Zelf eten roken, hoe en wat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Zelf eten roken, hoe en wat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-22 23:34

Omdat ik steeds minder mag hebben in de winkel zal ik naar zelf doen moeten overstappen. Vooral broodbeleg mis ik. Gerookte kip, gerookt rund of eend. gerookte vis.

Ik zie bij oa masterchef de optie stolp, aangestoken beukhout en wachten. Maar heb ook rookdingen voor in de keuken gezien. Buiten heb ik helaas te weinig ruimte. Ook geen enorme keuken of ruim budget.

Waar begin ik met wat en hoe?

Nickeltje

Berichten: 28238
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 23:43

https://www.bol.com/nl/p/rookoven-delux ... androidapp

Werkt deze link?
Wij hebben deze en een grote rookkast voor buiten.
Voor kleine dingen werkt deze echt prima. Vaak zetten we hem gewoon op het gasfornuis, op de kleinste pit, dan staat hij ook makkelijk onder de afzuigkap...

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 23:44

Koud roken of warm roken daar begint het al mee.

Zelf roken is prima te doen maar dan wel met een behoorlijke rookoven en buiten.

We hebben een paar weken geleden nog buikspek gerookt. Dit moet garen tot een graad of 70 kerntemperatuur. Dit was werkelijk onmogelijk om te bereiken in het ding.

We hebben uiteindelijk in het kleine bakje tot de rand hout gedaan en met de compressor lucht/zuurstof in het geheel geblazen anders kregen we er geen temperatuur in alleen wat zielige rook.

Nickeltje

Berichten: 28238
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Zelf eten roken, hoe en wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 23:49

Degene die ik hier boven noem is inderdaad niet voor een groot blok varkensvlees.
Maar een stuk zalm, één enkele kipfilet, boter, uien, kaas... In niet te grote stukken kun je er prima warm of koud mee roken

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-22 23:52

Nickeltje lief klein ding. Alleen misschien een probleem kwa flinke geur? Ik heb geen echte afzuigkap. Alleen een centraal afzuigpunt boven mijn kookplaat.

Robert geen idee, ik weet niet hoe ik kan roken, welke temperatuur enz. In mijn vorige huis stond er een buiten/garage. Maar nu heb ik geen plek en mijn rondom buren zullen er ook niet blij mee zijn denk ik.
Zoiets gehad.
https://www.bol.com/nl/nl/p/monzana-bar ... oductImage

Vooraf stomen van bv kip zou kunnen. Het gaat niet om enorme lappen vlees of vis maar genoeg voor bv twee of drie dagen broodbeleg.

Nickeltje

Berichten: 28238
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Zelf eten roken, hoe en wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 23:56

Geur valt enorm mee. De bedoeling is namelijk om de rook zo min mogelijk te laten ontsnappen. Dus alleen als je de pan open doet ontsnapt er een wolkje rook en dat zal je ruiken maar het hangt niet in de keuken vind ik.

Eten roken zonder dat je daar iets van merkt gaat in huis overigens bijzonder lastig worden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-22 00:02

Wat is ook geen probleem maar een keuken vol rook en een rookmelder die afgaat liever niet. Kookluchten heb ik nu ook.
Hoe lang duurt bv een stukje kipfilet of eend? Is dat vlees erin aansteken en wachten?

Nickeltje

Berichten: 28238
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 00:06

Ik steek er wel een vlees thermometer in want je moet centraal wel echt 70 graden halen.
En dat kan zomaar twee uur duren. Vis moet je eerst pekelen. Heb er 1 basis boek bij gekocht, zal morgen de titel even opzoeken. Daarin wordt ook lengte, hoeveelheid, gewicht en temperatuur besproken. Ook voor de kleinere porties en ook voor andere dingen dan alleen maar vlees

Edit: deze
https://www.bol.com/nl/p/het-rookboek/9 ... androidapp
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 20-01-22 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Zelf eten roken, hoe en wat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-22 00:07

Klinkt goed. Geduld heb ik, slowcooker staat ook vaak uren zijn ding te doen.

Zijn er nog andere systemen zonder spiritus?

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 01:12


Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 08:37

https://cookinglife.nl/jay-hill-rookove ... KGEALw_wcB

Wij hebben zo'n soort kastje, een keer in de bonus bij AH gekocht voor 15,-
Doet t echt super.
Wij gebruiken m meestal op ons petroleum fornuis van kamperen, buiten op tafel.
Maken er oa graag warmgerookte zalm in en andere vissen, kipfilet is ook echt heerlijk eruit.
Volgens mij met 2 eetlepels rookmot onderin, echt heerlijke rooksmaak en kan zo ongeveer niet mislukken.