Diner voor 10 personen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Diner voor 10 personen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-21 23:13

In januari heb ik een diner voor 10 personen. Nu ben ik op zoek naar ideeën.

Het leukste vind ik het om verschillende gangen te maken.
Ik heb een grote koelkast, grote oven, fornuis met 5 pitten en een losse magnetron.

Wie heeft leuke, makkelijke recepten? Het mag best wat luxer zijn.

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Diner voor 10 personen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:42

Voor een grotere groep vind ik zelf een hele uitgebreide rijsttafel leuk.
Dan wel alles zelf maken, zonder pakjes en zakjes.
Al die gerechten op tafel staan gezellig en het voordeel van de Indische keuken is dat je veel dingen van te voren kan maken.
Dan hoef je op de avond zelf alleen alles op te warmen in de oven.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-21 23:50

mirim schreef:
Voor een grotere groep vind ik zelf een hele uitgebreide rijsttafel leuk.
Dan wel alles zelf maken, zonder pakjes en zakjes.
Al die gerechten op tafel staan gezellig en het voordeel van de Indische keuken is dat je veel dingen van te voren kan maken.
Dan hoef je op de avond zelf alleen alles op te warmen in de oven.


Oei dat klinkt goed, maar ik denk dat ik daar toch te weinig kok voor ben!

Ineke2

Berichten: 33106
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Diner voor 10 personen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 00:01

Boeuf bourguignon een stoofschotel, dat is lekker en makkelijk met zo’n grote groep mensen.

Voor 4 personen het recept:

600 gr riblappen of sucadelappen
300 ml volle rode wijn
300 gr blokjes ontbijtspek
300 gr wortel
2 blaadjes laurier
1 grote ui
300 ml water
2 eetlepels bloem
peper en zout
1 blokje runderbouillon
200 gr champignons (in plakjes)
350 gr aardappels in blokjes
1 blikje tomatenpuree
1 teentje knoflook

Verhit een braadpan en voeg de spekjes toe. Bak deze 5 minuten iets krokant. Schep deze daarna uit de pan en schep het meeste vet er uit zodat er een klein beetje overblijft om het vlees in te bakken. Snijd het vlees in stukken van ca 3 cm en doe in een kom.
Breng op smaak met peper en zout en schep de bloem er door. Voeg daarna toe aan de pan en bak rondom mooi bruin. Snipper de ui en knoflook en voeg toe aan het vlees en bak even mee. Snijd ook de wortel in plakjes en voeg toe. Roer de tomatenpuree er door. Schenk na een paar minuten de rode wijn er bij en laat de alcohol verdampen.
Voeg dan ook het water met het runderbouillon blokje en laurier blaadjes toe en breng zachtjes aan de kook. Laat de boeuf bourguignon ca 2,5 uur zachtjes stoven met deksel op de pan. Voeg daarna de aardappel, champignons en spekjes toe en stoof nog ca 25 mee met de boeuf bourguignon.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Diner voor 10 personen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 00:03

Pan zelfgemaakte erwtensoep?

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 00:15

Pompoensoep met een hoedje

Grote pompoen (of 2 Hokkaido, die kunnen met schil en al in de oven, geeft ook een mooi oranje effect)
2 grote uien
Paar tenen knoflook
2 winter wortels
Eventueel een prei
3 flinke theelepels gerookte paprika poeder
Kleine theelepel komijn poeder (erg sterk, niet teveel gebruiken)
Eventueel wat gerookte chili poeder als je het spicy wil maken
Zout
Peper
Olijfolie

In stukken, kruiden, zout peper en olie erover en goed mengen in de oven, 30 min met alu folie erover, dan nog een minuut of 15-25 zonder tot de pompoen gaar is en wat begint te kleuren.

In een grote pan, 3 bouillon blokjes (of 4, afhankelijk hoe groot de pompoenen zijn en hoeveel water je wil toevoegen) erbij en per blokje 1/2 liter water. Aan de kook brengen en even minuut of 5-10 laten doorkoken. Pureer en voeg eventueel nog wat zout of peper toe of water als het te dik is.

Vlak voor serveren eventueel een dot creme fraiche en/of geroosterde pompoenpitten toevoegen als garnering (los serveren). Hoedje is simpel, bladerdeeg ontdooien, soep in de kommen, bladerdeeg erop, bestrijken met ei en eventueel pompoenpit of sesamzaad erop, in de oven voor 20-25 minuten, klaar.

Dit kun je perfect een dag of 2 vooraf al maken en dan alleen nog het bladerdeeg op de dag zelf.

Je kunt eventueel ook wat van het mengsel dat uit de oven komt apart houden en als bijgerecht bij je hoofdgerecht serveren als dat erbij past. Of de dag erna lekker met wat pasta :)

Veel plezier en eet smakelijk alvast :)

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 00:37

Britta31 schreef:
Pan zelfgemaakte erwtensoep?


Het is een diner. Dan hoort soep daar wel bij maar niets als hoofdgerecht.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 07:30

Tis dat mijn partner een italiaanse chef is ... maar ...

Wij doen vaak als voorgerecht anti pasto.
Bruschetta bvb is supper makkelijk!!

Maak toast of koop bruschetta broodjes.
Wrijf hierover met een teentje knoflook.
Snij tomaten en bedrenk deze met olijfolie (naar smaak kan je ook peper, zout, basilicum, oregano, ... toevoegen)
Leg de tomaten op je broodje.
Je kan afwerken met mozarella/burrata/...

Deze serveren we dan met een soort van "tapas" plank.


Als nagerecht is canoli erg leuk!!
De shells kan je kopen.

Meng daarna ricotta met suiker en naar smaak chocolade of stukjes pistache.
(Per 250gr ricotta, 40gr suiker)

De ricotta spuit je dan in de canoli shells.

Deze laat je je gasten zelf afwerken met toppings
bvb pistache, chocolade, amarena kersen, ..

Wij hebben deze ook gemaakt in coronaproof pakketjes voor vrienden en familie :D ze waren er erg blij mee en het is super makkelijk!

karrij
Berichten: 1048
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 07:43

Maak een lekkere verse tomatensoep met Geitenkaas

een goede rollade van de slager en/of een rosbief, met daarbij lekker sausjes waar de gasten zelf uit kunnen kiezen.
Met lekkere groenten, haricovert met pancetta, genipperde bietjes met een uitje en geitenkaas(ik hou er van) uit de oven.
Lekker aardappeltjes uit de oven

en als toetje een ijstaart, gewoon van de supermarkt

lekker bonbons bij de koffie/ thee

BeFunny

Berichten: 10478
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 07:47

Ik zou als voorgerecht een soep doen. Dat kun je de dag ervoor maken. Een kippensoep of broccoli soep, niet iets heel machtigs.

Ook bedenken of er vegetariërs in dat groepje zitten.

En een keuze maken of je verschillende dingen maakt of je diner gewoon vegetarisch houd.

Ik zou ook voor een hoofdgerecht gaan wat je een dag van te voren kunt voorbereiden en wat je bijvoorbeeld zo in de oven schuift.

Ik zelf vind quiches leuk en dan zou ik er twee maken. Bijvoorbeeld spinazie zalm quiche.

Evt zou je dan nog extra een pan met sperziebonen of snijbonen en frietjes kunnen maken. Evt met een paar stukjes gebakken/gebraden vlees biefstuk,varkenshaas en champignonsaus. Dat heb je binnen een half uurtje klaar op de dag zelf en maak je terwijl je het andere in de oven staat.

En dessert

Tiramisu taart?

Joghurt met vers fruit

Ijs met vers fruit als je een ijsmaker hebt dan is dat helemaal lekker.

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Diner voor 10 personen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 08:18

Wat ook heel gezellig staat en wel superlekker en makkelijk is is een tray-bake.
Je hoeft alleen de groentes te snijden en alles op een bakplaat te gooien.
Olie en wat kruiden erover en in de oven.
Je kan er dan vlees bij op leggen of apart doen.
Of vis.
Voor ieder wat wils.

sniesie

Berichten: 240
Geregistreerd: 25-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 09:11

Als toetje is een mousse of een bavarois er handig omdat je die de dag ervoor al klaar kan maken :D

Zonder alcohol en dan lekker met een bolletje ijs erbij of wat fruit en slagroom:
https://tiffskitchenblog.com/2019/10/09/recept-bavarois/

Met alcohol (mijn favoriet...) en lekker met wat geraspte witte chocolade erover:
https://www.lekkeretenmetmarlon.nl/2018/12/limoncellomousse-deze-wil-je-proeven.html?m=1

Dit voorafje kun je ook voor het grootjes deel vooraf klaarmaken en dan hoef je alleen de avocado creme nog te maken als je het gerecht op gaat maken:
[url]Kerstmenu - Voorgerecht: Avocadocrème met zalm, mango en komkommer - As Cooked By Ginger[/url]
En is ook met kip ipv zalm erg lekker!

Heel veel succes en plezier!

BeFunny

Berichten: 10478
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Diner voor 10 personen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 09:15

O ja ik vergat nog iets.
Een lekkere salade hoort bij zo'n diner. En ook die kun je de dag ervoor maken.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 10:30

Thanks voor alle tips!

Het mag van mij best luxe zijn en over meerdere gangen verdeeld worden. Soepen ga ik zeker maken. Ik denk dat ik meerdere soepen maak en dan ieder 3 kleine porties geef.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:37

Bedoel je met luxe meerdere gangen en luxere gerechten? Je kan starten met een cheviche heel erg lekker rauwe vis die je dmv een marinade door de zuren in de marinade gaart, dat kan met meerdere vissoorten, oa zeebaars coquille, dan een mooie soep van bv aardpeer of een paddestoelen met een lekkere zelfgemaakte sowpstengel- bladerdeeg zeezout en rozemarijn of een ander kruid erop, dan een stukje wild met een wildsaus of eendenbout confit met stoofperen en een spruitjes knolselderij stamppot met spekjes en toe kan je helemaal los,
Alles is van te voren te maken en leuk op borden te serveren en t hoofdgerecht de hele tafel vol en iedereen zelf opscheppen.
Als je receptjes wil roep je maar dan heb ik er wel een aantal voor je

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:43

PSvanLot schreef:
mirim schreef:
Voor een grotere groep vind ik zelf een hele uitgebreide rijsttafel leuk.
Dan wel alles zelf maken, zonder pakjes en zakjes.
Al die gerechten op tafel staan gezellig en het voordeel van de Indische keuken is dat je veel dingen van te voren kan maken.
Dan hoef je op de avond zelf alleen alles op te warmen in de oven.


Oei dat klinkt goed, maar ik denk dat ik daar toch te weinig kok voor ben!


Dan heb ik hier DE site voor jou
https://www.kokkieblanda.nl/
Het valt echt wel mee, als je eenmaal bezig bent. Ik maak altijd een paar gerechten tegelijk en als die klaar zijn, laten afkoelen en hop in bakjes de koelkast in. Ik maak de gerechten een dag van tevoren dan zijn de smaken goed ingetrokken. Erg lekker. En geen stress op de dag dat je gasten komen.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:44

knollentuin schreef:
Bedoel je met luxe meerdere gangen en luxere gerechten? Je kan starten met een cheviche heel erg lekker rauwe vis die je dmv een marinade door de zuren in de marinade gaart, dat kan met meerdere vissoorten, oa zeebaars coquille, dan een mooie soep van bv aardpeer of een paddestoelen met een lekkere zelfgemaakte sowpstengel- bladerdeeg zeezout en rozemarijn of een ander kruid erop, dan een stukje wild met een wildsaus of eendenbout confit met stoofperen en een spruitjes knolselderij stamppot met spekjes en toe kan je helemaal los,
Alles is van te voren te maken en leuk op borden te serveren en t hoofdgerecht de hele tafel vol en iedereen zelf opscheppen.
Als je receptjes wil roep je maar dan heb ik er wel een aantal voor je


Kom maar op met die recepten Knollentuin; ik wil ze ook wel.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 10:46

Luxere gerechten. 2 jaar geleden heb ik het ook gedaan, volgens mij had ik toen 5 gangen. Ik weet enkel nog dat ik 3 soepjes bij de traiteur gehaald had en dat ik een salade had met daarin stoofpeer.

De rest ben ik vergeten haha

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:47

ik ben van de tapas bij grote groepen. zo kan je koude gerechten al een dag van te voren maken. en er is voor ieder wel wat wils. Kleine soepjes, kleine bladerdeeghapjes, vleesspietjes, tomaat/mozarelle, gegrilde groenten etcetc. stukjes vis, of sushi etcetc

BeFunny

Berichten: 10478
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:48

Gevulde champignons zijn ook lekker, gevulde paprika's ook bijv en ziet er kleurrijk uit.

Als je meerdere kleinere gerechten emwilt serveren is dat echt een aanrader.

Soep in glaasjes ziet er ook kleurrijk uit.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 10:49

lnvdh schreef:
ik ben van de tapas bij grote groepen. zo kan je koude gerechten al een dag van te voren maken. en er is voor ieder wel wat wils. Kleine soepjes, kleine bladerdeeghapjes, vleesspietjes, tomaat/mozarelle, gegrilde groenten etcetc. stukjes vis, of sushi etcetc


Het moet wel echt een diner zijn.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:14

Babootje schreef:
knollentuin schreef:
Bedoel je met luxe meerdere gangen en luxere gerechten? Je kan starten met een cheviche heel erg lekker rauwe vis die je dmv een marinade door de zuren in de marinade gaart, dat kan met meerdere vissoorten, oa zeebaars coquille, dan een mooie soep van bv aardpeer of een paddestoelen met een lekkere zelfgemaakte sowpstengel- bladerdeeg zeezout en rozemarijn of een ander kruid erop, dan een stukje wild met een wildsaus of eendenbout confit met stoofperen en een spruitjes knolselderij stamppot met spekjes en toe kan je helemaal los,
Alles is van te voren te maken en leuk op borden te serveren en t hoofdgerecht de hele tafel vol en iedereen zelf opscheppen.
Als je receptjes wil roep je maar dan heb ik er wel een aantal voor je


Kom maar op met die recepten Knollentuin; ik wil ze ook wel.

Ik ga vanavond typen, loop nu in de miezer tussen de 4 beners!!
Welke wil je?

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Diner voor 10 personen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 22:31

Ik begin met de aardperen soep, je schilt de knolletjes eerst en snijdt ze in blokjes, samen met 2 in stukjes gesneden uien die op ovenplaat in 20 min gaar grillen op 180 ingesmeerd met olijfolie knoflookje en tijm zeezout erover
Dan in pan gesnipperde ui in olijfolie bakken mengsel van ui knoflook aardpeer erbij dan kippenbouillon erbij tot peertjes onder staan, als je vega wil groentebouillon takje tijm erin, zachtjes warm maken, liefst niet koken tot aardpeer uitelkaar valt, dan room erbij doorwarmen en als hij tegen kook aanzit tijm eruit en de soep pureren, je kan m met van alles opleuken, truffel, zelfgemaakte soepstengel of hazelnootjes

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 06:51

Maak het jezelf makkelijk, zo veel mogelijk dat van te voren kan.
Soepje is altijd goed, een broodje ( spinata met truffelroomkaas en seranoham gegarneerd met rucola doet het hier altijd goed), amuselepel met bijvoorbeeld brie en appel ( klaarmaken, afdekken en voor serveren kort in de oven)
Hoofd een lasange, als je die in verschillende schaaltjes doet super leuk op te dienen en zo chique te maken als je wil, en toetje iets van een mousse of tiramisu die je de dag ervoor kan maken.
Ik ben altijd gek van werken met de oven als er mensen komen: kan je er gezellig bij zitten en toch echt lekker koken.

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Diner voor 10 personen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 23:52

Risotto? Kan in verschillende smaken met verschillende dingen er door. Net wat je lekker vind, maar netjes opgemaakt ziet het er best uit als een luxe hapje.