Ojee, oma wil zuurkoolstamppot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 23:40

pjer schreef:
Ik doe altijd vrij simpel: zuurkool en piepers in een pan en ca 20 minuten koken.

Maar dan worden je aardappels toch heel slecht gaar?

Door het zuur van de zuurkool stop je het garingsproces van je aardappels waardoor ze niet lekker gaar worden.

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 00:04

Ik kook ook aardappels en zuurkool apart ( liefst zo zuur mogelijk) beide afgieten door elkaar stampen ( met uitgebakkenspekblokjes + het bakvet) en met speklap of rookworst eten lekkere dikke kus er bij en een klein beetje nootmuskaat er door ( al doen we dat op bord man houd daar nietvan)

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Ojee, oma wil zuurkoolstamppot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 00:21

Ik hou niet zo van het zure van zuurkool (Ja... I know :') ). Dus ik spoel de zuurkool eerst even af onder stromend water. Daarna uitlekken in een vergiet.

Verder maak ik er meestal zuurkoolschotel van:
De uitgelekte zuurkool even paar minuten in een magnetron.
Optioneel voor extra smaak: Uitje fruiten.
300 gr half-om-half gehakt op smaak brengen met peper en zout en dat bij het uitje in de pan. Even bruin bakken. Eventueel spekjes bakken (maar ik las dat je dat liever niet doet).

In de ovenschotel onderop het gehakt en spek. Daaroverheen een in plakjes gesneden banaan en een handje rozijnen. Daaroverheen aardappelpuree (ik ben lui en doe puree uit een pakje).
Bovenop een laagje paneermeel, een paar klontjes boter en eventueel wat geraspte kaas.
En dan in de oven, 40 minuten, of tot je denkt dat het gaar is :P

iirrssjjee

Berichten: 5937
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Ojee, oma wil zuurkoolstamppot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 00:29

Ik maak het als volgt;
Gehakt bruin bakken, dan zuurkool erdoorheen roeren. Dit in een ovenschaal doen. Vervolgens zelfgemaakt of kant en klare aardappelpuree helemaal bedekken. En daar dan geraspte kaas overheen. 20-25 minuutjes op 200 graden in de oven en klaar!

Om een ander smaakje te geven gooi ik er vaak kerriepoeder doorheen.

pjer
Berichten: 1577
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:32

Ir111 schreef:
pjer schreef:
Ik doe altijd vrij simpel: zuurkool en piepers in een pan en ca 20 minuten koken.

Maar dan worden je aardappels toch heel slecht gaar?

Door het zuur van de zuurkool stop je het garingsproces van je aardappels waardoor ze niet lekker gaar worden.


Dat heb ik ook gelezen, maar nog nooit ondervonden :-) waarschijnlijk mazzel gehad maar omdat ik ze daarna toch opbak is het ook niet zo'n probleem als ze een keer wat harder zijn.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:42

Nu heb ik zin in zuurkool :')

xPabloBokt

Berichten: 9399
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:45

Ik doe zuurkool nooit in de oven..

Zuurkool gewoon koken, aardappelen koken, spek bakken, zuurkool door de aardappelen stampen met het spekvet. Spek en rookworst erbij en ik persoonlijk nog een kwak appelmoes :Y) en klaar is kees.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:52


purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:02

Ik doe altijd zuurkoolspek snijden en dan meekoken bij de zuurkool.
Saucijsje erbij en dan de volgende dag in de magnetron omdat ik het voor 2 dagen kook.

thequeensmum
Berichten: 3528
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Ojee, oma wil zuurkoolstamppot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:31

Ananas bij de zuurkool kende ik wel, maar kaas erover? Nog nooit gehoord maar lijkt me heerlijk. Raden wat ik vanavond eet?? Ik gebruik overigens altijd zuurkool van Hak, toch net iets minder zuur

Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:07

Ik maak zuurkool altijd in de römertopf in de oven; is een variatie op Elzasser zuurkool.

Ik houd van zuurkool, maar mijn kinderen niet en heel veel mensen die ik ken niet. Daarom geef ik er 'zoetvlees' bij, een bedachte variant op babi ketjap. Eigenlijk lust iedereen het dan.

Zet de Römertopf minstens 1/2 uur in koud water. Een Römertopf mag nooit in een voorverwarmde oven worden geplaatst. Römertopfgerechten moeten lang in de oven. Dit gerecht zo’n 2 uur. Hebt u geen Römertopf, gebruik dan een gewone ovenschaal. Hebt u haast, neem dan een glazen schaal en zet het gerecht in de (combi)magnetron.
Dit is een heerlijk dampend warm gerecht voor koude dagen!

