je echt denkt blijvend zit problemen te houden, kan je ook nog wat info uit de para sport halen. Mijn broer was zwaar gehandicapt en reed een beetje paard. Heb me altijd geinteresseerd en de mooiste oplossingen gezien.
Louis Kerkhof heeft een zadel gemaakt voor de stichting waar mijn broer reed.

Zelf ben ik voorzichtig geworden met fysio en manueel. Ik kwam waar mijn man kwam en hij werd goed geholpen ( nek en schouder ) Ik kwam daar voor mn nek, gehele rug en heupen. Rekken, strekken, oefeningen en een aantal keren gekraakt. Elke keer vroeg hij of het beter ging en zei ik nee.

Omdat ik al bekend was met reuma, naar reumatoloog en bleek ik bechterew te hebben. Mijn reumatoloog was niet zo blij met het kraken. En imo had er wel een lampje mogen gaan branden dat ik duidelijk niet beter ging.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 21:41

Ja, ze vinden het wel leuk. Maar wij huren nu nog. Daar is zandgrond en nooit onderhoud gedaan.

Die van ons staan hele jaar rond 24/7 buiten. Is wel heel makkelijk met uitmesten. De stallen staan open, maar ze gaan er weinig in. Er ligt een dikke laag vlas, maar ze plassen er vooral.
Verder hebben we wat hooibakken en vullen we elke dag. Het is niet echt veel werk en we zitten niet echt aan tijd gebonden, want er is altijd wel wat.

Gras hadden we gezaaid, maar ze komen zelf wel van de wei af om weer hooi te eten.

Het stomme is dat we voor de opslag wel een paar m2 gras hebben. Dat laat ik ze maaien en schijnt lekker te zijn. Staan ze echt samen op een paar m2. Maar goed, blijft wel netjes kort daar zo.

Straks gaan we thuis wel de weitjes beter beheren, dat ze om de beurt lekker kunnen snacken op een wei. En een kruiden tuintje.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 23:01

Simodi, mooie foto's. Wat voor halster heb jij?

Ik had een rijhalster van barefoot, maar tijdens een buitenrit ging mn onderste knoop eruit. Hij is ook net iets te ruim eigenlijk. Maar ben feitelijk zonder iets verder gereden. Moet de knoop nog eens terug erin krijgen.

NRJ, lekker toch?

Ik word morgen even geopereerd. Woensdag weer thuis en lees dan weer mee. Ben niet zo goed in op mn telefoon bokken :) En wie weet doe ik het wel, omdat ik me vast enorm verveel.

Dus als jullie veel leuks kunnen posten? Thanx :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:59

Bedankt iedereen.

Gaat niet zo lekker, dus reageer later.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 16:43

Hoi, was ik weer een beetje

Foto's wel gezien en beetje gelezen.

Loody, hij is leuk, maar gewoon nog jong. Springen doen wij ook, maar meestal vrijspringen en niet erop. Heb ik zelfs mijn tankjes geleerd.
Maar ik ben zelf ook erg voor 24/7 buiten. Merk bij elk paard veel verschil met op stal staan. Zeker omdat ze nooit alleen staan.

Ik was dinsdag geopereerd en woensdag avond naar huis. Was drama, maar daar ook. Is van alles weer mis gegaan, maar voel me vandaag een beetje oke.
Ons huis werd vandaag ook bouwtechnisch gekeurd en kopers ontmoet. Maar zie er echt niet uit.....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 00:35

Rust tussen werk door is echt heel belangrijk. Als je een paard meer dagen rust geeft, leren ze sneller en is beter voor het lijf uiteindelijk.

Maar werk kan van alles zijn. Een jong paardje moet gewoon onwijs veel vrij bewegen. Ook na het rijden. Dan herstellen ze beter.

Dank jullie wel. Heb vandaag weer normaal gegeten. Alleen zoveel last van mijn been. En de ruggenprik is totaal mis gegaan en daarna een reactie op een spuit, dus waardeloos.

Vandaag is ons huis bouwkundig gekeurd en kopers ontmoet. Zijn erg enthousiast, dus leuk. Officieel duurt alles nog even, maar komt vast goed.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:07

LuckyReining schreef:
Wat fijn dat je nu weer wat hebt kunnen eten. Wel naar van de pijn, kunnen ze niet wat meer met pijnstilling doen?

Ik ben het overigens wel met je eens dat jonge paarden veel beweging nodig hebben. Lucky staat hier ook 24/7 lekker buiten.


Ik mag geen NSAID's en werd daar steeds beroerder en beroerder. Thuis nog even flink ziek geweest, maar kan nu gelukkig weer eten en wat rondlopen.
Ben alleen 800ml bloed verloren, mn hb is 6 en heb enorm veel last van mn rug en been door het mis prikken.

Ja, wij gaan nooit meer terug naar stallen. Ook onze 10 jarige kwam van overdag alleen op een paddock en vindt 24/7 buiten en met vriendjes echt geweldig. En de oudjes blijven er heel goed van. Wij rijden onze 26jr nog.

Bij ons nieuwe huis moeten we wel flink investeren. Nu zitten we op zandgrond en is alles goed droog, maar straks veen en dat vraagt wel wat aanpassingen om ze goed buiten te kunnen houden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 13:08

Kirrr schreef:
24/7 is fijn maar als je echt wilt trainen niet haalbaar. Toch hier in de buurt niet.
Wij wisselen af. Als ze op stal staan, zijn ze nog in eigen beheer en gaan ze minstens 2xdag een aantal uur buiten.
In weekends komen ze vaak mee naar huis, maar dan is het weer oppassen van hooi naar gras en andersom.

Toch nog even doorsparen voor die binnenpiste aan huis. :+


Het is heel persoonlijk, maar ken inmiddels heel veel mensen die serieus trainen en al even zijn overgestapt naar 24/7 buiten. Juist omdat het veel blessures en gedrag voorkomt.

Maar je moet wel investeren in dingen zodat het kan zoals goede bodem ( droog ) en schuilmogelijkheden. Voor ons is geen beschutting en buiten altijd een no go.

En trainen is maar net wat iemand kiest. Zware buitenritten zijn ook trainen en een ander vindt dressuur, trail, springen of reining training.

Het herstel na training is beter als ze buiten blijven. Maar voor baasjes is het omschakelen echt heel moeilijk blijkt vaak.
Zelfs wij hebben het nog weleens moeilijk als het echt rotweer is bijv. Maar als ze straks aan huis staan, kunnen we ze goed checken na een heftige bui if iets dergelijks.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 15:35

Weet jij wat ze hebben gedaan op het veen?

Ik wil een paddock, pad en een rijbak. Later de pp uitbreiden, maar dat is eerste prioriteit.

Zat te kijken naar roosters of granulite.

Ben nu onwijs verwend met zandgrond.

Klinkt wel super.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 22:02

Al onze paarden zijn ex stal paarden. Ze mogen in de stal gaan staan, maar kunnen er weer uit. Dat vind ik het belangrijke verschil. Ze staan er nooit uren in.
De 10jr had alleen maar op stal gestaan en buiten alleen in een paddock. Die vond meteen 24/7 naar buiten en vriendjes echt te gek. Hadden we echt niet verwacht.

Elke dag trainen met een jong paard is echt niet goed hoor. Ook met afwisseling echt niet. Een paard heeft rust nodig om te herstellen fysiek als mentaal. daarom juist 24/7 buiten met vriendjes, zodat ze wel bewegen.

Gaucho, mooi zo. Wij hebben aan achter en zijkant sloot, dus draineren kwam ook al in me op.

Leuk paard heb je nu trouwens!!!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:19

SumSum, klinkt goed!! Wij moeten nu eerste winter even overleven zo, maar hopelijk volgend jaar wel droge paddock en paden. We gaan niet 6 stallen maken, dus het is deze winter even niet anders. Wel meteen genoeg schuilmogelijkheden.

Hopelijk knapt de 10jr genoeg op. Mijn man wil weer graag op de koetjes. En de nieuwe merrie eerst maar zien hoe ze alles oppakt na dracht en veulen. Veulen loopt er voorlopig nog bij gelukkig. Hopelijk kan dat dit jaar ook weer lekker lang allemaal.

Gaucho, dat snap ik heel goed. Maar wat je met Fuego hebt bereikt is ook heel speciaal.
Is Ace dus totaal anders? Niet alleen kleur, maar helemaal qua doen, laten en lopen?

Heb gister na heel lang zeuren een rondje in het bos gelopen met de honden. Wel kortste rondje ever en langzaam, maar konden ze flink snuffelen en ik was eruit. Ben echt geen binnen mens en dan word ik super narrig.
Maar is nu wel erg warm, dus binnen met airco.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:58

gaucho schreef:
Ace heeft ook wel veel vergelijkbare eigenschappen als Fuego: hij is ook vlot, dapper, zelfstandig, nieuwsgierig, slim en heel extrovert. Hij is wel een stuk meegaander als Fuego maar denk dat dat ook een heel stuk opvoeding is. En hij heeft van zichzelf ruimere gangen, daar ben ik wel blij mee :-) Fuego was dan weer wat harder voor zichzelf en ging altijd overal 100% voor.


Ja, en deels ligt aan ons zelf. Onze paarden zijn allemaal totaal verschillend, maar ook toch zelfde trekjes hier en daar. Of we vallen erop, of toch aangeleerd door onze rare gewoontes.

Ik had vroeger de neiging een nieuw paard te vergelijken en niet echt een kans te geven etc. Maar inmiddels wel geleerd dat ik van elk paard hou, maar steeds weer op een andere manier.

Even andere vraag; Voor de mensen met een eigen plek. Wat voor bak hebben jullie? Ik hoef geen reining bodem. Maar heb aan de zij en achter kant sloot, dus kan draineren. Maar ik vind de granulite van Lelymare ook mooi spul.
Misschien is rekening houden met een klein stopje wel handig soms. Maar gooi er geen plates meer onder.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:45

Luckyreining, thanx. Maar dus wel en en. En drainage en granuliite.

