Vegetarisch Eten. Hoe, wat en waar? Tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Duhelo
Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 14:05

kijk eens voor een aantal weken een abo te nemen op hellofresh. Die hebben heel vaak veggie gerechten (zonder vleesvervanger maar wel met kaas, linzen, kikkererwten, etc).
Heel vaak gerechten dat je zelf nadien ook kan maken, maar altijd fijn voor inspiratie.

Sowieso kan je in ieder normaal gerecht het vlees vervangen door vegetarisch vlees, als je dat lust.

Daarnaast zijn risotto's etc ook altijd een succes, laat je gewoon het vlees weg.

Ik had vandaag een hele simpele tomatenrisotto.

1 kop rijst
2 koppen water
1 blikje tomatenblokjes (ik neem meestal die met ook wortel en courgette erin)
1 bouillonblokje
bolletje mozzarella of een handjevol geraspte kaas

Gooi alles samen en laat koken tot de rijst gaar is, op het einde de kaas erdoorheen smelten en afkruiden met peper en zout.
Indien gewenst kan je natuurlijk ook aanvullen met verse groentjes (die zou ik wel even voorkoken of stomen want wortel is niet gaar in 10 minuten.


Flower033
Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 14:08

Zelf eet ik al jaren vegetarisch en vaak ook veganistisch. ik gebruik zo min mogelijk vleesvervangers. Ik vind ze niet zo lekker en best duur.

Een heel leuk boek is Veggie! https://www.bol.com/nl/nl/f/veggie/9200000040540629/
In dit boek staan gerechten per seizoen en daardoor niet duur. En zonder veel moeilijke ingrediënten.
Wat wij ontzettend lekker vinden is het recept met platbrood en pompoen erin. Is wel wat meer werk, maar echt de moeite waard. De andere recepten zijn vrijwel allemaal erg lekker.

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 14:29

Het klinkt misschien gek, maar voor ons is er helemaal niet zoveel veranderd toen we vegetarisch gingen eten. We eten nog hetzelfde als eerst, maar dan zonder het vlees. In sommige gerechten laten we het vlees helemaal weg (ik mis die paar kipstukjes in de pastasaus echt niet) en in gerechten waar dat niet lukt gebruiken we een vleesvervanger. Je weet snel genoeg welke er lekker zijn :)
Verder eten we wat vaker noten en kwark als tussendoortje, voor nog wat extra eiwitten.

Mijn tip zou dus vooral zijn om te kijken naar wat je nu eet, en dat zo nodig aan te passen. Je hoeft het niet ingewikkelder te maken dan dat.

Wil je wat extra zekerheid wbt voedingsstoffen: als je invult wat je eet via de app van het voedingscentrum (je kan daarin barcodes scannen van producten dan neemt ie ze automatisch op, dus dat gaat heel snel) kan je ook heel makkelijk zien of je aan al je voedingsstoffen komt.

Amber_anne
Berichten: 6902
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Vegetarisch Eten. Hoe, wat en waar? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 14:50

Je kan voor veel vleesvervangers op de website van de supermarkt al de ingrediënten zien. Meeste hebben ongeveer 1 gram zout met stukje. Het ligt er ook aan hoeveel zout je normaal eet op een dag. De aangeraden hoeveelheid zout is 1 tot 3 gram per dag.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 15:12

Mijn vaste tip voor mensen die eens zonder vlees willen. Andijvie stamppot met cashewnoten ipv spekjes. Te simpel voor woorden maar erg lekker en met een lage drempel.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 15:39

Kijk eens op de site van Monique zonder Meuk. Heel veel info over de “meuk” in oa voeding. Ook staan er veel recepten.
Veel plezier met de opening van een nieuwe wereld ;). En fijn dat je lichaam zo goed reageert!

xYaartje
Berichten: 1461
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-21 00:24

Super bedankt weer voor alle tips etc <3 . Ben door jullie helemaal geïnspireerd!
Inmiddels wel besloten om toch met mate vlees te blijven eten, maar het overgrootte deel zal sowieso zeker vegetarisch zijn.
Komende tijd is het gewoon even de juiste balans vinden, maar heb er echt al zin in om de recepten die ik hier ben tegen gekomen uit te proberen :D . En dat is voor het eerst dat ik zin heb en krijg in koken!

Qimm: Soepen zou ik mij eens wat meer in moeten verdiepen! Ik ben niet zo heel handig in het koken van soep of maaltijdsoepen, maar wil dat ook in de toekomst toch wel gaan leren!

renee16: Eigenlijk heel goed advies! Dat is iets waar ik mee speel inderdaad sinds ik dit topic heb geopend en zo alles lees.
Ik weet dat dingen zoals Shoarma en gehakt sowieso al niet goed zijn voor mijn darmen, maar het is van daaruit even kijken wat wel goed is voor mijn darmen.
En dan inderdaad met mate vlees eten, maar voor groot deel vegetarisch. Voor op brood heb ik wel nog vleeswaren. Dat gaat wel goed. Het zal echt even puzzelen worden.
Hier trouwens ook nog lactose intolerant.

Duhelo: Hellofresh even naar gekeken, maar nog best prijzig volgens mij? Of kun je met 1 box drie twee dagen doen? De bezorging kosten houden mij ook wel een klein beetje tegen. De ophaalkosten voor Jumbo zijn goedkoper. Houd HelloFresh zeker in mijn achterhoofd om het sowieso überhaupt een keer te proberen! Dat staat sowieso op mijn to do lijst :j .
Je recept ga ik in de toekomst zeker proberen, dank je wel!

Flower033: Dank je wel voor de tip van het boek! Die gaat zeker op mijn to buy lijst! Ga het nog druk krijgen met alles uitproberen straks :D .

Blijheid: Die van het voedingscentrum is een handige tip! Daar ga ik echt even naar kijken. De app heb ik al, dus dat scheelt al. Hooguit dan even uitzoeken hoe het precies werkt met de barcodes, het scannen en hoe ik kan aflezen of ik genoeg voedingsstoffen binnen krijg.
Iets voor de komende dagen om mee aan de slag te gaan!

Amber_Anne: Dank je wel voor de tip! Daar ga ik dan zeker op letten bij de vleesvervangers.

Jennyj01: Dat is iets wat ik dan zeker ga proberen! Thanks!

Humpiedumpie: Thanks voor de tip! Die site ga ik ook zeker weten bekijken! En heel fijn! Nooit gedacht dat de darmen/het lichaam nog eens rustig zouden zijn! Nu de juiste balans gaan zoeken met alles.

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

Instagram: yaraccnaturephotography

Escada
Berichten: 3839
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 00:27

Ik bestel regelmatig de vega(n) boxen van JouwSmaakbox. Vooral de shoarma is echt een aanrader! :D
En alleen nog maar opwarmen, ik hou van lekker makkelijk :+

Volg ons! @purarazavalerio

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 01:12

xYaartje schreef:
Hoi bokt,


Zag ook een vegetariërs en veganisten topic waar ik zeker in gaan wil kijken, maar om het voor mijzelf overzichtelijk te houden besloten een eigen topic aan te maken die ik altijd weer terug kan vinden.


Heb je een link naar dat topic?

Vivera is idd lekker en vooral de shoarma.

https://www.lekkerensimpel.com/couscous-met-shoarma/ en dan met de vega shoarma.

Vega zigeunerschnitzel van jumbo is ook top!

Wij eten 1/2 keer in de week met een vleesvervanger. Ik maak eigenlijk alle recepten zoals voorheen, maar laat het vlees achterwege en gebruik dan net wat meer groenten of noten.

Duhelo
Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 09:51

xYaartje schreef:
Duhelo: Hellofresh even naar gekeken, maar nog best prijzig volgens mij? Of kun je met 1 box drie twee dagen doen? De bezorging kosten houden mij ook wel een klein beetje tegen. De ophaalkosten voor Jumbo zijn goedkoper. Houd HelloFresh zeker in mijn achterhoofd om het sowieso überhaupt een keer te proberen! Dat staat sowieso op mijn to do lijst :j .
Je recept ga ik in de toekomst zeker proberen, dank je wel!

.


Je kiest voor hoeveel personen je wil en hoeveel maaltijden je wil.
De boxen met 5 maaltijden zijn in verhouding uiteraard het goedkoopst (ik ben alleen en bestel om de twee weken een box met 5 maaltijden voor twee personen, ik kook dan telkens op dinsdag, donderdag, zondag, dinsdag en donderdag. en eet er telkens twee dagen van. Zo heb ik grotendeels warm eten voor 55 euro per twee weken.

Als ik zie hoeveel tijd het me uitspaart aan boodschappen (en geld aan extraatjes dat niet nodig zijn), dan valt de prijs wel mee.
Maar je zit natuurlijk wel snel op 7-8 euro per persoon per maaltijd, dus goedkoop is het niet nee.

Miran
Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:05

Binnen de vleesvervangers heb je echt nepvlees maar ook bijv spinazieburgers, daarin kun je kijken wat je zelf het lekkerste vindt. Als je het nu niet zo goed doet op shoarma kan ik me voorstellen dat dat ook met kruiden te maken heeft en ook bij de vegetarische variant kan voorkomen.
Verder is het vooral een kwestie van proberen, genoeg leuke recepten te vinden!

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:42

Greenforce heeft erg lekker gehakt te koop in hun online webshop (de rest van de producten ga ik nog proberen). Ze verkopen vegan vleesvervangers in poedervorm op basis van erwteneitwit (lang houdbaar in de voorraadkast dus), en ze hebben heel veel keus. Ze verkopen ook 'voordeelpakketten' - als je meerdere mixen tegelijk koopt, krijg je korting. Dit is bijvoorbeeld het pakket met alle mixen die ze verkopen - goed voor 4,6 kg vleesvervangers; 3 soorten braadworst, viscakes, schnitzels, kofte, Zweedse gehaktballetjes, gehakt, gehaktballen en burgers.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers