[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 20:05

Yeah! Nieuw topic..... leuk gedaan Marlies!

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 21:54

Loody schreef:
Wat een leuk topic.
Ik zal vooral meelezen maar probeer ook mee te kletsen.

Dit is mijn kleine kanjer
[ [url=m/JMoG4V.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paintruintje van 3 jaar en net onder het zadel. Klein wijsneusje en de grootste clown op stal.
Hij heet niet voor niets Smiley :+
Vreselijk leergierig en doet net alsof hij al jaren onder het zadel is.

[ [url=m/QxRkMD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Klein van stuk maar een grote uitstraling

[ [url=m/3ddzfB.jpg]Afbeelding[/url] ]


Smiley <3

Wat leuk dat hij het zo goed doet! Ziet er goed uit!!!

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 22:18

Ik zal me dan ook maar even vlug voorstellen voor de nieuwe mensen ;)

Lonneke, 37 lentes jong (bijna 38 :D ) en in het bezit van 3 paints (allemaal familie) ;)
26 jaar dressuur gereden en in 2014 de overstap naar de Western gemaakt. In Amerika pleasure gereden (met succes) en sinds we terug zijn in NL zit ik n beetje overal en nergens... we genieten ;)

1. DG DRY JILL(sire: FLITS GOLD DOLLAR), 1.45m, zwart, Solid merrie van 11. Gekocht tijdens ons 2 jarig verblijf in Amerika (waar ik dus ook de overstap van dressuur naar Western gemaakt heb).
[ img ]
[ img ]
[ img ]

2. A DOLLAR FOR A ROSE aka Gentle (sire: GENTLEMAN SEND ROSES), 1.53m, bay tobiano ruin van 3. Zo goed als zadelmak :)
[ img ]
[ img ]
[ img ]

3. FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty (sire: GP MISTER DUAL JAC), 1.10m en groeiende, bay merrie van ruim 9 weken <3
[ img ]
[ img ]
[ img ]

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 22:43

Zo, n lading nieuwe berichten en n paar nieuwe mensen....

Welkom allemaal!

Grinnik, iedereen wil bij stal Tilburgs gaan clinic'en... ben ik blij dat ik daar dus op stal sta en eigenlijk elke dag het trailpark zo in kan wandelen <3

[ img ]
[ img ]


Vandaag Gentle weer wat aan het werk gezet, 5 weken vrij gehad en vandaag heeft mijn man gehangen op het zadel en hebben ze enkele pasjes gezet :)

Morgen hoop ik dat hij er op kan zitten en dan gaan we rustig verder ;)
[ img ]

Frosty moest weer eens nodig mama haar brok opeten :=
[ img ]
En ik me maar afvragen hoe het komt dat ze zo snel groeit (bijna 10 weken en nu al 1.12m) _O-

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:04

Wauw, wat komen er knappe paarden voorbij hier!!!

Stal Tilburgs is voor vele ver maar jullie zouden ook eens kunnen kijken of bijv n clinic met een overnachting te doen zou zijn. Ik weet dat er veel mensen van ver komen en die slapen dan bij ons in de straat bij mountain oaks. Geen idee van prijzen oid maar dan zou je daar eens naar kunnen kijken, trailpark is wel echt n aanrader om eens te doen!

Ik heb het geluk daar elke dag in te kunnen spelen als ik zou willen, is voor de paarden leuk en zeer leerzaam om te doen...

Gentle is geen "kleintje" meer te noemen, 1.53m en groeiende... hij groeit nu weer de breedte in en staat achter flink overbouwd :)

Vandaag hoop ik dat mijn man erop kan gaan zitten want ben benieuwd hoe Gentle dat gaat vinden.... Ik heb vanwege mijn toch al versleten rug besloten dat ik niet degene ga zijn die er als 1e op zal gaan zitten. Veel te bang dat als er wat mis gaat het goed mis gaat en dan heb ik de kans dat ik nooit meer op n paard kan stappen... dat is met n paard als Jill op stal (waarmee ik kan lezen en schrijven) niet handig :)

Loody, stoere Smiley!!! <3

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 10:54

Flip schreef:
@ cubalibre: dan wonen wij niet ver van elkaar vandaan. Mijn paardje staat in waalre. Ik hoop deze zomer nog een keer naar het trailpark te kunnen gaan. Gelukkig is het voor mij best dichtbij:)


Ikzelf woon niet in Bergeijk ;)
Rij elke dag 20min enkele reis richting stal :)

Oef, dauwtrappen... dat deed ik vroeger ook nog wel eens en nu ook maar dan alleen als het gruwelijk warm word die dag ;)

Manlief en ik zullen zo maar eens richting de paardjes gaan, vandaag is het D-day voor Gentle :D
Ben zo benieuwd hoe hij zal gaan reageren maar ergens heb ik het idee dat t longeren, hangen, been erover en wegstappen gaat worden...

Word vervolgd :D

@lagonda: die blik is duidelijk...

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 16:08

Ik ga even verder zwijmelen maar vanaf nu is Gentle ruitermak <3

[ img ]

Manlief heeft gestapt en gedraafd met hem en naderhand kriebelde het voor mij toch ook wel om op te stappen dus maar even gedaan :)

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 17:02

Thanks all! Ik ben zo ontzettend trots :D

Manlief had al n half jaar niet meer op n paard gezeten en stapt zo op onze 3 jarige alsof het niets is.... Gentle keek niet op of om en was zo relaxed dat t bij mij ook kriebelde waardoor ik er toch maar heel even op ben gaan zitten, wat geeft dat n ontzettend fijn gevoel zeg :)

Is voor mij weer de 1e die ik zadelmak maak sinds jaren en de 1e die Western geleerd word ;)

Knappe Mr T. <3

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:03

PRD: die pad komt uit de VS, heb daar nog n blauwe van maar ben die hier nog nergens tegengekomen...

Succes tucktuck!

Oef, special haar neus ziet er best pijnlijk uit.... Ik heb dat 1x eerder gehad bij n veulen maar daar zag je naderhand gelukkig helemaal niets meer van. Hopelijk is dat bij special ook zo

Preston had er zin in zo te zien :D

Je paardjes zien er goed uit Candalisa!!! Zijn alle 3 zo knap <3

Handig droogrek Lieke :)

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:25

Ego post....

Vanmorgen na het longeren zelf op Gentle gestapt, wel nog iemand erbij en nog aan de longe maar jeetje, dit paard slaat finaal alles!

Beide kanten stap gedaan en rechtsom wat draf meegenomen. Hij is voor n jong paard (3 jaar en 4 maanden) al zo in balans en geeft n heel fijn en zeer vertrouwt gevoel <3

Vrijdag ga ik er weer op en zal dan kijken of ik iemand kan vinden die n stukje wil filmen of foto's wil maken :D

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 17:48

Niets mis met samen lui zijn....

Welkom gaucho!

Ik vanmorgen onze Gentle maar weer eens op de gevoelige plaat gezet, blijf me verbazen over hoe ontzettend gaaf hij aan het worden is <3
[ img ]
[ img ]
[ img ]

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 17:56

gaucho schreef:
Wat een knapperd Cuba Libre, hoe oud is hij?


In Maart 3 geworden :D

Welkom Plonie! Leuk dat je mee komt kletsen!

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 15:21

Knappe Quizy <3

Wow verhuisd, dat zal wel even wennen zijn geweest....

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 20:22

Ik ben zo trots op mijn puppy paard....

3e keer iemand op zijn rug, zelfs n stukje los rongestapt maar dat vond Gentle toch maar raar, hij miste zijn anker op de grond...

Dus lijntje er terug aan en vriendin in het midden, toen was alles weer goed :)
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

En Frosty heeft n nieuw vriendinnetje gekregen:

[ img ]

Over bitloze hoofdstellen kan ik helaas niet meepraten...

Gefeliciteerd Candalisa!

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:27

Murphy ook voor de verkoop.... hier is Gentle tzt ook voor de verkoop.

Gentle gaat zo goed vooruit, vanmorgen zelf even opgestapt want de rest van de week gaat t imo veel te warm worden om met hem te werken....

Gister heeft manlief gereden en was de 1e keer n stukje galop ook n feit <3 hij heeft zelfs los in de roundpen alle gangen en beide kanten opgedaan.... zo trots als n pauw ben ik!

[ img ]
[ img ]
2 foto's uit filmpje ;)

Vandaag besloten dus toch even zelf op te stappen want ik wilde meteen wat dingen checken.... daar waar hij gister bij het been geven nog na moest denken en wat overredingskracht nodig had deed hij het vandaag voorbeeldig! Ik ga wel n ander bitje erin hangen, zijn huidige bit is denk ik wat te breed want hij is echt onstuurbaar dus ga maar eens kijken of dat met n net wat dunner bit beter gaat :)

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:23

Jups, manlief is van vroeger uit springruiter... in Amerika overgestapt naar de Western dus is ideaal ;)

Heerlijk proefkonijn zeg maar _O-
Hij had al ruim 6 maanden niet meer op n paard gezeten laat staan op n jonge maar hij is helemaal blij dat Gentle "zijn" paardje is in het weekend <3

En jups, Gentle is behoorlijk uitgezwaard en nog lang niet klaar met groeien :=

Hier ook vrij voor de paardjes, is geen doen nu.... bij ons gaan ze van 22.30 tot 7.30u buiten (behalve n enkeling waaronder Jill en Frosty... die kleine draak blijft de draden gewoon opzoeken). Jill en Frosty gaan in de ochtend even n uurtje buiten want meer hoeft voor Jill niet....