1[1/2] pond zuurkool
1[1/2] kg aardappels, geschild in stukken
2 appels, in blokjes
2 dl witte wijn
25 g boter
2 plakken casselerrib (totaal ongeveer 200 g) - weglaten voor vegetariërs
10 jeneverbessen, geplet
1 tl zwarte peperkorrels, grof gemalen
1 ui, in ringen

Laat de zuurkool even uitlekken in een vergiet.
Kook de aardappelblokjes 10 minuten of zet ze met een paar eetlepels water 5 minuten in de magnetron op vol vermogen. Giet ze af en laat ze goed uitlekken.
Leg de zuurkool in de Römertopf en schenk de witte wijn erover. Leg de stukjes appel en de ui erop. Strooi de peperkorrels en de jeneverbessen erover en leg de casselerrib erop. Bedek alles met de aardappels en verdeel de boter erover. Sluit de Römertopf en zet hem in een koude oven. Zet de oven op 200 °C en laat alles minstens 2 uur in de oven. Neem de schaal dan uit de oven en zet hem op een onderzetter. Schep de inhoud losjes door elkaar. Het vlees valt gewoonlijk in stukjes uiteen, zoniet, snijd het dan in kleine stukjes en meng ze erdoor.

Hierbij is zoetvlees verrukkelijk.

Zoetvlees

800 g varkenslapjes
1 grote ui, gesnipperd
3 el gembersiroop
3 el ketjap
0,5 dl sherry
1[1/2] el wijnazijn
1 dl water
2 el olie

marinade:
4 el ketjap
4 el sherry
1 el gemberpoeder (djahé)
2 tenen knoflook, uitgeperst
zout, peper

Wrijf de varkenslapjes in met de marinade en laat ze een half uur marineren. Verhit de olie in een braadpan en bak het vlees vlug rondom bruin, pas op voor aanbranden. Voeg de overige ingrediënten toe en de eventueel resterende marinade. Sluit de pan en laat alles minstens 1 uur stoven, tot het vlees heel zacht is.

De saus kan eventueel met een papje van water en maïzena worden gebonden.
Voor 6 personen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ojee, oma wil zuurkoolstamppot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:26

Ik zou het van tevoren maken en een paar dagen later opbakken.

Ik doe altijd; aardappels koken.
Zuurkool met niet teveel water en gemalen zwarte peper opzetten.
Daarna stampen met een klontje echte boter en scheutje melk.

Ik eet niet zoveel vlees en geen spek, worst etc. Dus ik pak tartaar of biefstuk en maak daar ook een lekkere jus van.
Of ik vries het in of ik pak het een dag later en bak het dan op OF in de oven. Dan is de jus er doorheen en met opbakken krijg je een lekker korstje.
In de oven doe ik bovenop meestal kaas. Maar als je oma een korstje wilt van paneer, doe je dat gewoon zoals je altijd doet.

Je kan de spekjes en of worst ook apart klaarmaken en meenemen. Kan je ter plekke er doorheen of erbij doen als ze dat wilt.

Zuurkool zou ik zelf nooit afspoelen of onder water zetten, dan raakt het smaak kwijt.

Eerlijk doe ik er verder nooit iets door en zou ik bij een ouder iemand die gewoon om zuurkool vraagt ook niet snel gaan doen. En ook niet experimenteren met dingen die je zelf niet kent of lekker vindt. Hou het basic. Als ze zegt; ik deed er altijd........( vul maar in ) door, kan je dat de volgende keer doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:32

pjer schreef:
Ik doe altijd vrij simpel: zuurkool en piepers in een pan en ca 20 minuten koken. afgieten, stampen en dan opbakken in een koekenpan, boter/bakenbraad erbij tot de zuurkool korstjes krijgt. ondertussen spekjes bakken in een andere pan en ook jus maken en dan (want uiteraard is dit nog niet genoeg vlees) nog gehaktbal of rookworst erbij.

een paneermeelkorst ken ik niet maar klinkt eigenlijk wel goed. Ik ben benieuwd naar een recept.

Zo gaat t in onze familie ook al generaties (wel zuurkool en aardappels apart gekookt). Niks in de oven, geen kaas en geen paneermeel, geen gekke dingen, gewoon simpele stamppot. Een ovenschotel is imo geen stamppot. Na het stampen lekker opbakken voor t korstje, idd, jammie.

Rookworst erbij, jus en eventueel uienringen. Wij hadden ook nog wel eens karbonade of saucijzen.

Wat over is de volgende dag nog een keer opballen en op een wit bolletje met ketchup voor de lunch :9.

YvonneV
Berichten: 8780
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Ojee, oma wil zuurkoolstamppot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:13

Ik haal altijd kant en klare zuurkool stamppot. Ik zal er een volgende keer eens een kaaskorst op maken.

Spekjes uitbakken doe ik in de magnetron.

thequeensmum
Berichten: 3528
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Ojee, oma wil zuurkoolstamppot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:54

Dank voor de moeite van beide recepten Hevonen. Ga ze vast en zeker beide maken, maar niet tegelijk denk ik. Vind het een vreemde combi haha. Dat zoetvlees lijkt me heerlijk met rijst;-)

Niqui

Berichten: 2169
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 16:54

Wij eten de 'gewone' zuurkool met spekjes en rookworst. Maar ik maak ook graag deze ovenschotel met gehakt:

Ingrediënten: zakje zuurkool, geschilde aardappels, 2 bananen in plakjes, stukjes ananas (klein blikje), bakje champignons in plakjes, rundergehakt, ketjap manis, plakjes bacon, strooikaas.

