Ojee, oma wil zuurkoolstamppot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
raket
Berichten: 4080
Geregistreerd: 07-03-06

Ojee, oma wil zuurkoolstamppot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-21 21:06

Oma van ver in de 90 heeft zin in zuurkoolstamppot. Liefst met een korstje van paneermeel en een kaaskorstje. Mijn maag draait om.
Maar goed ik doe het graag voor haar, ik dacht even een recept te googlen, maar helaas.
En wat eet je daarbij? Liever geen spek, ik wil niet haar appartementje 3 dagen naar spek laten ruiken.

Ik wil het thuis klaarmaken en daar opwarmen.
Iemand tips?

...


Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ojee, oma wil zuurkoolstamppot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:08

Wij zijn waarschijnlijk raar, maar we doen witte bonen in de zuurkoolstamppot.
Erbij is dan toch wel spe(c)k en/of een roo(c)kworst.

Oy with the poodles, already

Poosje81
Berichten: 21181
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Ojee, oma wil zuurkoolstamppot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:11


Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:12

Zelf maak ik de zuurkoolstamppot met aardappelpuree, gehakt, ui, mandarijn en banaan, en dan kaas er bovenop. Ik bouw hem op in laagjes (puree, gehakt en ui, kool, puree, fruit, puree, kaas). De zuurkool spoel ik van tevoren goed af, zodat hij minder zuur is :+

Kieck <3

Ir111
Berichten: 11941
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:13

Met een kaaskorstje heb je toch geen vlees/vleesvervanger nodig? Zou ik er niet bij doen.

Wil je weten hoe je de zuurkool met paneer/kaaskorst moet maken? Ik draai er altijd flink veel zwarte peper door, wordt het lekker pittig van.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Lynn_Nikita
Berichten: 25445
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Ojee, oma wil zuurkoolstamppot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:15

uit fruiten, gehakt meebakken en eenmaal gaar onderin de ovenschaal doen, dan een laag zuurkool erop en dan aardappelpuree. Laag panneermeel erop, klontjes boter erop en dan in de oven

raket
Berichten: 4080
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-21 21:16

Ir111 schreef:
Met een kaaskorstje heb je toch geen vlees/vleesvervanger nodig? Zou ik er niet bij doen.

Wil je weten hoe je de zuurkool met paneer/kaaskorst moet maken? Ik draai er altijd flink veel zwarte peper door, wordt het lekker pittig van.


Ja dat wil ik graag weten. Oma is in een boerenfamilie opgegroeid. Dus ik denk dat ze er wel vlees bij aten.

Er staan verder goede tips bij. Als het maandag meevalt ga ik die voor mezelf proberen. Maar voor ons is het te hip denk ik.

...

raket
Berichten: 4080
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-21 21:17

Lynn_Nikita schreef:
uit fruiten, gehakt meebakken en eenmaal gaar onderin de ovenschaal doen, dan een laag zuurkool erop en dan aardappelpuree. Laag panneermeel erop, klontjes boter erop en dan in de oven


Hoe is de verhouding boter paneermeel en wat zijn de oventijden?

...

knollentuin
Berichten: 10384
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:18

Rundergehakt rullen met uitje en gele paprika, zakje kruidenmix voor zuurkool stamppot erdoor of zelf een lekker mixje maken , zuurkool met krenrjes door puree scheppen en bovenop laagje gehakt in schotel, kaas en paneermeel erboven op en lekker bakken

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

mystery1980
Berichten: 4220
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:20

Bij zuurkool stamppot hoort rookworst!
Aardappelpuree en zuurkool evt als ze van zoet houd een rozijntje of ananas erdoor. Maar voor oude mensen is het veelal aardappelen zuurkool en kaas met een rookworst en niet teveel fratsen.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Lynn_Nikita
Berichten: 25445
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:21

raket schreef:
Lynn_Nikita schreef:
uit fruiten, gehakt meebakken en eenmaal gaar onderin de ovenschaal doen, dan een laag zuurkool erop en dan aardappelpuree. Laag panneermeel erop, klontjes boter erop en dan in de oven


Hoe is de verhouding boter paneermeel en wat zijn de oventijden?


