keukenwijsheden en kookregels.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suliko

Berichten: 4312
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 08:52

moonsparkle schreef:
Ik weet niet of die al voorbij is gekomen maar gooi een spaghettisliert tegen de muur en als die plakt is deze gaar.

Ik hou niet van heel vette pannekoeken dus wat ik doe is bij de ene een klein beetje boter, bij de volgende geen boter, misschien heb ik goede pannen maar ze bakken niet aan. Ik wacht tot ik ze heen en weer kan schuiven in de pan en draai ze dan om. Om de pannenkoeken warm te houden zet ik een bord op een pan die gevuld is met een laagje water die op het vuur staat


Als ik pannenkoeken bak doe ik olie of een klein beetje boter op keukenpapier, en vet daar de pan mee in, dit herhaal ik na de 2e pannenkoek. Dan heb je minimaal vet en is de pan gelijkmatig ingevet (dit laatst is vooral belangrijk om er voor te zorgen dat het niet aanbakt of het beslag aan de pan blijft plakken, bij mij mislukt de eerste pannenkoek zo ook niet).

Testen of pasta of spaghetti gaar is kan je ook doen door eentje door midden te snijden. Is het midden nog wit, dan is het nog niet gaar.

@Manou, dankjewel voor het wijzen op de verkeerde baksoda veronderstelling! Ik lees vaak recepten die wel aangeven dat je het van te voren moet activeren omdat het anders in het beslag niet genoeg activeert door te weinig zuur, maar wat jij zegt klinkt ook logisch!

@Axel_1997 absoluut mee eens dat botte messen het gevaarlijkste zijn :Y)
Laatst bijgewerkt door Suliko op 30-10-21 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 08:55

Ik lees zo vaak dat de eerste pannenkoek altijd mislukt, maar hoe dan? Wat is er mis mee? Merk ik niet dat onze eerste pannenkoeken mislukken? Of zijn wij een zeldzaamheid? (So confused)

Suliko

Berichten: 4312
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 08:58

Qimm schreef:
Ik lees zo vaak dat de eerste pannenkoek altijd mislukt, maar hoe dan? Wat is er mis mee? Merk ik niet dat onze eerste pannenkoeken mislukken? Of zijn wij een zeldzaamheid?


Toch gebeurt het wel vaak ja… kan aan verschillende dingen liggen. Temperatuur van de pan nog niet heet genoeg waardoor het vet met het beslag mengt of vet niet gelijkmatig verspreid, dan blijft het beslag aan de pan plakken. Maar ook oude pannen die makkelijk aanbakken of waarvan de bodem niet meer mooi egaal is geeft snel problemen volgens mij.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 09:22

Volkomen off topic, maar mijn genetica studieboek van ondertussen 40 jaar geleden had twee motto's. Het eerst luidde: "Children are like pancakes - you should throw away the first one."

(Het andere was: "What's true for E. coli is true for the elephant - only more so.")

Suliko

Berichten: 4312
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 09:31

Ibbel schreef:
Volkomen off topic, maar mijn genetica studieboek van ondertussen 40 jaar geleden had twee motto's. Het eerst luidde: "Children are like pancakes - you should throw away the first one."

(Het andere was: "What's true for E. coli is true for the elephant - only more so.")


:') Mijn moeder zegt dat bij haar altijd de eerste drie pannenkoeken mislukken, waarmee ze naar ons, haar kinderen verwijst _O-

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:01

Whahahaha, dank Ibbel, voor het delen.
Kan ik wel eens in de familie app zetten, wanneer mijn oudste broer weer eens eigenwijs doet _O-

@axel: mijn man zou dat stukje geschreven kunnen hebben, met een a4tje test hij ook altijd de messen van klanten.
En op de markten waar hij met z'n messen en slijpstenen staat, laat hij vaak een tomaat bovenop een net geslepen mes vallen (met de snijkant naar boven), dat trekt altijd leuk veel kijkers in de stand als die dan soepeltjes in tweeën splijt :))

Snippergroen

Berichten: 6680
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 15:38

Ibbel schreef:
Volkomen off topic, maar mijn genetica studieboek van ondertussen 40 jaar geleden had twee motto's. Het eerst luidde: "Children are like pancakes - you should throw away the first one."

(Het andere was: "What's true for E. coli is true for the elephant - only more so.")


Ik ben de oudste en mijn moeder zegt inderdaad dat ze me beter opnieuw kan bakken _O-

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 15:48

Ik heb ook nooit dat ze eerste mislukt