[HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 21:54

Leuk, dit topic. Ik ben ca. 25 jaar geleden overgestapt naar het western rijden na ruim 20 jaar "Engels" te hebben gereden.
Mijn paard is een Paint, sinds september vorig jaar, ruin van 14 jaar oud. Zelf uit Amerika gehaald toen hij ruim 1 jaar was, in 2006. Zijn naam is Sweet Spot of Cash, hij heeft 4 prachtige kinderen.

Tijdens het werken met koeien vorig jaar:
[ img ]

Toen hij 3 maanden oud was, nog in Amerika; we hadden hem toen net gekocht en hij was nog bij zijn moeder.
[ img ]

Onze andere paarden zijn een Azteca ruin ( Lusitano x Quarter), zoon van onze Lusitano hengst Ultramar, Milagro dos Mundos. Mijn man rijdt hem meestal.


[ img ]


En natuurlijk onze Lusitano hengst Ultramar, goedgekeurd en een mooie groep prachtige kinderen op zijn naam.

[ img ]


Bovenstaande foto's zijn deels gemaakt tijdens het werken met koeien tijdens 1 van de clinics van Jeff Sanders die we ieder jaar organiseren. We rijden volgens de Californische stijl, hoofdzakelijk op bosal ( Ultramar ook maar dus niet op bovenstaande foto) In 2009 ben ik daarnaar overgestapt, eerst onder leiding van Jean Claude Dysli en nu dus met Jeff Sanders en Alex Zell, omdat de "Texaanse" stijl mij toch minder goed beviel. De foto met Milagro is gemaakt tijdens de clinic van Cody Deering die we dit jaar bij ons thuis hebben georganiseerd.

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:46

Hier hebben de paarden ook vrij met de warmte; buitenbak te warm en tot laat 's avonds vliegen ( en als de vliegen weg zijn hebben wij geen puf meer), de binnenbak is te warm tot laat. Verder staan ze hier overdag op stal ( met hun eigen paddock dus ze kunnen naar buiten als ze willen) en 's nachts op de wei ( van. ca. 21.30 u tot 08.30/ 09.00 u. Dan halen we ze naar binnen.
We vinden het te warm om ze met deken en masker op in de wei te zetten; er is daar ( nog) geen schaduw en we doen ze echt geen plezier in de brandende zon. Binnenkort gaan we beginnen met bomen en struiken er om heen zetten; we huren nu nog maar gaan binnenkort kopen dan hebben we bijna 1,5 ha en kunnen we ermee doen wat we willen en dat wordt de aanleg van een voedselbos, paddock paradise, meertje en hindernisbaan, soort van extreme trail. Maar dat is nog wel een "stukje" werk ;) .


ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:03

Bellatrix schreef:
Dat klinkt goed zeg!!


Een droom die eindelijk waarheid wordt :D . Hard werken, dat wel maar als het allemaal klaar is hebben we een klein paradijsje, voor ons, de paarden en de andere dieren die hier wonen.

Wij hebben de vliegenmaskers van Rambo, met oren, evt. neusflap en versteviging zodat ze mooi ver van de ogen wegblijven. Die bevallen erg goed. Deze: https://www.paardendrogist.nl/product/r ... se/117305/ We hebben ze al een jaar of 3 dus ze gaan ook nog lang mee.

De halsters gaan hier altijd af buiten ( en op stal natuurlijk). Mocht het echt niet anders kunnen dan is een wat dunner leren halster veel veiliger dan die nylon dingen; leer knapt uiteindelijk wel. Of een veiligheidshalster, die kan je ook vrij makkelijk zelf maken. https://www.paardenkruiden.nl/weide-hal ... e-ore.html met een stukje klittenband of een leertje kan je een gewoon halster snel verbouwen.
https://www.paardenkruiden.nl/weide-hal ... s-met.html

Wij gebruiken bijv. op de trailer ook alleen maar leren halsters; in geval van nood zijn die sneller kapot dan die nylon dingen.