Een laag erop dat het goed bedekt is, paar eetlepels, en dan flink wat klontjes, wordt het lekker knapperig van
Alleen onder de grill is al voldoende als je het later ergens opwarmd, de rest is al gaar namelijk voor het de ovenschaal ingaat. Of je moet het ook willen verwarmen bij haar in de oven.

tamary
Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:21

Kaas korstje en paneermeelkorstje gaan inderdaad samen, anders verbrand je kaas. Eerst kaas en dan paneermeel als laatste laagje dus.
Maar weet oma niet meer ongeveer wat daar in gaat? Want allerlei mooie recepten ten spijt, als die niet smaakt zoals ze verwacht wordt het alsnog een teleurstelling.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Sas_Mon
Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:23

kan je haar niet vragen om haar favoriete recept? De meeste oude mensen hebben wel een oud handgeschreven receptenboek en dan kan je het precies maken zoals zij het lekker vind.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Getup
Berichten: 8247
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:24

Ik zou dat ook even vragen, ja. Misschien wil oma wel " gewoon" zuurkoolstampot met worst.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:24

Vraag oma haar recept dan kan ze je adviseren weet zeker dat ze dat leuk vind!Rn dan maak je het precies zoals oma dat lekker vind.

ellepel
Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:26

ik zou het oma vragen hoe ze het zelf het liefst heeft :D
kan ze je zelf geen recept geven?
het is persoonlijk met zuurkool.

ik vind het erg zure van zuurkool helemaal niet lekker.
ik knijp altijd het vocht uit de zuurkool en ik fruit een ui in een koekepan en fruit dan heel licht de uitgeknepen zuurkool mee.
aardappels koken, fijnstampen, klontje boter ,scheutje koffiemelk er door en smeuïg maken.
mengsel van zuurkool en ui er door mengen en als je spekjes wil die uitbakken en er door mengen.
gewoon simpel, niet te moeilijk doen :j

Ineke2
Berichten: 33088
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:30

Uitje fruiten, gehakt rullen. Zuurkool en aardappelen koken ( let op dit moet beiden in een aparte pan, anders word de zuurkool niet gaar. ) Ongeveer 15 minuten koken.

Oven voorverwarmen op 200 graden

Aardappelen en zuurkool door elkaar stampen met een klein beetje van het kookwater en een beetje melk zodat het smeuïg word.

Ovenschaal invetten: laagje zuurkool en aardappelen in de schaal, dan het gehakt, eventueel stukjes ananas, daarover heen de rest van de zuurkool stamppot. Dan een laagje paneermeel met kleine klontjes boter verdeeld over de schaal en geraspte kaas.

Schaal 35 minuten in de oven en klaar is hij :)

Extra succes natuurlijk met een rookworst erbij die je apart verwarmt ( staat op de verpakking allemaal aangegeven )

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Bloemetje75
Berichten: 1983
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:39

Zuurkool het water uitknijpen en voorkoken met appelsap. Aardappelpuree maken. Aardappelpuree mengen met uitgeknepen voorgekookt zuurkool, stukjes ananas er door. Laag in oven schaal, daar plakjes rookworst en eventueel uitgebakken spekjes. Dan weer laag stamppot, paneermeel er over strooien en daar klontjes boter op. Ik maak hem zonder kaas.

Granoek
Blogger
Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Ojee, oma wil zuurkoolstamppot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:42

ik kom gewoon volgen voor het resultaat want ga er van watertanden :Y)

Ir111
Berichten: 11941
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 22:12

raket schreef:
Ir111 schreef:
Met een kaaskorstje heb je toch geen vlees/vleesvervanger nodig? Zou ik er niet bij doen.

Wil je weten hoe je de zuurkool met paneer/kaaskorst moet maken? Ik draai er altijd flink veel zwarte peper door, wordt het lekker pittig van.


Ja dat wil ik graag weten. Oma is in een boerenfamilie opgegroeid. Dus ik denk dat ze er wel vlees bij aten.

Er staan verder goede tips bij. Als het maandag meevalt ga ik die voor mezelf proberen. Maar voor ons is het te hip denk ik.

Als je old skool wilt: grove rookworst erbij of klapstuk.

Zuurkoolstamppot zoals ik m maak:
500 zuurkool (liefst verse)
700 gr aardappels
klont roomboter
verse peper
belegen kaas
paneermeel

Kook de aardappels. Kook 3/4 van de zuurkool in een aparte pan. Stamp de aardappels met roomboter tot een romige puree, snuf zout er door en flink wat vers gemalen peper. Dan alle zuurkool erdoor (door een deel niet te koken is de smaak wat sterker.

Het hele spul in een ovenschotel mikken en geraspte kaas erover strooien. Daaroverheen paneermeel, niet zoveel dat je de kaas niet meer ziet. Het paneermeel absorbeert t vet van de kaas waardoor de korst lekker knapperig wordt.

In de oven opwarmen, niet in de magnetron, dan wordt de korst zompig.

Succes!

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

troi
Berichten: 16998
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 22:18

Rookworst en spek erbij! Als haar appartementje er nog 3 dagen naar ruikt doe je haar waarschijnlijk alleen maar een plezier :9

Ik maak het simpel. Zuurkool uit het vat, dus bij de groentenboer halen. Kruimige aardappels koken, pakweg 1 kg aardappels op 500gr zuurkool. Dan 250 zuurkoolspek langzaam uitbakken, kost je pakweg 20 minuten, apart verse rookwordt (dus niet die van unox :o ) in een pannetje laten opwarmen. De spek door de aardappels en zuurkool heen stampen. Kaaskorstje maken in de oven. Worst apart erbij geven.

Yummie!

Boras
Berichten: 9945
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 22:27

Hier hoort zuurkoolspek juist ouderwets gekookt te worden. Dat kookwater gebruik je daarna als smaakmaker.

Volgens mij verschilt de bereidingswijze bij dit soort traditionele gerechten vaak per regio.

Succes ermee, ts. Lief van je :)

Edit: rookworst hoort er ook nog bij.

raket
Berichten: 4080
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-21 22:30

Wow wat veel. Ik kan oma niet om het recept vragen. De afspraken worden ook via een schoondochter gemaakt. En daar was uitgekomen dat ze zin in zuurkool heeft.
Ik ga dit weekend de boer op. Ik kan wel 1 van haar zonen vragen hoe ze het altijd aten. Het is niet mijn oma, maar die van mijn vriend. Maar lang geleden zeiden opa en oma toen ze hoorden dat ik nooit opa's en oma's heb gehad dat ik voortaan hun als opa en oma heb. Helaas is opa recent op 100-jarige leeftijd overleden.
Dus als ze iets wil dan krijgt ze. En dan eten we mee. Alsof we wel zuurkoolstamppot lusten.
Ik ga even overleggen.
Iedereen bedankt voor het meedenken!

Oja, ze komen uit Zeeland. Goede opmerking.

...

Boras
Berichten: 9945
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Ojee, oma wil zuurkoolstamppot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 22:34

Dan eten ze het vast met Zeeuws spek :D

pjer
Berichten: 1572
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Ojee, oma wil zuurkoolstamppot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 23:31

Ik doe altijd vrij simpel: zuurkool en piepers in een pan en ca 20 minuten koken. afgieten, stampen en dan opbakken in een koekenpan, boter/bakenbraad erbij tot de zuurkool korstjes krijgt. ondertussen spekjes bakken in een andere pan en ook jus maken en dan (want uiteraard is dit nog niet genoeg vlees) nog gehaktbal of rookworst erbij.

een paneermeelkorst ken ik niet maar klinkt eigenlijk wel goed. Ik ben benieuwd naar een recept.

Voor alle foto's uit een topic: &if=1
Ik maak stalnaambordjes en dogtags met naam en telnr voor aan je zadel, lasergravin.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jara, m9ara en 80 bezoekers