Leuk dat je het organiseert bellatrix. Duurt idd nog even. Maar ik heb heel weinig geduld altijd :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:46

Gefeliciteerd Tucktuck

Leo, heerlijk zo samen.

Luckyreining, oke, Dank je wel.

Alleen voor de paden van de pp vind ik draineren wel lastig. Dan leek alleen een laag granulight me wel wat. Of roosters dan. Maar ze moeten er wel een rondje gas op kunnen geven.

Het gaat wel redelijk nu, maar merk wel dat ik echt niet moet tillen en teveel bukken. Maar ja......wat moet je doen.
Moest nog energielabel aanvragen, dus gedaan en dat was dan wel mijn taak van de dag.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 16:17

Tweety_be, altijd even wennen op 1 hand, maar toch lekker gereden :) Top.

En ik denk dat i toch zou kiezen voor een fijne plek, boven de goede bak.

Hier is het ook drama qua stalling; Of je hebt een goede rijbak en geen goede verzorging ( slechte kuil, weinig buiten ) Of veel buiten, hooi en niet zo een beste bak.
Wij hebben een eigen huur plek nu nog, maar hebben een niet te beste bak. Daarvoor zelf een sleep gekocht. Gaat straks mee, denk ik, dus voor ons goede investering, maar misschien kan je er toch eens over praten?? Meer sproeien? Meer/beter slepen? of zelf slepen.
Een fijne 2e hands sleep en in eigendom blijf wel waarde behouden.

Wij gaan de laatste jaren niet heel veel meer naar wedstrijden, maar krijg het wel altijd mee. En 1 of 2x komen we er wel, maar vind ik tegenwoordig echt genoeg. Soms plannen we het en denken we; we kunnen ook even samen door het bos hobbelen :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 10:45

Utopia, gaaf!!! Mijn man heeft dat een aantal keren gedaan bij Wendy en het is verslavend schijnt. Helaas toen pech met de paarden enzo, maar is wel weer de bedoeling. Wendy is zooooo ervaren, die helpt jou en Jay wel met de angst voor koeien.

Luckyreining, mooie foto!!

Dewirox, dat is wel het echte werk :)

Lagonda, nee, witte strepen op de weg is ook heel raar!
Er ging ook een filmpje rond van koeien die een weg oversteken en allemaal over de witte streep op de weg springen. Zo grappig.......

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 22:22

Marg en Simodi, leuke foto's!!

Ik ga niet naar HE. Wist niet hoe fit ik zou zijn en zit veel teveel met mn hoofd in verhuizing :)

Vanmorgen met de hondjes bij de paarden geweest en vanavond met ML omdat een kennis langs kwam.
Vanmorgen kwamen de paardjes echt hysterisch aanrennen toen ze me zagen en vanavond waren ze niet weg te slaan ook. Tjonge jonge, maar wel heerlijk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 16:44

Ik had gewone Nika dekens en dan maatje groter, Wetherbeeta beviel ook goed en Lamicell met teruggesneden schoft. Die laatste vond ik wel prettig. Ik ken veel mensen die de stormshield hebben en die vind ik ook mooi. Had ik zeker gekocht, maar we gebruiken helemaal geen dekens meer, dus is nog makkelijker.

Lagonda, leuk!!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 16:05

Longeren is echt geen hobby van me, maar als ik longeer, dan touwhalster en lijn. Gebruik dan wel mijn eigen lichaam wat meer.
Ik pak er dan wel graag balkjes/cavaletti bij.

En anders gewoon los.

Ik heb nog wel een pessoa en een longeerhulp en alles liggen, maar vind het ondingen en gebruik ze niet.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 16:40

ElCid, Is heel leuk dat jullie dat organiseren.

Gaucho, het komt vast wel weer. En spier afname is lastig, maar zodra je meer kan/mag, komt dat ook wel weer.
Toen ik 16 was heb ik 4 weken in zkh gelegen met een gebroken been en mn andere been was echt waardeloos door dat liggen en daar moest ik een half jaar op lopen ( met krukken ) Maar destijds ging alles nog zo langzaam.

Dinsdag is mn operatie 3 wk terug en mag ik officieel weer fietsen. Over paardrijden staat er niks, dus denk niet dat ik me nog kan bedwingen. Heb brave paarden en kan rustig aan doen. Maar alleen dat zadel..........pppff, dat is wel even pittig tillen nog :)
Ik stelde net een buitenritje voor aan mijn man, maar die reageerde nogal raar. Dat krijg ik dus niet voor elkaar, hahahaha
En meestal krijg ik toch wel m'n zin :)


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 17:54

Precies Bellatrix, je Krijgt het zadel al niet getild, dus een trapje op wordt hem niet.

Ik heb zelf wel reuma, maar kan het normaal wel tillen. Nu mag ik het na de operatie nog niet en wil mn buik niet kapot maken.
Heb ooit wel teveel gedaan of eigenlijk standaard en toen een litteken breuk in mn navel en moest ik een matje. Dat krijg je als je te zwaar tilt na buikoperaties.

Maar goed, reken maar uit; paar balen hooi per dag, je kruiwagens vol mest en zadels van 20kg :)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers