Cravings? Bokt helpt elkaar!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:01

Bij pittig, zuur en rauw denk ik aan Thaise of Koreaanse salades, bijvoorbeeld Thaise biefstuk salade of groene mango salade.

Dank aan degene die het Ottolenghi Bulgur / paddestoelen recept noemde, kwam in de Lidl prachtige cantharellen tegen en die heb ik gebruikt voor dit recept. Wordt mijn lunch voor morgen en overmorgen, stiekem al even geproefd en het is echt heerlijk <3


Afbeelding

Leandra

Berichten: 1592
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:32

Ik lees ook mee. Wij krijgen elke week verschillende soorten groenten van een grote moestuin hier uit het dorp. Heerlijk, maar soms weet ik niet wat ik er mee moet maken.
We hebben nu onder andere Savooie kool, roodlof, postelein en snijbiet. Allemaal lekker.

Heeft iemand nog lekkere recepten voor deze, sommige vergeten, groenten?

xPabloBokt

Berichten: 9397
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:43

gaucho schreef:
Bij pittig, zuur en rauw denk ik aan Thaise of Koreaanse salades, bijvoorbeeld Thaise biefstuk salade of groene mango salade.

Dank aan degene die het Ottolenghi Bulgur / paddestoelen recept noemde, kwam in de Lidl prachtige cantharellen tegen en die heb ik gebruikt voor dit recept. Wordt mijn lunch voor morgen en overmorgen, stiekem al even geproefd en het is echt heerlijk <3


[ [url=m/2PlpM0.jpg]Afbeelding[/url] ]



Graag gedaan! <3 ziet er heerlijk uit. Hier staat hij voor zaterdag weer op het menu.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 22:07

Leandra schreef:
Ik lees ook mee. Wij krijgen elke week verschillende soorten groenten van een grote moestuin hier uit het dorp. Heerlijk, maar soms weet ik niet wat ik er mee moet maken.
We hebben nu onder andere Savooie kool, roodlof, postelein en snijbiet. Allemaal lekker.

Heeft iemand nog lekkere recepten voor deze, sommige vergeten, groenten?

Met postelein maak ik altijd stampot, aardappels koken en zoveel rauwe postelein erdoorheen als je kwijt kunt. Ik eet t zonder vleesvervanger maar ik denk dat de bratwurst van de Vegetarische Slager er best lekker bij is.

Snijbiet roerbak ik met knoflook en een uitje en dan een klodder 'haver fraiche' (of creme fraiche) erdoor, flink wat peper erover en pasta erbij. Niet heel fancy maar makkelijk, snel klaar en gewoon lekker. :D

Nog een tomatenrecept: https://foxilicious.nl/2019/02/18/tomat ... ttolenghi/ Hebben we vanavond gegeten, was lekker. De citroenyoghurt is bijzonder en maakte het gerecht echt lekker!

En we hebben nog yoghurt over van t recept hierboven dus ik maak dit recept van de week als lunch: https://domainemalpaskookt.com/ottoleng ... tomaatjes/

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Cravings? Bokt helpt elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 22:49

Witlof kan je karamelliseren in een koekenpan met een klein beetje suiker. Dat tempert de bittere smaak een beetje. En dan serveren met gebakken krieltjes, kip en milde mosterdsaus. Maar roodlof zou ik gewoon rauw door de salade doen. Zonde van de mooie kleur om het te bakken.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 09:59

De zomer is me niet zomers genoeg. Dus ik wil een weekje Spaans eten. Ik heb al een heerlijk paella recept. Ik wil ook graag een dag vegetarisch.

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 10:01

Ik ga komende week een Spaanse aardappeltortilla maken denk ik, ik heb al manchego in huis.

Een Spaanse linzensoep met veel gerookte paprika poeder vind ik ook altijd lekker.

VenoSnorlax

Berichten: 4519
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Cravings? Bokt helpt elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 13:30


axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 23:32

die bonenschotel klinkt erg lekker. die zet ik op de lijst. :9

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Cravings? Bokt helpt elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:19

Heeft iemand hier nog originele courgette recepten? Ik maak regelmatig soep, stoofschotels met tomaten en aubergine etc met Griekse smaken of Provençaals. Vullen doe ik ook. Courgette koekjes, check. Salade, check. Op zich komen ze wel op hier maar ik ben toe aan wat nieuwe gerechten. :D

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Cravings? Bokt helpt elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 10:49

In plakjes grillen op de bbq met zwarte peper en tijm. Serveren met wat zeezout.

marygoround

Berichten: 798
Geregistreerd: 24-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 10:55

Courgette carpaccio <3
https://foxilicious.nl/2019/08/31/courgette-carpaccio/

Ook lekker met zongedroogde tomaatjes en eventueel wat truffelmayo!

Ik maak ook wel eens courgette-haloumi balletjes, heb het precieze recept even niet bij de hand maar courgette, haloumi en eventueel wortel raspen en kneden met een klein beetje bloem en ei. Kruiden met munt, platte peterselie of koriander als je dat lekker vind en gerookte paprika poeder en komijn. Dan in wat olie bakken in een hete pan, lekker met een yoghurt knoflook dipje :D

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 10:57

Ir111 schreef:
Heeft iemand hier nog originele courgette recepten? Ik maak regelmatig soep, stoofschotels met tomaten en aubergine etc met Griekse smaken of Provençaals. Vullen doe ik ook. Courgette koekjes, check. Salade, check. Op zich komen ze wel op hier maar ik ben toe aan wat nieuwe gerechten. :D


Heb je een wafelijzer? Wafels met courgette zijn ook lekker. Pasta / lasagna / orzo etc heb je vast al op het menu dan. Groene Shakshuka?

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 11:04

@Axel: die eet ik ook regelmatig :j

@Marygoround; goede tips! Daar ga ik mee aan de gang dit weekend. :9

@Gaucho; geen wafelijzer hier. Eet t idd vaak met pasta etc. Groene shakshuka zegt mij niks -> gegoogled, ik weet waarom het mij niets zegt: ik lust absoluut géén zachte eieren. :') Maar verder ziet het concept er wel leuk uit. Heb jij een recept voor me? Ik kan er vast ook keihard gekookte eieren later aan toevoegen toch? Of mis ik dan de clou van het gerecht? :D

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 11:41

marygoround schreef:
Courgette carpaccio <3
https://foxilicious.nl/2019/08/31/courgette-carpaccio/

Ook lekker met zongedroogde tomaatjes en eventueel wat truffelmayo!

Ik maak ook wel eens courgette-haloumi balletjes, heb het precieze recept even niet bij de hand maar courgette, haloumi en eventueel wortel raspen en kneden met een klein beetje bloem en ei. Kruiden met munt, platte peterselie of koriander als je dat lekker vind en gerookte paprika poeder en komijn. Dan in wat olie bakken in een hete pan, lekker met een yoghurt knoflook dipje :D


Ooh dit ziet er goed uit!

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 11:52

Ir111 schreef:
@Axel: die eet ik ook regelmatig :j

@Marygoround; goede tips! Daar ga ik mee aan de gang dit weekend. :9

@Gaucho; geen wafelijzer hier. Eet t idd vaak met pasta etc. Groene shakshuka zegt mij niks -> gegoogled, ik weet waarom het mij niets zegt: ik lust absoluut géén zachte eieren. :') Maar verder ziet het concept er wel leuk uit. Heb jij een recept voor me? Ik kan er vast ook keihard gekookte eieren later aan toevoegen toch? Of mis ik dan de clou van het gerecht? :D


Dan krijg je meer een Arabische stoofschotel met eieren denk ik, maar dat is vast ook lekker https://www.karolaskitchen.be/warm-eten ... shakshuka/ deze heb ik vaker gemaakt,ik varieer met de groente die ik er in doe, net wat ik in huis heb.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Cravings? Bokt helpt elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 12:12

Ik houdt ook niet van zachtgekookte eieren maar als ik shasuka maak dan laat ik gewoon de eieren er langer bij in en dan met het deksel er op, tot ze totaal gestold zijn.

VenoSnorlax

Berichten: 4519
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 17:46

Ir111 schreef:
Heeft iemand hier nog originele courgette recepten? Ik maak regelmatig soep, stoofschotels met tomaten en aubergine etc met Griekse smaken of Provençaals. Vullen doe ik ook. Courgette koekjes, check. Salade, check. Op zich komen ze wel op hier maar ik ben toe aan wat nieuwe gerechten. :D

Gegrilde courgette met granaatappel en feta <3

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 17:53


VenoSnorlax

Berichten: 4519
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Cravings? Bokt helpt elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 09:08

Ik weet toevallig dat ik voor mn verjaardag een pasta machine krijg, eindelijk verse pasta zelf maken <3

Nu zoek ik alleen pastasauzen. Ik lust geen roomsausjes dus carbonara of alfredo e.d valt af. Classic pasta pesto en bolognaise zit al in de rotatie

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Cravings? Bokt helpt elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:11

Volgens de Italianen bestaat er geen pasta bolognese. Of althans geen spaghetti bolognese. https://thebestofbologna.com/2017/02/05/spaghetti/ Nee er bestaat alleen tagliatelle bolognese. :+ Ze hebben zelfs een gouden meestertagliatelle om de exacte afmetingen vast te leggen. 8)7 Zoals Obelix zou zeggen, rare jongens die romeinen.


uit mijn italiaanse kookboek.
fusilli (of iets dergelijks :+ ) met zongedroogde tomatenpesto.
200 gr zongedroogde tomaten.
75 gr gepelde amandelen
2 tenen knoflook
100 gr verse basilicum
120 ml extra vierge olijfolie
1/2 tl gedroogde oregano.
zout en peper.

Wel de tomaten 10 minuten in een kom met 250 ml heet water.
Kook de pasta
Giet de tomaten af en meng ze in een keukenmachine met de amandelen, knoflook, basilicum, olie en oregano. Maal tot het een glad mengsel is. Breng op smaak met peper en zout. Voeg zo nodig twee eetlepels kookwater van de pasta toe om de pesto romiger te maken.
Giet de pasta af en serveer met de tomatenpesto.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:20

A. je zoekt dit recept niet
B. het blijkt niet te bestaan lees ik net
maar C. het is zo'n ENORM lekker gerecht dat ik het tóch met je deel. :D

Spaghetti Bolognese van Jamie Oliver

Ik eet geen vlees enzo dus ik vervang de panacetta door een flinke klats olijfolie (echt lekker royaal doen) en het gehakt door 2 aubergines. Mijn niet vega vriend vindt de vleesloze variant veel lekkerder dan de variant met vlees. Missie geslaagd. :Y)

Verder eet ik graag snelle spinaziesaus over de pasta, ui, knoflook, spinazie, crème fraiche (of vegan: haver fraiche) en goed op smaken brengen met peper, zout en oregano. De oregano geeft het een wat 'exotischer' tintje.

Ook lekker maar niet zo verantwoord; pasta met olijfolie en knoflook, flink wat goede(!) olijfolie en knoflook erdoor. Op smaak brengen met peper en zout en parmazaan. Ik vind wat klein gesneden rucola en/of chilipeper erdoor erg lekker.

Rosalie_91
Berichten: 91
Geregistreerd: 13-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:21

Anke98 schreef:
Ik weet toevallig dat ik voor mn verjaardag een pasta machine krijg, eindelijk verse pasta zelf maken <3

Nu zoek ik alleen pastasauzen. Ik lust geen roomsausjes dus carbonara of alfredo e.d valt af. Classic pasta pesto en bolognaise zit al in de rotatie


Oeh ik maak sinds kort ook zelf pasta, zó lekker! Lasagne met vers gemaakte pasta is trouwens ook echt heerlijk (zelf proef ik daar het meeste verschil in dat het zelf gemaakte pasta is).
Ik eet graag tagliatelle met courgette en gerookte zalm. Ik pureer dan de helft van de gebakken courgette (en uitje/knoflook) met roomkaas tot een sausje, maar als je daar ook niet van houd is het zonder de roomkaas vast ook lekker ;)
Verder als variant op de pasta pesto kan ik het hello fresh recept met spinaziepesto ook zeker aanbevelen (maak ik vaker, zonder de HF box ;p) https://www.hellofresh.nl/recipes/pasta ... 547b575d80

Ik zou wel elke dag pasta lusten dus ben benieuwd naar recepten van andere bokkers :D

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:23

Anke98 schreef:
Ik weet toevallig dat ik voor mn verjaardag een pasta machine krijg, eindelijk verse pasta zelf maken <3

Nu zoek ik alleen pastasauzen. Ik lust geen roomsausjes dus carbonara of alfredo e.d valt af. Classic pasta pesto en bolognaise zit al in de rotatie

Pasta puttanesca? Met chilivlokken, kappertjes en olijven. Valt hier altijd enorm in de smaak! Verder kun je ook eens variëren met verschillende pesto's. Ik maak bijvoorbeeld regelmatig een pesto van doperwten en munt, geeft toch weer een heel andere saus.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:25