Zuurkool en aardappels apart koken. Ondertussen plakjes champignons en rundergehakt in een koekenpan bakken. Kruiden met zout, peper en flink wat ketjap erbij. Banaan en ananas (laatste doen we zelf niet) erdoor. Kort meebakken. Dan het gehaktmengsel op de bodem van een ovenschaal scheppen. De zuurkool met de aardappels stampen en op het gehaktmengsel scheppen. Dan de strooikaas en de plakjes bacon erop (die kan je ook weglaten). Naar wens kun je nog wat paneermeel erover heen strooien voor een extra knapperig korstje. Schaal in de hete oven zetten tot er een mooi korstje op zit.

De combinatie van pittig (ketjap), zuur en zoet is erg lekker! Het is een ovengerecht, dus de plakjes bacon ruik je een stuk minder.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 18-11-21 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Ojee, oma wil zuurkoolstamppot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 16:59


raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Ojee, oma wil zuurkoolstamppot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 19:42

Bedankt allemaal voor de recepten. Er zitten er bij die ik in ieder geval zelf ga maken.
De slager verkoopt ook verse. Misschien doe ik dat en dan ga ik oefenen voor oma. Misschien veiliger.

Dank jullie wel!

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 19:48

laat je nog even weten wat ze er van vond? :D

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 19:55

_San87_ schreef:
pjer schreef:
Ik doe altijd vrij simpel: zuurkool en piepers in een pan en ca 20 minuten koken. afgieten, stampen en dan opbakken in een koekenpan, boter/bakenbraad erbij tot de zuurkool korstjes krijgt. ondertussen spekjes bakken in een andere pan en ook jus maken en dan (want uiteraard is dit nog niet genoeg vlees) nog gehaktbal of rookworst erbij.

een paneermeelkorst ken ik niet maar klinkt eigenlijk wel goed. Ik ben benieuwd naar een recept.

Zo gaat t in onze familie ook al generaties (wel zuurkool en aardappels apart gekookt). Niks in de oven, geen kaas en geen paneermeel, geen gekke dingen, gewoon simpele stamppot. Een ovenschotel is imo geen stamppot. Na het stampen lekker opbakken voor t korstje, idd, jammie.

Rookworst erbij, jus en eventueel uienringen. Wij hadden ook nog wel eens karbonade of saucijzen.

Wat over is de volgende dag nog een keer opballen en op een wit bolletje met ketchup voor de lunch :9.


Afgezien van het bolletje met ketchup hier precies hetzelfde. Ik lees een beetje met verbazing wat voor creaties er tegenwoordig van worden gemaakt met kaas en ananas en nog meer. Ik denk dat mijn oma de ouderwetse bereidingswijze het meeste had kunnen waarderen.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Ojee, oma wil zuurkoolstamppot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 19:58

hier aten we vroeger ook zuurkoolstampot uit de oven, met kaas en panneermeel. Uitgebakken spekjes erdoor, en een flink stuk gekookt zuurkoolspek. Net zo lang koken (paar uur) tot het van je vork glijdt. Heerlijk!

succes! hopelijk lukt het je om oma een lekker maaltje voor te zetten.

thequeensmum
Berichten: 3528
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Ojee, oma wil zuurkoolstamppot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 20:58

Ik heb het vanavond gegeten en ik vond het geweldig met die kaas. Had laagje puree, laagje zuurkool, uitgebakken spekjes, daarop weer ananas en aardappelpuree. Puree gemaakt met spekvet. Bovenop kaas, paneermeel en klontjes boter. Ik vond de kaas echt verrassend lekker.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 21:15

raket schreef:
Dus als ze iets wil dan krijgt ze. En dan eten we mee. Alsof we wel zuurkoolstamppot lusten.



Wat lief van jou/jullie. <3

Voor de oma zou ik het niet te modern maken, aardappelen koken,zuurkool in een andere pannetje koken -desnoods beetje jus d Orange toevoegen-

Stuk rookspek mee laten koken of grove spekjes bakken.

En stampen maar.

Ons neefje lust geen stamppot zuurkool,ik had met Sinterklaas wel zuurkool gemaakt en vroeg of hij het toch wou proberen.

Met volle tegenzin deed hij het voor mij * zo lief *

En hij vond het lekker! :D

Ik had de zuurkool gekookt in jus d Orange, banaan doorheen gestampt en nog iets volgens mij,en lekker dat hij het vond. Het zou niet zijn favoriet worden maar zo lust hij het wel.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Ojee, oma wil zuurkoolstamppot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:00

Hoe is het afgelopen met oma en de zuurkool?

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-21 15:41

Daan13 schreef:
Hoe is het afgelopen met oma en de zuurkool?


Het is morgen. Wordt vervolgd....