Shows... ga ik wel weer mee starten als Frosty straks naar de opfok is. Wil iig de westerndays bij PCK in Eersel weer meepikken aankomend seizoen. Keelven moet ik eens naar kijken maar heb geen idee welke organisatie daar de wedstrijden doet.... is voor mij ook nog wel te doen vanuit Bergeijk ;)

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 12:31

<3 Loody

Ik heb deze al n tijdje op mn lijstje staan:
[ img ]

Denk dat ik ze toch maar eens ga bestellen, lang leve een Amerikaanse bankrekening ;)

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 12:43

Smiley boots voor Smiley pownie :)

Ze moeten natuurlijk wel helemaal mooi zijn want ze zijn duur genoeg ;)

Invoerkosten kan ik omzeilen, stuur ze naar n vriend en die kan ze dan mooi meenemen als die weer naar Nederland komt O:)

Voorlopig blijven ze nog even op mn lijstje staan :D

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 14:04

Voordeel als je 2 jaar daar gewoond hebt ;)

Gentle vanmorgen weer wat aan het werk gezet, hij was er bezweet van...
[ img ]

Morgen heb ik weer n hulpje dus hopelijk dan wat foto's/filmpje van zijn vooruitgang :)

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:49

Gaaf chriske!

Smiley ziet er hongerig uit :)

Hier gister met wat hulp Gentle gereden in de roundpen, ging best goed als je bedenkt dat dat pas de 7e keer was met iemand op zn rug :)

Stukje film:


Gebruik nu Jill haar "nieuwe" zadel want de andere ligt imo net wat te strak bij zijn schouders, deze klappert achter iets teveel naar mijn zin maar daarvoor ga ik n front riser halen....

Jill heeft nog veulen "vakantie" en n wond op haar kogel waardoor ik die nu elke dag even moet koelen en wassen... Dit doen we zonder Frosty erbij (is zo NIET handig want Frosty wandelt gewoon daarheen waar zij heen wil _O- ) dus die blijft in de box, gaat wonderbaarlijk goed moet ik zeggen... er word wat gebubbeld en gehinnikt maar na 3min denkt Jill: Doei! Ik heb even rust! En blijft gewoon relaxed los op de poetsplaats staan :)

Frosty is overigens voor de duvel nog niet bang, die trok vandaag gewoon de longeerzweep met daaraan n groene zak de roundpen in om er vervolgens mee te gaan spelen, ik heb me dood gelachen
[ img ]

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 19:18

Eigenlijk is zijn balans voor n 3 jarige al best goed hij snapt alleen nog niets van het sturen en als er geen mens in het midden staat dan weet hij het ook allemaal nog niet.

Maar goed, net zadel en ruitermak en met de 7e keer erop al los stappen, draven en galopperen vind ik al best knap :)

Knappe Ace <3

Jij hebt ook al van die knapperds Paintedtwice (grappig want paintedtwice was 1 van de namen op mijn lijstje voor n veulen ;) ).

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019


Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:45

Back in business <3
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Sinds n dikke week weer lekker aan het trainen en gister mocht manlief wat plaatjes schieten.... best blij met hoe Jill loopt, ruim 8 maanden niet echt getraind en ze doet alles gewoon :)

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 19:44

Ze hoort nog wel onder de noemer veulen maar is bijna net zo groot als dr moeder := en pas 3 maanden oud.... maar ze doet t goed, staat elke dag alleen in de box als ik met mama aan het trainen ben en behalve gillen als n speenvarken staat ze rustig rond te kijken.

27e komt de DA haar 1e enting geven en dan 17 sept de 2e waarna ze klaar is om op kamers te gaan *\%/*
[ img ]

Poging tot trailpark ging niet zo goed als wij gehoopt hadden, als mevrouw geen zin heeft betekend dat ook daadwerkelijk dat ze het NIET doet _O-
[ img ]

Gentle daarin tegen deed t voorbeeldig! 1e keer en eigenlijk alle obstakels deed hij zonder er ook maar over na te hoeven denken <3

Filmpje:

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 22:36

Hij kan losser maar is gruwelijk lomp, flink in de groei en ik wilde m in balans en bij de leshouden (iets met mensen en andere paarden zijn interessant)...
Vooral in het begin was dat nodig. Hij had overigens lijn genoeg om te kijken maar dat resulteerde in tanden in het hout zetten of schrapen en geen van beide wil ik hem aanleren.

Hij weet echt wel hoe hij zn voeten neer moet zetten, heeft 2,5 in de bergen gelopen dus is geen paard wat moet leren waar zn voeten zitten en hoe hij die gebruiken moet ;)


Merk ik verschil tussen Gentle en Frosty, ja en nee.... Frosty is absoluut niet over te halen om iets te doen waar ze GEEN zin in heeft, Gentle wel. Frosty is voor de duvel niet bang maar dat is Gentle ook niet echt dus daar merk ik niet veel van.

Wel merk ik goed het verschil tussen merrie en ruin, Gentle is veel vlakker in zijn uitingen, gevoelens en bewerking terwijl Frosty echt snel Frusty is _O-

Bomproof is de vader van Gentle ook dat is 1 van de kenmerken die ik eigenlijk wil hebben! Ik heb absoluut niets aan schrikkerige paarden. Kan ik wel mee overweg maar lichamelijk is dat voor mij niet goed.

Alle nakomelingen van Gentle zijn vader worden zadelmak geboren, Gentle is daar ook geen uitzondering op moet ik zeggen :)

Al met al niet heel veel verschil maar ik heb als merrie Jill en die is super kwa karakter, kwa opvoeding en pittig onder het zadel. Veulens krijgen van beide ouders dingen mee dus ga niet alleen af op vaderskant maar kijk zelf net wat meer naar moederskant aangezien die de veulens toch opvoeden ;)

Hoe dan ook, beide zijn leuk en ga Frosty en Gentle wel missen als ze straks beide weg zijn (Frosty opfok en Gentle verkoop tzt).

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Paint_Lover
Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 18:43

Met n jong paard elke dag bezig zijn is niets mis mee zolang het afwisselend is en je goed blijft kijken naar je paard...

Gentle heeft nu 2 weken vakantie gehad vanwege groeispurt en doppen die van zn kiezen afkwamen. Hij staat overdag buiten en s'nachts binnen op stal maar ik merk dat hij juist dat binnen op stal heerlijk vind! Die gaat gestrekt liggen snurken :)

Jill is ook absoluut geen 24/7 buiten paard... die komt gegarandeerd naar binnen, heeft ze al meermalen gedaan namelijk. Oké, ze is het niet gewend en heeft totdat ze met ons naar Nederland kwam nooit echt geleerd buiten te staan. 2u was in het begin ook meer dan voldoende waar ze nu maximaal 4tot 5u buiten wil staan en daarna zal ze koste wat t kost naar binnen komen, haal je dr niet? Prima! Dan komt ze zelf gewoon naar binnen en dat zonder de draden kapot te maken :=

Vanmorgen manlief camera in zijn handen gegeven en die heeft deze plaatjes weten te schieten:
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Toch al erg blij mee.... nu bijna 3 weken bezig met haar oppakken en ze is weer rete fanatiek, beresterk en loopt als nooit tevoren <3 waar meer dan 10 maanden rust wel niet goed voor is geweest ;)

Vanaf 2017/2018 af en aan blessureleed gehad, 2018 aan laten dekken met het idee dan dit jaar terug op te kunnen pakken.... vanaf oktober 2018 eigenlijk vanwege n nieuwe blessure niets meer kunnen doen (behalve wat stapwerk) en dan nu haar zo onder mijn kont te hebben is toch n heel bijzonder iets :D

We trainen lekker door, over 4 weken is Frosty op kamers en dan krijgt Jill achter terug plates waarna we echt meer gericht gaan trainen voor shows... 1e staat gepland in November (westerndays bij PCK Eersel) en daarna zien we wel verder.

Motto is haar heel houden, plezier hebben en genieten :)

En Gentle.... die gaan we volgende week maar weer eens rustigaan terug oppakken. Iets meer aan het werk zetten dan ik eigenlijk zou willen maar hij is uiteindelijk voor de verkoop dus word het tijd er wat knoppen op te gaan bouwen zodat hij hopelijk snel zijn forever home zal gaan vinden... en daarna heb ik weer alle rust om met mijn dametje verder te gaan genieten want 3 paarden is leuk maar stiekem teveel werk voor mij (vooral voor mijn lijf, die is niet blij als ik de hele dag bezig ben...).

Ziet er netjes uit gaucho!

Ooit.... ooit wil ik mijn paardjes ook aan huis of op n eigen weide hebben staan maar ja, voorlopig staan ze goed op de pensionstal en komen ze niets te kort :D

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 17 bezoekers