Wie gebruikt er wel eens een snelkookpan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Wie gebruikt er wel eens een snelkookpan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 18:13

Ik heb een fancy multicooker gekregen *\o/* Je kan er vanalles mee, zoals rijst koken, slowcooken en hij heeft dus ook een pressure cook functie. Nu ben ik een vervente slowcooker, maar als ik online snelkook-recepten kijk lijken dat meestal stoofschotels te zijn. En die slowcook ik altijd zodat alle smaken lekker lang erin kunnen trekken.

Wie kan mij de voordelen van snelkoken vertellen? Oh, en recepten zijn ook van harte welkom! Dan kan ik eens testen.

Anoniem

Re: Wie gebruikt er wel eens een snelkookpan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 18:20

Ik volg! Heb hem nu een jaar en 3x gebruikt.

Schoonzus maakt er karamelfudge mee, kipsaté, stoofpotje.. heb geen recepten maar wel benieuwd!

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 18:21

Ik gebruik hem bijvoorbeeld als ik broccoli kook. Ze word er zo lekker romig en zacht van. Hoop smaak spoel je toch weg omdat het zo lang in het water ligt bij gewoon koken. In de snelkookpan stoomt het meer gaar en spoelt de smaak niet zo weg vind ik. Bovendien spaart het gas wat met deze prijzen ook lekker is.
Verder heb ik hem zelf ook nog maar kort dus meer lekkere recepten moet ik ook nog gaan uitproberen. Maar dat gaat zeker komen want het bevalt tot zover heel goed.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Wie gebruikt er wel eens een snelkookpan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 18:29


8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gebruikt er wel eens een snelkookpan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 18:55

Ik heb er wel eens aan gedacht om een snelkookpan te kopen om mee te wecken. Dan verkort je de kooktijd flink, en kun je lastigere groentes wecken die in een gewone weckpan vaak mislukken.

Met gewone maaltijden zal hetzelfde gelden; een kortere kooktijd, dus gaan er minder voedingsstoffen verloren. Maar ik heb het nooit geprobeerd.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 18:56

Echwel schreef:
Oh mijn grote vriend, ik heb de Tefal multicoocker en maak er echt heel veel mee
Soepen ook erwtensoep, stoofperen, stoofschotel en noem maar op

https://www.facebook.com/groups/1081628 ... ?ref=share

https://www.facebook.com/groups/9265251 ... ?ref=share

Maar bij stoofperen is het toch juist lekker als ze lang in de saus liggen zodat de smaken intrekken? Wat is dan het voordeel om het in een snelkookpan te bereiden ten opzichte van de slowcooker?

Ik snap denk ik gewoon het verschil niet zo goed tussen slowcooken en snelkoken. Beide zeggen dat vitamines behouden blijven (bij slowcooken door de lage temperatuur, bij snelkoken dus door de korte bereidingstijd). Ik vraag me af wanneer je beter welke vorm kunt gebruiken.

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: Wie gebruikt er wel eens een snelkookpan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:15

De snelkookpan maakt gebruik van hoge druk. Daardoor word het dus ook sneller gaar. Ik kook de aardappels er altijd in omdat ik ze niet lekker vind uit een pannetje water. Ik heb een tefal. Groenten maak ik er ook vaak in klaar. Alleen echt stoof gerechten etc heb ik nog niet aan gedurfd. Dus ik volg even mee voor recepten!

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:18

Ik heb speciaal runderwangen gekocht laatst die worden zo geweldig lekker
Even aanbraden afblussen met wat donker bier champignons wortels krieltjes enz erin lekker kruiden twee bouillonblokjes
En dan op stew zetten

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Wie gebruikt er wel eens een snelkookpan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 22:09

Hier ook een multicoocker. Geniaal ding. Ben nog aan het oefenen maar risotto en pulled chicken zijn tot nu toe toppers.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 23:52

Thats_Me schreef:
Hier ook een multicoocker. Geniaal ding. Ben nog aan het oefenen maar risotto en pulled chicken zijn tot nu toe toppers.

Heb je recepten om te delen?

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Wie gebruikt er wel eens een snelkookpan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 23:56

Kipfilet en hache vlees gaat op hoge druk erg goed, blijft heel mals. Ik gooi altijd iets van een prutje erbij. Bijv een blik tomaten, pesto, uitje, knoflook etc. En dan op 40 minuten hoge druk zetten. Sowieso wordt vlees met hogedruk echt super zacht.. hier nog veel zachter als met de slowcook functie.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Wie gebruikt er wel eens een snelkookpan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 00:00

Hoeveel gram vlees gaat het dan om? Ik wil morgen ongeveer een kilo rund stoven in bier. Ik dacht aan 90 minuten om te testen, maar zou dat dan te lang zijn? Normaal slowcook ik deze hoeveelheid 6 uur.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Wie gebruikt er wel eens een snelkookpan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 00:16

Ongeveer 600 gram. Ja die 90 dat lijkt me niet nodig. Max 60 minuten. Ik denk dat 45 hogedruk genoeg is, zeker als je daarna de druk zelf laat afnemen in een kwartier.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Wie gebruikt er wel eens een snelkookpan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 11:22

Nou, ik ga het vanavond testen! Ben heel benieuwd :D

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: Wie gebruikt er wel eens een snelkookpan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:27

Laat je weten hoe het ging en wat je er precies allemaal in gedaan hebt? Het klinkt namelijk echt wel lekker!

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 12:45

Ja is goed! Hier alvast het recept, vanavond volgt het resultaat:

Ingrediënten:
• 1 kg rund
• 2 uien
• 2 teentjes knoflook
• 2 blaadjes laurier
• 1 tl paprikapoeder
• 1 tl tijm
• 1 tl oregano
• 1 steranijs
• 4 kruidnagels
• Peper en zout
• Snufje nootmuskaat
• 200 ml (runder)bouillon
• 1 flesje donker bier
• 1 blikje tomatenpuree
• 2 plakjes ontbijtkoek met mosterd
• 100 gr boter
• 3 el bloem

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Wie gebruikt er wel eens een snelkookpan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 19:35

Nou, ik heb geen foto, maar het vlees was fantastisch gelukt! Ik denk zelfs de beste die ik tot nu toe ooit gemaakt heb :o

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: Wie gebruikt er wel eens een snelkookpan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:39

Dan ga ik dit recept binnenkort zeker zelf ook eens proberen! Was het ook 45 minuten zoals hier boven geopperd?

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Wie gebruikt er wel eens een snelkookpan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 19:57

Ik heb het 60 gedaan en dat was prima.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 21:09

Ceffyl schreef:
Nou, ik heb geen foto, maar het vlees was fantastisch gelukt! Ik denk zelfs de beste die ik tot nu toe ooit gemaakt heb :o


De eerste keer dat ik hogedruk gebruikte was ik ook behoorlijk onder de indruk, wordt mals hè!!

Fijn dat het goed gelukt is met de 60 minuten! Had je eerst aangebraden? En denk je dat 40/45 zou kunnen? Ik denk het wel, maar het zou zonde zijn als het mislukt :p

Volgende recept kipkluifjes? Dan valt dat echt van de botjes af.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Wie gebruikt er wel eens een snelkookpan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 21:37

Ik doe een rollade er ook altijd in
Die valt na 45min uit elkaar zo gaar en niet droog

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 22:17

Hannanas schreef:
Ceffyl schreef:
Nou, ik heb geen foto, maar het vlees was fantastisch gelukt! Ik denk zelfs de beste die ik tot nu toe ooit gemaakt heb :o


De eerste keer dat ik hogedruk gebruikte was ik ook behoorlijk onder de indruk, wordt mals hè!!

Fijn dat het goed gelukt is met de 60 minuten! Had je eerst aangebraden? En denk je dat 40/45 zou kunnen? Ik denk het wel, maar het zou zonde zijn als het mislukt :p

Volgende recept kipkluifjes? Dan valt dat echt van de botjes af.

Ja volgende keer probeer ik korter. Heb je dat recept voor kipkluifjes? Dan probeer ik die de volgende keer!

Douce

Berichten: 3507
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Wie gebruikt er wel eens een snelkookpan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:23

Ik gebruik mijn multi coocker ook om aardappelen snel klaar te krijgen, andere groentes. Grootste voordeel voor mij is ook dat het niet kan aanbranden/overstromen etc. en ik dus ondertussen bijvoorbeeld snel een wasje erin kan gooien.

Daarnaast vind ik het fijn dat ik snel een soep klaar kan krijgen, die smaakt alsof hij wél de tijd heeft gekregen. Stoofvlees wist je al als mogelijkheid, daar gebruik ik 'm ook heel vaak voor.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Wie gebruikt er wel eens een snelkookpan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 12:57

Aardappels gaar ik in de magnetron als het echt snel moet. 2,5 minuten en klaar! Soep is wel een goed idee met bouillon trekken denk ik.

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Re: Wie gebruikt er wel eens een snelkookpan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:22

Gebruiken de snelkookpan vooral voor aardappels en soep.
Vorig jaar geprobeerd met stoofpeertjes.... iets te lang en toen waren ze veel te zacht, maar wel lekker.