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 11:49

[ img ]
[ img ]

[ img ]
[ img ]

[ img ]


Misschien ook leuk om hier eens te delen. Dit zijn foto's van de clinic met Alex Zell, Californische westernstijl, waarbij vrijwel iedereen op de hackamore ( bosal) rijdt. Op deze foto's o.a. het werken met de Garocha ( lange stok waarmee vee wordt gehoed en voorloper van de rope ( lasso).

En even pauze na het werk.
[ img ]

Foto's zijn jammer genoeg niet allemaal scherp ( donkere bak). Alex is er over een maand weer en dan gaan we ook werken aan de Piaffe ( ;) :D ) die Spot nu al best leuk uitvoert.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 07-09-19 11:55, in het totaal 5 keer bewerkt

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 14:13

Mondy schreef:
Elcid gaaf zo'n clinic !


Zeker weten, wel western maar toch wel weer heel anders :o ; het is nog mogelijk om te komen kijken of mee te rijden ;) . De foto's waren van de laatste clinic met Alex, alweer 2 jaar terug. Vorig jaar kon het niet doorgaan maar dit jaar gelukkig weer wel.

Wij longeren ook regelmatig, met een kaptoom en verder geen "hulp" teugels. Ook regelmatig werken aan de hand/ grondwerk om ze soepel en fit te houden. Daarin doen we veel met zijgangen en verzameling tot en met piaffe aan toe.

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:16

Marg schreef:
Vandaag weer erachter gekomen dat mijn paard echt heel bang is van koeien. Iemand tips waar rustige clinics gegeven worden voor paarden die écht heel bang zijn van ze?


Wij beginnen over ca. 1 a 1,5 maand weer met hele rustige clinics met koeien in Pesse. Daar komen regelmatig bange paarden/ ruiters of combinaties zonder ervaring. We doen het altijd heel rustig aan en met zeer ervaren paarden erbij. Wij hebben ruim ervaring in het werken met koeien, doen dit al jaren maar puur recreatief en altijd in alle rust, dus nooit gejaag.

Van afgelopen voorjaar: [WN-EV] Koeienclinic 30 maart en 4 mei

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 08:27

Noisy schreef:
Niks ten nadele van jou hoor ElCid! Ik vind jullie manier van rijden en omgaan met paarden ook geweldig +:)+


Zo vat ik het ook niet op, en ook niks ten nadele van Wendy, wij hebben daar zelf ook jaren geleden wel eens met koeien gewerkt }:0 . Nu hebben we een plek bij ons om de hoek waar we terecht kunnen en onze eigen clinics kunnen doen met enthousiaste deelnemers :D dus dat is ook leuk.

Noisy: dank je voor het compliment.

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 09:18

MarlonNaldo schreef:
Wat gaaf of met die stok te rijden!!


Het is inderdaad heel gaaf om te doen; de meeste paarden wennen er snel aan, die van mij probeert soms te helpen met dragen. We slepen hem vaak mee, dus punt op de grond maar we draaien er soms ook onderdoor ( in stap/ draf).
Het leuke is dat je focus even helemaal op de stok komt te liggen en je daardoor opeens anders,met een veel onafhankelijkere zit en teugelvoering, gaat rijden. Er is nog 1 plek in de clinic met Alex ;)
We gebruiken ze soms ook echt als we met koeien werken maar daar heb ik jammer genoeg geen foto's van.
Maar wel een paar leuke Youtube filmpjes:

https://www.youtube.com/watch?v=2MhuHkHrO2M
https://www.facebook.com/annemarie.have ... nt_mention en dat laat ook meteen de rust zien ( op de piafferende Lusitano na :o ) zoals wij dus ook werken.

En de andere clinician die we naar Nederland halen, Jeff Sanders ( California Horseman), hier aan het werk met de garrocha in Cordoba op een PRE: https://www.youtube.com/watch?v=TeFBrsjGLM0&t=30s

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:23

jumpyhorse schreef:
Weet iemand trouwens goede, helpende voor de western grondwerkoefeningen? Flup kan piaffe van uit de tijd dat ze engels gereden werd, maar ben bang dat ze verkeerde spieren traint dan. We doen het graag, dus als er wat hogere oefeningen zijn hoor ik t graag :D


Piaffe is, mits goed uitgevoerd, ook voor een westernpaard heel goed. Met mijn Paint piaffeer ik regelmatig; het is nl. een prima oefening om rug, buik en achterhand spieren te trainen en dat is belangrijk voor elke rijpaard, ongeacht discipline die je er mee rijdt. Voordeel van piaffe aanleren vind ik dus dat ze veel sterker worden en als je het een beetje verder "drijft" ( letterlijk in dit geval) kan je misschien zelfs een mooie levade tevoorschijn toveren of een "school halt". De laatste doet mijn Paint al, de levade komt al vrij dichtbij ;) .
Goede grondwerk oefeningen voor elk paard zijn schouderbinnenwaarts, wijken ( en dan dus duidelijk overstappen met alle 4 de benen), onder massa laten plaatsen van de achterbenen, etc. In de klassieke dressuur kan je daar veel over vinden en aangezien dat de basis is zijn deze oefeningen dus voor elk paard goed.
Advies is wel om de grondwerk oefeningen op een echt kaptoom met 2 teugels( dus geen serreta o.i.d) te doen dan hoef je niet in de paardenmond te rommelen en een kaptoom geeft een veel betere drukverdeling op de neus en is zacht ( als je de goede hebt!). Evt. een keertje ergens een les ( of meerdere) nemen. ( Dat doen wij overigens ook; mijn man is een "meester' in het grondwerk).

Dit bedoel ik met een kaptoom https://www.kramer.nl/Paard/Longeren-gr ... gKNEPD_BwE, die zijn zacht onderlegd en het metaal zorgt alleen maar voor een stabiele ligging. Een serreta heeft een ( met dun leer overtrokken) neusriem van fietsketting of glad metaal en is dus veel scherper qua inwerking en ook nog eens minder stabiel.

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:32

Zetta schreef:
Ik heb een vraagje voor jullie.
Ik heb op fb enkele Amerikanen die arabieren hebben waar western mee gereden wordt. Ze doen er daar wedstrijden mee en hebben dan constant van dat giga mooi tuig aan die ik langs hier maar niet zie zoals teugels met kralen, hoofdstellen met leuke diamantjes, super dure zadels met zilveren beslag... :')
Is dat langs hier ook te vinden of is importeren de boodschap?


Dat zal importeren worden of hier laten maken ;). Die zadels zijn flink aan de prijs, ga je zo richting
de $ 5000 en hoger :j . https://www.sstack.com/arabian-show-tac ... e/sd/DESC/ en https://www.kathysshowequipment.com/onl ... ort=normal
met transport kosten, import en BTW wordt je daar niet blij van. In Nederland/ Duitsland laten maken is een optie maar ook dan zal je een fikse duit kwijt zijn met al dat zilver en full tooling.

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:32

@Noisy, kleine kanttekening bij de bosal: die is veel te groot voor dit paard, de nosebutton ( het deel wat op de neus ligt tot aan de knopen) is te lang waardoor de release veel te weinig is en hij lijkt ook te hoog te zitten; als je deze op de juiste hoogte hangt moeten er nog 1 of 2 omslag van de mecate omheen waardoor de release en werking negatief beïnvloedt worden. Als je meer wil weten over pasvorm kan je eens hier kijken https://californiogear.com/
Als je meer wil weten over het gebruik zijn de clinics die wij met Alex Zell ( aankomend weekend) en Jeff Sanders ( volgend jaar juli) een aanrader. Pasvorm, dikte en lengte van de nosebutton, materiaal en flex zij van belang bij de inwerking en de reactie van het paard.

Mijn paint met hackamore ( 5/8 nosebutton, 11 inch wijd, medium flex) en manenhaar mecate. Hier met 2 omslagen van de ( 1/2 inch) mecate ( ik vind een dunnere mecate fijner vandaar). Ik rijdt hem nu op de 1/2 inch bosal met 3 omslagen van de mecate; 3 a 4 is het maximum!
[ img ]

Leuke prijsjes toch van die zadels; ik ben in 2013 op de Art of the Cowboy makers beurs/ contest geweest in Las Vegas, daar lagen wel meer zadels uit een dergelijke prijsklasse. Allemaal juweeltjes.

[ img ]

Het voorste zadel had hier de 1e prijs gewonnen.

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 17:08

Noisy schreef:
@ElCid, ik had al zo'n vermoeden dat jij hierop ging reageren :)) Ik had zelf ook al gezien, en verwacht, dat hij te groot zou zijn. Deze is van zijn moeder. Hij heeft hem alleen om gehad voor de foto, hij is voorlopig nog niet onder het zadel ;) maar bedankt voor de info, dat is altijd interessant -:)


De kennis in Nederland is inderdaad nauwelijks aanwezig......... :o op een enkeling na. De bosal/ hackamore is een prachtige optoming maar men moet wel weten hoe het moet passen/ materiaal en hoe te gebruiken.
Tijdens de clinics die wij organiseren ( Jeff Sanders, Alex Zell, Cody Deering) is die ervaring ruimschoots voor handen. Kom maar een keer kijken ;)

Als het alleen voor een foto is maakt het niet uit maar als je er mee wil gaan rijden ( en een jong paard starten in een hackamore is een hele goede keuze mits alles klopt en waarschijnlijk beter dan starten in een snaffle omdat de sensibiliteit veel hoger blijft en het voor een paard een veel logische optoming is dan een bit) is het wel zaak om het juiste materiaal te gebruiken.

Het zadel op de foto had geen zilver, wat je ziet zijn munten waar concho's van zijn gemaakt. Op de cantle stond een carving van Amerika dus echt een heel apart ding. Op deze beurzen/ shows liggen meestal echte "Theme saddles".

[ img ]

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:13

superpony schreef:
Maar dat zijn nog steeds maar een paar namen. Er zullen ook weer andere trainers zijn die een andere mening hebben over de bosal, snap je wat ik bedoel?


Nee, eigenlijk niet :o .

Net als een bit op een bepaalde manier moet passen moet een bosal dat ook ;) . Daarbij zal iedereen die echt met een bosal de paarden opleidt goede kwaliteit zoeken en niet een bosal willen met een tuinslang of metaaldraad als kern omdat de inwerking dan dus belazerd slecht is.

Over het algemeen is de echte kennis omtrent het gebruik van een bosal ver te zoeken, zeker in Nederland.
Overigens zijn er nog wel wat namen die weten hoe een bosal gebruikt en gemaakt moet worden zoals Martin Black, Buck Brannaman, Alfonso en Ariel Aguilar, Ernst Peter Frey, etc. etc. en die zeggen allemaal hetzelfde. De bosal hoort tot de Vaquero traditie maar ook binnen de wereld van de Buckaroo wordt deze veelvuldig gebruikt ( een hebben ze er exact hetzelfde idee over :D ). Jammer genoeg is er binnen de Texaanse stijl ( die je over het algemeen ziet) weinig blijven hangen en zijn diverse soorten bitten veel meer geaccepteerd.

In Duitsland is de kennis omtrent de bosal veel meer aanwezig dan in Nederland, zowel onder ruiters als trainers. Het is eeuwig zonde dat die kennis hier in Nederland zich beperkt tot een handjevol die over het algemeen die kennis voor zich houden o.a. omdat er zo weinig mensen echt iets over dat ding te weten willen komen.

Een andere mooie plek om veel over de bosal/ hackamore etc. te leren is de Vaquero Classics, 1x per jaar in Duitsland.

Ik hoor/ lees zo vaak dat mensen met een hackamore zijn begonnen maar dat "het niet werkt" ; dat zal vaak komen door de slechte kwaliteit en het gebrek aan kennis van het gebruik/ gebrek aan feeling, balance. timing; zoals Martin Black schrijft:
Citaat:
"I find the hackamore helps the person adjust to fit the horse rather than the snaffle bit getting the horse to adjust to fit the person"


Citaat:
"But, I do believe that riding a horse in a hackamore makes a better horseman out of you because it puts more responsibility on developing good hands and less responsibility on the horse submitting to the pressure of the snaffle."

https://martinblack.net/on-the-road-wit ... d-why.html

Maar ik heb ook al diverse ruiters en paarden gezien die door het gebruik van de hackamore beter, veel beter, zijn geworden. En dan heb ik het over ruiters die hun paarden met heftige bitten als twisted wires en correctionals reden of bijv. bitloos met sidpulls; de paarden werden zoveel rustiger met hun hoofd en reageerden zoveel beter op de hulpen! Maar het vraagt wel een stukje discipline en lichaamsbeheersing van de ruiter en "fijne handen".

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:10

superpony schreef:
Ga je naar anatomie kijken, komt die niet bij iedereen zo goed uit als je zou willen dan.


Daar is nu juist alles van afhankelijk, die anatomie en biomechanica; als men die niet volgt en als belangrijk acht dan werkt iets niet of verkeerd.
Natuurlijk zijn er veel meningen.......maar niet alle meningen en ideeën zijn even goed onderbouwd en vaak alleen maar een opvolgen of zelfs imiteren van een ander. Ik denk dat als men goed nadenkt over alles wat men doet/ gebruikt de meningen heel vaak hetzelfde zijn of heel dicht bij elkaar liggen.

Maar ook hierin; ieder zijn ding maar met alles geldt wel, probeer advies te krijgen van iemand die het echt weet en niet van degene die het hardst roept ( of er het meest aan verdiend ;) ). Ieder zal zijn eigen gezonde verstand moeten gebruiken en niet klakkeloos een ander moeten volgen of het nu om bitten of bitloos gaat. Probleem is dat het daar nog wel eens aan schort..........gewoon klakkeloos volgen is voor velen makkelijker :o

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 13:40

superpony schreef:
Dat laatste bedoel ik ook en vind ik een groot probleem.

Qua anatomie merk ik binnen de western en tack dat heel veel gericht is op een bepaald type quarter. Ik heb les gegeven en ook aan tinkers, haflingers, rijpaarden etc.
Mensen kopen een hoofdstel voor de mooi, maar vaak past het hoofdstel zelf al niet netjes.
Mijn mening is dat elk deel invloed heeft, dus ook als het front bijv afsteekt. En daarnaast de kwaliteit van het leer. Heel hard stug leer of soepel leer vind ik al een heel ander effect hebben op de bit in het mond. Het zijn van die kleine dingetjes.....


Inderdaad, "voor het mooi", "om erbij te horen"," omdat er zo leuk reclame gemaakt wordt dat iedereen het gelooft" ,etc. etc. Jammer, maar waar.

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 09:54

superpony schreef:
Als iemand presteert en leuk kletst, is het al snel wel goed.


Maar wat is presteren? ( om het allemaal nog lastiger te maken ). Iemand die 1e wordt op wedstrijden in een veld van kneuzen hoeft geen goede ruiter te zijn maar wint wel. Misschien wel vaker dan 1 x.
En dan nog; 1e plaatsen zeggen mij sowieso niks, over het algemeen ben je beter dan de rest maar zelfs dat is niet altijd waar. Daarbij is presteren in de wedstrijdring niet perse het resultaat van goed kunnen paardrijden op een fijne en eerlijke manier maar vaak van het aanleren van trucjes en gebruik van shortcuts. De goede daargelaten maar jammer genoeg lijkt het alsof echt goed en netjes rijden niet beloond wordt; spektakel wel en dan lijkt het niet meer van belang hoe een ruiter zit/ hulpen geeft of hoe het paard loopt, zolang de trucjes maar goed uitgevoerd worden ( en dat geldt voor de hele paardensport, niet alleen western).

Nee, met plates niet gaan barrelen. Dat is een specifiek beslag voor reining en nergens anders geschikt voor.

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 13:46

Citaat:
Heb zelf les gegeven en werk veel aan de basis, balans, houding en hulpen van de ruiter etc. Maar als ze na 3 lessen nog niet mogen spinnen, dan zoeken ze verder.......Tja, doeiiii


Ik snap precies wat je bedoeld. Ook een tijdje les gegeven............

Goede ruiters zijn niet automatisch goede lesgevers, integendeel! Ruiters die het met de paplepel is ingegoten of "natuurtalent" ( zouden) zijn weten vaak niet hoe een en ander uit te leggen aan een ander. Didactiek is iets heel anders dan leuk kunnen paardrijden.
De beste lessen heb ik gehad van goede ruiters, zelden wedstrijdruiters, die zelf ook hard hebben moeten werken om alles onder de knie te krijgen. Die kunnen, technisch, uitleggen en vertellen hoe en wat . En uiteindelijk draait goed paardrijden om een stuk techniek, kennis van paard en biomechanica en een heel stuk zelf discipline wat uiteindelijk weer een gevoel wordt ; balance, feeling, timing! . Als 1 van die drie ontbreekt heb je niks. }>
Zoals Jean Claude Dysli mij vertelde: "een paard kan alles al wat wij ervan verlangen, wij moeten alleen leren hoe we een paard vertellen wat we van hem/ haar willen" en dat is nou net bij veel ruiters het probleem. Die denken dat we een paard dingen moeten leren en dat die met een zadel op en hoofdstel om geboren wordt. Het enige wat we het dier moeten leren is dat we erop kunnen zitten en daarna moeten we zelf aan de slag om het dier duidelijk te maken wat we ervan verlangen :o /3

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:48

Persevero schreef:
Whauw gave foto's Bellatrix..
En ziet er ook goed uit bij jou flip..
Wij hebben ons tuig inmiddels omgewisseld naar western. Staat hem zo leuk

[ Afbeelding ]


Een advies over de outfit van je paard. Er horen kleine riempjes onderaan de fender te zitten ( net boven de stirrup, de zgn. stirrup hobbles) om te zorgen dat de fender "dicht" blijft. Als je ze er niet omdoet zou je in een onbewaakt ogenblik met je voet in die fender kunnen schieten met alle, hele gevaarlijke gevolgen, van dien, Evt. kan je in 1e instantie gewoon een ( Engels sporen) riempje gebruiken maar ze zijn ook te koop. https://www.westernspul.nl/contents/nl/p4564.html

Echt doen want op die manier zorg je ook nog dat de beugel netjes blijft hangen en niet onderste boven kan draaien.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 06-11-19 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:57

Flip schreef:
Gaaf Bellatrix!

Ik heb me ook nog ingeschreven voor de ranchriding beginners Cubalibre. Helemaal geen ervaring met dat onderdeel, iemand nog tips?

Laatst lekker alleen in de bak dus even een stukje met mn telefoon kunnen filmen, hij gaat steeds meer zakken uit zichzelf, in galop vind hij dit nog lastig, maar erg blij met dit beeld


[ [url=m/heZsD7.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9ZTMJc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7sh6PQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/XrTOMx.jpg]Afbeelding[/url] ]


Over Ranch riding is genoeg te vinden op internet; ik heb het een paar keer gedaan en het is erg leuk. In je outfit geen bling, bling, liefst chaps of chinks en een werkoverhemd. Paard moet "natuurlijke" gangen lopen dus draf i.p.v. een pleasure jog en ook de stap en galop mogen meer tempo hebben dan in de pleasure/ trail, net als op de ranch waar gewoon gedraafd en gegaloppeerd wordt ;) . Geen "peanut rollers" , dus paard mag niet te laag en wat meer teugelcontact dan in de ( Texaanse) gebruikelijke stijl . Verder krijg je dan een simpel pattern te rijden in de 3 gangen soms met een slalom, soms afstappen etc.
Overigens loopt jouw paard prima in de houding die hij op de foto's heeft; verder zakken is niet wenselijk, de oren mogen niet lager dan de schoft. Zeker bij de ranchriding is deze houding goed en mag zelfs nog iets hoger.
Verder zakken is overigens nergens voor nodig en erg slecht voor de balans omdat de paarden dan nog meer op de voorhand gaan "hangen".

https://www.bokt.nl/wiki/Ranch_Riding ( was al helemaal vergeten dat ik dit artikel geschreven had en een foto van ons erbij had staan ;-) ).

en een filmpje wat een goed beeld geeft ( maar de koeien zal je hier niet snel tegenkomen :o ) https://www.youtube.com/watch?v=Tg7TCrIEcjg

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:37

Sandra_H schreef:
@Elcid: leuk stukje in de wiki, dat had ik nog nooit gezien (maar ben ook niet meer zo heel actief op bokt :o Ranch riding en ranch trail zijn met afstand onze favoriete onderdelen (starten niet anders meer), past als een ouwe spijkerbroek bij paardlief en onszelf daarom kom ik graag even onder mijn steen vandaan :+ )
Ter aanvulling daarop, als dat mag: inmiddels worden in NL zowel de ranch riding als de ranch trail afzonderlijk uitgeschreven bij de nqha, en de wran in elk geval en volgens mij ook bij de dawra en de dphc. In de ranch trail idd allerlei obstacles als een rope dummy, sleep, af en/of opstappen incl ground tie, etc.

De regels verschillen op details per organisatie hier en daar nog wel eens wat, voornamelijk in de trail. Wat bij de aqha mag of moet, is bij de wran weer anders.


Aanvulling mag altijd, het is al weer een paar jaar terug dat ik naar een show ben geweest. Misschien dat ik ook nog wel eens ranch riding/ trail ga starten; is toch het leukst en ik heb per slot van zake een "echt" ranchpaard :D

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 13:58


ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:06

Schrijft alleen de WRAN dit uit? Ik ben al in geen eeuwen meer gestart dus ben volkomen onwetend op het gebied van de huidige regeltjes. Laatste keer dat ik iets deed is zeker 6 jaar terug tijdens een Allbreed van de DAWRA. Het grote voordeel van dergelijke klassen vind ik ook dat je gewoon in je "dagelijkse" kloffie te paard kan maar dan wat schoner en evt. met chinks/ chaps en met je dagelijkse hoofdstel. Ik heb het niet zo op de bling; mij gaat het om het rijden en niet om de glans :o
Laatst bijgewerkt door ElCid op 07-11-19 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 15:10

superpony schreef:
Heel eerlijk; vind ik chinks ook echt foeilelijk.


Zo zie je maar, ik vind chinks prachtig al heb ik ook een paar hele mooie chaps. Ik ben ook een beetje "over" de wedstrijden maar een keer onderling o.i.d. lijkt me best weer leuk.

Als de paardenpech over is komt je man dan nog een keer meedoen met de koeien?

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:51

Dat is jammer van het paard van jouw man ;( .We hebben wel meer "oudjes" ( ook 20 +) erbij gehad en dat gaat altijd prima. In principe kan je alles in stap of een sukkeldrafje doen, doen wij meestal ook. ;)

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 11:03

Wij wassen zelden tot nooit. Soms de staart maar verder niet. Vroeger wel gedaan voor shows. Als het heel warm is zetten we de spuit er wel op en dan lekker in het zand laten rollen; dat is het heerlijkste wat er is volgens onze paarden.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers