keukenwijsheden en kookregels.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Morganlefay
Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 12:10

Rauwe rijst bakken tot het goudbruin is en daarna met bouillon koken :Y)

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.


Tiggs
Berichten: 7502
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 12:28

BaileyMix schreef:
Rijst wassen doe je niet alleen voor steentjes of vuil, maar ook om zetmeel weg te spoelen zodat het niet plakkerig wordt en samen 'klontert'. Absoluut nodig voor sommige gerechten en voornamelijk bij witte rijst.

Bij bijvoorbeeld een risotto of rijstepap wil je juist wél die romige textuur en dus zetmeel hebben, dus naast een ander type rijst moet je dan ook echt niet wassen.


Nu snap ik waarom laatst in een Indiaas recept stond dat ik de rijst moest afspoelen, thanks!

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

axel_1997
Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-21 13:12

BaileyMix schreef:
axel_1997 schreef:
Ik was de rijst expres nooit.
Ik vind het juist wel prettig als het een beetje bij elkaar blijft.
Dan blijft het tenminste op m'n vork liggen.



Haha ja, dat is persoonlijke voorkeur natuurlijk. Maar in bijvoorbeeld de Indiase en Mexicaanse keuken is dat wel vloeken in de kerk hoor, dat past echt niet bij de gerechten :)) De rijst moet ook niet droog zijn trouwens, maar het wordt juist fluffy i.p.v. plakkerig. Het is erg delicaat allemaal :')


In de keuken vind ik het heel leuk om mensen tegen dit soort zere benen te schoppen. }:)
Vooral als die mensen de neiging hebben om zichzelf te serieus te nemen.
De Fransen en Italianen zijn favoriet.
Volgens de Italianen mag Bolognese saus alleen met tagliatelle gegeten worden. Nooit met spaghetti. Raad eens wat ik er in doe! ~~}> En pasta mag je niet snijden. *pakt een mes* ~~}> En in Bologna en dat is geen geintje ligt een gouden meestertagliatelle om een einde te maken aan een paar eeuwen gesteggel over de afmetingen van pasta. _O- Die is bij ons thuis zo legendarisch geworden dat als het over koken gaat wij het binnen drie minuten hebben over een mahoniehouten/koperen/marmeren meestervariant van om het even welk gerecht die ergens in een gemeentehuis ligt opgeslagen.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 13:19

Zo maak ik een ontzettende nep-carbonara, met creme fraiche erdoor :oo
Werd er laatst iemand helemaal een beetje boos op me dat ik dat carbonara durfde te noemen, dat kon écht niet. Ik moet daar alleen vreselijk hard om lachten :+
Ik heb t niet op een menukaart staan van een Italiaans restaurant ofzo, ik gebruik de naam zodat mijn gezinsleden weten wat we eten. En dan bekt spaghetti met spek, creme fraiche, kaas en ei niet zo lekker :')

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 15:20

Ik heb Italiaanse familie en die denken sws anders over wat wij spaghetti noemen. Mijn moeder deed er altijd gehakt door, een grote uit en Italiaanse keuken kruiden. Dat was dan de maaltijd.

Familie doet een klein uitje fruiten, alleen zout en peper door de saus en dan is het alleen een voorgerecht. Daar krijg je altijd eten na de pasta.
Maar pasta is altijd vers gemaakt, vaak Tagliatelle inderdaad. Voor lasagne zelfde.
En wanneer je wat eet of zelfs drinkt.......

Mij maakt het verder niet uit, maar dring het niet op. Ik heb er schijt aan en maak wat ik maak, je kan krijgen wat we hebben en wat we nemen op dat moment.
Mijn moeder heeft geen zin om dan mensen uit te nodigen of voor ze te koken, want ze eet anders. Tja, je eet hier, dus dan krijg je dit of dat. Ik wil met alles rekening houden, maar binnen wat we aanbieden zeg maar.

We houden wel van CHinees, Indisch en Surinaams, maar ik mis echt de skills om dat goed te doen. Dan koop ik wel een kant en klare boemboe.

Ben weleens in een wokrestaurant geweest en daar wokken ze echt heet. Als ik dat doe verbrand alles.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 15:27

Het is ook een gotspe om in Italie een cappucino te drinken ná 11 uur 's morgens.
Jammer dan, ik drink het liefst een cappucino na het avondeten.
Italianen drinken dan een espresso. Goed plan wel. Eten om 10 uur 's avonds én een espresso er achteraan. Hoe lang wil je 's nachts wakker liggen precies? :+

axel_1997
Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-21 15:27

When in Rome... :+

nah! ~~}>

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 15:34

Ik ben in Nederland weleens in een Italiaans restaurant geweest, maar vond het altijd tegenvallen. Mijn man is een kliko, dus snapte dat niet.

Tot hij mee was naar Italie ( Noorden en of Rome ) en daar het echte Italiaande eten kon proeven EN ijs!!! Toen snapte hij wel de verschillen :)

Ik drink niet, maar die drankjes ook; voor het eten, na het eten. En koffie etc lust ik helemaal niet.

Maar dat is sws een dingetje overal; dat je na je eten thee wil.

maralyn
Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 15:36

Laura82 schreef:
Zo maak ik een ontzettende nep-carbonara, met creme fraiche erdoor :oo
Werd er laatst iemand helemaal een beetje boos op me dat ik dat carbonara durfde te noemen, dat kon écht niet. Ik moet daar alleen vreselijk hard om lachten :+
Ik heb t niet op een menukaart staan van een Italiaans restaurant ofzo, ik gebruik de naam zodat mijn gezinsleden weten wat we eten. En dan bekt spaghetti met spek, creme fraiche, kaas en ei niet zo lekker :')



_/-\o_
Hier ook. Maar dan met stukjes droge metworst. Zoooo lekker!

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

chanicha
Berichten: 12091
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 15:39

Ik heb dat met Indonesisch eten, heb het ooit een keer helemaal vers gemaakt, deed mijn schoonvader ook, dus tegen mijn man gezegd dat hij er van moest genieten want dat ik dat niet meer ging doen |o
Haal gewoon de zakjes boemboe en geen gerotzooid meer met nootjes en trassi roosteren :')

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 15:47

Thee na het eten: bij een Indiaas restaurant gaan eten :D

Wij hadden in Barneveld een prima Italiaan, de eigenaar/kok was ook echt een Italiaan, sprak na 30 jaar Nederland nóg geen Nederlands. Prima eten, echt. Helaas is-ie gestopt.
En ik ben na vele jaren als gastdocent op Sicilië echt enorm verwend met Italiaans eten ook.

Verder zit er in Leusden echt een hele goeie Javaan. Ook weer een echte Javaanse die die tent runt.

En in Harderwijk zit een goede tent voor Indiaas eten. Ook weer, een origineel import Indiaas stel die daar de boel runt. Als je daar 'hot' bestelt krijg je ook echt Indiaas hot. Smaakpapillen dodend hot :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 16:49

Thuis kan je ook alles nemen wat je wil :)

Ik hou niet zo van uit eten, maar als.......dan van vaste adresjes. Ik hou niet zo van uitproberen en gokken met tegenvallers.

Mijn tante maakt echt de beste lasagne en die bestelde ik ooit in een Italiaans restaurant. Dat viel toch tegen.......

Indiaas zat eentje in Amsterdam, die echt goed eten had en super leuke bediening en mensen. Lieten je proeven, wilde van alles maken en aanpassen.

Chinezen wat op afgeknapt. We haalden in Almere en die kwam later op tv met hele smerige keuken. In Amsterdam hadden wij een kok als klant die moddervet haar had en het niet wilde wassen en daarna weer aan het werk ging met al die kniphaartjes overal. Klant is Koning, maar waar werkt u?

En het brood..........In Italië ook veel lekkerder.
Net als de pizza. In Nederland vaak vet, slechte bodem, mindere kaas, etc.

Maar ook in Italië is alles wel anders dan 30,40, 50jr geleden, zeker in stedelijk en of toeristisch gebied.

Nielojram
Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 18:56

axel_1997 schreef:
En wanneer heet het dan wel koken?
Als de tosti een croque monsieur heet? :+


Een croque monsieur heeft kaas aan de buitenkant. Dat vereist wat meer kennis dan twee witte boterhammen met kaas ertussen laten smelten.

Koken is techniek èn smaak. De meeste hebben het één meer dan de ander in bezit.

Es war schön.

Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 19:27

Wat regeltjes die ik zelf heb opgepikt door de jaren heen en waar ik zo nu even op kom:

- Pizza knippen met een schaar (van mijn moeder die in een echt Italiaanse Pizzeria heeft gewerkt vroeger)
- Na de tomatensaus op de pizza komt altijd de kaas, dan de toppings, pizzakorst insmeren met extra vierge olijfolie na het bakken
- Kruiden eerst droog verhitten voor je olie toevoegt en de rest (van een Turkse vriendin die chef is)
- Pasta kook je in zeewater en een scheutje van het kookvocht altijd toevoegen aan je pastasaus voor de binding en smaak
- Een stuk pure chocolade op het laatst toevoegen aan je chili (brengt alle smaken nog meer naar boven en umami)
- Baksoda activeren met azijn of citroensap voor je het aan beslag toevoegt
- Rijst altijd (op risotto en plakrijst na) van te voren wassen tot het water wat eraf komt transparant is en nooit na het koken afspoelen, water erbij tot het een vingertopje erboven staat, koken tot het water verdampt is dan vuur uit en met deksel na laten garen. Bij Aziatische gerechten gember, citroengras en limoenblad meekoken.
- Chili pepers rollen onder je palm, topje eraf en je schud zo de zaden eruit
- Ui karamelliseren heeft tijd nodig, geen suiker
- Bakpapier op de bodem van de taartvorm, dan de ring erover en alleen de ring invetten
- Cake en taartbeslag nooit over mengen
- Heb altijd een goed scherp mes :D
- Saus maak je altijd zelf en nooit uit een pakje (toegegeven, ik heb standaard vegan mayonaise, ketchup en mosterd in huis. Maar verder maak ik alles zelf, van kruidenboter en knoflooksaus tot salsa en guacemole. Én, ik weet wel hoe je de lekkerste vegan mayonaise zelf maakt :o )

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

axel_1997
Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-21 19:45

Suliko schreef:
Wat regeltjes die ik zelf heb opgepikt door de jaren heen en waar ik zo nu even op kom:

- Pizza knippen met een schaar (van mijn moeder die in een echt Italiaanse Pizzeria heeft gewerkt vroeger)
- Kruiden eerst droog verhitten voor je olie toevoegt en de rest (van een Turkse vriendin die chef is)
- Pasta kook je in zeewater en een scheutje van het kookvocht altijd toevoegen aan je pastasaus voor de binding en smaak
- Een stuk pure chocolade op het laatst toevoegen aan je chili (brengt alle smaken nog meer naar boven en umami)
- Baksoda activeren met azijn of citroensap voor je het aan beslag toevoegt
- Rijst altijd (op risotto en plakrijst na) van te voren wassen tot het water wat eraf komt transparant is en nooit na het koken afspoelen, water erbij tot het een vingertopje erboven staat, koken tot het water verdampt is dan vuur uit en met deksel na laten garen. Bij Aziatische gerechten gember, citroengras en limoenblad meekoken.
- Chili pepers rollen onder je palm, topje eraf en je schud zo de zaden eruit
- Ui karamelliseren heeft tijd nodig, geen suiker
- Bakpapier op de bodem van de taartvorm, dan de ring erover en alleen de ring invetten
- Cake en taartbeslag nooit over mengen
- Heb altijd een goed scherp mes :D
- Saus maak je altijd zelf en nooit uit een pakje (toegegeven, ik heb standaard vegan mayonaise, ketchup en mosterd in huis. Maar verder maak ik alles zelf, van kruidenboter tot knoflooksaus tot salsa en guacemole. Én, ik weet wel hoe je de lekkerste vegan mayonaise zelf maakt :o )


Die een-na-laatste vooral! :j
Je hebt wel eens avocadohand gezien? Dat bestaat niet. Dat heet botte messenhand. Als je mes scherp en je hoofd nuchter is gebeurt het niet. Maar het gevaarlijkste moment is een pas geslepen mes als je altijd botte messen in je handen hebt gehad.

    messenregels
[*]Ieder mes wordt bot. (ja ook dat keramische mes)
[*]Is je mes een jaar oud en nooit geslepen? Ga er vanuit dat het bot is.
[*]Een bot mes is het gevaarlijkste voorwerp in de keuken.
[*]Kan je geen messen slijpen? Laat ze dan slijpen. Of leer ze slijpen. Het is makkelijker dan het lijkt.

sorry ik heb zo veel domme acties met messen gezien. :')
Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 29-10-21 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Vjestagirl
Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 19:47

Spoel alles af nadat je het gebruikt hebt. Zet geen dingen weg met het idee "dat zie ik met de afwas wel", even spoelen doet je echt zo ontzettend veel plezier later!

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Manou
Berichten: 3373
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 19:52

Baking soda wil je juist pas activeren als het in je beslag zit, al het gas dat eerder wordt gevormd gaat gewoon de lucht in zonder bij te dragen aan de luchtigheid van je beslag.

Het klopt wel dat baking soda moet reageren met een zuur, daarom is in bakpoeder de baking soda gemengd met een zuur. En zijn er allerlei recepten waar karnemelk wordt gebruikt.

Marije_jiplover
Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 21:39

Oh ja, scherpe messen maakt eten lekkerder en koken een stuk leuker :))

Mijn man importeert Japanse koksmessen en slijpt messen op Japanse wetstones.
Echt ideaal.
We hebben zelfs inklapbare scherpe messen om mee te nemen als we uit eten gaan, want een mooi stuk vlees met een bot mes of -nog erger- met een kartelmes snijden doen we dus echt nooit weer :n

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

IMANDRA
Berichten: 9786
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 21:40

axel_1997 schreef:
Suliko schreef:
Wat regeltjes die ik zelf heb opgepikt door de jaren heen en waar ik zo nu even op kom:

- Pizza knippen met een schaar (van mijn moeder die in een echt Italiaanse Pizzeria heeft gewerkt vroeger)
- Kruiden eerst droog verhitten voor je olie toevoegt en de rest (van een Turkse vriendin die chef is)
- Pasta kook je in zeewater en een scheutje van het kookvocht altijd toevoegen aan je pastasaus voor de binding en smaak
- Een stuk pure chocolade op het laatst toevoegen aan je chili (brengt alle smaken nog meer naar boven en umami)
- Baksoda activeren met azijn of citroensap voor je het aan beslag toevoegt
- Rijst altijd (op risotto en plakrijst na) van te voren wassen tot het water wat eraf komt transparant is en nooit na het koken afspoelen, water erbij tot het een vingertopje erboven staat, koken tot het water verdampt is dan vuur uit en met deksel na laten garen. Bij Aziatische gerechten gember, citroengras en limoenblad meekoken.
- Chili pepers rollen onder je palm, topje eraf en je schud zo de zaden eruit
- Ui karamelliseren heeft tijd nodig, geen suiker
- Bakpapier op de bodem van de taartvorm, dan de ring erover en alleen de ring invetten
- Cake en taartbeslag nooit over mengen
- Heb altijd een goed scherp mes :D
- Saus maak je altijd zelf en nooit uit een pakje (toegegeven, ik heb standaard vegan mayonaise, ketchup en mosterd in huis. Maar verder maak ik alles zelf, van kruidenboter tot knoflooksaus tot salsa en guacemole. Én, ik weet wel hoe je de lekkerste vegan mayonaise zelf maakt :o )


Die een-na-laatste vooral! :j
Je hebt wel eens avocadohand gezien? Dat bestaat niet. Dat heet botte messenhand. Als je mes scherp en je hoofd nuchter is gebeurt het niet. Maar het gevaarlijkste moment is een pas geslepen mes als je altijd botte messen in je handen hebt gehad.

    messenregels
[*]Ieder mes wordt bot. (ja ook dat keramische mes)
[*]Is je mes een jaar oud en nooit geslepen? Ga er vanuit dat het bot is.
[*]Een bot mes is het gevaarlijkste voorwerp in de keuken.
[*]Kan je geen messen slijpen? Laat ze dan slijpen. Of leer ze slijpen. Het is makkelijker dan het lijkt.

sorry ik heb zo veel domme acties met messen gezien. :')


Na een jaar ja? Misschien m’n vivo messen maar eens laten slijpen, dacht dat ze nog wel scherp waren maar misschien valt dat dan tegen :))

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

Marije_jiplover
Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 21:48

Onze messen gaan 1x per maand :o

Zien ook alleen maar de fijnste stenen, de 5000 en 10000 korrel, maar dus echt wel heel regelmatig.

Het is echt bizar wat mijn man aan messen te slijpen krijgt, hoe bot die dan zijn. En dat is zonde, want hoe botter een mes, hoe meer er afgeslepen moet worden om het weer fijn scherp te krijgen.
Een scherp mes scherp houden is veel minder werk en is ook het behoud van je mes.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

axel_1997
Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-21 22:00

IMANDRA schreef:
Na een jaar ja? Misschien m’n vivo messen maar eens laten slijpen, dacht dat ze nog wel scherp waren maar misschien valt dat dan tegen :))


Bij voorkeur nog wel wat vaker. Maar je kan de grote beurt uitstellen met een aanzetstaal of met een slijpstaaf. Er zijn een paar tests om te weten of je moet slijpen. Voor gebruik in de keuken moet je een rijpe tomaat door kunnen snijden zonder het vlees in te deuken. Om de snede van voor tot achter te testen houd je een A4tje op en dan probeer je dat in 1 haal van boven naar onder door te snijden. begin met de hiel van het lemmet en eindig met de punt. botte plekjes veroorzaken scheuren. (Ik ben zelf pas tevreden als ik de haren van mijn arm kan scheren. maar zo ver hoef je niet te gaan.)

Marije_jiplover schreef:
Oh ja, scherpe messen maakt eten lekkerder en koken een stuk leuker :)
Mijn man importeert Japanse koksmessen en slijpt messen op Japanse wetstones.
Echt ideaal.
:n


Hier hetzelfde. Japans koolstofstaal. 60 HRC of nog harder. Het vergeeft geen fouten en roest als een dolle. Maar als je kan slijpen is er geen beter gereedschap.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 22:13

Ik weet niet of die al voorbij is gekomen maar gooi een spaghettisliert tegen de muur en als die plakt is deze gaar.

Ik hou niet van heel vette pannekoeken dus wat ik doe is bij de ene een klein beetje boter, bij de volgende geen boter, misschien heb ik goede pannen maar ze bakken niet aan. Ik wacht tot ik ze heen en weer kan schuiven in de pan en draai ze dan om. Om de pannenkoeken warm te houden zet ik een bord op een pan die gevuld is met een laagje water die op het vuur staat

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

axel_1997
Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-21 22:44

Die vivo messen moet je trouwens zuinig op zijn. Die zijn goed. 56 HRC als ik het me goed herinner. Niet keihard maar wel goed scherp te slijpen en taai dus redelijk vergefelijk.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Anoniem

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 00:47

- een houten lepel bovenop de pan met kokend water leggen. Helpt tegen overkoken.
- in het pannekoekenbeslag een klontje gesmolten boter doen, dan hoef je het niet meer in de pan te doen
- 1 pan voor pannekoeken apart houden en na het bakken even met enkel water afspoelen en droogvegen. Alleen droogvegen is nog beter, dan komt er een vetlaagje in en mislukt de 1e niet meer
- gietijzeren pannen werken supergoed tegen verbranden. En geeft lekker smaak
- sausjes zelf maken zonder eerst een roux te maken: ingrediënten met klont roomboter bakken en dan kun je zelfs na het toevoegen van het vocht nog bloem toevoegen om een saus te maken!

IMANDRA
Berichten: 9786
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 01:22

axel_1997 schreef:
Die vivo messen moet je trouwens zuinig op zijn. Die zijn goed. 56 HRC als ik het me goed herinner. Niet keihard maar wel goed scherp te slijpen en taai dus redelijk vergefelijk.


En vlijmscherp toen we ze kochten _O-

We gaan over een paar maanden verhuizen, ik denk dat ik ze dan eens laat slijpen :j. Nieuwe keuken, nieuw geslepen messen :D

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 9 bezoekers